2022/2023. tanév

 

Tanévzáró ünnepség

2023. 06. 22.

A 2022/2023-as tanév évzáró ünnepségét a nagyudvar lombkoronáinak árnyékában tartottuk. A Himnuszt követően Szántó Annamari Lilla, Balogh Amina Edina, Mocsel Noémi Vivien és Hadobás Bálint 4.a osztályos tanulók nyárköszöntő és vakációt váró verseket szavaltak, majd Mikus Judit intézményvezető-asszony beszéde következett, aki felsorolta iskolánk kitűnő tanulóit és a segítő szülőket. A Szózat után a hőségre való tekintettel a bizonyítványosztás a tantermekben folytatódott.


2023. június 13.

Móra nap, DÖK nap

Idén is nagyon színes volt a Móra nap. Kezdődött a tehetség projekt zárásával, a gyerekek maguk idézték fel élményeiket a különböző helyszíneken kivetített képek segítségével.

Majd előadást hallhattunk Erdély történelméről a ’Határtalanul’ programhoz kapcsolódva.

A Játéksarokban alsósok és felsősök felváltva választhattak sok-sok társasjáték közül, melyet csoportban tanári irányítással játszhattak. Közben sportversenyek zajlottak, a kötélhúzás nagyon népszerűnek mutatkozott.

Ebéd után a gyerekek megmutathatták, hogy ki miben jó. Volt vers, ének, tánc, mesemondás.

Idén is a legszínesebb műsor a mazsorett csoport és a néptáncosok előadása volt.

Zárásként az osztályok főztek a szabadban a szülők segítségével s utána elfogyasztották az ételt. A bográcsban elkészített ételből még más osztályok gyerekei is kaptak. A jóllakott gyerekek kipróbálhatták a karkötő fonását.

Nagyszerű, napsütéses nap volt, sok-sok programmal.


Kirándulások

2023. június 7. 8. 9.

1.a

A kirándulás első napján az 1.a osztályosokkal ellátogattunk a Természettudományi Múzeumba, ahol rengeteg érdekes állatot, növényt, ásványt láttunk. Megnéztük a dínókertet is. Utána sétáltunk az Orczy-kertben és a gyerekek a játszótéren játszottak.

Másnap a Normafára kirándultunk, ahol a Normafa Látogatóközpontban kipróbáltuk a síelést egy szimulátor segítségével. Elsétáltunk az Anna-rétre, ahol a gyerekek nagyon jól érezték magukat a nagy játszótéren. Gyermekvasúttal elmentünk Hűvösvölgybe, majd vissza a Normafára, ahonnan fogaskerekűvel utaztunk tovább.

Harmadnap az időjárás esősre fordult, de feltaláltuk magunkat. Átmentünk Pesterzsébetre a nagy postára, és megnéztük mi mindent lehet elintézni a postán. Sok érdekes dolgot láttunk. Minden gyerek kapott ajándékot: egy postai borítékot és egy ügyféltollat, aminek nagyon örültek. Ezután – az eső elálltával – fagyiztunk a szökőkútnál.

Nagyon tartalmas volt ez a három nap, jól éreztük magunkat.

1.b

Az 1.b osztály 3-szor 1 napos osztálykiránduláson vett részt. Az első napon, június 7-én a Budakeszi Vadasparkba látogattunk el. Számtalan állatot csodálhattak meg a gyerekek, emlősöket, madarakat, háziállatokat, mindkét állatsimogatóba be tudtunk menni. Sok új ismeretet szereztek a gyerkőcök, élményekkel gazdagodtak. Június 8-án, csütörtökön a Margitszigetre látogattunk el, a szökőkútnál gyerekeknek való zenei válogatást hallgathattunk meg, a Vadaskertet is megnéztünk, valamint egy nagyobb játszótéren is voltunk.

9-én a Camponában lévő Kockaparkot fedeztük fel közösen, mindenki nagyon jól erezte magát.

2.a

A 2. a osztály 3×1 napos kiránduláson vett részt. Első nap a Margit-szigetre látogattunk el, ahol megnéztük Európa legnagyobb szökőkútját. Amíg csodálták a szökőkút táncát, klasszikus gyermekzenék szóltak a hangszórókból. Ezután átsétáltunk a mini állatkertbe és alaposan szemügyre vettük a gólyák kelepelését, vízimadarak jellemzőit.

Második nap az Orczy-kert játszóterén vezették le a gyermekek az energiájukat, majd a teraszon fagyival hűsítettük magunkat.

Harmadik nap az esős idő miatt a tanteremben tartottunk pikniket, majd a nagy Duna-partra látogattunk el.

3.a

A 3.a osztály 2023. június 5-7. között a Szelidi-tónál, a Lepke Üdülőben töltötte az erdei iskola napjait.

Hétfőn kora reggel izgatottan gyülekeztünk az iskola előtt, majd pakoltuk a bőröndöket, táskákat az autókba. Horváth Laura és Gabóci Lali szülei önzetlenül vállalták, hogy csomagjainkat elszállítják a táborhelyre. Így csak a kis hátizsákkal a háton könnyedén indultunk a Népliget Buszpályaudvar felé. A mi járatunk 9:05 perckor indult, és körülbelül két óra utazás után érkeztünk meg Dunapataj településre. Itt egy kisbusz várt ránk, mely közvetlenül az üdülőtelepre szállított bennünket.

A Lepke Üdülő faházaiban kaptunk szállást. A csomagok elhelyezése, a kipakolás és a házikók belakását követően a tágas és szép kertben telepedtünk le. Itt fogyasztottuk el szendvicseinket, majd egy kis szabadidő következett: pingpongozás, foci, hintázás vagy csak ejtőzés az árnyas platánfák alatt.

Délután kézműves foglalkozáson vettünk részt, ahol megismerkedtünk a kalocsai pingálás rejtelmeivel. Mindenki egy kis dísztányért festhetett meg a segítők iránymutatásával. Nagyon szép alkotások készültek.

Az üdülő éttermében megvacsoráztunk, majd a legnagyobb faház teraszán gyűltünk össze, hogy a Móra-nap projektzáró rendezvényére felkészüljünk. A kirándulásokon készült fotók segítségével felelevenítettük a látottakat, tapasztaltakat, ötletes címeket fogalmaztunk a képekhez.

Kedd hajnalban eleredt az eső, s délig el sem állt. Ez kicsit megváltoztatta programjaink sorrendjét. A délelőtt folyamán kemény munka következett: a projektzáró kiselőadások próbája, rajzok és rövid fogalmazások készítése a tablókhoz. Ebéd után szerencsénkre kisütött a nap, így lehetőség nyílt a tó-túrára. Egy nyugdíjas tanár bácsi vezetésével jártuk körül a tavat. Ő mesélt a Szelidi-tó (a Duna holtága) és az üdülőtelep kialakulásáról, a tópart jellegzetes növényeiről, állatairól. A séta végét csónakázás koronázta. Így nyílt lehetőség a nádas közé is beevezni és rácsodálkozni az éppen virágzó vízililiom-telepekre.

Sajnos ismét sötét fellegek gyülekeztek, s messziről már morajlott az ég. Mire a második csapat kikötött, nagy cseppekben eleredt az eső. Esőkabátok, esernyők fedezékében összebújva igyekeztünk vissza az üdülőbe. A vacsora után a házikóinkba húzódtunk, a felhőszakadás korai takarodót fújt.

Szerdán reggel nyoma sem volt a rossz időnek. Összepakoltuk csomagjainkat, rendet raktunk a házikókban, majd reggeli után visszatértünk a tópartra. Gyönyörű látványt nyújtott az esőtől felfrissült táj. A harmadik csapat bepótolta az elmaradt csónakázást, a többiek pedig a tóparti nádasban béka-lesre indultak. A legnagyobb kaland azonban mindenki számára a fürdőzés volt.

