Móra Ferenc Általános Iskola

Iskolánk a fenntarthatóságra való nevelés elveivel azonosuló intézmény.  Az elmúlt tanévben  pályáztunk az ÖKOISKOLA cím elnyerésére, ami örömünkre sikerrel zárult.   A természet megmentéséért való  küzdelemben sokat segít a környezettudatos cselekvés.

Ennek érdekében kiemelten képviseljük:

 

  • a környezetbarát, egészséges életvitel értékeit
  • szorgalmazzuk a természetjárást
  • kapcsolatot tartunk fenn Tájvédelmi Körzetekkel

civil szervezetekkel (Humusz Ház, Magyar Madártani Egyesület)

  • minden évben erdei iskolát szervezünk
  • környezet és természetvédő akciókat szervezünk
  • a növények rendszeres és szakszerű gondozását vállaljuk
  • szelektíven gyűjtjük a hulladékot
  • a különböző tantárgyak tananyagaiban a környezetvédelem, fenntarthatóság témájában kapcsolódási pontokat keresünk
  • szerepet vállalunk a környezetbarát közlekedésben (aki teheti kerékpárral jár)
  • a DÖK-ben  környezetvédők csoportja  tanárok irányításával kiemelt figyelmet fordít az iskolai környezetvédelemre
  • az iskola dekorációja, a faliújságok is tükrözik az ÖKOISKOLA gondolatait, a feladatok megvalósításait
  • takarékoskodunk vízzel, villannyal, papírral, ceruzával
  • szerves kerti hulladékokat komposztálunk, majd ennek felhasználásával a talajt javítjuk
  • lehetőleg csak magyar termékeket vásárolunk és fogyasztunk
  • nagy hangsúlyt fektetünk környezetünk szépítésére, ápolására
  • csere-bere börzéket szervezünk az újrahasznosítás szellemében ( könyvek, játékok)

ÖKO programok az iskolában

– Elkezdjük a kertészeti munkákat az iskolai veteményesben március folyamán, magaságyás létrehozását is tervezzük, amelyben fűszerkertet is kialakítunk.
– Diófákat ültetünk a tavasz folyamán az iskola udvarán.
– Az enyhe tél miatt iskolánkat kevés madár látogatta, így ritkábban helyeztünk ki madáreleséget számukra.
– 4. osztályos tanulókkal palántákat nevelünk (paradicsom, paprika, virágpalánták).
– Egészség Napot rendezünk március 5-én az alábbi témákban : testmozgás, higiénia, szájhigiénia, aerobik, különböző sportágak bemutatója, egészséges táplálkozás, saláták készítése csírák felhasználásával, konyhai szelektív hulladékok. Az előadásokat iskolaorvos és védőnők részvételével tartjuk meg. Beszélgetéseket szervezünk a védőnőkkel az alábbi témákban (barátság, szerelem, nemi működés, fogamzásgátlás).
– Az iskolai könyvtárban egy Ökosarkot állítottunk össze könyvekkel, ahova várunk környezetvédelmi témájú könyveket, újságokat, levetíthető filmeket, utóbbiakból havonta filmvetítéseket rendezünk.
– Üzemlátogatást tesznek a 7. osztályosok a Dél-Pesti Szennyvíztisztító Telepen, ahol többek közt megismerhetik a szennyvíztisztítás egyik új technológiáját, az élőgépes tisztítást (üvegházba telepített növények segítik a tisztítást).
– A 7. b osztály benevezett egy fogyasztóvédelmi kampányba, ahol a diákoknak a témával kapcsolatban gyűjtőmunkát kell végezniük, amiről plakátokon, fotókon keresztül előadást, bemutatót tartanak.
– A szelektíven gyűjtött hulladékokból készíthető termékeket bemutató oktatóvideót levetítettük a tanulóknak, ezt követően egy kvízt kell kitölteniük a diákoknak filmben hallottakról. Az oktatóvideót ezen a linken bárki megtekintheti.

Egészségnap 2014.03.05.

ÖKO-programunk egyik nagy tavaszi eseménye a március 5-i egészségnap volt.  Ezen a napon 3-3 órás programokon vehettek részt a gyerekek, életkoruknak megfelelő összeállításban.

Az alsó tagozatosok az osztályfőnökük által meghatározott feladatokon keresztül csoportokban dolgozták fel a megadott témát, valamint hangsúlyozva a mozgás jelentőségét szabadtéri foglalkozásokat is tartottak. A zöldség- és gyümölcssaláták készítésekor nagy örömmel mutatták meg a gyerekek fantáziájukat és kreativitásukat.

