Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Ökoiskolai munkaterv
Ökoiskolai munkaterv 2016/2017
Az ÖKO-munkacsoport tagjai:
Kolozsi Piroska, Fortunyák Brigitta,Latinovics Anett
A nevelőtestület minden tagja az ökocsoport tagja.
Célkitűzéseink:
-
Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását.
-
Megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
-
A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük hagyományainak, értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.
-
Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk, megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Természetismereti, természetvédelmi és környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos ismeretek átadása
-
A fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodás, életmód kialakítása, elmélyítése
-
Komplex tanulás-szervezési formák (pl. Védett állatok projektnap (alsó tagozat), A vízprojektnap (felső tagozat), plakátkiállítás) és kooperatív technikák használata a fenntarthatóságra nevelés érdekében.
-
A fenntarthatóság neveléséhez kapcsolódnak szabadtéri és külső helyszínen zajló tevékenységek is (pl. egészségnap, szennyvíztisztító üzem látogatása).
-
A szülők számára szervezett környezettudatos vagy a fenntarthatóság tanulásával kapcsolatos események (pl. előadás a környezeti nevelésről).
-
A Madárbarát Iskola cím fenntartása.
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink:
-
Szelektíven gyűjtjük az újrahasznosítható hulladékokat
-
A jeles napokról programokkal és kiállítások szervezésével emlékezünk meg.
-
Részt veszünk környezettel, természettel kapcsolatos előadásokon, vetélkedőkön
-
Tanulmányi kirándulásokat („Budapesti séta”) minden tanévben beiktatjuk programunkba
-
Minden évben tartunk egészségnevelési napot.
-
Madáretető készítés, madáretetés
-
Környezettudatossággal kapcsolatos beszélgetések szülők számára
-
A tavaszi ÖKO-napon virág és növényültetést szervezünk.
-
Gyalogtúrák szervezése a természet tanulmányozása érdekében.
-
Zöld sportok szervezése az intézményben és a közeli környezetében
(pl. tájfutás, túra).
-
Természet tanulmányozása minden évszakban a helyi kiserdőben.
-
Gyógynövénykert gondozása és tanulmányozása, és a gyógynövények felhasználása.
Kert-program
-
Zöldséges kert létrehozásával a kertészkedés, kertészeti munkák megismertetése, ennek örömének megmutatása.
-
Aktivitás és részvétel az iskolai környezet alakításában.
-
Komposztáló használata, az iskolaudvar gondozása.
-
Népi hagyományaink, népszokásaink ápolása.
-
A természetes anyagok és hagyományos kézműves technikák megismertetése, gyakoroltatása.
-
Erdei sportpálya megismerése, használata.
-
Szakköri túrák.
-
Madáretetők kihelyezése, madáretetés.
-
Madárbarát kert programokon való részvétel.
Környezeti nevelés színterei
Környezeti nevelés tantárgyi keretek közt: ismeretek megalapozása.
Napközi: környezetbarát szokások, egészséges életmód formálása.
Szakkörök: természetes anyagok megismerése, egészséges életmód alakítása.
Osztálykirándulások: tapasztalatokon alapuló megismerő tanulás.
Erdei iskola: kidolgozott programokon vesznek részt a gyerekek.
