2022/2023. tanév

2022. november 23.

Térképhasználati verseny

Hagyományteremtő céllal egy jó hangulatú, kerületi Térképhasználati versenyt rendeztünk. 7 csapat vett részt a megmérettetésen. Az iskola 12 tanulója három csapatba osztva kutatta a térképet. A csapatok vegyesen két 7-es és két 8-os-nyolcadikos tanulóból álltak.
A versenyen a gyerekek aktívak voltak és lelkesek.

Képek a galériában 

 


2022. október 21.

Október 23-i megemlékezés

 

1956. október 23-a hőseiről iskolai ünnepély keretében emlékeztünk meg.

A forradalom eseményeinek rövid ismertetése után a negyedik és ötödik évfolyamos tanulók Tamási Lajos: Piros a vér a pesti utcán című versét mondták el. Ezután Küller Andrea és Váradi Krisztina (8.b) Sinka István költeményét – Üdv néked ifjúság – szavalta el. Majd Beethoven Egmont nyitányának dallama csendült fel. A 8.a osztályosok híres emberek gondolataiból idéztek. A harmadikos tanulók Lajkó Gábor: Októberi estén című versével készültek, melyet Márai Sándor: Mennyből az angyal című csodálatos költeménye követett: Sifter Tibor, Zsarnai Csanád és Szakmáry Lilla (pedagógus) előadásában.

A megemlékezést Cseh Tamás: Corvinköziek című szerzeménye zárta gyertyagyújtás kíséretében.

 

 


Pályaorientációs nap

2022.október 15.

 

1.a

A pályaorientációs napon az 1.a osztályos gyerekek megismerkedtek az alpin technikával. Nagyon érdekes bemutatót láttunk, a legtöbben fel is próbáltuk a felszerelést és kipróbáltuk a felmászást, leereszkedést. Nagyon izgalmas délelőtt volt.

1.b

A pályaorientációs napon az első órán képes feladatlapokat oldottak meg a gyerekek. A szakmák és a munkaeszközöket párosították. Ezután foglalkozásokkal kapcsolatos játékokat játszottunk /Amerikából jöttem/, majd oktatófilmeket néztünk a témáról. A délelőtt azzal zárult, hogy mindenki elmondta, mi szeretne lenni, ha majd felnő.

2.a

A napunkat motivációs zenehallgatással kezdtük (Halász Judit – Sehallselát Dömötör). Megbeszéltük milyen foglalkozások szerepelnek a dalban. Majd megtekintettük Mekk Elek: A csodaasztalos című epizódját. Ezután találós kérdések következtek, ahol a gyerekek remekeltek, minden foglalkozást kitaláltak. 😊 Programunkat előadásokkal folytattuk. Először Baki Károly (diákunk édesapja) vezetett be minket a rézöntés rejtelmeibe, majd Suller Mónika (diákunk nővére) mutatta be a cukrász szakma érdekességeit. Végül Suller György (diákunk bátyja; az iskola egykori növendéke) tartott interaktív előadást a hentes szakmáról, kihangsúlyozva a védőfelszerelések fontosságát.

3.a

Izgalmas szombat délelőttnek nézhettünk elébe a 3.a osztályban, mert három szülőt és egy keresztapukát vártunk a pályaorientációs napra.

Elsőként Baki Adri apukáját Baki Károlyt köszönthettük, aki a rézöntés, -ötvözés fortélyairól mesélt. Érdekes ásványokat, öntvényeket hozott magával, melyekből a gyerekek haza is vihettek mutatóba, pl. szilíciumot, nikkelt. Két egyszerű kísérlettel azt is bemutatta, hogyan nyerik a hőenergiát az olvasztáshoz.

A második előadó Horváth Laura anyukája Tokaji Hajnalka volt, aki a Rossmannál marketinges. Előadásában sorra vette, melyik tevékenységéhez, mely iskolai tantárgyak tanulása, tudása segít. Arra a következtetésre juthattunk, hogy az idegen nyelvektől kezdve a matekon, magyaron át a rajzra, technikára ugyanannyira szükség van. A legjobb itt is a meglepetés mini Rossmann- csomag volt.