A felső tagozatosok számára hat helyszínen tartottak előadásokat és beszélgetéseket az egészséges életmódról. Az iskolaorvos vetítéssel egybekötött előadást tartott az egészséges táplálkozásról, mozgás jelentőségéről az egészségmegőrzésben, tisztaságról, higiéniáról. A védőnők külön a lányokkal és külön a fiúkkal a barátságról, szerelemről és az ide kapcsolódó problémákról folytattak beszélgetést. Egy másik helyszínen a csírákról és azok tápértékéről tartott egy kóstolóval egybekötött érdekes ismertetőt az előadó. A következő demonstráció a környezetvédelem témában a hulladékgazdálkodásra és a tudatos vásárlásra hívta fel a figyelmet. Az iskola tanárai a test, a lélek és a szellem hármas egységéről tartottak szemléletes előadást, meditációval.

 

ÖKO-nap

2014. április 11.

Iskolánkban április 11-én egész napos programmal ünnepeltük meg az ÖKO-iskola cím elnyerését és szépítettük udvarunkat a Föld napja alkalmából.

Aki diófát ültet, bízik a jövőben- mondták eleink. Mi is ezt a bölcsességet valljuk, ebből az alkalomból 4 db diófát ültettünk el az iskola udvarán. Az eseményt egy kis műsorral és beszéddel tettük ünnepélyessé. A megnyitó után az alsó és felső tagozatosok vettek részt egy játékos akadályversenyen vettek részt.

Az akadályversenyek állomásai:

 

Alsó tagozat:

virágültetés menete-növények ápolása

növénykeresgélő

érzékszervi játékok

Találd ki!

Ki vagyok én?

„ÖKO fogócska”
Felső tagozat

„ÖKO-lábnyom”

környezetbarát tisztítószerek

PET palackok lapítása

szelektív hulladékgyűjtés

„környezetvédelmi activity”

 

A nap záró programja az iskola udvarának szépítése, melyen a gyerekekkel együtt a tanárok és szülők is részt vettek. Elültettünk 20-22 db cserjét, sok-sok évelő- és egynyári virágot a bejáratnál megépített díszkertbe. Szülői segítséggel a homokozó is megújult.

A növényeket a szülői segítséggel, valamint több család is hozott cserjéket illetve virágzó palántákat.

Ezúton köszönünk minden felajánlást!

 2014/2015. tanév

November 10.

Téli madárdallam

 

November 10-től, egy héten keresztül, minden reggel zengő madárének töltötte be az iskola folyosóit és tantermeit. Ezen a héten iskolánkban –az ÖKO program keretében- a közelgő tél kapcsán felhívtuk tanulóink figyelmét a környezetükben élő, az ember gondoskodását jelenlétével, hasznával és énekével megháláló énekes és más madarak etetésére. Az aulában kiállított installáción megmutattuk a gyerekeknek milyen etetőkkel, odúkkal és élelemmel lehetünk hasznára az itthon maradott és a zordabb időjárást, élelemhiányt kiállni kénytelen tollas barátainknak.

Ezzel párhuzamosan a könyvtárban foglalkozást tartottunk az alsós évfolyamoknak, melyen beszélgettünk velük a madarak életéről, természetéről, eltérő igényeikről. Felhívtuk a figyelmüket a környéken szélesebb körben előforduló vadon élő madarak évszaktól független életritmusára, játszottunk, meghallgattuk a gyerekek „madaras” történeteit. Számítógépes program segítségével megnéztük néhány jellegzetesen hazánkban élő és pár, máshol honos madár képét, meghallgattuk hangjukat.

Végezetül felhívtuk figyelmüket a madarak egész télen át tartó gondozására, élelemmel való ellátására. Megmutattuk a már kirakott madáretetőket, bokrokra, faágakra felfüggesztett téli madárgolyókat és arra bíztattuk őket, hogy vegyenek részt a madarakról való gondoskodásban, otthonaikban is.

A globális felmelegedés és hatásai

Filmvetítés: 2014. november 21.

 

A globális felmelegedés az egyik legfontosabb probléma, amely az embereket foglalkoztatja. A felmérések szerint ez a folyamat már csak akkor lehetne visszafordítható, ha leállítanák az összes  káros anyagot kibocsátó gyárat. A gyárak nagy mértékben szennyezik a levegőt, hozzájárulva a globális felmelegedéshez. Egy tanulmány szerint 2050-re a jelenleginél kb. ezerrel kevesebb állat- és növényfaj él majd a Földön.  Azok a fajok számítanak veszélyeztetettnek, amelyek nem képesek elég gyorsan alkalmazkodni az éghajlati körülményekhez.

