Az ökoiskola munkaterve
a 2019/2020. tanévre
„Minél közelebb van az ember a természethez, annál szabadabb és
tisztább, mind a gondolataiban, mind pedig a cselekedeteiben.”
Jurij Ritheu, orosz író
Az ÖKO-munkacsoport tagjai:
Bedő- Bodnár Melinda
Somfai Zsuzsanna
Ruscsák Mónika
Csepregi Dezső Jenőné
Vincze Veronika
Kenderes-Petz Veronika
Lendvai István – Diákönkormányzatot segítő pedagógus
Szalai Ádám – az iskola technikai dolgozóinak képviselője
Az ÖKO-munkacsoport célkitűzései:
- Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását.
- Környezettudatosabb életvitel kialakítása, hosszú távon: környezettudatosan cselekvő állampolgárok nevelése
- Megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
- A fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodás, életmód kialakítása, elmélyítése.
- A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük hagyományainak, értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.
- A szülők bevonása a különböző iskolai rendezvényekbe. (SZMK bevonása a mindennapjainkba).
- A diákok és szüleik folyamatos informálása a különböző ÖKO programokról az iskola honlapján.
- Komplex tanulás-szervezési formák (pl. Állatkerti kirándulás, Akácfa utcai kiserdőben rendezett programok, Budapesti séta, Határtalanul program Erdélyben). és kooperatív technikák használata a fenntarthatóságra nevelés érdekében.
- A fenntarthatóságra neveléséhez kapcsolódnak szabadtéri és külső helyszínen zajló tevékenységek is (pl. egészségnap, iskolai szüreti mulatság).
- A Madárbarát Iskola cím fenntartása. (Madarak etetése, itatása, odúk, madáretetők elhelyezése, madárkarácsony).
- Környezeti nevelési játékok beépítése a természettudományos tanórákba, a délutáni játéktevékenységbe.
- Takarékosan bánni az energiaforrásokkal.
- Csökkenteni a hulladékok mennyiségét.
- Az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani.
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink:
- Szelektíven gyűjtjük az újrahasznosítható hulladékokat
- A jeles napokra programokat, illetve kiállításokat szervezünk.
- Részt veszünk környezettel, természettel kapcsolatos előadásokon, vetélkedőkön
- Tanulmányi sétákat, kirándulásokat („Budapesti séta”, erdei táborok, állatkerti kirándulás) tervezünk, szervezünk.
- Minden tanévben tartunk egészségnevelési napot.
- Madáretető készítés, madáretetés.
- Környezettudatossággal kapcsolatos beszélgetések szülők számára
- A tavaszi ÖKO-napon virág és növényültetést szervezünk.
- Természet tanulmányozása minden évszakban, a helyi kiserdőben.
- Gyógynövénykert gondozása, megfigyelése, gyógynövények felhasználása.
Kert-program
- Zöldséges kert létrehozásával a kertészkedés, kertészeti munkák megismertetése, a kertészkedés megszerettetése.
- Aktivitás és részvétel az iskolai környezet alakításában.
- Komposztáló használata, az iskolaudvar gondozása.
- Néphagyományaink, népszokásaink ápolása.
- A természetes anyagok és hagyományos kézműves technikák megismertetése, gyakoroltatása.
- Erdei sportpálya megismerése, használata.
- Madáretetők kihelyezése, madáretetés, madárkarácsony.
- Madárbarát kert programokon való részvétel.
Környezeti nevelés színterei
- Környezeti nevelés tantárgyi keretek közt: ismeretek megalapozása.
- Napközi: környezetbarát szokások, egészséges életmód formálása.
- Szakkörök: természetes anyagok megismerése, egészséges életmód alakítása.
- Osztálykirándulások: tapasztalatokon alapuló megismerő tanulás.
- Tanulmányi séták, kirándulások: a környezeti nevelés megismerési módszereinek alkalmazása
- Erdei iskola: átgondolt, előre kidolgozott programokon való részvétel, a környezeti nevelés elvei szerint.
„Az ember nem csak azért felelős amit tesz, hanem azért is, amit nem tesz meg.”