Molnár Csenge édesapja Kurucz Ákos a házépítésről, tetőkészítésről mesélt. Beszélt arról milyen állóképesség, edzettség, figyelem és fegyelmezettség szükséges ahhoz, hogy a magasban, nehéz gerendákkal a vállon, vékony léceken lépkedjen az ácsmester.

A tetőről pedig a csillagos égbolt magaslataiba emelkedünk Stankovics Peti keresztapukája révén. Dencs Zoltám végzett csillagász, s egyenesen Szombathelyről az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatóriumból érkezett hozzánk. Vetített képes előadása nagyon érdekes és látványos volt. Megtudtuk tőle, hogy október 18-án, kedden a déli órákban érdemes az eget kémlelni, mert részleges napfogyatkozás lesz megfigyelhető.

Nagyon sok élményben volt részünk, köszönet ezért minden előadónak!

3.b

Az osztályban töltöttük ezt a délelőttöt. Kisfilmeken, mókás meséken keresztül ismerkedtek meg a gyerekek a régi és a mostani foglalkozásokkal. Csoportmunkában dolgozták fel a szakmákkal kapcsolatos ismereteiket. Interaktív játékokkal, puzzle kirakásával, Amerikából jöttem… játékkal és feladatlap kitöltésével telt a délelőtt.

4.a

Ezen a napon tantermi körülmények között ismerkedtünk a mai és a régi, ma már elfeledett szakmákkal, mesterségekkel. Rába Ildikó néni kvízzel, találós kérdésekkel, játékkal és érdekes videókkal készült, amelyen keresztül megmutatta nekünk ki készíti és hogyan a szakajtót, a fonott kosarat, és hány évig használható egy ilyen hasznos eszköz. A kovács hogyan lett kovács, valamint ki is volt az utolsó pákász és mi is lehet ez az ősi mesterség? A gyerekek érdeklődve figyelték a filmeket és élvezték a játékokat.

5.a

A pályaorientációs napot a Mese a hét mesterségről című diafilm megtekintésével indítottuk. A film megbeszélése után további szakmákat gyűjtöttek a tanulók kiscsoportokban. Aztán az Amerikából jöttem, mesterségem címere nevű játékot nagyon élvezték a tanulók. Az ország, város, folyó … játék egy átalakított változatával folytattuk a napot, végül a digitális táblán a szakmákhoz kapcsolódó online feladatokat oldottak meg a tanulók.

6.a

Ezen a napon a következő gondolat állt a középpontban: „Ha boldogságra vágysz, találd meg azt, amit szívesen csinálsz, és vesd bele magad szívvel-lélekkel!” Bevezetésként beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy milyen pályák felé kacsintgatnak. Ezután szedtük a sátorfánkat, és kirándultunk egyet a rendőrségre. Megnéztük az előállító helyiséget, fegyvertárat, körbeadtunk, felpróbáltunk eszközöket, megnézhettek a gyerekek egy rendőri kisbuszt, beleszólhattak a mikrofonba. Beszélgettünk a rendőri pályáról, izgalmas ügyekről, illetve arról, hogy miért is fontos, hogy odafigyeljünk egymásra. A gyerekek egy kis ajándékot is kaptak. Egy hasznos és izgalmas napot tölthettünk együtt.

7.a

2022. október 15-én tartottunk pályaorientációs napot. Az első órában bemelegítésként játszottunk egy kis szakma activityt. Különböző szakmák jellemzőit kellett elmutogatni. Ezután beszélgettünk a felvételi folyamatáról, középiskola típusairól. Az óra végén csoportokban versenyeztünk, ki tud minél több szakmát felsorolni. A harmadik negyedik órában, mindenki elmondta mi az, ami érdekli. Vannak, akiknek konkrét elképzelése van. Sokan azonban még nem tudják merre induljanak.

7.b

Reggel az első órában a tornateremben megismerkedtek a gyerekek az alpin technikával. Á bemutató után ki is próbálhatták védőfelszerelésekkel a falmászást. Nagy élmény volt a tanulóknak ez a lehetőség. A nap második felében a Trefort Ágoston Technikum pályaorientációs filmjét tekintették meg a gyerekek. Befejezésül kvíz és rejtvény feladatokat oldottak meg csoport munkában. Kellemes jó hangulatú nap volt.

