Móra Ferenc Általános Iskola

Vélemények iskolánkról:

 

A diákok és szülők elégedettségi mérés keretében a következőket nyilatkozták iskolánkról és az itt tanító pedagógusokról, a 2011/2012-es tanév végén:

A tanulók szépnek tartják az iskola külső és belső környezetét.
A diákok büszkék arra, hogy „Mórások” lehetnek.
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulók segítséget kapnak a tanároktól.
Az iskolában a gyerekek biztonságban érzik magukat.
Ha nem értenek valamit nyugodtan megkérdezhetnek tanáraiktól.
Tanáraiknak fontos, hogy minél jobb tanulmányi eredményt érjenek el.
A tanítóknak, tanároknak sikerült felkelteni érdeklődésüket a világ dolgai iránt.
Problémáikkal őszintén fordulhatnak tanítóikhoz, tanáraikhoz.
A délutáni szabadidő eltöltésére a pedagógusok érdekes programokkal várják a gyerekeket (sportkörök, szakkörök, vetélkedők).
Az iskola értékei:

  • – Sok színes iskolai program
    – Odafigyelés a hallássérült diákokra
    – Erdei iskola
    – Rendezett környezet
    – Színes, hangulatos iskola
    – Sok-sok növény
    – Segítőkész, megértő tanárok
    – Minden felsős teremben számítógép

 

Másodszor is a Mórát választottuk

Kislányom 2013-ban fejezte be tanulmányait a Móra Ferenc Általános Iskolában. 8 nagyon szép és emlékezetes évet töltött el a Móra családias és szerető légkörében és életre szóló élményekben volt itt része. A betűvetéstől elkezdve egészen a középiskolai tanulmányokra történő felkészítésig mindvégig számíthattunk minden pedagógus személyre szabott támogatására. A család nevelő tevékenységének folytatásaként és kiegészítéseként az iskola segített gyermekemnek a szabályok megértésében és elfogadásában és ami talán még ettől is lényegesebb, mások elfogadásában. Ebben az iskolában fontos a gyermekek és családtagjaik véleménye és minden diák egy összetartó iskolai közösség hasznos és fontos tagjának érezheti magát.

Kislányom ballagása évében kellett eldönteni, hogy melyik általános iskolát választom 8 évvel fiatalabb öccse részére. Nem volt kérdés számomra, hogy ismét a Mórát. Kisfiam most első osztályos, és ismét Judit néni az osztályfőnökünk. Örömmel tölt el, hogy gyermekemet egész nap gondoskodó, biztonságos és empatikus környezetben tudhatom, nagy tapasztalattal és valódi emberi értékekkel rendelkező pedagógusokra bízhatom.

2014. február 19.

Szívélyes üdvözlettel

Vámosi Ágnes

Müller Mercédesz Ágnes és

Müller Máté István édesanyja

 

Visszaemlékezések

Móra és az elmúlt 8 év

Az általános iskola választása mindig nehéz feladat egy szülő részére: nincs megfelelő tapasztalata, nem ismeri az adott intézmény működését, nem tudja előre mennyire magas színvonalú az oktatás, vagy mennyire nem az. Sok kérdés merül fel ilyenkor, vajon emberséges az iskola? Mi lehet az erőssége? A gyermekemnek megfelelő lesz-e, vagy nem? Milyen képességű, milyen hátterű gyerekek jelentkeznek majd ide, hiszem nagyon fontos a közösség. A feleségem vállalta, hogy megnézi a környékbeli iskolákat, elment a különböző bemutató órákra, hogy személyesen meggyőződjön, hogyan folyik a tanítás az adott intézményben.

A család döntése a fentiek figyelembevételével, a Mórára esett, így a fiam itt kezdte el az elsőt, később pedig a lányom is.

 

A bevezetőben feltett kérdésekre a választ az elmúlt években megkaptuk:

Milyen volt az oktatás színvonala?

Alsó tagozatban, állandó magas színvonal jellemezte az iskolát (számunkra megfelelő magas szintű képzést kaptak gyermekeim), gyermekeim megszerették a tanulást és megismertek egy más világot.

 

Fiam felső tagozatban újabb kihívásokkal találkozott, ami ösztönözte, így egyre jobb eredményeket ért el.

Vajon emberséges-e az iskola?