Az ÖKOISKOLA éves programterve
Időpont |
||
Szeptembertől júniusig |
||
zöld sarok fenntartása a földszinten |
ÖKO csoport |
|
zöldsarok megújítása az osztálytermekben |
napközis nevelők |
Időpont |
Program |
Felelős | |
szeptember
eleje |
Éves program megbeszélése Munkaterv egyeztetése az iskolai és napközis munkatervvel |
Az öko munkacsoport tagjai | |
szept. 30. |
Szüreti mulatság, kézműves foglalkozások, bográcsozás |
Napközi, alsós és felsős osztáűlyfőnökök. | |
szept. 4-5.. |
Túra a Budai hegyekben |
Tényi Imre | |
folyamatos |
Állandó szelektív hulladékgyűjtés az iskolában (papír, PET-palack, szárazelem) |
Az iskola tantestülete | |
Komposztáló használata |
|||
Tantermek szépítése, növények ápolása |
|||
szeptember végén |
Környezet és testnevelés órák az Akácfa utcai Kiserdő tanösvényén és tornapályáján |
Osztályfőnökök | |
okt. 4 |
Állatok Világnapja |
napközis nevelők | |
okt. 4. |
Védett állatok – állatkerti projektnap (alsó tagozat) Plakátkiállítás |
Osztályfőnökök, napközis nevelők | |
okt. 15. |
Budapesti séta |
Osztályfőnökök | |
október folyamán |
Őszi papírgyűjtés |
Tényi Imre | |
okt. 26. |
A tudomány hónapjának előkészítése. Téma: a víz (felső tagozat). |
Felsős osztályfőnökök, a reál munkaközösség | |
október vége |
falevélgyűjtés |
Napközis nevelők | |
nov. 11. |
Márton napi néphagyományok ápolása |
Tóth Mária | |
nov.11. és 18. |
Érdekes vizes fizikai kísérletek délutánja |
Csepregi Dezsőné, FüzesinéBalczer Magdolna | |
novemberben folyamatosan |
Könyvtári foglalkozások „Madarak” témában Téli madáretetés előkészítése |
napközis tanítók,
Ruscsák Mónika |
|
nov. 25. |
A Duna élővilága |
Somfai Zsuzsanna | |
december |
Adventi szokások, hagyományok ápolása |
Osztályfőnökök, napközis nevelők | |
dec. 9. |
Hagyományok Háza – karácsonyi műsor és kézműves foglalkozás |
Tóth Mária | |
dec. 12. |
Karácsonyi kézműves foglalkozások |
napközis nevelők | |
december- március |
Madáretetés és madáritatás |
Osztályfőnökök, napközis nevelők | |
január |
Újévi kézműves foglalkozás |
Napközis nevelők | |
február |
Téli természet megfigyelése |
osztályfőnökök | |
február 10. |
Bolyai Komplex Természettudományi Vetélkedő |
Füzesiné Balczer Magdolna | |
február 14. |
Egészségnap |
Osztályfőnökök | |
március 1. |
Afrika állatai (foto kiállítás) |
Tóth Mária | |
márciusban |
Környezet és testnevelés órák az Akácfa utcai kiserdőbe |
Osztályfőnökök | |
márc. 22. körül |
Szennyvíztisztító üzemlátogatása a Víz Világnapja alkalmából (7. évf) |
Füzesiné Valczer Magdolna | |
április |
Tavaszi papírgyűjtés |
DÖK Tényi Imre | |
ápr.12. |
Húsvéti kézműves foglalkozások |
napközis nevelők | |
Húsvéti néphagyományok: tojáskeresés |
osztályfőnökök,napközis nevelők | ||
ápr. 21.
. |
A Föld Napja program |
Kovácsné Bárány Margit | |
máj. 3. |
Elsősegély oktatás |
Somfai Zsuzsanna, osztályfőnökök | |
májusban |
Hagyományok Háza (kirándulás,műsor, kézműves foglalkozások) |
Szakmáry Lilla,osztályfőnökök | |
máj. 29-31. |
Erdei iskola 2-8. osztályosoknak Tanulmányi kirándulás 1. osztályosoknak |
Osztályfőnökök | |
jún. 2 | . Pünkösdi néphagyományok |
Osztályfőnökök |
|
jún.14. |
DÖK nap |
Tényi Imre | |
folyamatos |
Virágok és kert gondozása |
Kovácsné Bárány Margit |
2016 szeptember
Ebben az évben a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium pályázatot írt ki Ökoiskola és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére.
Iskolánk szeptemberben adta be pályázatát az Ökoiskola cím megújításáért. A pályázat megírásában sok lelkes pedagógus részt vett. Reményeink szerint intézményünk tovább viselheti ezt az elismerést az elkövetkezendő években.
Kiemelt feladata iskolánknak a megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelés. Intézményünkben átgondoltan és intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti, és egészségneveléssel.
Rendszeresen működő öko-tevékenységeink: szelektív hulladékgyűjtés, komposztáló használata, tantermek szépítése, növények gondozása, a zöld sarok fenntartása, öko-faliújság megújítása.
Szeptember első hetében a túra szakkör kirándulást szervezett a Budai hegyekben. Jó hangulatú vidám napot tudhattak maguk mögött a résztvevők.
Hagyományosan szeptember végén került megrendezésre a szüreti mulatság, ahol szőlőt préseltek, kézműves foglalkozáson vettek részt, táncoltak diákjaink, szüleik és az iskola pedagógusai. Ezen a délutánon az osztályok főztek a szülők közreműködésével.