8.a és 8.b

Az idei pályaorientációs napot a téma aktualitása miatt a 8. évfolyam együtt töltötte egy nagyon hasznos és produktív délelőtt keretein belül. A nap kezdetén a Pesterzsébeti Technikum egyik kedves oktatója látogatott el hozzánk, aki vidám, játékos hangulatban, remek szemléltetőanyag kíséretében mutatta be tanulóinknak, miért érdemes iskolájukat választani. A diákok nagyon élvezték az előadást, sokak lehetséges választott iskolájukként tekintenek erre az intézményre. A délelőtt hátralévő részében a tanulóink csoportokban dolgoztak, és a KIP-módszer elemeit felhasználva igyekeztünk minél érdekesebben feldolgozni azt a témát, mely jelenleg a mindennapjaikat mozgatja: a továbbtanulást. Fontos volt számunkra, hogy használható információkat adjunk a diákjainknak, és olyan fogalmakat, tudnivalókat nézzünk át, mely a tanulóink iskoláinak kiválasztását segítik. Rendet tettünk a hivatás, szakma fogalmak között, iskolákat és felvételi követelményeket kerestünk, szakmákat és elhelyezkedési lehetőségeket néztünk át. A napot egy vidám activity játékkal zártuk, mely még több jó élményt szerzett számunkra. Jó volt látni, ahogyan a gyerekek jó hangulatban, egymást segítve együtt dolgoznak a jövőjüket érintő kérdésekben.

 

 


BUDAPESTI SÉTA

2022.október 5.

1.a

Az 1.a osztályosokkal a Királyerdei Művelődési Házban jártunk, ahol megtekintettük a Csepeli Helytörténeti Gyűjteményt és az udvarban található tájházat. Igazi időutazás volt. Láthattuk, hallhattuk Csepel történetét egészen az őskortól kezdve. Ezután a Kis-Duna part felé vettük az irányt, ahol sétáltunk, megnéztük a vízimadarakat majd a gyerekek jót játszottak a “Kalózos” játszótéren.

1.b

Az 1.b osztály a Tamariska-dombot vette célba ezen a napon. Sétáltunk is és busszal is utaztunk. A természetvédelmi területre érve az ott fellelhető védett növényeket próbáltuk megkeresni és beazonosítani a kihelyezett tájékoztatók alapján. Ezután nagyokat játszottunk, ettünk-ittunk, piknikeztünk. A gyerekek nagyon jól érezték magukat.

2.a

2022. október 5-én a budapesti séta keretein belül ellátogattunk a Parlamenthez, valamint az Olimpiai játszótérhez. Indulás előtt sok érdekességet tudhattak meg a gyerekek az Országházról Bartos Erika: Brúnó Budapesten – Pest szíve című kötetén keresztül. A gyerekek többségének maga a tömegközlekedés is külön élmény volt. Szintén indulás előtt átvettük az utazási etikettet. Első kisebb megállónk a Nemzeti Színház előtt elhelyezkedő Zikkuratnál volt, ahol megcsodáltuk a színház és a Művészetek Palotájának csodálatos épületét, valamint a Dunát és a Rákóczi hidat. Innen a 2-es villamossal utaztunk tovább, ahol útközben szemügyre vettük a hidakat, a Gellért-hegyet, a Szabadság-szobrot, a Budai várat és a Mátyás-templomot. Körüljártuk a Parlament szimmetrikus épületét, megfigyeltük díszes tornyait. Megnéztük József Attila, Andrássy Gyula, II. Rákóczi Ferenc és Kossuth Lajos szobrát. Levezetésképpen felfedeztük az Olimpiai Park csodás játékait, majd egy piknik után hazafelé vezetett az utunk.

3.a és 8.a

A 3.a és a 8.a osztály a Budapesti-séta keretében ebben a tanévben a Gellérthegyre látogatott el. Az összeszokott kicsi-nagy párosok reggel 8 órakor sorakoztak fel az iskolakapuban, s indult közel 50 fős csoportunk a 36-os buszhoz. A HÉV és a 2-es villamossal megtett néhány megálló után megkezdődhetett a tényleges séta.