Igen, az iskola vezetése és tanárai olyan példaértékű emberséget mutattak be, ami sajnos ma kishazánkban kevés helyen tapasztalható. Jó érzés volt tudni, hogy gyermekeim erkölcsileg, szeretetben gazdag környezetben lehettek. Megtanulták a másság elfogadását, és a fogyatékkal élő gyerekek problémáit, gondjait, nagy-nagy szeretettel segítettek nekik a hétköznapjaikban. Fontos és erős útmutatást kaptak az élet iskolájára.

Mi lehet a Móra erőssége?

Talán az egységes erkölcsi tartás és a szeretet, amivel minden nap körbe vette az iskola diákjait. Az iskolai énekkar példaértékű munkát végzett, csak azt nem nyerték meg, ahol nem indultak.

A sportélet igen gazdag volt, és sok tantárgyi elfoglaltságot kaptak a tanítás mellett a gyerekek, érdeklődési körtől függően. Jól szerepeltek a tantárgyi versenyeken és vetélkedőkön.

Gyermekeimnek megfelelő lesz-e az iskola?

Igen, fiamnál már ez látható, az iskola jó választás volt, legerősebb gimnáziumokban felvételizhetett, és sikerült felvételt nyernie Jedlik Ányos Gimnázium matematika tagozatára. Fiamnak szerencséje volt egy kimagasló szorgalmú, jó képességű osztályba került, megfelelő kezek közé.

Összefoglalva azt tudom elmondani, ami ilyenkor a legfontosabb, örülünk, hogy a Mórába írattuk sok évvel ezelőtt a gyermekeinket. Gyorsan elment a 8 év, talán még jó lett volna, ha tart egy kicsit, mi szülők is sok élménnyel gazdagodtunk, megismerhettünk mi is egy élményt, hogyan lehet a gondokkal terhelt, megviselt világban, válsággal terhelt hétköznapokban örömet, békességet találni.

Reméljük ez az évforduló az iskola életében tovább erősíti azokat az értékeket, amit eddig megalapozott története során. Kívánunk az iskola vezetésének erőt és hitet abban a munkában, amit eddig végzett, és a tanári karnak erőt, ahhoz hogy emberségesek tudjanak maradni ebben a zord világban.

Köszönünk mindent „Móra”!

Budapest, 2010. január 18.

Tisztelettel: Dabasi család

 

Tímea (Tej)útja az egészséges gyermekek közösségébe

Részlet 2003. február 3-án a Csepel Újságban megjelent Donnert Károly

cikkéből

Egy csepeli apuka Hodász József szerkesztőségünknek küldött leveléből való a következő idézet:

„…A kislányom hallássérült, a tanévkezdés számára komoly nehézsé­gekbe ütközött… Szakemberek véleményét kikérve elkezdte az első osztályt egy csepeli általános iskolában, ám pár hónapos küszködés után tanítói kijelentették, hogy nem tudják a gyermek fejlődését, oktatá­sát biztosítani…. A „normális” iskolák döntő többsége ugyanis koránt­sem tűnik automatikusan befogadókésznek és felkészültnek (de még túl segítőkésznek és türelmesnek sem)”.

Speciális intézményekben való képzés gyakran a végleges elkülönülést, a magányhoz vezető első lépcsőfokot jelenti. „Feltétlenül integrált okta­tást szerettük volna, így eljutottunk a Móra Ferenc Általános Iskolába, ahol Strohbachné igazgatónőtől maximális fogadókészséget tapasztal­tunk. Azonnal éreztük, hogy gyermekünk ebben az intézményben min­den segítséget megkap fejlődéséhez. Az első évet gyermekünk már jól megfelelt bizonyítvánnyal végezte.” Két esztendeje Mikus Judit tanító – s egyben kineziológus – „védőszárnyai” alatt indult el olyan első osztály, amelynek szintén volt egy súlyos halláská­rosodással élő „nebulója”. Ebbe a tanulócsoportba került be Hodász Tímea is. A pedagógusok és tanulótársai is azonnal befo­gadták.

A kislány további fejlődésére is megalapozott remény van, hi­szen tavaly ősszel a Móra Ferenc Általános Iskola már alapító ok­iratában is felvette a hallássérült gyermekek integrált oktatását.

Megnyílt az út természetes kö­zösségben, felkészült szakembe­rek (beszédfejlesztő-, valamint szurdopedagógus) irányításával történő képzés, s ezzel együtt a minél teljesebb, méltóbb emberi élet felé.

CSEPEL újság LXI. évfolyam 23. szám, 2009. június 12.