Ebben a hónapban megszépítettük a virágos kertet, ahová sok új árvácska került beültetésre. A hátsó udvaron lévő konyhakert is megtisztult.
Szeptember végén környezet és testnevelés órákon az alsós osztályok kilátogattak a közeli Kiserdőbe, ahol a tanösvénnyel és a tornapályával ismerkedtek a gyerekek.
Október 10-én az alsó tagozat ellátogatott a Fővárosi Növény és Állatkertbe, ahol a védett állatokkal kapcsolatosan szerezhettek ismereteket diákjaink. Az ott szerzett élményekből és tapasztalatokból plakátokat készítettek a csoportok, melyekből kiállítást rendeztünk.
Október 15-én Budapesti sétára indult az iskola, ahol a főváros nevezetességeit nézték meg az osztályok.
Októberben folyamán az őszi papírgyűjtést szerveztük meg.
ÖKO-hírek
Őszi papírgyűjtést szerveztünk, melynek alkalmával iskolánk
tanulói több mint 7000 kg papírt gyűjtöttek.
Köszönjük a papírgyűjtésben nyújtott támogatását!
Iskolánk már 2014 óta ÖKOISKOLA.
Örömmel értesítjük, hogy újra elnyertük ezen megtisztelő címet.
2016. december
Kedves Szülők!
Kérjük további segítségüket a 2017. január 3-án kezdődő újabb akcióinkhoz:
szárazelemet és PET palackot és kupakot gyűjtünk!
ÚJRA ELNYERTÜK AZ
ÖKO ISKOLA CÍMET!
Újra „Használd újra!”
2017. február 20 – án kiállítás megnyitásával ünnepeltük meg, hogy másodszorra is elnyertük a megtisztelő ÖKOISKOLA címet. Olyan fényképeket állítottunk ki, amelyek lépésekben mutatják meg, hogyan lehet befőttesüvegből mécses tartót, PET palackból tolltartót, vagy akár pólóból ékszert készíteni. Az ötleteket még az elmúlt tanévben gyűjtöttük, amikor is a nagyszabású „Használd újra” programsorozat részeként, meg is valósítottuk őket.
Képek a galériában
A programsorozat első lépéseként felsős osztályainkkal tanulmányi kirándulásokon vettünk részt.
Az 5. évfolyam tanulói voltak a csepeli Lakossági szelektív hulladékgyűjtő udvarban, ahol hasznos információkat kaptak a szelektív hulladékgyűjtés szükségességéről, környezetvédelmi jelentőségéről.
Képek a galériában
A 6. évfolyamos tanulók a csepeli Duparec Kft.-hez látogattak és sokat tanultak arról, hogy hogyan kell gyűjteni a papírt, s hogyan használják fel újra.
Képek a galériában
A 7. évfolyam a Fővárosi Csatornázási Művek Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepére látogatott el. Számos információt tudtak meg a víz útjáról és átalakításáról, illetve az újrahasznosítás lehetőségeiről.
Képek a galériában
A Fővárosi Hulladékhasznosító Mű meglátogatása volt 8. osztályos diákjaink tanulmányi kirándulásának célpontja.
Megtudták, hogy a kommunális hulladék elégetésével lakótelepi lakások fűtését biztosítják, valamint elektromos áramot állítanak elő.
Képek a galériában
A tanulmányi kirándulásokat követően, a tanulók plakátokon összegezték és hirdették az általuk tapasztaltakat.
Képek a galériában
A plakátokat kiállítottuk, azokkal az újrahasznált alapanyagokból készített tárgyakkal együtt amelyeket a projekt napokon készítettünk.
Képek a galériában
A „Használd újra” kiállításunk fénypontja az iskolánk udvarán megépített komposztáló kas, amelyet Füredi László, egy immár harmadikos kisdiákunk édesapja épített. Köszönjük!
Képek a galériában
Énekelj a Földért!
Április 21-22.
Április 22-én van a Föld napja. A mára már világméretű mozgalom több évtizede szólít fel a környezet védelmére, és számos megmozdulással hívja fel a figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra – hiszen ahogyan ma élünk, az a jövőnket befolyásolja.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány is csatlakozik a mozgalomhoz, az Énekelj a Földért kezdeményezéssel.
Az esemény lényege, hogy a Föld napja alkalmából énekléssel hívjuk fel a figyelmet a környezetvédelemre és egy fenntartható életmód, gondolkodásmód mellett való elköteleződésre.