A Szabadság hídon gyalogolva többször is megálltunk szemlélni a Dunán közlekedő hatalmas uszályokat. A híd alatt éppen áthaladó teherhajó nagy tetszésünkre hangos kürtjelzéssel köszöntötte lelkesen integető csapatunkat.

A budai oldalra érve elsőként a Sziklakápolna bejáratához kanyarodtunk. Itt a Szent István királyt ábrázoló szobor mellett ejtettünk néhány szót államalapító királyunkról, valamint Szent Gellért püspökről, Szent Imre herceg nevelőjéről. Megemlékeztünk a magyar alapítású szerzetesrendről, a pálosokról is, akik részére 1934-ben alakították ki részben természetes, részben mesterségesen létrehozott barlangüregekből ezt a különleges sziklatemplomot és rendházat. Megszemlélhettük azt a betontömböt is, mely mementóként maradt ott abból a betonfalból, melyet a kommunista időkben húztak a bejárat elé. Közben folyamatosan gyönyörködhettünk a pesti városrészre nyíló szép panorámában.

A rövid pihenő után tovább indultunk a hegy tetejére vezető kaptatókon, lépcsősorokon, de sajnos a Szabadság-szoborhoz nem jutottunk el, mert a Citadella felújítása miatt a feljárat le volt zárva. Kissé lehangolva fordultunk vissza, de lefelé menet megfigyelhettünk az ágakon vidáman ugráló mókust, s ebből a magaslatból egészen a csepeli víztoronyig is elláthattunk.

Ezt követően jutottunk el végső célunkhoz, a hegy oldalában meghúzódó Csúszdaparkhoz. A gyerekek nagy örömmel vették használatba a különböző formájú és lejtésű csúszdákat, kötélmászókákat, és fáradhatatlanul kísérleteztek ki különböző formációkat, koreográfiákat csúszásra-mászásra. Az örömteli játékukat a fényképek is jól mutatják.

3.b

A 3. b osztállyal a Hősök terén kezdtük Budapest nevezetességeinek megismerését. Végig néztük a szobrokat és megbeszéltük a jelentőségüket. A szépen felújított Városligetben folytatódott az utunk. A Vajdahunyad Várát is megcsodáltuk. A különleges módon felújított Magyar Zene Házát is megnéztük. Az előcsarnokába is bementünk és kívülről belestünk egy előadó terembe, ahol hegedűn játszottak. Az épület melletti zenei játszótér nagy élmény volt a gyerekeknek. A különleges formájú Néprajzi Múzeum tetejére felsétálva bámultuk a kilátást. Az Olof Palme ház szépséges Zsolnay kerámiával díszített épületét is megnéztük és az udvarában lévő csodás szökőkút mellett fogyasztottuk el az ebédünket. A végén a várva várt hatalmas léghajós játszótéren töltöttünk egy kis időt. Élményekben gazdagon tértünk haza.

4.a

Osztályunk a budapesti séta alkalmával a budai oldalt célozta meg. Az Erzsébet hídon átsétálva a Várkert Bazárhoz értünk. A sok-sok lépcsőt megmászva jutottunk a Budai várba, ahol megnéztük a Nemzeti Galériát, az Országos Széchenyi Könyvtár oroszlános udvarát, a Sándor- palotát, a Karmelita kolostort, a Budavári Siklót a mellette lévő Turul madárral. Tovább haladva eljutottunk a Mátyás templomhoz, valamint a Halászbástyához. Az ebédet a Mátyás király korabeli témára épült játszótéren fogyasztották el a gyerekek, amit egy gyors fogócska követett. A visszaúton letekintettünk a 0 km kőre és a felújítás alatt lévő Lánchídra is. Ismét átsétáltunk az Erzsébet hídon és a hazaúton a fáradtságtól elcsigázott gyerekek a kettes villamos ablakából felismerték merre sétáltunk a nap folyamán. Szép napunk volt. Sütött a nap és a gyerekek örömmel mesélték a szüleiknek mi mindent láttak a budapesti sétánk során.