Elmúlt dél, mikor vidám hangulatban visszatértünk a szálláshelyre. A szülők már vártak ránk. Autóba pakoltuk a csomagokat, búcsút vettünk az üdülőtől, majd mi is buszra szálltunk. Sok élménnyel gazdagodva tértünk vissza Budapestre.

3.b

A 3. b osztály tanulói az első nap a Pálvölgyi Cseppkőbarlangba látogattak el. Izgalmas sétát tettek a csodás barlangrendszerben. A túravezetőtől megtudták hogyan képződtek a cseppkövek. Érdekes helyeket fedeztek fel a föld alatt.

A második nap a Csepeli Tűzoltóságra látogattak el a gyerekek. Megismerték a tűzoltók munkáját. Beülhettek egy tűzoltó autóba, megfoghattak különböző eszközöket. Felöltözhettek a tűzoltók ruhájába. Nagy élmény volt számukra ez a nap is.

4.a

A 4.a osztállyal két éjszakás kirándulásra mentünk Tatára.

Az első napon a megérkezést követően elfoglaltuk a szállásunkat, majd felfedeztük a tábor területén lévő szabadidős lehetőségeket. Az eső miatt délután a fiúk szobájában a buli hangulat a tetőfokára hágott. Vacsora után elmentünk sétálni az Öreg-tó körül, ahol a vízimalmokat tekinthettük meg. A következő napon a reggelinket a Tatai vár tövében fogyasztottuk el. Majd a Cseke-tóhoz tett látogatásunk előtt fagyiztunk és sütiztünk Tata leghíresebb cukrászdájában. Az Angolkertben lévő műromok nagyon tetszettek a gyerekeknek. A séta után jött a jól megérdemelt pizza ebédre. Az Öreg- tó melletti szuper játszótér volt ezen a napon az utolsó állomásunk. Vacsora után élménybeszámolót tartottunk egymásnak, illetve ki-ki a saját szülőjének. Az utolsó napunkon reggeli után megtekintettük az Eszterházy kastélyt, a városi piacot és a Haranglábat. Ebéd után indultunk vissza vonattal a Kelenföldi vasútállomásra, ahol a szülők már várták gyermekeiket. Élményekkel telve és jól elfáradva tértünk haza, hiszen a két nap alatt 44 km-t sétáltunk.

Nagyon jól sikerült az első és egyben az utolsó „ottalvós” kirándulásunk!

5.a

A tavaszi kirándulások alkalmával többek között egy budapesti sétát tettünk a Pál utcai fiúk nyomában. A séta során felelevenítettük Molnár Ferenc méltán világhírű regényének részleteit. Az új grundon nagyon jót játszottunk, fogócskáztunk. A program részeként ellátogattunk a Fűvészkertbe is, ahol szebbnél szebb virágokban, növényekben gyönyörködhettünk. A következő kirándulási helyszínünk a Normafa volt. Itt az erdőben kirándultunk, bújócskáztunk a fák között. Felsétáltunk az Erzsébet kilátó tetejére, ahonnan csodálatos látvány tárult a szemünk elé. Fáradtan, de élményekkel telve tértünk haza késő délután.

6.a

A 6.a osztállyal 3 napra és 2 éjszakára utaztunk el kirándulni. Sástóra mentünk, ahonnan a Mátra csodálatos kilátását is élvezhettük. Az első napon számháború és egy csapatépítő játék szerepelt a programok között, majd este közösen játszottunk. A második napon a kalandparkot látogattuk meg, ahol többek között íjászkodtunk, vonatoztunk és boboztunk. Nap végén tábortüzet gyújtottunk és pillecukrot sütöttünk. A harmadik napon az eső miatt módosult a program, így közös játékok kipróbálása után a fürdőzésé volt a főszerep. Hatalmas élményekkel tértünk haza. Az első ott alvós kirándulásunkra mindig emlékezni fogunk.

7.a és 7.b

Az évfolyam már hagyományosan együtt ment kirándulni mindhárom napon.1. nap Mozgásos program volt. Az Újbuda Centerben voltunk a Cyberjumpban. Utána közösségépítő lézerharcban vettünk részt. A nap végére a gyerekek kellően elfáradtak. 2. nap Úttörővasúttal felmentünk a Normafához, Erzsébet-kilátóhoz és egy nagy túrát tettünk a Budai hegyekben.3. nap Esős idő lévén a programunk változott és az Állatkert helyett a Tropicariumba mentünk. Cápát láttunk és ráját simogattunk.

A kirándulások nagyon tartalmasak voltak, a gyerekek nagyon jól érezték magukat.

8.a

A tanévet zárva utolsó kirándulásunk célja a Városliget és a Hajógyári-sziget felfedezése volt. A Városligetben a Magyar Zene Háza szabadtéri színpadán sok ember szívét melegítve énekeltünk. A Hajógyári szigeten óriási sétát tettünk és utoljára csevegtünk, nevettünk így együtt. Szép zárása volt ez a kirándulás az általános iskolai éveinknek.

Képek a galériában 

Egészségnap

2023.április 24.

Az egészséges életmódra nevelés mindig fontos célkitűzés volt iskolánk számára. Minden évben szánunk időt arra, hogy tanítványaink számára érdekes és maradandó programot biztosítsunk ezen a napon. Az idén külsős előadók segítségét is igénybe vettük. Az ÁNTSZ dolgozói jöttek előadást tartani különböző témákban.

Az alsós osztályok értékes előadásokat hallgathattak a fogmosásról és a kézmosásról. Mindenki kapott egy kis ajándék fogkrémet. Nemcsak előadásokat hallgathattak a tanulók, hanem különböző feladatokat is megoldottak az állomásokon. Puzzle-t raktak ki különböző sport tevékenységekről, egészség totót töltöttek ki, és a táplálékpiramissal kapcsolatos feladatokat is megoldottak. Maradandó élményben volt részük a gyerekeknek.

A felső tagozatosok két nagy témával foglalkoztak behatóbban. Az 5. és a 6. évfolyam a védőnők (Nyáryné Balázs Katalin, Kovács Márta, Segesdi Edit) jóvoltából az egészséges táplálkozással és játékos formában az elsősegélynyújtással kapcsolatos ismereteiket mélyítették el.

A 7. és a 8. évfolyamra a Semmelweis Egyetemről érkeztek hallgatók. Az egyik órában szexuális felvilágosítást tartottak, a másik órában a segítségnyújtás alapjaival (segélyhívás, újraélesztés) ismerkedtek meg a tanulók. Szituációs játék formájában maguk is kipróbálták.



 

Projektnapok

2023. április 3-4.

 

Azok, akiket a sors a legnagyobb tehetséggel áldott meg, nem szükségszerű, hogy jobbak is lesznek másoknál. A kitartók azok, akik végül elérik a kiválóságot.”

(Mary Kay Ash)

2023.április 3-án és 4-én projekt napokat tartott az iskola. Az alsó és felső tagozatosok a Magyar kiválóságok címmel vállalkoztak arra, hogy bemutassák azokat a híres magyarokat, akik valamilyen területen nagyot alkottak. Az osztályok maguk dönthették el, kikkel foglalkoznak a két nap alatt. A második nap végén minden osztály bemutatta az alkotásaikat és meséltek az alkotómunka folyamatáról. Az elkészült plakátokat, tárgyakat az aulában kiállítottuk.