Miért választottam a Móra Ferenc Általános Iskolát?

 

Mikor kislányom életében eljött az iskolaválasztás ideje még a központban laktunk, nagyon érzékeny kislány volt és fontos volt számunkra, hogy olyan iskolát találjunk, mely nemcsak a tudás alapjait adja meg számára, hanem lelki és fizikai fejlődésének is pozitív, hatékony irányt adjon. Először a közeli iskolákat látogattuk meg, de nem találtuk meg, amit kerestünk. Az óvodában adott tájékoztató füzetben találtunk rá a Móra Ferenc Általános Iskolára és ellátogattunk a nyílt napra. Meglátogattunk egy angol és egy magyar órát, a légkör családias volt, a gyerekek aktívak voltak és nagyon élvezték, hogy részt vehetnek az órán. Az iskola olyan lehetőséget kínált számunkra, mint az idegen nyelv oktatása már első osztálytól kezdődően, néptánc oktatás, informatika oktatás, valamint a kis csoportban induló osztálylétszám. Akkor elhatároztuk, ezt az iskolát választjuk lányunknak és később a fiunknak is, nem bántuk meg. Mindketten jól tanultak. Lányom végig kitűnő tanuló volt, 7. osztályban Pitman nyelvvizsgát szerzett és nyolcadik osztály végén felvételt nyert a Veres Pálné Gimnáziumba, ahol most is kitűnő tanuló. Ez egyértelműen jelzi, hogy az alap, amit a Móra Ferenc Általános Iskola pedagógusai adtak meg számára, magas szintű és jó irányba indította el a lányomat a további tanulásban.

Bátran merem ajánlani az intézményt minden olyan szülőtársamnak, aki gyermeke számára nemcsak a tudás elsajátítását, hanem a törődést és odafigyelést is fontosnak tartja.

Budapest, 2010. január 28.

Marx Attiláné
szülő

 

Búcsú a Móra Ferenc Általános Iskolától

 

„Mi” idén 2010-ben végleg elbúcsúzunk e kedves helytől.

6 évvel ezelőtt jöttünk a Móra Ferenc Általános Iskolába. Egy ismerősünk ajánlotta, az ő gyermekei is ide jártak. Sok szépet és jót mesélt róla, mellyel én is szembesültem, ahogy megláttam az iskolát.

Nem mindennapi látvány volt. Egy zöldövezeti oázis, mely elzártan éli világát.

Akkor sok szempontot szerettem volna figyelembe venni, mielőtt bármelyik iskolát választom a gyermekeim számára, de amint az iskolát megismertették velem az akkor ott fogadó pedagógusok, rögtön tudtam, hogy „jó helyen” járok.

Csendes övezet, barátságos épület, kedves tanárok, kis létszámú osztályok, sportolási lehetőségek, néptánc, énekkar, művészeti képzések, szakkörök széles palettája fogadott bennünket. Erre mondhatná bárki, hogy ez mindenhol adott, de itt a Mórában mindezek még intenzívebben érezhetőek voltak, mert szerető figyelmes tanárokkal tarkították, kik nem csak az oktatásra figyeltek, hanem magára a gyermekre is. A gyermekek minden rezdülését továbbították nekem, így mindig tudtam, hogy milyen irányba tartanak, hogy tanulnak. Tehát jó volt a kapcsolat tanár, diák és szülő között. Tanáraik, oktatóik megtanították a toleranciára is a gyerekeket, mert helyett kapott az iskolában több olyan gyermek, – hallássérült – kik valamiben eltérnek társaiktól, segítették beilleszkedésüket, érvényesülésüket, ezáltal is felkészítve Őket az életre.

Sok mindent sorolhatnék fel a múltból és most a jelenből, de még szeretném megemlíteni: az iskola mostanság szemlátomást szebbnél-szebb lesz! Új ablakok, bejárati ajtó, kerítés és még sorolhatnám, hogy mi minden újult meg mostanság, de sajnos „mi” ezt már tovább nem élvezhetjük, így átadjuk a helyünket, az iskolánkat a minket követő fiataloknak.

 

Végezetül szeretnék szólni az újonnan iskolát kereső anyukákhoz és apukákhoz. Vegyék a fáradságot és ismerkedjenek meg az intézménnyel, mert ha a Móra Ferenc Általános Iskolát választják, akkor a gyermeküknek a legmegfelelőbb oktatási-nevelési hátteret tudják biztosítani, melyre egy életen át építhetnek.