A film ezen képsorai gondolatokat és kérdéseket fogalmazott meg a tanulók fejében, amit együtt beszéltünk meg.  Például: A globális felmelegedés okai: A legfontosabb oka maga az ember, aki szinte mindenhová autóval jár. A benzinnel működő autók rengeteg káros anyagot juttatnak a környezetbe. Ez hozzájárul a globális felmelegedéshez.

A globális felmelegedés hatásai:

  1. Szélsőséges éghajlat
  2. Kipusztulásra ítélt fajok
  3. Lakhatatlan területek
  4. Tengerek savasodása

Legtöbbet a szélsőséges éghajlatról beszélgettünk filmnézés közben. Kérdések sora és válasza hangzott el.

-Hány celsius fokkal emelkedhet a föld átlag hőmérséklete az elkövetkező 50-100 évben? (5-6)

-Milyen szélsőséges időjárás várható? (gyakori aszályok, árvizek, rendkívüli csapadékok és hóviharok, hurrikánok, cunamik, gleccserek és (jég) jégtáblák olvadása…)

-A tengerek savasodása milyen fajok kipusztulásához vezet? (fóka, jegesmedve, pingvin…)

-Filmvetítésünk végén megbeszéltük, hogy mi, mit tehetünk környezetünkért. Ezt a délutánt SIETTLE indián főnök üzenetével zártuk le, melyet az amerikai elnöknek írt. „A FÖLD nem az EMBERÉ, az EMBER a FÖLDÉ! Bármi történik a FÖLDDEL, a FÖLD FIAIVAL is történik. Minden erőddel, teljes lelkeddel, egész szíveddel őrizd meg ŐT GYERMEKEIDNEK!”

 

Barátaink a madarak

 

Iskolánk kiemelt figyelmet fordít a gyerekek természetvédelmi nevelésére már évek óta. Tavaly a kitartó, lelkes munkánk eredményeként elnyertük az ÖKOISKOLA címet, az idei tanév elején pedig elhatároztuk, hogy pályázunk a MADÁRBARÁT ISKOLA címre is.

Sok lelkes gyermek és szülő segítségével készítettük el és tettük ki a madáretetőket, itatókat és madárodúkat az iskola udvarába. Nagy felelősség a tanulóink számára a madarak etetése, különösen a téli táplálékszegény időszakban, hiszen ha már hozzászoktattuk őket a rendszeres táplálékhoz egy adott helyen, akkor annak utánpótlásáról folyamatosan gondoskodnunk kell, nehogy az odaszoktatott madarak elpusztuljanak. Ez neveli a gyerekeket a felelősségvállalásra és a felelős gondoskodásra.

Az iskolaudvarban sok helyre cinkegolyókat, a madáretetőkbe pedig szemes eleséget szoktunk kitenni. A gyerekekkel meg szoktuk figyelni, hogy milyen madarak látogatják a kirakott táplálékot. Láttunk már az etetőknél harkályt, cinegét, őszapót, feketerigót, dolmányos varjút, meggyvágót, házi verebet és galambot is. A látott madarak életmódjáról, testfelépítéséről szakkönyvekből, internetről szoktunk tájékozódni a tanulókkal.

Biztosak vagyunk benne, hogy a személyes törődés, közvetlen megfigyelés hozza igazán közel a gyermekekhez a természetet, és kötelességüknek érzik majd annak állandó védelmét.

 

WWF – Palánták Program

A WWF (World Wide Fund for Nature) magyarul Természetvédelmi Világalap, a világ legnagyobb civil természetvédelmi szervezete.

A WWF Magyarország szakértői megfogalmazták, és iskolánk pedagógiai programjában is visszaköszön az, hogy a környezeti nevelést időben kell elkezdeni. Fontos, hogy a gyerekek

számára a környezetkímélő életmód természetes legyen, és környezetüket is erre buzdítsák, hogy minél korábban megismerjék és megértsék a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket,

és megszerzett tudásukat hasznosan alkalmazzák a mindennapokban. Ezért nagyon örültünk, hogy január 29-én a WWF- Palánták Program keretében tanulóink

részt vehettek egy 3 tanórából álló környezeti nevelési oktatáson. A tanórák fő témái a fenntartható fogyasztás, a mobilitás és a zöld otthon voltak. A gyerekek először a mindennapi

élet környezeti vonatkozásaival ismerkedtek meg, megtanulták, hogy amit megveszünk, megeszünk vagy használunk, az ökológiai lábnyommal bír, energiát használ fel és hulladékot

termel. Ezt követően az oktatás az utazás, a nyersanyagok és az energia áramlásának témakörével foglalkozott, így a tanulók a közlekedés fenntarthatóságáról is új ismereteket

szerezhettek. Végül a gyerekek a WWF nagyon kedves szakértőjével együtt vonták le a tanulságokat és együtt keresték meg a tanultak kapcsolódását a mindennapokhoz.