Iskolánk diákjai és tanárai is csatlakoztak, és közösen elénekeltük a “Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt.
„Ha részesei akarunk lenni annak a hatalmas árhullámnak, amely kiemeli a válságból az emberiséget és egy pozitív jövő felé sodorja, akkor meg kell változtatni magunkat. Nem a gazdaság, a hatalom és a technika, hanem gondolkodásmódunk és cselekvésünk határozza meg jövőnket.”
László Ervin, tudományfilozófus,
a Magyar Tudományos Akadémia külső tagja,
az Énekeljünk a Földért mozgalom fővédnöke
2017. május 9.
Zöldjárat az iskolában
„enHome Zöldjárat” felírat olvasható azon az autón, amelyik begördült iskolánk udvarára 2017. május 9-én.
Az „enHome Zöldjárat” program ingyenes interaktív fizikaórát biztosít általános és középiskolák számára. Színes és érdekes formában, kísérletekkel gazdagított műsor során tudtuk meg, mi az energia, és hogyan állítjuk elő, milyen megújuló energiaforrások állnak rendelkezésünkre, hogyan lehet ezeket az energiaforrásokat környezettudatosan felhasználni és miért fontos mindez.
Nagyon örültünk a lehetőségnek, ÖKO iskola lévén a környezettudatosság egyébként is fontos szerepet tölt be életünkben!
Köszönjük ZÖLDJÁRAT!
Képek a galériában
Tanév végi összegzés
“A Föld türelemre és szeretetre tanít minket;
A levegőtől tanulhatjuk a mozgékonyságot és a szabadságot;
A tűz adja a meleget és a bátorságot;
Az ég tanítja az egyenlőséget és a szárnyaló gondolatokat;
A víztől tanuljuk a tisztaságot és a becsületet.”
(Guru Granth Sahib)
Általános célok és a tevékenységhez kapcsolódó célokat megvalósítottuk:
Természetvédelmi és környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos ismeretek átadása.
Helyi környezeti, természeti problémákkal kapcsolatos érzékenység kialakítása.
A természet szeretetére és tiszteletére nevelés.
Mindennapi életben való környezeti gondolkodásra és magatartásra nevelés.
Fenntartható fejélődéshez szükséges kompetenciák kialakítása és fejlesztése, tanórán belül, kívül, tágabb és szűkebb környezetünkben.
Népi hagyományaink szokásaink ápolása-hagyományőrzés.
Kertészkedés, kertészeti munkák megismerése, örömmel végzett munka és annak látványos eredménye.
Aktivitás és részvétel az iskolai környezet alakításában.
Természet szeretete és természeti értékeink megismerése, közvetlen élményekhez való eljuttatás.
Természetes anyagok, hagyományos kézműves technikák megismertetése, más művészeti ágakba való betekintés a természet „szemüvegén” keresztül.
A környezeti nevelési tevékenységben részt vesz a teljes tantestület és a technikai dolgozók is.
A tanévben megvalósult programok és projectek:
Október:
Állatkert projekt az alsó tagozaton.
Budapesti séta: melynek keretében iskolánk tanulói jobban megismerhették fővárosunk nevezetességeit, gyönyörű természeti értékeit.
Alsó évfolyamok: Duna-part, Akácfa utcai Kiserdő.
Felső tagozat:
5. osztály: Vár, Mátyás templom, Halászbástya, Levéltár;
6. osztály Hősök tere, Mezőgazdasági Múzeum;
7. osztály: Nemzeti Múzeum, Szabó Ervin Könyvtár;
8. osztály: Városliget, Vajdahunyad Vára, Vígszínház, Nyugati pályaudvar
November:
Vizes fizikai kísérleteken való részvétel.
Adventi koszorú készítése természetes anyagokból.
December:
Madárkarácsony-madáreleségek kihelyezése, madárbarát környezet az iskolában.
Hagyományőrző karácsonyfa állítása az iskola aulájában.
Január:
P. Kovács István kiállítása: állatábrázolás, a természet ismerete.
Február:
Egészségnap: ezen a délelőttön előadásokat hallgathattak a gyerekek, zöldség- és gyümölcssalátát készítettek, életmód és táplálkozási tanácsokkal gazdagodhattak, szokásrendszerrel ismerkedtek, fogápolásról tekintettek meg filmet.