És nem utolsó sorban:

Nagyon szerettünk idejárni!

Viszontlátásra Móra Ferenc Általános Iskolánk!

 

Budapest, 2010. január 25.

 

Turányi Márk és Turányi Vivien

volt 8-os tanulók és

anyukájuk: Kun Ibolya Tünde

 

 

Kislányom 2013 szeptemberétől jár a Móra Ferenc Iskolába. Szigetszentmiklósi lakosok vagyunk, de csepeli iskolában gondolkodtunk. Több iskolát is megnéztünk, több nyílt napon is voltunk. Fontos volt számomra a gyermekem véleménye és az ismerősök véleménye. Azért döntöttünk a Móra Ferenc Iskola mellett, mert a tanárok szimpatikusak voltak. A légkör családias volt a nyílt napokon. Kislányom nagyon szeret ide járni és szereti a tanító néniket. Másnak is ajánlani fogom ezt az iskolát és csak pozitív véleménnyel nyilatkozni róla.

Mihálka Szintia anyukája

 

Kisfiam tavaly szeptemberben kezdte az első osztályt a Móra Ferenc Általános iskolában. Mielőtt iskolát választottunk, sok baráttól, ismerőstől hallottam, hogy ajánlják a Mórát, így esett döntésem erre az iskolára. De felmerült bennem a kérdés vajon jól döntöttem- e? Szerencsére úgy volt, ahogy hallottam.

Ahogy teltek a hetek, hónapok, kisfiam tanulmányain láttam, hogy magas színvonalon haladnak. A tanító nénik –Judit néni és Marcsi néni- rengeteg törődést és odafigyelést szentelnek a gyermekeknek nap-mint nap.

Az iskolára most már saját tapasztalataim alapján is csak jó véleménnyel tudok gondolni és jó érzéssel tölt el, hogy gyermekem ilyen családias, barátságos társaságban tölti a mindennapjait.

2014. június 2.

Pintér Zsolt édesanyja

A lányunk eredetileg nem ehhez az iskolához tartozott, de a nyílt napon világossá vált, hogy ide szeretnénk jönni.

Amit az Igazgatónő „ígért” ezen a bizonyos nyílt napon az iskoláról, azt mind meg is kapjuk az intézménytől. Ami először tetszett az az osztályok kis létszáma. Véleményem szerint sokkal családiasabb a légkör, jobban meg tudják ismerni a gyerekeket, több idő is jut rájuk. Nagyon tetszik, hogy őrzik a hagyományokat, sokat kertészkednek, sok kulturális esemény történik.

Tanárainkkal maximálisan meg vagyunk elégedve. Fontosnak tartom, hogy gyermekemet több dolog érdekelje, nyitott legyen és erre is van lehetőség, hisz tud kézműves szakkörre járni, énekkarra és az iskolán keresztül volt szerencsénk bejutni az Egressy Béni Zeneiskolába is.

A kötelező néptánc is úgy gondolom egy „pluszt” ad a gyerekeknek. Sportra nem járunk ugyan, de ha szeretnénk idővel, arra is van lehetőség az iskolán belül, ami nem jár plusz teherrel a szülőnek.

Egyetértek a gyerekek integrálásával is, hisz már kicsi korukban megtanulják elfogadni egymást, segíteni tudnak a későbbiek során is egymásnak, amit fontosnak tartok. Végezetül, ami pozitívumot még megemlítenék, a biztonsági rendszer az ajtóknál.

Lányunk nagyon szereti az iskolát, jó választás volt ide íratni őt. Én mindenkinek dicsérni tudom a Móra iskolát.

Budapest, 2014 05. 23.

Borzáné Nagy Szandra szülő

2013/2014-es tanévben megjelent cikkek a www.csepel.hu honlap oldalán

A Móra Színkör „Megnyilatkozása”

2014. január 25. szombat, 09:24

Komplex színpadi előadást mutattak be január 24-én a Móra Ferenc Általános Iskola, fa (tánc)termében. Bár a meghívón az állt, hogy az ajánlott korosztály felnőtt és diák (12 évestől felfelé), a kisebbek is befogadták és megértették a „Megnyilatkozás” lényegét.

