Fenntarthatóságra való nevelés

Fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos célkitűzéseink, tevékenységeink

A nevelésünk átfogó célja, hogy az élő természet és a társadalmak fenntartható fejlődését segítse megérteni. Mindez úgy valósítható meg, ha figyelmet fordítunk a tanulók természettudományos gondolkodásmódjának fejlesztésére. A környezet ismeretén és a személyes felelősségen alapuló környezetkímélő magatartás a tanulók életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv. A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Ismerjék meg azokat a jelenlegi folyamatokat, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak.

Olyan elkötelezett magatartás kialakítására törekszünk, mely a környezet értékeinek megóvását, a természet takarékos kiaknázását, az egyensúly fenntarthatóságát szolgálja és segíti elő:

  • igényes iskolai környezet kialakítására, megóvására, tisztán tartására,
  • a szelektív hulladékgyűjtésre és az újrahasznosításra, újrafelhasználás jelentőségére,
  • a takarékoskodás területeire (víz, energia…) és ezek gazdasági jelentőségeire,
  • a komposztálás, humuszképzés létfontosságára,
  • az önellátás, önkiszolgálás lehetőségeire (kiskert  létrehozása),
  • az egészségmegőrzés módjaira (táplálkozás, mozgás, számos anyagok mellőzése…),
  • az élő környezet gondozására, ápolására (növények öntözése, madarak etetése stb.) hívjuk fel a figyelmet.

Fenntarthatóság, környezettudatosságra nevelés  szempontjából is jelentősége van az élményalapú, tevékenységalapú módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásának.

A módszerek kiválasztásánál figyelembe kell venni:

  • az életkori sajátosságokat
  • minél nagyobb tanulói részvételt
  • élményközpontúság elvét
  • a fenntarthatóság törekvéseit, a környezetbarát, egészséges életvitel értékeit
  • civil szervezetekkel való kapcsolattartást
  • az évente megszervezésre kerülő erdei iskolát
  • környezet és természetvédő akciókat
  • növények rendszeres és szakszerű gondozását
  • szelektív hulladékgyűjtést
  • a különböző tantárgyak tananyagaiban a környezetvédelem, fenntarthatóság témájában kapcsolódási pontokat
  • szerepvállalás a környezetbarát közlekedésben (aki teheti, járjon kerékpárral)

Nézetünk szerint a természettudományos tantárgyak feladata, hogy tudatosítsa az ember és környezetének elválaszthatatlan kapcsolatát, kialakítsa az új ismeretek önálló megszerzésének igényét.

  • Szeretnénk gyakorlat közelibb módon, a természetes emberi kíváncsiságra és felfedezésre építve oktatni  a természettudományokat.
  • Átfogó képet nyújtani tanulóinknak a mindig megújuló természet kincseiről, ismerjék meg az élő természet szépségét és változatosságát, a természeti törvényszerűségeket, a jelenségek hátterében zajló folyamatokat és a közöttük lévő összefüggéseket.
  • Megtapasztaltatni, hogyan segíti a tudományos módszer a természet erőinek és javainak az ember szolgálatába állítását.
  • Kialakítani  természettudományos szemléletüket  és környezettudatos viselkedésüket.
  • Megismertetni az alapvető fizikai jelenségeket és az azokat értelmező modellek és  elméletek történeti fejlődését, érvényességi határait, a hozzájuk vezető megismerési módszereket.
  • A kémia tanítása során felhívni a figyelmet azokra a tapasztalatokon és kísérleteken nyugvó, biztos anyagismeretekre, amelyek nemcsak segítik őket,  hanem életmentő is lehet számukra.
  • A biológia segítségével érzékennyé tenni tanulóinkat környezetük, szervezetük változásaira, hogy lássák sérülékenységét és az emberi felelőtlenség, egészségtelen életvitel következményeit.
  • A földrajz tanulmányozásával, megismertetni tanulóinkat a szűkebb és tágabb környezet természeti, társadalmi-gazdasági  jellemzőivel, folyamataival, továbbá a környezetben való tájékozódást, eligazodást segítő alapvető eszközökkel és módszerekkel.
  • Tudatosítani bennük, hogy a természettudományokban való jártasság minden ember számára fontos.
  • Olyan ismeretek megszerzésére ösztönözni tanulóinkat, amelyekkel egész életük során hozzájárulnak majd a társadalom és a természeti környezet összhangjának fenntartásához.