Prótagorasz, görög filozófus
Az ÖKOISKOLA éves programterve:
Szeptembertől júniusig | Állandó szelektív hulladékgyűjtés az iskolában (papír, PET-palack, szárazelem). Tantermek szépítése, növények ápolása. Takarékos energia felhasználás az osztálytermekben, a folyosókon, az iskola teljes területén Komposztáló használata. | Tantestület, technikai dolgozók |
Virágok és kert gondozása. | Bedő- Bodnár Melinda, Gulyás Brigitta |
Időpont | Program | Felelős |
szeptember eleje | Éves program megbeszélése Munkaterv egyeztetése az iskolai és napközis munkatervvel | Az öko munkacsoport tagjai. |
szeptember folyamán | Környezet és testnevelés órák az Akácfa utcai Kiserdő tanösvényén és tornapályáján | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
szeptember 27. | Szüreti mulatság |
Lőrincz Enikő Napközi, alsós és felsős osztályfőnökök. |
október folyamán | Őszi papír és PET palackgyűjtés. | Lendvai István és a diákönkormányzat. |
októberben folyamatosan | Falevélgyűjtés, gereblyézés | Napközis nevelők. |
Október 3. | Budapesti séta Pályaorientációs nap | Osztályfőnökök |
október 4. | Állatok Világnapja Fotókiállatás | Osztályfőnökök és napközis nevelők. Tóth Mária |
október 6-10. | Utazás Erdélybe a Határtalanul pályázattal | Szakmáry Lilla, Vejmola Tamás |
október 7-11. | Iskolai kertek rendbetétele | Napközis nevelők. |
november 8., 15., 22. | A tudomány hónapja, a tudomány napjai: fizikai találmányok délutánjai | Csepregi Dezsőné |
november 13. | Márton napi néphagyományok ápolása | Tóth Mária |
novemberben folyamatosan | Könyvtári foglalkozások „Madarak” témában Téli madáretetés előkészítése | Napközis tanítók, Ruscsák Mónika |
december | Adventi szokások, hagyományok ápolása | Osztályfőnökök, napközis nevelők. |
decemberben folyamatosan | Madárkarácsony | Bedő-Bodnár Melinda, Kenderes-Petz Veronika |
december 13. | Luca napi népszokások felelevenítése | Tóth Mária |
december. 13. | Luca napi vásár | Lendvai István és a napközis tanítók. |
december 14. | Karácsonyi kézműves foglalkozás a napköziben | Vincze Veronika, Napközis nevelők |
december 20. | Betlehemes műsor és osztálykarácsonyok | Androkityné Kertész Judit, Tóth Mária, osztályfőnökök |
december- március | Madáretetés és madáritatás | Osztályfőnökök, napközis nevelők |
január eleje | Újévi népszokások felelevenítése | Vincze Veronika, napközis nevelők |
január 17. | Farsang | Osztályfőnökök, napközis nevelők. |
február | Téli természet megfigyelése | Osztályfőnökök |
február 3. | Balázs napi népszokások | Tóth Mária |
február 8. | Bolyai verseny körzeti fordulója- természetismeret |
3., 4. évfolyam osztályfőnökei. Somfai Zsuzsanna. |
március 6. | Energiatakarékossági világnap | Osztályfőnökök és napközis nevelők |
március 7. | Természetfotó kiállítás | Tóth Mária |
márciusban | Környezet és testnevelés órák az Akácfa utcai kiserdőbe | Osztályfőnökök |
március 20. | A víz világnapja alkalmából: Hogyan takarékoskodjunk a vízzel? – figyelemfelhívó plakátok, szövegek készítése | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
március 23. | Tanulmányi séta a Duna partra | Osztályfőnökök, napközis tanítók |
március 25. | Meteorológiai világnap | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
március 28. 20:30-21:30 |
A Föld órája Figyelemfelhívás az eseményre, a kezdeményezés lényegére, fontosságára | Kenderes-Petz Veronika |
április folyamán | Felkészülés a fenntarthatóság projekthétre | Osztályfőnökök, szaktanárok, napközis nevelők |