A felolvasóest színpadi játéka és árnyékszínháza Kis Szabolcs drámapedagógus, író – költő, valamint Wanger Noémi 7.b osztályos tanuló, színjátszó tanítvány verseire épült. A vezérfonal Kis Szabolcs versének egy részlete volt, miszerint: „Álmok nélkül nehéz az élet, ne hidd, hogy az álom teremt téged”. Ebből kiindulva az ember életének fontos eseményei, gondolatai, érzései és lelke tárult fel előttünk izgalmas, színpadi technikák segítségével.

Az előadás szerves részeként egy kis „tábortüzes” élőzenét is hallhatunk. Csiki Andris – az iskola egykori tanulója-, egy szál gitárral kísérte szerzeményeit, amelyekben szintén az emberi érzések játszottak szerepet. A gyerekkori időktől (Körhinta), a felnőtté válásig (Minden nap, Nem idegesítem magam), íveltek a dalok mondanivalói. Csiki Andris utolsó gyermekdalának (Kövér vagyok és kívánatos) refrénjét, a gyerekek már együtt énekelték az előadóval. A másfél órás premier végén felhangzó vastaps, és az igazgatónői dicséret, igazi színházi hangulatot teremtett. A kilencfős társulat, a remek kis hangosítóval még az összepakolás közben is játszott. Sikerült meg énekeltetniük Kis Szabolcsot és Csiki Andrist is.

Zárásként Kis Szabolcs a Csepel.hu kérdésére még annyi elárult, hogy nem a mai volt az első premierjük. „November végén adtuk elő Gárdonyi Géza főművét, az Egri csillagokat. Tanulmányoztuk az író más regényeit és verseit, melyekből kialakult egy sajátos meglátás, amit színpadra vittünk. A regénnyel és az abból készült filmmel ellentétben, drámai módon adtuk elő a történést, amelyet a fiatalabb gyerekek is megértettek. Ezt a produkciót országos versenyekre is el fogjuk juttatni. Az iskolánkban pedig, szeretnénk még egy irodalmi klubot is létrehozni.”

Mindezekhez a maihoz hasonló sikereket kívánunk.

Czapp József

Gyöngyékszerek a Móra iskolában

2014. január 23. csütörtök, 08:54

Gyöngyös

A Móra Ferenc Általános Iskola kis tanulói zenével és verssel köszöntötték január 22-én szerdán, a kora délután kiállító Ganevné Székely Katalint. A gyöngyfűző népi iparművészt megnyitóbeszédében, Kovácsné Bárány Margit pedagógus röviden így mutatta be: ”Kati néni óvónő volt Halásztelken. Tagja lett az ottani bábcsoportnak, amely magyar népmeséket adott elő. A mai napig is fellép a Bel Canto nevű énekegyüttessel. Hobbija a gyöngyfűzés, amelyet mint itt is látható mesterfokon űz és nem véletlen, hogy őt választották a Magyar Gyöngy Egyesület elnökévé. Gyönyörű kertje van, ahol olyan fák teremnek gyümölcsöt, amelyek sajnos már más helyen nem találhatók.”

A kiállítását bemutató művész természetesen mi másról, mint a gyöngyfűzésről beszélt, kis hallgatóinak. „Nagyon fontos, hogy megismerjük a történelmét. Sajnos nagyon kevés írásos, illetve képi anyag maradt fent, így inkább szájhagyományok és „továbbvitel” alapján tudhatunk erről a csodálatos mesterségről. Hagyományait Dél-Dunántúlon, Somogy és Tolna megyében kereshetjük. A fűzés egyedi az egész világon, hiszen a többi országéval ellentétben, mi vízszintesen fűzünk. Természetesen ezt mindig asszonyok végezték, akiknek gyorsan járt a kezük. A gyöngyfűzésük illet a ruhájukhoz attól függően, hogy templomba vagy bálba mentek. Az elkészítés milyensége attól is függ, hogy aki majd viselni fogja hány éves. A nyakbavetőt, amely vállig ért a menyasszonyok hordták, a fürtöst pedig a szüretelők vették fel. Az üveggyöngyöket, amelyeket Csehországból és Olaszországból kapunk az öt alapszínnel – kék, zöld, arany, fekete, bordó-, dolgozzuk fel. Szeretném, ha a gyöngyfűzés is ugyan olyan Hungaricum lenne, mint megannyi kiváló magyar termék.”

Az előadás végeztével, Mikus Judit igazgatónő virággal kedveskedett a kiállító művésznek, akinek – mint elmondta -, kedvenc idézete: Az igazat érteni, a szépet érezni, a jót gyakorolni kell. (Bolyai János), ott „marad” február 14-e után is, az iskola falán.