1.a

Az 1. a osztályosokkal képzeletbeli utazást tettünk a világűrbe. Megismerkedtünk a magyar űrhajózás történetével, Farkas Bertalan személyével, felidéztük az első magyar űrutazást. Megalkottuk, kivágtuk, kifestettük a Naprendszer bolygóit, űrhajót készítettünk újrahasznosított anyagokból.


Visszaidéztük régi nagy rajzfilmjeinket, a Vukot, a Szaffit, Az erdő kapitányát. Megismerkedtünk
Dargay Attila munkásságával. Megtapasztaltuk hogyan készültek régen a rajzfilmek, amikor még kockáról kockára meg kellett rajzolni az egyes fázisokat, jeleneteket.

Jól éreztük magunkat, sok újdonságot tanultunk, együtt dolgoztunk ebben a két napban.

 

1.b

1. projektnap: 4 író életének és munkásságának rövid bemutatása történt, majd a kiválasztott mesék, meserészletek megtekintése videókon, mesekönyvek bemutatása, megtekintése.

2. projektnap: a projektfeladatok elkészítése. A projektfeladatban kartonlapokra az írók fényképe, rövid életrajza mellé rajzot készítettek a gyerekek. A nap végén az elkészült munkákat bemutattuk az alsó tagozatosok előtt, a gyerekek beszéltek az írókról. A végén a Süsü a sárkány című Csukás István meséből előadtak egy rövid részletet.

2.a

A gyerekek nagyon motiváltak voltak, érdeklődve kísérték figyelemmel az ismeretterjesztő előadásokat. Miután alaposabban megismerkedtek a magyar népmese főbb jellemzőivel, a magyar népzene jellegzetes hangszereivel, magyar feltalálókkal, illetve a nemzeti jelképeinkkel, utána következett az alkotás öröme csoportmunkában. Illusztrálták képregény formájában a Három kismalac című népmesét, különféle hangszereket készítettek újra felhasználható hulladékokból – ezzel az Öko-szemléletet is tovább mélyítve -, valamint gondolattérképet készítettek a „magyar” főfogalomhoz. A projekt napok sikeresen zárultak, a gyermekek rengeteg hasznos információval gazdagodhattak. Mindez megkoronázásaképpen készült egy kiállítás az osztályok által elkészült produktumokból.

3.a

A 3.a osztályban az olvasókönyv Határtalan hazában című fejezetében szereplő magyar történelmi személyekkel kapcsolatos társas játékot készítettünk, melynek az „IDŐUTAZÓ” nevet adtuk.

1. nap: a játék részletes megtervezése, beszélgetés, közös gondolkodás, jegyzetek készítése

  • a történelmi személyek, események kiválasztása

  • képek válogatása, kvízkérdések megfogalmazása

  • megfejtések, válaszok megfogalmazása

  • a játéktábla mezői, szerencse és büntető mezők

  • a játékszabályok megfogalmazása, egyéb kellékek

2. nap: csoportokat alakítottunk, s a tervezési folyamat egy-egy elemének kivitelezését kapta minden csapat feladatául.

  • 1.csapat: a társas játék dobozának megtervezése, elkészítése

  • 2.csapat: a játéktábla, útvonalak, játékmezők megrajzolása

  • 3.csapat: bábok, dobókocka készítése

  • 4.csapat: kérdés-kártyák, egyéb utasítások megírása

  • 5.csapat: képes kártyák és megfejtések elkészítése

  • 6.csapat: a nyereménykártyák, mozaik elkészítése

A csapatok jó hangulatban, nagyon ügyesen dolgoztak. A munkálatok végén a csapatok megmutatták a többieknek, hogyan sikerült megvalósítani a kiosztott feladatot, majd összeraktuk a játékot. Kiválasztottuk a szóvivőt, aki a tornateremben a többi osztály előtt bemutatta az elkészített társas játékot

3.b

A tanulók az idei évben találkoztak először a történelmi olvasmányokkal. Regéken, mondákon keresztül ismerkedtek meg őseinkkel és tetteikkel. Híres magyar hadvezérek, királyok neveivel találkoztak. Híres magyar festők képein keresztül el is képzelhették az egyes történelmi eseményeket. Munkácsy Mihály: Honfoglalás, Székely Bertalan: Vérszerződés, Iványi-Grünwald Béla: Hadúr kardja, Thury Gyula: Mátyás király. Megismerkedtek a festők életével és a kiválasztott festményt csoportmunkában le is rajzolják. Ebből készítettünk összefoglaló plakátokat.

4.a

A projektnapok alkalmával megismerkedtünk Rubik Ernő és Szinyei Merse Pál életével és munkásságával. A gyerekek csoportmunka keretében készítettek egy Rubik kockát papírból, amit vonalzó segítségével szerkesztettek, festettek és ragasztottak. Szinyei Merse Pál egyik kedvelt festményét a Léghajó című képét festették meg a negyedikesek. Mindkét munkában szívesen vettek részt és rendkívül mutatós produktumok születtek.

5.a

A projekt napokon kiemelt figyelmet szenteltünk öt magyar kiválóságnak. Olyan tudósokat választottunk, akik az egész emberiség tudásához, jóllétéhez hozzájárultak. A csoportok megalakítása után minden tanuló a saját csoportjának kiválóságához keresett önállóan adatokat, információt. Az iskolában az összegyűjtött anyagokból a csoportok kiemelték a legfontosabbakat, majd az osztály közösen színes kartonokból készített egy bűvös kocka másolatot, melynek oldalaira helyezték fel a csoportok a különböző tudósokról, feltalálókról megszerzett érdekességeket. Az öt híresség és találmányaik:

Bíró Lajos – golyóstoll, Irinyi János – robbanás mentes gyufa, ifj. Rubik Ernő – Rubik kocka, egyéb logikai játékok, Szent-Györgyi Albert – C-vitamin, Telkes Mária – napenergia hasznosítás

A projekt napok nagyon jó hangulatban teltek, a tanulók örömmel és kreatívan oldották meg a feladatokat.

6.a

Kiindulópontunk a következő idézet volt: „Azok, akiket a sors a legnagyobb tehetséggel áldott meg, nem szükségszerű, hogy jobbak is lesznek másoknál. A kitartók azok, akik végül elérik a kiválóságot.” (MaryKayAsh)
Bevezetésként beszélgettünk arról, hogy kiket tekintünk kiválóságoknak, a gyerekek miben kiválóak. Rövidebb filmeket néztünk kiemelkedő magyarokról. Ezután csoportokra bontottuk az osztályt, és online felületen játszottunk, ismerkedtünk a magyar kiválóságokkal. A játék után minden csoport kapott egy
nevezetes magyar zeneszerzőt, akiről plakátot készítettek. A projektnapok által sok értékkel teli tudással gazdagodhattak a gyerekek.

7.a

A 7.a osztály, híres magyar földrajztudósokat dolgozott fel. Igyekeztünk olyan személyeket találni, akik családi kapcsolataiban más magyar híres embereket is felfedezhetünk. Így esett választásunk Teleki Sámuelre és Pálra, Széchenyi Bélára (Széchenyi István fiára). Ezen kívül még Kogutowicz Manóval foglalkoztunk. Csoportokban ismerkedtek meg a gyerekek a híres magyarokkal, életükkel, munkásságukkal. A kigyűjtött információk alapján tablót készítettek.

7.b

A 7.b osztály a magyar sport kiválóságairól és kiemelkedő eredményeiről gyűjtött hasznos ismereteket. Filmet tekintettek meg a legkiválóbb olimpikonjainkról, majd az olimpiai kvíz kérdéseire is válaszoltak. PPT készült a magyar futball csillagairól és a vizes sportágak legnagyszerűbb képviselőiről is készítettek tablót, melyet a projekt zárónapján be is mutattak.

