Fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos célkitűzéseink, tevékenységeink
A nevelésünk átfogó célja, hogy az élő természet és a társadalmak fenntartható fejlődését segítse megérteni. Mindez úgy valósítható meg, ha figyelmet fordítunk a tanulók természettudományos gondolkodásmódjának fejlesztésére. A környezet ismeretén és a személyes felelősségen alapuló környezetkímélő magatartás a tanulók életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv. A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Ismerjék meg azokat a jelenlegi folyamatokat, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak.
Olyan elkötelezett magatartás kialakítására törekszünk, mely a környezet értékeinek megóvását, a természet takarékos kiaknázását, az egyensúly fenntarthatóságát szolgálja és segíti elő:
- igényes iskolai környezet kialakítására, megóvására, tisztán tartására,
- a szelektív hulladékgyűjtésre és az újrahasznosításra, újrafelhasználás jelentőségére,
- a takarékoskodás területeire (víz, energia…) és ezek gazdasági jelentőségeire,
- a komposztálás, humuszképzés létfontosságára,
- az önellátás, önkiszolgálás lehetőségeire (kiskert létrehozása),
- az egészségmegőrzés módjaira (táplálkozás, mozgás, számos anyagok mellőzése…),
- az élő környezet gondozására, ápolására (növények öntözése, madarak etetése stb.) hívjuk fel a figyelmet.
Fenntarthatóság, környezettudatosságra nevelés szempontjából is jelentősége van az élményalapú, tevékenységalapú módszerek minél sokoldalúbb alkalmazásának.
A módszerek kiválasztásánál figyelembe kell venni:
- az életkori sajátosságokat
- minél nagyobb tanulói részvételt
- élményközpontúság elvét
- a fenntarthatóság törekvéseit, a környezetbarát, egészséges életvitel értékeit
- civil szervezetekkel való kapcsolattartást
- az évente megszervezésre kerülő erdei iskolát
- környezet és természetvédő akciókat
- növények rendszeres és szakszerű gondozását
- szelektív hulladékgyűjtést
- a különböző tantárgyak tananyagaiban a környezetvédelem, fenntarthatóság témájában kapcsolódási pontokat
- szerepvállalás a környezetbarát közlekedésben (aki teheti, járjon kerékpárral)
Nézetünk szerint a természettudományos tantárgyak feladata, hogy tudatosítsa az ember és környezetének elválaszthatatlan kapcsolatát, kialakítsa az új ismeretek önálló megszerzésének igényét.
- Szeretnénk gyakorlat közelibb módon, a természetes emberi kíváncsiságra és felfedezésre építve oktatni a természettudományokat.
- Átfogó képet nyújtani tanulóinknak a mindig megújuló természet kincseiről, ismerjék meg az élő természet szépségét és változatosságát, a természeti törvényszerűségeket, a jelenségek hátterében zajló folyamatokat és a közöttük lévő összefüggéseket.
- Megtapasztaltatni, hogyan segíti a tudományos módszer a természet erőinek és javainak az ember szolgálatába állítását.
- Kialakítani természettudományos szemléletüket és környezettudatos viselkedésüket.
- Megismertetni az alapvető fizikai jelenségeket és az azokat értelmező modellek és elméletek történeti fejlődését, érvényességi határait, a hozzájuk vezető megismerési módszereket.
- A kémia tanítása során felhívni a figyelmet azokra a tapasztalatokon és kísérleteken nyugvó, biztos anyagismeretekre, amelyek nemcsak segítik őket, hanem életmentő is lehet számukra.
- A biológia segítségével érzékennyé tenni tanulóinkat környezetük, szervezetük változásaira, hogy lássák sérülékenységét és az emberi felelőtlenség, egészségtelen életvitel következményeit.
- A földrajz tanulmányozásával, megismertetni tanulóinkat a szűkebb és tágabb környezet természeti, társadalmi-gazdasági jellemzőivel, folyamataival, továbbá a környezetben való tájékozódást, eligazodást segítő alapvető eszközökkel és módszerekkel.
- Tudatosítani bennük, hogy a természettudományokban való jártasság minden ember számára fontos.
- Olyan ismeretek megszerzésére ösztönözni tanulóinkat, amelyekkel egész életük során hozzájárulnak majd a társadalom és a természeti környezet összhangjának fenntartásához.