„Használd újra” kiállítás fotókkal : PET palack és befőttes üveg kreatív újrahasznosítása.
Kirándulások:
5. osztály: a lakossági hulladékgyűjtő rendszer megtekintése.
6. osztály: a csepeli Duparec Kft-papír újrafelhasználás megtekintése .
7. osztály: a Fővárosi Csatornázási Művek Szennyvíztisztító telepére való látogatás.
8. osztály: a Fővárosi Hulladékhasznosító telepére való látogatás: kommunális hulladékok elégetése és lakások fűtésének megoldása.
Plakátkészítés-projectprogram a kirándulásokhoz kapcsolódóan.
Március:
Megemlékezés a Víz világnapjáról.
Természetfotó kiállítás Stemmer Ferenc munkáiból
Április:
Alsó tagozat: CSOPA kísérletek-a levegő sebessége, centrifugális erők, mágnes ereje. Előadások kísérletek játékos tapasztalások élmények szerzése.
Megemlékezés a Föld napjáról: „ Gyújts egy gyertyát a FÖLD-ért” című dal közös énekléssel, gyertyagyújtással.
Május:
Felső tagozat: látogatás a Fővárosi Állat- és Növénykertbe.
„enHOME Zöldjárat” interaktív fizika óra 3 -8. osztály: energiaforrások környezettudatos felhasználása.
Csepeli erőmű ALPIQ: 8. osztály.
Erdei iskolák:
1.a osztály: Akácfa utcai Kiserdő, látogatás a budaörsi Auchan áruház pékségébe, veresegyházi Medveotthon.
1.b osztály: Duna-part, Természettudományi Múzeum, Margit-sziget.
2.a, 2.b, 3.b: Jurta-tábor Budaörsön.
3.a, 4.a: Esztergom.
4.b: Érsekvadkert.
5.a, 5.b, 8.a: Tata.
6.a, 6.b: Hűvösvölgy, Budakeszi Vadaspark, Visegrád.
7.a: határon túli kirándulás Erdélybe.
Június:
Móra-napok: megemlékezés iskolánk névadójáról, vetélkedők, versenyek, közös bográcsozás a szabadban.
Erdei iskolák szöveges és képes beszámolóiból iskolai kiállítás.
Az öko-sarok folyamatos frissítése egész tanévben.
Folyamatos feladatok és tevékenységek:
Osztálykiskertek ültetése és gondozása, egynyári növények ültetése és gondozása, locsolás, gyomlálás, tantermi növényekre való figyelés, az iskola belső tereinek tisztán tartása, szelektív hulladékok kezelésének megtanulása a mindennapokban.
Technika órák keretében az iskola belső és külső udvarának rendbe tétele, szelektív hulladékgyűjtés, papírgyűjtés, PET palackok gyűjtése, madáretetők feltöltése-madárbarát kert, project hét programjai, használd újra feladatok.
Hasznos lenne új programként bevezetni a gyógynövények alapismeretét, a gyógyteák készítését, teadélután szervezését. Bővíthető lenne a tudás és jártasság ebben az organikus felhasználásban,22 szokásrendszerekben. Az egészséges életmódra nevelés mellett lehetőség van a szocializációs, közösségfejlesztő érvelő tevékenységeink fejlesztésére.
Összefoglalva:
A nevelés színterein fontos a jövőkép formálása, közösségépítés, felelős törődés kialakítása a környezettel. Szemlélet kialakítása a természet világának megismerésén keresztül. Lényeges megtanítani, hogy tetteink milyen változásokat okoznak magunkon és közösségünkön. Fel tudják ismerni a globalizáció jeleit és ellen tudjanak állni a káros hatásainak. Meg kell tanítani, hogy belső igényeiket úgy elégítsék ki, hogy ez által ne veszélyeztessék a jövő generációk lehetőségeit. Környezeti nevelés része a környezettudatos fogyasztói magatartási minták elsajátítása.
A jövőben osztályonként választhatnánk ÖKO felelőst és az osztályok között a legtisztább osztály címet is meghirdethetnénk. Koordináltabban gyűjthetnék a gyerekek a természetes anyagokat otthonukban, melyekből további ötletes és kreatív dolgokat tudnának alkotni-újrahasznosítani.
Minden olyan kezdeményezés támogatandó, amely újat, használható és hasznos ötletet ad az ÖKO program színesítésére, gazdagítására és projectmunkában való alkalmazásra.