8.a

A 8.a osztály a projektnap során az osztályfőnökük vezetésével a Magyar kiválóságok kártyajáték elkészítésére vállalkozott. A közös tervezési folyamatot követően a gyermekek szabad választás alapján csoportot alakítottak. Tableteket használva összegyűjtötték a szükséges információkat, elkészítették a kiválóságokat tartalmazó kártyalapokat, kidolgozták a játék szabályát, a tervezést követően elkészítették a játék dobozát is. A projektzárón a csoportvezetők részletesen bemutatták az alkotómunka mozzanatait.

8.b

A 8.b osztály a magyar kiválóságok projektnapok témájául József Attilát választotta. József Attila magyar költőnk, írónk, műfordítónk, a híres Nyugat folyóirat kiváló munkatásra igazán méltó téma volt az osztály számára, hiszen ő az, aki miatt minden évben április 11-én megemlékezünk a magyar költészet napjáról. Életútját, művészetét négy csoportban dolgoztuk fel. Az első csoport a költészet napjára készített egy gyönyörű plakátot, melyen József Attila legszebb versei is megjelentek. A második csoport a költő életét dolgozta fel egy plakáton, melyen kinyitható fülek segítségével tekintheti meg az érdeklődő, hogyan alakult a művész élete. A harmadik csoport a költő ismertebb verseit írta át szinonimák segítségével, így megtapasztalva szavaink csodálatos képességét, a magyar nyelv szépségét. A negyedik csoport pedig a költő életét egy rap-szövegben foglalta össze, melyhez zenei alapot is kerestek, és igazi műsort szolgáltattak a bemutató alkalmával. Az egész osztály nagyon ügyesen dolgozott, mindannyian kivették részüket a munkából, nagy érdeklődéssel ásták bele magukat a munkába. Osztályfőnökük igazán büszke volt a projektnapi bemutatón, amikor a csoportok nagy nyolcadikosokként, ügyesen, komolyan mutatták be társaiknak és pedagógusaiknak produktumaikat.

 

 


2023. március 14.

1848. március 15-i megemlékezés

1848 hőseiről március 14-én iskolai ünnepély keretén belül emlékeztünk meg. A műsorban egyaránt szerepeltek alsó- és felső tagozatos tanulók.

A következő verseket hallhattuk a diákok előadásában: Március idusára (Juhász Gyula), Csatadal – részlet (Petőfi Sándor), Föltámadott a tenger (Petőfi Sándor), Nemzetőr dal (Arany János), Egy gondolat bánt engemet (Petőfi Sándor), A forradalom után – részlet (Gyulai Pál).

Kruppay Attila „Petőfi Sándor naplóját” olvasta fel, illetve Sifter Tibor a „12 pontot” sorolta fel, Chemeri Milán pedig a Nemzeti dalt szavalta el.

A műsor szereplői voltak: Baricza Levente, Bakai Ármin, Nemes Anna, Kincses Milán, Kojsza Laura, Kurucz Zsófia, Muth Kira, Póczok Dominik, Németh Inez, Küller Ilona, Varga Balázs és Zsarnai Csanád.

A 3.a osztályosok 1848/49-es huszárnótákat, toborzó dalokat énekeltek.

Részletet láthattunk illetve hallhattunk a Föltámadott a tenger című filmből, valamint a Bánk bán című operából a Hazám, hazám című áriát Simándy József előadásában.

Képek a galériában 

2023. március 13.

Kiállítás megnyitó

 

Iskolagalériánkban „Átlényegítve” címmel nyílt kiállítás Végh Edit képzőművész különleges kollázsaiból.

A kollázs (a francia collage = ragasztani) olyan művészeti alkotás, amely valamilyen felületen több dolog (fénykép, újságcikk, levél, egyéb tárgyak stb.) csoportos felragasztásából áll. Az így készült képek asszociációkat, érzéseket közvetítenek leginkább.

Az alkotót a Királyerdőben élő és saját galériát fenntartó Erdei Kvasznay Éva Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, kultúraszervező mutatta be tanulóinknak.

Az Erdei Éva Galériában immár ötödik esztendeje működik a Kvasznay Gulyás Margit Kollázs Műhely igen komoly művészeti teljesítménnyel, melynek kezdetektől tagja Végh Edit festőművész is. Eredetileg textilszobrokat, embercsoportokat, úgynevezett „babákat” készített, amelyekkel számos díjat nyert. Hatalmas fantáziával, egyéni tervezéssel alkotta meg különleges figuráit. Az utóbbi években főként kollázsokat készített, amelyekkel jelentős elismeréseket ért el. Az alkotót felvette tagjai sorába a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE), amely az egykori Művészeti Alap utódja. Az elismeréshez ez úton is gratulálunk, s kívánunk a továbbiakra is sikerekben gazdag alkotói mindennapokat!

A megnyitón közreműködő 3.a osztályos tanulók, Vinkler Bence és Gabóci Lajos a közelgő nemzeti ünnep hangulatát idézték meg az elhangzott szavalattal és énekkel.

 

Képek a galériában 

 


2023. február 17.

Farsang

Fergeteges farsangi mulatságot tartottunk február 17-én jelmezfelvonulással, tombolával, evéssel, ivással. Gyerekek, szülők, pedagógusok együtt mulattak. A farsangot csodás mazsorett csoportjaink nyitották meg, a vidám hangulatról az Adams Family gondoskodott. A jelmezversenyt és tombolahúzást Süsü vezette, a gyermekek nagy örömére. A gyerekek, a vendégek és mindannyian nagyon jól éreztük magunkat.


2023. február 16.

Kiállítás megnyitó

Lencsevégen, ecsethegyen” címmel nyílt meg Végh Péter képzőművész kiállítása iskolagalériánkban. Egy régi kedves ismerőst köszönthettünk, mert a Csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc Fotóklubja tagjaként már sok természetfotójával gyönyörködtetett meg bennünket az elmúlt esztendőkben.

Jelen kiállítás alkalmával alkotói sokszínűségéből kaphatunk ízelítőt. A Kis-Duna parton készült természetfotók mellett akvarellek, diópáccal készült festmények, ceruza és tollrajzok segítségével elevenedik meg a természet. Munkásságáért 2020-ban Végh Péter nyerte el a Prokop Péter-díjat, melyhez ez úton is gratulálunk.

A kiállítást Berta Béla, a fotós társ nyitotta meg, aki röviden beszélt arról, milyen fontos egy alkalmas pillanat, egy különleges látvány „elkapása” a jó fotó elkészítéséhez, s mennyi fantázia, kreativitás segíti a művészt, ha ecsettel dolgozik.

A megnyitón közreműködött Kanizsai Kiara 3.a osztályos tanuló, aki Petőfi Sándor: Szeget szeggel című versének részletét adta elő.

Képek a galériában 

 


2023. január 20.

A magyar kultúra napja

A magyar kultúra napját 1989 óta ünnepeljük meg, január 22-én, annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon fejezte be a Himnusz megírását.

Az idén rendhagyó módon emlékeztünk – az iskolarádión keresztül -, mivel január 1-én volt Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója. Ez alkalomból az Ő költeményeiből válogattunk. A verseket alsó- és felső tagozatos tanulóink előadásában hallhattuk. A műsort zenével és népdallal színesítettük.

 

 

 

 


2023 januárja

Szépírás kiállítás

Minden évben az alsó tagozaton szépírás kiállítást tartunk. Az alsós osztályból, akik szépen tudnak írni, tollat, ceruzát ragadtak és Móra Ferenc műveiből választva írtak néhány sort. A legszebben író tanulók írásaiból készült a kiállítás.