Március 27.

Egészség- és ökonap Ebben az évben is megtartottuk az egészség- és ökonapot. Az osztályok nagyon változatos és színes programokat állítottak össze a következő

témakörökkel kapcsolatosan: az egészséges táplálkozás, a víz szerepe az ember szervezetében, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazó élelmiszerek, valamint az

egészségre ártalmas fogyasztási cikkek. A gyerekek lelkes munkája alapján úgy érezzük, hogy hasznos volt ez a nap, s érdemes minden évben megtartani.

 

 

1.a

 

 Egészség- és ökonap

 

„Hiába ott a kincs, ahol egészség nincs.”

 

 

Péntek reggel az 1. a osztályosok nagyon izgatottak voltak, hiszen már  a hét elejétől erre a napra készültek. A táblán elhelyezett színes illusztrációk a gyümölcsök és a zöldségek fontosságára, az egészséges életmódra, a környezetvédelemre és a szelektív hulladékgyűjtésre hívták fel a figyelmet. A tanító nénik beszéltek a Föld megóvásáról és a március 28-án tartandó Föld órája nemzetközi eseményről is.

A következő „interaktív” programot a 2.a termében tekintette meg az osztály, ahol az egészséges italokról hallhattunk előadást, kihangsúlyozván a tiszta víz fontosságát. Ezzel párhuzamosan az egészségre káros, cukros üdítőitalokról is megtudhattunk fontos és érdekes információkat.

A délelőtt további részében iskolánk védőnője, Kati néni tartott előadást az egészségre káros ételekről (chips, cukor, stb.), valamint a mozgás, a tisztálkodás és a helyes fogápolás fontosságáról.

Ezután a nap legizgalmasabb pontja következett: a gyümölcs- és zöldségsaláta készítése. A gyerekek sokféle gyümölcsöt és zöldséget hoztak, amit nagy lelkesedéssel hámoztak, tisztítottak és vagdostak. A salátákat mindenki tetszése szerint ízesítette, majd jóízűen elfogyasztotta.

Végül meglátogattuk a földszinti piacot. Itt Margit nénitől sok érdekességet hallottunk a gyümölcsök és zöldségek fogyasztásáról, illetve felhasználásáról.

 

Legdrágább kincs az egészség.

1.a

 

 

 

1.b

Egészség- és ökonap

 

Az osztályunk elsőként egészségről szóló versekkel ismerkedett meg, így beszélgettünk az egészséges életmódról, a helyes táplálkozásról és a mozgásról.

Ezután a vízről hallgattunk meg egy érdekes előadást, ahol megnyertük a kvíz versenyt, majd a helyes táplálkozásról hallottunk és láttunk érdekes kísérleteket.

Az osztálytermünkben csapatversenyt szerveztünk, ahol a gyorsaságunk és a csapatmunkánk versenyzett a legtöbb pontért.  Kellett a helyes táplálkozással kapcsolatos mondatokat kirakni, gyümölcsök neveit betűkártyákból, valamint gyümölcsök képeit is. Ezt követően kezdődtek az izgalmas játékok: bekötött szemmel tapintás útján kellett felismerniük azt a gyümölcsöt, amit ki kellett tenniük a csapatuknak, majd gyümölcsöket kellett felismerni ízlelés alapján. Játékos és vicces feladatként citromot kóstoltak a bátrabbak. Az ügyességi feladat igazi csapatmunka volt, mert mindenkinek két pálcikával meg kellett ennie egy-egy gyümölcsdarabot és a leggyorsabb csapat kapta a legtöbb pontot.

Majd a végére gyümölcssalátát készítettünk és ettünk. Igazi érdekesség volt a pomelo, nagyon hamar el is fogyott. Az egészséges evést követően kimentünk az udvarra, ahol mozogtunk, fogócskáztunk.

Nagyon tartalmasan telt a napunk, a nap végére a gyerekek el is fáradtak.