5.a

Az osztály a Hősök terén és a Városligetben járt a budapesti sétán. Első úticélunk a Szépművészeti Múzeum volt, ahol két kiállítást néztünk meg. A klasszikus ókor és az ókori Egyiptom világába tekinthettünk be. A legnagyobb tetszést a kiállított szarkofágok és a múmiák aratták. A Hősök terén és a Vajdahunyad váránál folytattuk tovább utunkat megemlékezve a magyar történelem kiemelkedő vezetőiről, királyairól. Végül a Városliget egyik játszóterén zártuk a kirándulást egy kis szabad játékkal.

 

6.a

Első utunk a Magyar Természettudományi Múzeumba vezetett, ahol nagyon sok szemet gyönyörködtető és érdekes dolgot fedezhettünk fel. Következő célállomásunk az ELTE Füvészkertje volt. Meseszép növényeket vehettünk szemügyre, kiélveztük a friss levegőt. Utolsó állomásként az Orczy-kertre látogattuk el, ahol volt idő egy kis játékra, és még a kacsákat is elláttuk egy kis eledellel. Nagyon sokat nevettünk, sok kellemes élménnyel gazdagodtunk a kirándulás során.

7.a és 7.b

A 7.a és b osztály a Belváros egy részét látogatta meg. A Deák tértől a Fővám térig sétáltunk. A Deák téren megnéztük az evangélikus templomot. Innen a Madách házak előtt végig sétálva jutottunk el a Zsinagógához. Itt elolvastuk a kihelyezett táblákat, illetve áttekintettük a zsidó vallást és a zsidó nép történelmét. A Nemzeti Múzeumhoz érve megpihentünk a Múzeumkertben. Itt megnéztük a külső szobrokat. Szavaltunk egyet a lépcsőn. A szomszédos Bródy Sándor utcában megtekintettük az egykori Magyar Rádió székházát. A program végére belevetettük magunkat a Vásárcsarnok forgatagába.

8.b

Az idei budapesti sétánk alkalmával a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba vezetett az utunk, ahol a könyvtár egyik munkatársának vezetésével csoportos könyvtárlátogatásban volt részünk. A könyvtár minden terét bemutatták nekünk, mind a nyolc emeleten jártunk, és a kedves könyvtáros kollégák a központi raktárukba is behívtak minket, ahol Petőfi korában nyomtatott, régi könyveket is láthattunk. A könyvtár épületét nemcsak a könyvek miatt tekintettük meg, hanem önmagában az épület is különleges volt, mely a Weinchem-palota nevet viseli és csodás kulturális és építészeti értékekkel bír. A gyerekek ámulva járták körbe a palotát, és a könyvek között is megtalálták azt, ami számukra érdekes volt. Az út elérte a célját, hiszen a legtöbb gyerek érdeklődött a könyvtárba való beiratkozás menetéről. A sétánk alkalmával a Nemzeti Múzeum kertjében is játszottunk, akárcsak a Pál utcai fiúk, valamint barangoltunk a Váci utcán.

Képek a galériában 

2022. október 6.

Október 6-i megemlékezés

1849. október 6-án, Aradon kivégezték az 1848-49-es szabadságharc 13 volt katonai vezetőjét. Iskolánkban csütörtökön (október 6-án) erről emlékeztünk meg. A 6.a osztály egy rövid, megható, történelmi tényekkel, versekkel, zenékkel tarkított műsorral készült. Ezáltal idéztük fel hőseinket, akik életüket adták Magyarország függetlenségéért. Emlékezzünk hálás szívvel az 1848-49-es forradalom és szabadságharc hős tábornokaira, akik életüket adták a hazáért!

Ady Endre: Október 6. (részlet)

„Őszi napnak mosolygása,
Őszi rózsa hervadása,
Őszi szélnek bús keserve
Egy-egy könny a szentelt helyre,
Hol megváltott – hősi áron –
Becsületet, dicsőséget
Az aradi tizenhárom.”

Képek a galériában 

2022. október 3.

Zene világnapja

A Zene világnapja Yehudi Menuhin hegedűművész és karmester kezdeményezésére született: 1975-ben.

Az ünnepnap célja, hogy a társadalom rétegeinek népszerűsítse a zene élvezetét. A szavakkal ellentétben a zene mindig őszinte.