Képek a galériában 

2022. december 21.

Karácsony az iskolánkban

 

Gyújts tüzet lelkedben és őrizd a lángot,

hadd tegye fénylővé, széppé a karácsonyt.

Okozzon örömöt a fény születése,

s engedd, hogy mosolyát a szívekbe vésse!”

/Aranyosi Ervin: Gyújts tüzet lelkekben/

 

A karácsony kiemelt ünnepnapot jelent iskolánkban. Mindig a 3. osztályosok rendezésében történik az iskolai megemlékezés, de idén a 8.a osztályosok is részt vettek az előadásban. A hagyományok szerint betlehemes pásztorjátékkal köszöntjük kis Jézus születését, de az idén ezt megelőzte a 3.b osztályosok színdarabja. Móra Ferenc iskola révén tőle választották A didergő király című verses meséjét. A szép előadás után a 8. a és a 3.a osztályosok következtek. Énekszó és a pásztorjáték hangzott el, majd Jósvai László 8.a osztályos tanuló előadásában hallgathattuk meg Aranyosi Ervin: Gyújts tüzet lelkekben című karácsonyi versét. Végül közös karácsonyi dalok éneklésével zárult az ünnepség.

Képek a galériában 

2022. december 15.

Cipősdoboz ajándékok

A Segítség Köve Alapítvány felhívására iskolánk is csatlakozott a többi iskolához Csepelen, és küldtünk ajándékokat, illetve kilenc gyermek az iskolánkból kapott ajándékokat, melyeknek nagyon örültek.


2022. november 25.

Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny

 

A döntőre 2022. november 25-én, pénteken Budapest XX. kerületében a József Attila Kat. Ny. Német Nemzetiségi Általános Iskolában került sor. A Versecske-csapat nagy elszánással indult a versenynek, bár teljesítménye a 80 induló csapat között csak a 70. hely megszerzésére volt elég. Minden csapatnak gratulálunk az elért eredményhez, és kívánunk további sikeres tanulmány eredményeket minden csapattagnak!

Képek a galériában 

2022. november 21-23.

Házi nyelvtan-helyesírás verseny

Iskolánkban új hagyományt szeretnénk teremteni, ezért tartottuk meg 2022. november 29-én a 3. és 4. osztályosok részére a házi nyelvtan-helyesírás versenyt. A gyerekek a könyvtárban gyűltek össze a versenyre. Helyesírási és nyelvtan totó, szótagkiegészítő, betűrejtvény, „toldalékvadászat„, feladványokat kellett megoldaniuk. Lelkesen érkeztek a tanulók a versenyre. A 3. osztályosok 10 fővel a 4. osztályosok 8 fővel képviseltették az évfolyamukat.

Íme az eredmények:

3. osztály

1.helyezett: (34 pont) Stankovics Péter 3.a

2.helyezett: (30 pont) Fodor Attila 3.a

3. helyezett: (29 pont) Gabóci Lajos 3.a és Zentai Dóra 3.b

További résztvevők: Kozák Lili 3.a, Pusztai Kornélia 3.a, Szakolczai Attila 3.b, Arzenovits Tamás 3.b, Kicska Márk 3.b, Fürdős Tímea 3.b

4.osztály

1. helyezett: (48 pont) Nyitrai Rebeka

2. helyezett: (47 pont) Szántó Annamari Lilla

3. helyezett: (46 pont) Bíró Edina

További résztvevők: Kövesdi Liliána, Pántya Noel, Portik Milán, Varga Bálint, Hadobás Bálint

Gratulálunk!

 


2022. november 23.

Térképhasználati verseny

Hagyományteremtő céllal egy jó hangulatú, kerületi Térképhasználati versenyt rendeztünk. 7 csapat vett részt a megmérettetésen. Az iskola 12 tanulója három csapatba osztva kutatta a térképet. A csapatok vegyesen két 7-es és két 8-os-nyolcadikos tanulóból álltak.
A versenyen a gyerekek aktívak voltak és lelkesek.

Képek a galériában 

2022. november 18.

Márton napi népszokások

 

2022. november 18-án a nagyszünetben az első emeleti folyosón gyülekeztek az alsó tagozatos osztályok. Itt tekinthették meg a 3.a osztály előadásában a Márton naphoz fűződő népszokásokat. A táncosok egy Szent Mártonról szóló énekkel vonultak be, majd röviden elmesélték Szent Márton életének főbb eseményeit. Márton az ókori Pannóniában, Savaria (a mai Szombathely) városában született. Először a római császár katonája, majd Krisztust követő keresztény szerzetes lett, akit később Tours püspökévé választottak. Szent István király zászlaira is a hadverő Márton képét festette.

A paraszti gazdálkodásban Márton napja a gazdasági év zárónapja volt. Legkésőbb ezen a napon hajtották be az állatokat a legelőkről téli szállásukra. A pásztorok ekkor kapták meg fizetségüket éves szolgálatukért.

Az emberek ezen a napon igyekeztek bőségesen étkezni: libasültet fogyasztottak, hozzá bort ittak. A gazdasszony rétest sütött, tésztáját jól kinyújtotta, hogy hóköpeny takarja majd be az őszi vetést, mint egykor Márton takarta köpenyét a didergő koldusra. Ezeket a népszokásokat rétestekerő és libás énekes népi játékokkal elevenítették fel a néptáncos gyerekek.

 


2022. november 11.

Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny

 

A Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny körzeti fordulójának megrendezésére 2022. november11-én, pénteken került sor 14:30 órai kezdettel. Az alsó tagozaton négy csapat indult: a 3.a osztályból a Versecske-csapat (Stankovics Péter, Fodor Attila Marcell, Kozák Lili Diána, Kanizsai Kiara Kinga), az Apóka-csapat (Gabóci Lajos, Pusztai Kornélia, Szendrei Flóra Rebeka, Baki Adriána), a 3.b osztályból a Joey-csapat (Zentai Dóra, Viola Dávid, Kicska Márk, Fürdős Tímea), a 4.a osztályból pedig Szelíd rókák-csapat (Varga Bálint, Kövesdi Liliána, Szántó Annamari Lilla, Nyitrai Rebeka).

A döntőbe I. helyen a Versecskecsapat jutott, a Joey-csapat pedig VI. helyezettként bekerült a díjazott csapatok közé. Az Apóka-csapat a 9., a Szelíd rókák-csapat pedig a 37. helyen végzett.

 


2022. október 21.

Október 23-i megemlékezés

 

1956. október 23-a hőseiről iskolai ünnepély keretében emlékeztünk meg.

A forradalom eseményeinek rövid ismertetése után a negyedik és ötödik évfolyamos tanulók Tamási Lajos: Piros a vér a pesti utcán című versét mondták el. Ezután Küller Andrea és Váradi Krisztina (8.b) Sinka István költeményét – Üdv néked ifjúság – szavalta el. Majd Beethoven Egmont nyitányának dallama csendült fel. A 8.a osztályosok híres emberek gondolataiból idéztek. A harmadikos tanulók Lajkó Gábor: Októberi estén című versével készültek, melyet Márai Sándor: Mennyből az angyal című csodálatos költeménye követett: Sifter Tibor, Zsarnai Csanád és Szakmáry Lilla (pedagógus) előadásában.

A megemlékezést Cseh Tamás: Corvinköziek című szerzeménye zárta gyertyagyújtás kíséretében.

 

 


Pályaorientációs nap

2022.október 15.

 

1.a

A pályaorientációs napon az 1.a osztályos gyerekek megismerkedtek az alpin technikával. Nagyon érdekes bemutatót láttunk, a legtöbben fel is próbáltuk a felszerelést és kipróbáltuk a felmászást, leereszkedést. Nagyon izgalmas délelőtt volt.