1.b

 

 

2.a

Egészség- és ökonap

 

Program:

  1. Séta az Akácfa u-i kiserdőben
  2. Előadás a vízről
  3. Előadás az egészséges táplálkozásról
  4. Gyümölcssaláta készítés
  5. Zöldségbáb készítés

 

Nagy izgalommal várták a mai napot a gyerekek.

Az erdei sétán megismerkedtek néhány fa nevével. Megfigyelték hogyan éled újjá tavaszodván az erdő. A tornapálya gyakorlatait is szívesen végezték. Az iskolába visszaérkezve is gazdag program várta őket. Sok érdekes dolgot tudtak meg a vízről és az egészséges táplálkozásról. A legnagyobb élmény a gyümölcssaláta készítés volt számukra. Alma, narancs, banán, eper, kivi került a salátába. Sokan még ügyetlenül pucolták, darabolták a hozzávalókat. A végén jóízűen elfogyasztották. A gyümölcs héját összegyűjtötték és a komposztálóba tették. A fantáziájuk is teret kapott a mai nap. Uborkából, hagymából, burgonyából, répából kellett bábokat vagy más tárgyakat alkotniuk. Sok érdekes alkotás jött létre.

Igazán tartalmas és sikeres volt ez a mai nap.

2.a

 

 

2.b

Egészség- és ökonap

 

Program:

  1. Madaras vetélkedő
  2. Előadás a vízről
  3. Előadás az egészséges táplálkozásról
  4. Gyümölcs- és zöldségsaláta készítés

 

A pénteki napot a természetvédelem jegyében és kapcsolódva a madárfotó kiállításhoz, egy madaras vetélkedővel kezdtük a tanteremben.

Ezt követően meghallgattuk Zita néni előadását a vízről.

A fateremben a védő néni az egészséges táplálkozásról beszélt nekünk, és egy érdekes kísérletet mutatott a Coca-colával.

Ezután a tanteremben megtisztogattuk, előkészítettük a zöldségeket és a gyümölcsöket. A gyerekek kis csoportokban segítkeztek egymásnak. a közös munka eredménye egy-egy tál ízletes zöldségsaláta lett, melyet az ebédhez fogyasztottak el a gyerekek.

Ebéd után a hátsó udvari kiskert egyik parcelláját műveltük meg, dughagymát és néhány szem csicsókát ültettünk el.

2.b

 

 

 

3.b

Egészség- és ökonap

 

Egy nagyon érdekes, programokkal teli napot zárhattunk 2015. március 27-én, pénteken. A gyerekek már úgy érkeztek az iskolába, hogy tudták, ez nem egy szokványos tanulós nap lesz. Persze rengeteg új ismeretet szereztek, de most egy kicsit másképp. Kati nénitől sok hasznos dolgot megtanulhattunk az egészségtelen ételek és italok hatásairól. Zita néni a folyadékszükséglet fontosságáról beszélt nekünk. Margit néni piacán pedig számtalan zöldségfélével találkoztunk.

A különleges előadásokon kívül sok kivételes dolgot csináltunk a teremben is.

A reggelt egy kötetlen beszélgetéssel kezdtük. „Kinek mit jelent az, hogy Öko- nap van?” Ebbe a kérdésbe aztán minden belefért, a környezetünkről, egészségünkről sok érdekességet megtárgyaltunk. Majd egy játékos rejtvénnyel folytattuk a napot, ahol a gyerekek csoportban dolgoztak. Ezt követően találós kérdéseket olvastam nekik (zöldségekre, gyümölcsökre, állatokra vonatkozóan), aki kitalálta a jutalma egy banánkarika volt. Aztán megnéztük és meghallgattuk a „Zöldség –gyümölcs dalt”, amire az interneten bukkantam rá. Nagyon aranyos kis animáció, a nap folyamán még néhányszor kérték a gyerekek, hogy hallgassuk újra. Majd páros munka következett. Gyümölcs vagy zöldség mozaik- képet készítettek. Ezeket értékeltük és ki is állítottuk. Az izgalmas előadások után a nap legjobb része, a gyümölcssaláta készítés következett. Minden kisgyerek 4 szem különböző gyümölcsöt hozott. Szívesen serénykedtek a pucolásban, a vágó- deszka körül és az aprításban is. Aztán jóízűen falatoztuk, amit „kifőztünk”. A délelőttöt A szegény ember szőlője című magyar népmese felolvasásával zártuk.

Szerintem mindenki nagyon jól érezte magát, kicsik és nagyon egyaránt, erről árulkodnak a fényképek is.