április | Tavaszi papír és PET palack gyűjtés | Lendvai István és a diákönkormányzat |
április 6-tól | Természet a költészetben, versek a természetről, a költészet napja alkalmából |
Kenderes-Petz Veronika |
Április 16-17. | Projektnapok: fenntarthatóság témában Egészségnap | Osztályfőnökök, szaktanárok, napközis nevelők |
április 17. | Csillagászat napja | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
április 22. | A Föld Napja: Mit tehetünk Földünkért a mindennapokban? | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
április 30. | A méhek napja | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
május 4-8. | Anyák napi műsorok | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
május 11. |
Madarak és fák napja Fényképek és képek gyűjtése madarakról, kiállítás készítése | Osztályfőnökök és napközis nevelők. Kenderes-Petz Veronika |
május 22. | A Diákönkormányzat napja Tehetségnap Móra nap | Lendvai István Lőrincz Enikő Szalontai Éva |
június 2. | Pünkösdi néphagyományok, hagyományőrző vetélkedő | Tóth Mária, osztályfőnökök |
Június 4. | Nemzeti Összetartozás Napja megemlékezés. | Szakmáry Lilla, Vejmola Tamás |
június 8-10. | Erdei Iskola, tanulmányi kirándulások 2.-8. osztályosoknak | Osztályfőnökök és napközis nevelők. |
Budapest, 2019. szeptember 16.
Készítette: Kenderes-Petz Veronika
az öko munkacsoport tagja
Beszámoló az ÖKO munkacsoport munkájáról, a tervezett programok megvalósításáról a 2019/2020. tanév 1. félévében
Tanulóinkat az első félév során ösztönöztük a szelektív hulladékgyűjtésre, a szelektív hulladék összegyűjtésében igénybe vettük a segítségüket. Odafigyeltünk a takarékos, gazdaságos villanyáram és vízhasználatra. Az újrahasznosítható anyagokat folyamatosan újra felhasználtuk (pl. papír). Odafigyeltünk arra, hogy csak a legszükségesebb dokumentumokat nyomtassuk, fénymásoljuk. A tantermek, folyosók szépítése, dekorálása közben régi vagy újrafelhasználható anyagokat használtunk. A kiskertet és a komposztálót a hideg idő beálltáig műveltük, használtuk.
Tervezett programjainkat sikeresen végrehajtottuk:
Nagy sikerrel zajlott le szüreti mulatságunk szeptemberben. Az ősz folyamán kihasználtuk az Akácfa utcai kiserdő adta lehetőségek tanulmányi sétákat, tanórákat tartottunk ott. A gyerekek idén is örömmel gereblyézték, söpörték a lehullott leveleket október folyamán. Az állatok világnapján nagy sikert arattak a behozott kisállatok (pl. afrikai csiga). A budapesti sétán megismerkedtünk fővárosunk nevezetességeivel. 7. osztályos tanulóink Erdélybe utaztak: bejárták Székelyföldet, a Sóvidéket és élményekben gazdagodva tértek haza.
Novemberben a tudomány hónapja alkalmából a fizikai találmányokkal foglalkoztak felső tagozatos tanulóink péntekenként. Márton nap alkalmából népi hagyományokat eleventettünk fel, nép játékokat játszottunk. A könyvtárban ismerkedtünk hazai költöző és hűséges madarainkkal. Előkészültünk a madárkarácsonyra.
Decemberben a gyerekek szívesen fogadták a Luca napi szokások felelevenítését és nagy örömmel vettek részt a Luca napi vásáron. Az alsósokkal nagy örömmel töltöttük meg a madáretetőket és etettük a madarakat a tél folyamán. A karácsonyt kézműves foglalkozással és hagyományőrző, autentikus betlehemessel vártuk.
Januárban az újévi népszokások megelevenítésével köszöntöttük a 2020-as évet és farsangoltunk. A tél folyamán figyeltük az iskolakertünkbe élelmet kereső madarakat.
Budapest, 2020. február 18.
Kenderes-Petz Veronika
Öko munkacsoport tag