1.b

A pályaorientációs napon az első órán képes feladatlapokat oldottak meg a gyerekek. A szakmák és a munkaeszközöket párosították. Ezután foglalkozásokkal kapcsolatos játékokat játszottunk /Amerikából jöttem/, majd oktatófilmeket néztünk a témáról. A délelőtt azzal zárult, hogy mindenki elmondta, mi szeretne lenni, ha majd felnő.

2.a

A napunkat motivációs zenehallgatással kezdtük (Halász Judit – Sehallselát Dömötör). Megbeszéltük milyen foglalkozások szerepelnek a dalban. Majd megtekintettük Mekk Elek: A csodaasztalos című epizódját. Ezután találós kérdések következtek, ahol a gyerekek remekeltek, minden foglalkozást kitaláltak. 😊 Programunkat előadásokkal folytattuk. Először Baki Károly (diákunk édesapja) vezetett be minket a rézöntés rejtelmeibe, majd Suller Mónika (diákunk nővére) mutatta be a cukrász szakma érdekességeit. Végül Suller György (diákunk bátyja; az iskola egykori növendéke) tartott interaktív előadást a hentes szakmáról, kihangsúlyozva a védőfelszerelések fontosságát.

3.a

Izgalmas szombat délelőttnek nézhettünk elébe a 3.a osztályban, mert három szülőt és egy keresztapukát vártunk a pályaorientációs napra.

Elsőként Baki Adri apukáját Baki Károlyt köszönthettük, aki a rézöntés, -ötvözés fortélyairól mesélt. Érdekes ásványokat, öntvényeket hozott magával, melyekből a gyerekek haza is vihettek mutatóba, pl. szilíciumot, nikkelt. Két egyszerű kísérlettel azt is bemutatta, hogyan nyerik a hőenergiát az olvasztáshoz.

A második előadó Horváth Laura anyukája Tokaji Hajnalka volt, aki a Rossmannál marketinges. Előadásában sorra vette, melyik tevékenységéhez, mely iskolai tantárgyak tanulása, tudása segít. Arra a következtetésre juthattunk, hogy az idegen nyelvektől kezdve a matekon, magyaron át a rajzra, technikára ugyanannyira szükség van. A legjobb itt is a meglepetés mini Rossmann- csomag volt.

Molnár Csenge édesapja Kurucz Ákos a házépítésről, tetőkészítésről mesélt. Beszélt arról milyen állóképesség, edzettség, figyelem és fegyelmezettség szükséges ahhoz, hogy a magasban, nehéz gerendákkal a vállon, vékony léceken lépkedjen az ácsmester.

A tetőről pedig a csillagos égbolt magaslataiba emelkedünk Stankovics Peti keresztapukája révén. Dencs Zoltám végzett csillagász, s egyenesen Szombathelyről az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatóriumból érkezett hozzánk. Vetített képes előadása nagyon érdekes és látványos volt. Megtudtuk tőle, hogy október 18-án, kedden a déli órákban érdemes az eget kémlelni, mert részleges napfogyatkozás lesz megfigyelhető.

Nagyon sok élményben volt részünk, köszönet ezért minden előadónak!

3.b

Az osztályban töltöttük ezt a délelőttöt. Kisfilmeken, mókás meséken keresztül ismerkedtek meg a gyerekek a régi és a mostani foglalkozásokkal. Csoportmunkában dolgozták fel a szakmákkal kapcsolatos ismereteiket. Interaktív játékokkal, puzzle kirakásával, Amerikából jöttem… játékkal és feladatlap kitöltésével telt a délelőtt.

4.a

Ezen a napon tantermi körülmények között ismerkedtünk a mai és a régi, ma már elfeledett szakmákkal, mesterségekkel. Rába Ildikó néni kvízzel, találós kérdésekkel, játékkal és érdekes videókkal készült, amelyen keresztül megmutatta nekünk ki készíti és hogyan a szakajtót, a fonott kosarat, és hány évig használható egy ilyen hasznos eszköz. A kovács hogyan lett kovács, valamint ki is volt az utolsó pákász és mi is lehet ez az ősi mesterség? A gyerekek érdeklődve figyelték a filmeket és élvezték a játékokat.

5.a

A pályaorientációs napot a Mese a hét mesterségről című diafilm megtekintésével indítottuk. A film megbeszélése után további szakmákat gyűjtöttek a tanulók kiscsoportokban. Aztán az Amerikából jöttem, mesterségem címere nevű játékot nagyon élvezték a tanulók. Az ország, város, folyó … játék egy átalakított változatával folytattuk a napot, végül a digitális táblán a szakmákhoz kapcsolódó online feladatokat oldottak meg a tanulók.

6.a

Ezen a napon a következő gondolat állt a középpontban: „Ha boldogságra vágysz, találd meg azt, amit szívesen csinálsz, és vesd bele magad szívvel-lélekkel!” Bevezetésként beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy milyen pályák felé kacsintgatnak. Ezután szedtük a sátorfánkat, és kirándultunk egyet a rendőrségre. Megnéztük az előállító helyiséget, fegyvertárat, körbeadtunk, felpróbáltunk eszközöket, megnézhettek a gyerekek egy rendőri kisbuszt, beleszólhattak a mikrofonba. Beszélgettünk a rendőri pályáról, izgalmas ügyekről, illetve arról, hogy miért is fontos, hogy odafigyeljünk egymásra. A gyerekek egy kis ajándékot is kaptak. Egy hasznos és izgalmas napot tölthettünk együtt.

7.a

2022. október 15-én tartottunk pályaorientációs napot. Az első órában bemelegítésként játszottunk egy kis szakma activityt. Különböző szakmák jellemzőit kellett elmutogatni. Ezután beszélgettünk a felvételi folyamatáról, középiskola típusairól. Az óra végén csoportokban versenyeztünk, ki tud minél több szakmát felsorolni. A harmadik negyedik órában, mindenki elmondta mi az, ami érdekli. Vannak, akiknek konkrét elképzelése van. Sokan azonban még nem tudják merre induljanak.

7.b

Reggel az első órában a tornateremben megismerkedtek a gyerekek az alpin technikával. Á bemutató után ki is próbálhatták védőfelszerelésekkel a falmászást. Nagy élmény volt a tanulóknak ez a lehetőség. A nap második felében a Trefort Ágoston Technikum pályaorientációs filmjét tekintették meg a gyerekek. Befejezésül kvíz és rejtvény feladatokat oldottak meg csoport munkában. Kellemes jó hangulatú nap volt.

8.a és 8.b

Az idei pályaorientációs napot a téma aktualitása miatt a 8. évfolyam együtt töltötte egy nagyon hasznos és produktív délelőtt keretein belül. A nap kezdetén a Pesterzsébeti Technikum egyik kedves oktatója látogatott el hozzánk, aki vidám, játékos hangulatban, remek szemléltetőanyag kíséretében mutatta be tanulóinknak, miért érdemes iskolájukat választani. A diákok nagyon élvezték az előadást, sokak lehetséges választott iskolájukként tekintenek erre az intézményre. A délelőtt hátralévő részében a tanulóink csoportokban dolgoztak, és a KIP-módszer elemeit felhasználva igyekeztünk minél érdekesebben feldolgozni azt a témát, mely jelenleg a mindennapjaikat mozgatja: a továbbtanulást. Fontos volt számunkra, hogy használható információkat adjunk a diákjainknak, és olyan fogalmakat, tudnivalókat nézzünk át, mely a tanulóink iskoláinak kiválasztását segítik. Rendet tettünk a hivatás, szakma fogalmak között, iskolákat és felvételi követelményeket kerestünk, szakmákat és elhelyezkedési lehetőségeket néztünk át. A napot egy vidám activity játékkal zártuk, mely még több jó élményt szerzett számunkra. Jó volt látni, ahogyan a gyerekek jó hangulatban, egymást segítve együtt dolgoznak a jövőjüket érintő kérdésekben.

