Móra Ferenc Általános Iskola

2017-2018-as tanév munkája

ÖKO tevékenység

A természet hatalmas, az ember parányi, ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel…”

dr. Szent Györgyi Albert

Iskolánk 2014 óta Ökoiskola, melynek használatára 2019. december 31-ig vagyunk jogosultak.

A 2014/15-ös tanévtől hagyománnyá vált a tanulóink tanórai és tanórán kívüli környezet- és természetvédelmi nevelése. Ebben a tanévben is célunk tanulóink szemléletének formálása, a környezeti tudatosságra nevelése, amit átölel az egész tanévben aktívan zajló gyakorlaton, és elméleten alapuló rendezvények, és programok.

Kiemelt feladatunk a megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelés. Iskolánkban átgondoltan és intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti, és egészségneveléssel.

Rendszeresen működő öko-tevékenységeink: szelektív hulladékgyűjtés (papír, PET-palack, szárazelem), komposztáló használata, tantermek szépítése, növények gondozása, öko-faliújság megújítása. Az idei évtől pedig minden pénteken a tehetségpont pályázat által bevezetésre került az „Ügyes kezek” kézműves foglalkozás.

Szeptemberben az alsó tagozatos osztályok a közeli kis erdőben tettek sétát, ahol környezet és testnevelés órákat tartottak az tanösvényen.

A felsősök az idei évben is megnézték Budapest városát ősszel, ahol megismerkedhettek, és felfedezhették fővárosunk értékeit, látványosságait. Az idei évben a következő helyeken jártak tanulóink: Petőfi Irodalmi Múzeum, Gellért-hegy, Citadella Sziklakápolnája, Gellért fürdő épülete, csúszdapark, Iparművészeti Múzeum, Nemzeti Múzeum, Magyar Rádió épülete, Vásárcsarnok épülete, Bazilika. A 8. osztályos tanulók a Duna parton sétáltak végig egészen a Vigadótól a Boráros térig.

Ez a hagyományos budapesti séta ismét emlékezetes közösségi élményt nyújtott tanulóink számára.

Idén az Állatok Világnapja alkalmából két programunk is volt. Az első egy agility bemutató, ami egy kutyás sport. A bemutatót egy 10 kg-os kutyatáppal, és jutalomfalatokkal köszöntük meg.

Második programunk az ugyan csak hagyománnyá vált Állatkerti séta volt, ahol idén „ A vízben és vízparton élő állatok” volt a fő téma. A látottakból az osztályok rajzokat, tablókat készítettek, amik kikerültek az ÖKO faliújságra.

Októberben ismét volt papír és PET – palackgyűjtés, amiben tanulóink lelkesen részt vettek.

Ősz lévén rendbe tettük a kis virágos kerteket, illetve virágládáinkba árvácskák kerültek, amiket a gyerekek lelkesen ültettek el. Amit pedig ennél is lelkesebben végeztek, azaz udvaron való falevélgyűjtés, amibe több osztály is beszállt.

MÜPA partneriskola lévén pedig a hagyományőrző projektnapok keretében alsó tagozatosaink részt vettek idén a Páva Matiné című műsoron. Ezen időszakban zajlott le a Márton napi néphagyományok ápolása is.

Felső tagozatosaink nemcsak ezért várták ezt az időszakot, hanem mert a tudomány hónapja első programjaként feltalálókkal és találmányokkal ismerkedhettek meg az érdeklődök.

December felé közeledve az osztályokban megjelentek az adventi szokások, és hagyományok. Madárbarát iskola lévén pedig kis szomszédjainkról sem feledkeztünk meg. Készült számukra etető, itató, és még egy karácsonyfa is, amire kézzel készített madáreleségek kerültek fel.

Az ünnepkört folytatva pedig az alsós gyerekek karácsonyi kézműves foglalkozáson vehettek részt, amit az újévben is tovább vittek egészen farsangig.

Februárban megismerkedhettek a gyerekek a Balázsnapi népszokásokkal is.

Márciusban immár tavaszváró hagyománnyá vált a természet fotó kiállítást, amit a gyerekek nagyon élveztek, sokat kérdeztek a végén.

A Budai túrák idén idő hiányában elmaradtak, viszont több osztály kijár a Kis erdőbe sétálni, vagy egyéb helyeket látogatott meg a városban.

Víz világnapja alkalmából minden osztály színes, vidám plakátokkal készült, amikkel az iskola falait díszítettük. Napközi keretében pedig szó eset a vizek védelméről, hogyan tudunk takarékoskodni vele, miért fontos.

A 7- osztály ismét ellátogatott a Jedlikbe, ahol ez alkalommal biológiai és fizikai kísérleteket végezhettek el, amit már az elején izgatottan vártak.

Márciusban került megrendezésre a Csepeli Művészeti Szemle, ahol alsós tanulóink kimagasló eredményekkel szerepeltek.

Húsvét alkalmával több programunk is volt, hol iskola szintű, hol pedig osztály szinten, ahol a gyerekek megismerhették a húsvéti népszokásokat.

A tavaszi papír és Pet palackgyűjtés sokkal jobb eredményeket hozott, mint az őszi.

Áprilisban interaktív kiránduláson vehetett részt a negyedik osztály a Gyógynövénykutató Intézet Kft. kertjében.

Föld napja alkalmából a plakátok mellett több osztály az nap a Föld színéibe öltözött.

Öko és egészségnapon több osztály ültetett virágot, veteményezett a kis kertbe lelkesen. Az iskola épületében pedig több virág is átültetésre került.

A környezetszennyezésre az alsósok figyelmét Dr Bubó egyik részével hívtuk fel.

Egészséges életmód kapcsán pedig több program is megrendezésre került: reggeli torna, játékos sportvetélkedő.

Az egész nap zárásaként pedig minden osztály az általa hozott gyümölcsökből salátákat készített, amiket közösen fogyasztottak el.

Májusban került megrendezésre a Tehetségnap, ami végig kísérte az egész tanévet. A gyerekek mindig izgatottan várták a pénteki szakköröket, ahol különböző kézműves technikákat próbálhattak ki, munkáikból pedig folyamatosan kiállítás készült.

A Tehetségnap keretében pedig a kerületi iskolák számára is volt lehetőség pályamunkákat beküldeni, amik e napon kiállításra kerültek a kézműves szakköri munkák mellett. A nap alkalmával érdekes előadást hallgathatott meg a közönség, illetve betekintést nyerhettek az Ügyes kezek alkotóműhely munkájába. Ez viszont még nem jelentette a program végét, mert a szakkörön résztvevő gyerekek számára júniusban került megrendezésre egy kézműves tábor, ami minden gyermek számára ingyenes volt.

Határtalanul program keretében a 7.osztály idén is Erdélybe utazott, ami segített nekik felkészülni a Nemzeti összetartozás napjára. A megemlékezésen az udvarra felrajzolták a nagy Magyarországot és az évfolyamok beálltak a területekre.

A tanév végét ismét az erdei iskolák, osztály kirándulások tették színessé, ahogy a Móra nap is, ahol a gyerekek rengeteg programban vehettek részt: Akikre büszkék vagyunk műsor, spot vetélkedő, néptánc foglalkozás, drámapedagógiai foglalkozás, kézműveskedés. A nap végét pedig egy nagy közös táncos, játékkal zárták.