 

 

Fortunyák Brigitta

osztályfőnök

3.b

 

 

 

4.a

Egészség- és ökonap

 

Az Öko napra idén is izgatottan készültünk.  Az osztállyal az önállóan választott témánk ebben a tanévben a méz volt. Azért választottuk ezt a témát, mert a gyerekek között sajnos egyre többen vannak, akik sok cukrot fogyasztanak, amely rendkívül káros az egészségre. A cukor fogyasztása helyett szerettük volna felhívni a figyelmet, egy a cukornál sokkal egészségesebb táplálékra, a mézre, amely fogyasztásával a mindennapokban a cukrot helyettesíthetjük.

A mézzel kapcsolatosan előzetes felkészülési témákat kaptunk Ildikó nénitől, melyekre otthoni kutakodás után írásban is felkészülhettünk. Sokan érdekes kiselőadásokkal készültek. Többen színes plakátokat is készítettünk, amely a méhek életét és a méz készítés útját mutatják be. Az ÖKO napot egy könyvtári foglalkozással kezdtük, ahol kiselőadás formájában beszámoltunk egymásnak a méhcsalád életéről, a mézkészítés útjáról, a méz egészségre gyakorolt hatásáról. Megnéztük az otthon készített szép plakátokat is. A könyvtárban búvárkodtunk, s kerestünk még a pocokról könyveket, amelyek ehhez a témához kapcsolódtak, s azokban kutakodva egészítettük ki tudásunkat. A könyvtári foglalkozást egy egészség ABC- teszttel és egy méhészeti TOTÓ- val zártuk, melyet csapatokban oldottunk meg. A legügyesebb csapatok jutalmakat kaptak. Ezután Zita néni várt minket, aki a vízfogyasztás fontosságáról tartott nekünk egy nagyon jó foglalkozást. A végén itt is versenyeztünk egymással, hogy ki jegyzett meg belőle a legtöbbet. Ezt követően a védő nénivel játékos formában ismerkedtünk az egészséges életmóddal.

A délelőtt legjobban várt, legfinomabb része csak ezután következett, közösen készítettük el a behozott gyümölcsökből az osztály gyümölcssalátáját, ami mindenkinek nagyon ízlett, s többször repetázott is belőle! Ezután még megnéztünk néhány rövidfilmet a méhcsaládról és egy méhész munkájáról, valamint egy nagyon érdekes természetvédelmi filmet arról, hogy a méhek oly annyira kipusztulóban vannak, hogy néhány évtized múlva veszélybe kerülhet a növények beporzása, s ez által a mindennapi táplálékunk is!

Nagyon hasznos és élvezetes nap volt ez mindannyiunk számára, de tudjuk, hogy a mindennapokban is  fontos lenne betartanunk azt, amit ezen a napon tanultunk!

 

 

 

4.b

Egészség- és ökonap

 

Téma: A méz

A tanulók három csoportban dolgoztak az előzetesen kiosztott feladatlapok alapján (4 feladatlap). A feladatlapok az alábbi témákban kerültek kiosztásra:

1. A méz élettani hatásai

1 kg méz tápanyagértékéről olvastak. A cukortartalomról, a vitaminokról és az ásványi anyagokról tudtak meg többet. A méz a szervezetben hogyan segít. A mézet külsőleg is használhatjuk, és ez hogyan épül be a szervezetbe (kozmetika ipar)

2. Fajtamézek

Ebben a feladatban fajtamézekkel és azok hatásaival ismerkedtek meg a tanulók.

3. Hogyan gyógyítunk a mézzel

Többféle érdekes információt ismertünk meg ebben a témában.

4. Mi történik, ha minden nap megeszünk egy kanál mézet?

A feladatlapok alapján 9 pontos totóra kellett a tanulóknak választ adni.

A gyerekek sok hasznos információt kaptak a méz témában. A továbbiakban az iskola által hirdetett programokon vettek részt a tanulók.

Hasznos volt a nap.

5.a

Egészség- és ökonap

 

Március 27-én ÖKO-napot tartottunk. Iskolánk nemrég ÖKO iskola lett, így közel áll hozzánk a környezet- és egészségtudatos gondolkozás.

Az ötödik osztály pénteken az egészséges életmóddal, táplálkozással foglalkozott. A csoportok előzetesen megbeszélték, hogy milyen salátát készítenek majd el, így reggel mindenki a szükséges gyümölcsökkel, zöldségekkel a táskájában érkezett. Lelkesen láttunk munkához, s fél tízre már el is készültek az egészséges, vitamindús finomságok.