 

 


2022. október 6.

Október 6-i megemlékezés

1849. október 6-án, Aradon kivégezték az 1848-49-es szabadságharc 13 volt katonai vezetőjét. Iskolánkban csütörtökön (október 6-án) erről emlékeztünk meg. A 6.a osztály egy rövid, megható, történelmi tényekkel, versekkel, zenékkel tarkított műsorral készült. Ezáltal idéztük fel hőseinket, akik életüket adták Magyarország függetlenségéért. Emlékezzünk hálás szívvel az 1848-49-es forradalom és szabadságharc hős tábornokaira, akik életüket adták a hazáért!

Ady Endre: Október 6. (részlet)

„Őszi napnak mosolygása,
Őszi rózsa hervadása,
Őszi szélnek bús keserve
Egy-egy könny a szentelt helyre,
Hol megváltott – hősi áron –
Becsületet, dicsőséget
Az aradi tizenhárom.”

Képek a galériában 

BUDAPESTI SÉTA

2022.október 5.

1.a

Az 1.a osztályosokkal a Királyerdei Művelődési Házban jártunk, ahol megtekintettük a Csepeli Helytörténeti Gyűjteményt és az udvarban található tájházat. Igazi időutazás volt. Láthattuk, hallhattuk Csepel történetét egészen az őskortól kezdve. Ezután a Kis-Duna part felé vettük az irányt, ahol sétáltunk, megnéztük a vízimadarakat majd a gyerekek jót játszottak a „Kalózos” játszótéren.

1.b

Az 1.b osztály a Tamariska-dombot vette célba ezen a napon. Sétáltunk is és busszal is utaztunk. A természetvédelmi területre érve az ott fellelhető védett növényeket próbáltuk megkeresni és beazonosítani a kihelyezett tájékoztatók alapján. Ezután nagyokat játszottunk, ettünk-ittunk, piknikeztünk. A gyerekek nagyon jól érezték magukat.

2.a

2022. október 5-én a budapesti séta keretein belül ellátogattunk a Parlamenthez, valamint az Olimpiai játszótérhez. Indulás előtt sok érdekességet tudhattak meg a gyerekek az Országházról Bartos Erika: Brúnó Budapesten – Pest szíve című kötetén keresztül. A gyerekek többségének maga a tömegközlekedés is külön élmény volt. Szintén indulás előtt átvettük az utazási etikettet. Első kisebb megállónk a Nemzeti Színház előtt elhelyezkedő Zikkuratnál volt, ahol megcsodáltuk a színház és a Művészetek Palotájának csodálatos épületét, valamint a Dunát és a Rákóczi hidat. Innen a 2-es villamossal utaztunk tovább, ahol útközben szemügyre vettük a hidakat, a Gellért-hegyet, a Szabadság-szobrot, a Budai várat és a Mátyás-templomot. Körüljártuk a Parlament szimmetrikus épületét, megfigyeltük díszes tornyait. Megnéztük József Attila, Andrássy Gyula, II. Rákóczi Ferenc és Kossuth Lajos szobrát. Levezetésképpen felfedeztük az Olimpiai Park csodás játékait, majd egy piknik után hazafelé vezetett az utunk.

3.a és 8.a

A 3.a és a 8.a osztály a Budapesti-séta keretében ebben a tanévben a Gellérthegyre látogatott el. Az összeszokott kicsi-nagy párosok reggel 8 órakor sorakoztak fel az iskolakapuban, s indult közel 50 fős csoportunk a 36-os buszhoz. A HÉV és a 2-es villamossal megtett néhány megálló után megkezdődhetett a tényleges séta.

A Szabadság hídon gyalogolva többször is megálltunk szemlélni a Dunán közlekedő hatalmas uszályokat. A híd alatt éppen áthaladó teherhajó nagy tetszésünkre hangos kürtjelzéssel köszöntötte lelkesen integető csapatunkat.

A budai oldalra érve elsőként a Sziklakápolna bejáratához kanyarodtunk. Itt a Szent István királyt ábrázoló szobor mellett ejtettünk néhány szót államalapító királyunkról, valamint Szent Gellért püspökről, Szent Imre herceg nevelőjéről. Megemlékeztünk a magyar alapítású szerzetesrendről, a pálosokról is, akik részére 1934-ben alakították ki részben természetes, részben mesterségesen létrehozott barlangüregekből ezt a különleges sziklatemplomot és rendházat. Megszemlélhettük azt a betontömböt is, mely mementóként maradt ott abból a betonfalból, melyet a kommunista időkben húztak a bejárat elé. Közben folyamatosan gyönyörködhettünk a pesti városrészre nyíló szép panorámában.

A rövid pihenő után tovább indultunk a hegy tetejére vezető kaptatókon, lépcsősorokon, de sajnos a Szabadság-szoborhoz nem jutottunk el, mert a Citadella felújítása miatt a feljárat le volt zárva. Kissé lehangolva fordultunk vissza, de lefelé menet megfigyelhettünk az ágakon vidáman ugráló mókust, s ebből a magaslatból egészen a csepeli víztoronyig is elláthattunk.

Ezt követően jutottunk el végső célunkhoz, a hegy oldalában meghúzódó Csúszdaparkhoz. A gyerekek nagy örömmel vették használatba a különböző formájú és lejtésű csúszdákat, kötélmászókákat, és fáradhatatlanul kísérleteztek ki különböző formációkat, koreográfiákat csúszásra-mászásra. Az örömteli játékukat a fényképek is jól mutatják.

3.b

A 3. b osztállyal a Hősök terén kezdtük Budapest nevezetességeinek megismerését. Végig néztük a szobrokat és megbeszéltük a jelentőségüket. A szépen felújított Városligetben folytatódott az utunk. A Vajdahunyad Várát is megcsodáltuk. A különleges módon felújított Magyar Zene Házát is megnéztük. Az előcsarnokába is bementünk és kívülről belestünk egy előadó terembe, ahol hegedűn játszottak. Az épület melletti zenei játszótér nagy élmény volt a gyerekeknek. A különleges formájú Néprajzi Múzeum tetejére felsétálva bámultuk a kilátást. Az Olof Palme ház szépséges Zsolnay kerámiával díszített épületét is megnéztük és az udvarában lévő csodás szökőkút mellett fogyasztottuk el az ebédünket. A végén a várva várt hatalmas léghajós játszótéren töltöttünk egy kis időt. Élményekben gazdagon tértünk haza.

4.a

Osztályunk a budapesti séta alkalmával a budai oldalt célozta meg. Az Erzsébet hídon átsétálva a Várkert Bazárhoz értünk. A sok-sok lépcsőt megmászva jutottunk a Budai várba, ahol megnéztük a Nemzeti Galériát, az Országos Széchenyi Könyvtár oroszlános udvarát, a Sándor- palotát, a Karmelita kolostort, a Budavári Siklót a mellette lévő Turul madárral. Tovább haladva eljutottunk a Mátyás templomhoz, valamint a Halászbástyához. Az ebédet a Mátyás király korabeli témára épült játszótéren fogyasztották el a gyerekek, amit egy gyors fogócska követett. A visszaúton letekintettünk a 0 km kőre és a felújítás alatt lévő Lánchídra is. Ismét átsétáltunk az Erzsébet hídon és a hazaúton a fáradtságtól elcsigázott gyerekek a kettes villamos ablakából felismerték merre sétáltunk a nap folyamán. Szép napunk volt. Sütött a nap és a gyerekek örömmel mesélték a szüleiknek mi mindent láttak a budapesti sétánk során.