Iskolai ünnepélyünkön híres írók, költők, zeneszerzők gondolatai hangzottak el tanulóink előadásában. Ezután a zene sokszínűségéből kaptunk ízelítőt. Latinovics Anett kollégánk Holló József: Titok című szerzeményét játszotta el csodálatosan hegedűn. Urbán Dóra iskolánk gyógypedagógusa Ludovico Einaudi Passagio című művét mutatta be zongorán.

Molnár Csenge 3.a osztályos tanuló tréfás népdalokat énekelt, Küller Ilona (8.b) a „Láttál-e már valaha” című népdalt furulyázta el. Gregó Bence (7.b) Ferdinando Carulli: Variációk egy témára című művét szólaltatta meg gitáron.

Műsorunk végén Kodály Zoltán gyönyörű gondolatai hangzottak el.

Lehet élni zene nélkül is. A sivatagon át is vezet út. De mi (…) azt akarjuk, hogy az ember ne úgy járja végig élete útját, mintha sivatagon menne át, hanem virágos réteken.”

Képek a galériában

2022. szeptember 30.

Szüreti mulatság

Az idei évben a szüreti mulatság a tavalyihoz képest több szempontból is más volt. Sajnos az időjárás nem kedvezett a szabadtéri rendezvénynek, de ez nem szegte kedvünket. Az iskola épületében a tornateremben és a tantermekben tartottuk meg a foglalkozásokat. A díszítésről Könczöl Marika és Rába Ildikó tanítók gondoskodtak. Idén lehetőségünk volt, hogy a szülők is csatlakozzanak hagyományos programunkhoz.

Mikus Judit intézményvezető megnyitó beszédében nagy örömét fejezte ki, hogy végre újra szülőkkel együtt tarthatjuk ezt a programot. Tóth Mária 3.a osztályos néptáncosai és Lőrincz Enikő 8.a osztályos „fiai” szüreti műsorával indult a délután. A műsor után táncházzal folytatódott a program. Szülő, gyerek, tanár együtt ropta a táncot.

Ez alatt már a fedett bejárati részen szőlő préselés folyt Vejmola Tamás testnevelő tanár vezetésével. A gyerekek ezen a napon 2 fürt szőlővel érkeztek az iskolába. A közösen hozott szőlőből mustot készítettek, melyből minden osztály részesült.

A jól szervezett programban sportversenyeken, kézműves foglalkozásokon vehettek részt kicsik és nagyok. Szüreti kvíz versenyen bizonyíthatták a felső tagozatos diákok, mennyi mindent tudnak a szüreti hagyományokról. Íme az eredmény: 1. helyezett 5.a osztály, 2. helyezett a 8.a osztály, 3. helyezett a 7.a. osztály.

A szülők is bekapcsolódtak a programokba. Együtt futottak a sportversenyen gyermekeikkel és a kézműves foglalkozáson is részt vettek a vállalkozó kedvű hozzátartozók.

Az osztálytermekben finom falatokkal várták a szülők az éhes gyerekeket. A virsli volt a legnépszerűbb eledel, de a sült csirke, a zsíros kenyér is nagyon kelendő volt.

Tartalmas jó hangulatú délutánban volt része minden résztvevőnek.

Képek a galériában

2022. szeptember 29.

A népmese napja

A népmese napját szeptember 29-én, Benedek Elek születésnapjára emlékezve könyvtári keretek között rendeztük meg.

Az 1-2. évfolyamnak népmeséket ajánlottunk, mesekönyveket nézegettünk, a mesemondás, olvasás fontosságáról beszélgettünk. Végül megnéztünk három magyar népmesét: Kacor király, A szállást kérő róka, A kismalac és a farkasok.

A 3. 4. 5. osztályosok vidám, tréfás vetélkedőn vettek részt. Feladatlapot oldottak meg csoportmunkában. Mesehősök nevét, mesecímeket kellett kitalálni, totót töltöttek ki. Befejezésül Hamupipőke bőrébe bújva vidám hangulatban lencsét válogattak.

Reméljük elértük célunkat, tanulóink még nagyobb kedvvel, lelkesedéssel fordulnak a népmesék felé.