Miután mindenki kedvére kóstolgatott, a csoportok kiselőadást tartottak társaiknak az előzetesen kiadott témákból. Volt olyan csoport, mely a bogyós gyümölcsökről beszélt, mások a citrusfélékről, káposztafélékről, tejtermékekről, vagy éppen a zöldfűszerekről tartottak érdekes prezentációt.

Délben két előadáson vettünk részt, majd a közelünkben lévő erdőben tettünk hosszú sétát.

5.aJPG

 

 

 

 

 6.a

Egészség- és ökonap

 

 

Reggel nyolc órakor indultunk gyalogosan a csepeli piacra, ahol a tanulók csoportokban mérték fel a piaci kínálatot. A csapatkapitányok borítékban kapták meg a bevásárló listát és a költőpénzt. Minden csoport megvásárolta azt a zöldséget, illetve gyümölcsöt, ami a felosztásnál neki jutott. A csomagokon osztozva indultunk vissza az iskolába. Itt gyorsan megbeszéltük a további teendőket, aztán az osztály egy rövid, de annál érdekesebb előadáson vett részt az ivóvízről. A tanulók az előadásról visszatérve tettre készen várták, hogy végre nekiláthassanak a saláták elkészítésének. Örömmel és egyre éhesebben mosták meg a zöldségeket, szeletelték és reszelték a hozzávalókat, rázták a mézes mustáros öntetet és puhították a medvehagymás vajat.  Mikor a kétféle saláta elkészült egymással versenyezve kenték a meg medvehagymás vajjal a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérszeleteket.

 

Végre elérkezett a várva várt pillanat a „kiskonyhások” kiosztották a salátákat. Az egyik félére mézes mustáros öntet, a másikra fetasajt is jutott. A saláta mellé a gyerekek jóízűen a falatozták a maguk által megkent kenyereket.

 

Mivel gyümölcsöt is vásároltunk  a piacon, utolsó fogásnak a gazdag gyümölcssalátát is elkészítették: kivi, alma, narancs, banán és eper is került a tányérokra, aki kért, még mazsolával is édesíthette desszertjét.

Mivel minden gyerek szerette volna büszkén megmutatni, mit is végzett az öko-napon, így az egész osztály vitte le az igazgatói irodába a falatnyi kóstolót.

 

Ez nap nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek nagyon aktívak voltak és az ügyesebbek szívesen segítették a konyhában kevésbé jártasakat.

 

6.a

 

 

 

 

7.a

Egészség- és ökonap

 

 

 

Mozgalmas nap van mögöttünk, az iskolai egészség- és ökonap.

8 órakor indultunk. Kirándulni mentünk a csepeli kiserdőbe Zsuzsa nénivel és Gáspár bácsival.

Amint odaértünk, előkerültek a telefonok, hogy szebbnél szebb képeket készítsünk a virágokról, bokrokról, fákról. Szerettünk volna állatokat is lencsevégre kapni, de sajnos nem volt szerencsénk. Csigán kívül más élőlény nem jött elég közel hozzánk.

A séta után néhányan elmentek Zsuzsa nénivel bevásárolni. Zöldségekkel és gyümölccsel megpakolva értek haza társaink. Csoportokat alakítottunk, és elkezdtük megmosni, megtisztítani, felszeletelni a zöldségeket, gyümölcsöket. Voltak, akik salátát, káposztát, hagymát, uborkát, répát szeleteltek; a többiek a gyümölcssaláta alapanyagait dolgozták fel. Hangosan zúgott a botmixer, készült a finom banánturmix.

Lakmározás előtt Margit nénitől nagyon érdekes dolgokat tudhattunk meg a zöldségekről, gyümölcsökről. Megmutatta őket (ránk fért, sokan nem is ismerjük ezeket), elmagyarázta, milyen értékes vitaminokat tartalmaznak, milyen betegségeket lehet velük gyógyítani!

Ezután Magdi néni tartott előadást az ivóvízről, végül a védő nénivel kitöltöttünk egy totót az egészségre ártalmas anyagokról.

Közben Zsuzsa néni fent a termünkben Titanilla segítségével összepakolt, feltálalta a turmixot, a salátákat.

Mire feljöttünk, tiszta terem várt minket sok-sok finomsággal. És most jött a lényeg: az evés-ivás.

Ezen a napon sok újat tanultunk, amit majd később hasznosíthatunk.