5.a

Az osztály a Hősök terén és a Városligetben járt a budapesti sétán. Első úticélunk a Szépművészeti Múzeum volt, ahol két kiállítást néztünk meg. A klasszikus ókor és az ókori Egyiptom világába tekinthettünk be. A legnagyobb tetszést a kiállított szarkofágok és a múmiák aratták. A Hősök terén és a Vajdahunyad váránál folytattuk tovább utunkat megemlékezve a magyar történelem kiemelkedő vezetőiről, királyairól. Végül a Városliget egyik játszóterén zártuk a kirándulást egy kis szabad játékkal.

 

6.a

Első utunk a Magyar Természettudományi Múzeumba vezetett, ahol nagyon sok szemet gyönyörködtető és érdekes dolgot fedezhettünk fel. Következő célállomásunk az ELTE Füvészkertje volt. Meseszép növényeket vehettünk szemügyre, kiélveztük a friss levegőt. Utolsó állomásként az Orczy-kertre látogattuk el, ahol volt idő egy kis játékra, és még a kacsákat is elláttuk egy kis eledellel. Nagyon sokat nevettünk, sok kellemes élménnyel gazdagodtunk a kirándulás során.

7.a és 7.b

A 7.a és b osztály a Belváros egy részét látogatta meg. A Deák tértől a Fővám térig sétáltunk. A Deák téren megnéztük az evangélikus templomot. Innen a Madách házak előtt végig sétálva jutottunk el a Zsinagógához. Itt elolvastuk a kihelyezett táblákat, illetve áttekintettük a zsidó vallást és a zsidó nép történelmét. A Nemzeti Múzeumhoz érve megpihentünk a Múzeumkertben. Itt megnéztük a külső szobrokat. Szavaltunk egyet a lépcsőn. A szomszédos Bródy Sándor utcában megtekintettük az egykori Magyar Rádió székházát. A program végére belevetettük magunkat a Vásárcsarnok forgatagába.

8.b

Az idei budapesti sétánk alkalmával a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba vezetett az utunk, ahol a könyvtár egyik munkatársának vezetésével csoportos könyvtárlátogatásban volt részünk. A könyvtár minden terét bemutatták nekünk, mind a nyolc emeleten jártunk, és a kedves könyvtáros kollégák a központi raktárukba is behívtak minket, ahol Petőfi korában nyomtatott, régi könyveket is láthattunk. A könyvtár épületét nemcsak a könyvek miatt tekintettük meg, hanem önmagában az épület is különleges volt, mely a Weinchem-palota nevet viseli és csodás kulturális és építészeti értékekkel bír. A gyerekek ámulva járták körbe a palotát, és a könyvek között is megtalálták azt, ami számukra érdekes volt. Az út elérte a célját, hiszen a legtöbb gyerek érdeklődött a könyvtárba való beiratkozás menetéről. A sétánk alkalmával a Nemzeti Múzeum kertjében is játszottunk, akárcsak a Pál utcai fiúk, valamint barangoltunk a Váci utcán.

Képek a galériában 

2022. október 3.

Zene világnapja

A Zene világnapja Yehudi Menuhin hegedűművész és karmester kezdeményezésére született: 1975-ben.

Az ünnepnap célja, hogy a társadalom rétegeinek népszerűsítse a zene élvezetét. A szavakkal ellentétben a zene mindig őszinte.

Iskolai ünnepélyünkön híres írók, költők, zeneszerzők gondolatai hangzottak el tanulóink előadásában. Ezután a zene sokszínűségéből kaptunk ízelítőt. Latinovics Anett kollégánk Holló József: Titok című szerzeményét játszotta el csodálatosan hegedűn. Urbán Dóra iskolánk gyógypedagógusa Ludovico Einaudi Passagio című művét mutatta be zongorán.

Molnár Csenge 3.a osztályos tanuló tréfás népdalokat énekelt, Küller Ilona (8.b) a „Láttál-e már valaha” című népdalt furulyázta el. Gregó Bence (7.b) Ferdinando Carulli: Variációk egy témára című művét szólaltatta meg gitáron.

Műsorunk végén Kodály Zoltán gyönyörű gondolatai hangzottak el.

Lehet élni zene nélkül is. A sivatagon át is vezet út. De mi (…) azt akarjuk, hogy az ember ne úgy járja végig élete útját, mintha sivatagon menne át, hanem virágos réteken.”

Képek a galériában

2022. szeptember 30.

Szüreti mulatság

Az idei évben a szüreti mulatság a tavalyihoz képest több szempontból is más volt. Sajnos az időjárás nem kedvezett a szabadtéri rendezvénynek, de ez nem szegte kedvünket. Az iskola épületében a tornateremben és a tantermekben tartottuk meg a foglalkozásokat. A díszítésről Könczöl Marika és Rába Ildikó tanítók gondoskodtak. Idén lehetőségünk volt, hogy a szülők is csatlakozzanak hagyományos programunkhoz.

Mikus Judit intézményvezető megnyitó beszédében nagy örömét fejezte ki, hogy végre újra szülőkkel együtt tarthatjuk ezt a programot. Tóth Mária 3.a osztályos néptáncosai és Lőrincz Enikő 8.a osztályos „fiai” szüreti műsorával indult a délután. A műsor után táncházzal folytatódott a program. Szülő, gyerek, tanár együtt ropta a táncot.

Ez alatt már a fedett bejárati részen szőlő préselés folyt Vejmola Tamás testnevelő tanár vezetésével. A gyerekek ezen a napon 2 fürt szőlővel érkeztek az iskolába. A közösen hozott szőlőből mustot készítettek, melyből minden osztály részesült.

A jól szervezett programban sportversenyeken, kézműves foglalkozásokon vehettek részt kicsik és nagyok. Szüreti kvíz versenyen bizonyíthatták a felső tagozatos diákok, mennyi mindent tudnak a szüreti hagyományokról. Íme az eredmény: 1. helyezett 5.a osztály, 2. helyezett a 8.a osztály, 3. helyezett a 7.a. osztály.

A szülők is bekapcsolódtak a programokba. Együtt futottak a sportversenyen gyermekeikkel és a kézműves foglalkozáson is részt vettek a vállalkozó kedvű hozzátartozók.

Az osztálytermekben finom falatokkal várták a szülők az éhes gyerekeket. A virsli volt a legnépszerűbb eledel, de a sült csirke, a zsíros kenyér is nagyon kelendő volt.

Tartalmas jó hangulatú délutánban volt része minden résztvevőnek.

Képek a galériában

2022. szeptember 29.

A népmese napja

A népmese napját szeptember 29-én, Benedek Elek születésnapjára emlékezve könyvtári keretek között rendeztük meg.

Az 1-2. évfolyamnak népmeséket ajánlottunk, mesekönyveket nézegettünk, a mesemondás, olvasás fontosságáról beszélgettünk. Végül megnéztünk három magyar népmesét: Kacor király, A szállást kérő róka, A kismalac és a farkasok.

A 3. 4. 5. osztályosok vidám, tréfás vetélkedőn vettek részt. Feladatlapot oldottak meg csoportmunkában. Mesehősök nevét, mesecímeket kellett kitalálni, totót töltöttek ki. Befejezésül Hamupipőke bőrébe bújva vidám hangulatban lencsét válogattak.

Reméljük elértük célunkat, tanulóink még nagyobb kedvvel, lelkesedéssel fordulnak a népmesék felé.

 

 

egés