 

                                                                                   Dékány Brigitta, Kerekes Klaudia

kr

8.a

Egészség- és ökonap

 

Az Egészség- és ökonap alkalmából először filmet néztünk meg hazánk felszín alatti- és feletti vizeiről. Majd a filmből hallottakból egy feladatlapot oldottunk meg, ami nagyon érdekes és hasznos volt. Utána nekiálltunk elkészíteni a salátákat, volt, aki gyümölcs-, s volt, aki zöldségsalátát csinált. Mindannyian nagyon élveztünk, jól szórakoztunk közben, s nagyon finomak is lettek. Ezután, a védőnő tartott nekünk egy előadást az alkoholfogyasztásról, mindenkinek tetszett, és úgy gondoljuk, a további életünkben használni tudjuk ezeket az információkat. Ezt követően Magdi néni beszélt nekünk arról, hogy miért fontos vigyázni az ivóvíz készletünkre és, hogy nagyon fontos szervezetünk számára a víz. Egy nagyon tartalmas és hasznos információkban gazdag napunk volt!

 

Vilhelem Nikolett  8.a

8.a

 

  1. b

Egészség- és ökonap

 

Iskolánk 2014-ben nyerte el az ÖKO iskola címet. Azóta évente ÖKO napot szervezünk. Ez a nap a környezetvédelem jegyében telik és osztályonként különböző programok vannak a salátakészítéstől az iskola kiskert gondozásáig. Mi osztályunk kezdetként meghallgatta Margit néni előadását, majd kimentünk sétálni a kiserdőbe. Visszatérve gyümölcssalátát, szendvicseket és turmixot készített az osztály, beszélgettünk az egészséges táplálkozás fontosságáról. A papír újrahasznosításának kreatív módját mutatták be a lányok, akik csoki-papírból szoknyát készítettek.

Reméljük, az utánunk következő osztályok is folytatják ezt a környezettudatos gondolkodásmódot.

8_b_2015_OKOnap1

 

 

Április 17.

A Fővárosi Hulladékhasznosító Műben jártunk!


Április 17-én iskolánk 8. b osztálya látogatást tett Rákospalotán a Fővárosi Hulladékhasznosító Műben.  ÖKO iskolaként sokat foglalkozunk a természet védelmén kívül, a hulladékok sorsával is, ezért nagy lelkesedéssel és kíváncsisággal indultunk megnézni az üzemet.

Látogatásunk fél órás kisfilm megtekintésével kezdődött, ami az üzem történetéről, működéséről szólt.  Eközben élő láncú kamerarendszeren láthattuk a telep működését. Ezt követően nagy érdeklődéssel, számtalan kérdéssel fordultunk az előadóhoz. Megtudtuk, hogy a kommunális hulladék elégetésével lakótelepi lakások fűtését biztosítják, valamint elektromos áramot állítanak elő. Ezt követően fejünkön munkavédelmi sisakkal 40 perc alatt körbejártuk a telepet, és megtekintettük az elméletben látottakat. Végül zárásként bemehettünk a cég múzeumába, ahol régebbi közútkezelő járműveket ismertünk meg.

Jó hangulatban töltöttük el a délelőttöt és hasznos tapasztalatokkal tértünk haza.

 

fotó a cikk alá

 

ÖKO iskola – összegzés

 

Az ÖKO iskola cím tavalyi elnyerése óta, aktív programsorozatok kezdődtek meg iskolánkban. Környezettudatos és az egészségre való nevelés nagy hangsúlyt kapott ebben az évben.

Margit néni és tanulói az iskola udvarának, kertjének díszítésével kezdte meg az első lépéseket. Ezután a szelektív hulladékgyűjtés, papírgyűjtés, komposztálás és a faültetés kapott figyelmet. Később több látogatást is szervezett az iskola a szennyvíztisztító, hulladékégető, hulladékhasznosító és fogyasztóvédelmi üzemekbe. Mindezek mellett előadásokon oktattuk a diákokat a környezettudatosságra, egészséges életmódra (pl. globális felmelegedés, táplálkozás, testünk és a víz).

Márciusban egészségnapot tartottunk a suliban, ahol a téma az s életmód volt. Több előadáson, bemutatón és játékon vehettek részt a tanulók. Hangsúlyt kapott a táplálkozás, sport és a mozgás is.

Márciusban, alsóban és felsőben osztályszinten is tartottak egészség-öko napot. Táplálkozás, vásárlás és az ártalmas termékek voltak.

Április 11-én ünnepeltük az ÖKO iskola cím elnyerését egy rendezvénysorozattal. Ügyességi, természettel kapcsolatos játékok kapták a főszerepet. A növényfelismerés mellett a PET palacklapítás is hangsúlyt kapott.

Pályáztunk a MADÁRBARÁT iskola címre is az idén. Helyeztünk ki madáretetőket és madáreleséget a télen.