Névtelengyongy2

A hivatalos megnyitó végeztével gyerekek (természetesen inkább a lányok), fogták körül Kati nénit és kérlelni kezdték, hogy felpróbálhassák a remek gyöngykollekciókat. Dolgoztak a fényképezőgépek és a mobiltelefonok, hogy a kis nebulók másnap eldicsekedhessenek az osztálytársaknak és megmutathassák rajtuk a csodálatos mesterműveket. A közel száz alkotást, például a Váraljai rojtost, a Nagykrizát, a Sárközi kétszer csavartat, a Decsi virágost vagy a nyakbavetőket, február 24-ég lehet megtekinteni.

Czapp József

gyöngy3

gyöngy4

fotó: Halászi Vilmos

Lucázás a Móra iskolában

2013. december 13. péntek, 18:09

lucázás

 

Bemutatták Lucát, népi hiedelmekről regéltek, a jól ismert lucaszékről meséltek. Mindezt a Móra Ferenc Általános Iskola 3./B osztályos tanulói tették december 13-án, Luca napján.

Óvodás nézősereg előtt a kisiskolás lányok műsorukban előadták a tájegységenként változó népi szokásokat, babonákat. Bemutatták a lucabúzát, a lucapogácsát, a boszorkányok rontása ellen használt fokhagymát. A népviseletbe öltözött fiúk szalmára térdepeltek, és így kívántak – mint régente – bőséget a háziak részére. Végül megjelentek a fehér leples lucapuca alkoskodók.

lucázás 1

A gyerekeket felkészítő pedagógus, Pelyhe Edit elmondta, hogy kevés olyan jeles nap van, amelyhez annyi hiedelem és szokás kapcsolódna, mint a Luca napjához. A gazdag magyar hagyomány szerint a falvakban a lányos házaknál gombócot főztek, mely a férj-, a szerelem- és a termékenység jóslásához kötődött. A néphit követők, hogy a boszorkányok elkerüljék őket, egy-egy gerezd fokhagymát ettek a rontás ellen. Bizonyos női munkákat tiltottak, nem volt szabad mosni, fonni, varrni, kenyeret sütni.Luca előestéjén minden ajtót és ablakot zárva tartottak a gonosz ellen. A kulcslyukba fokhagymát tettek és egyes vidékeken azzal rajzoltak keresztet az ólak ajtajára, hogy elűzzék a rosszat – mesélte a gyerekeknek a tanító.

lucázás.2

A tanulók lucázós műsorszámukat eljátszották iskolástársaiknak, majd meglepték vele a közeli Olajág Idősek Otthona lakóit is.

Antal Zsuzsa

Fotó: Tóth Beáta

Zenét sző a versekre a 12 éves csepeli iskolás kislány – Villő világa

 

2014. március 28. péntek, 18:11
Víg VillőÉl Csillagtelepen egy törékeny, 12 éves kislány, Víg Villő. Története sok szempontból szinte közhelyes: a művésztanárok gyermeke jól teljesít a muzsika világában, az iskolában is remekül megállja a helyét, színjátszó körbe és versenyekre jár. Hogy mi teszi őt különlegessé? Villő zenét komponál. De senki ne gondoljon gyermekies próbálkozásokra: az általános iskolás kislány nem másol, nem utánoz: újat hoz létre, életkorát meghazudtoló színvonalon. Víg Villővel és édesanyjával beszélgettünk.Villő édesanyja, Kőszeghy Gabriella lelkesen invitál csillagtelepi otthonukba. Azt mondja, látnom kell a kis művészeti oázist, ami kagylóként őrzi és formálja lányát. Belépve a színek, a formák és hangok kavalkádja fogad. Egyfajta rendezett, nyugodt dzsungel, ahol a zongora és Villő csellója mellett megférnek a tengerimalacok, a kecses mozgású fekete macska, a nagymama olajfestményei, az édesanya szobrai és egy kiskamasz életének kellékei. Csak később jövök rá: ez a harmonikus sokféleség köszön vissza Villő zenéjében is. A kislány csendesen, de határozottan fogad. Leginkább a zenével szeret mesélni magáról, tudom meg édesanyjától, akivel egy nyelvet beszélnek: egyikőjük a Fasang Árpád Zeneiskola szolfézs tanára, másikuk az iskola cselló tanszakának tanulója.Verstanulás zenével

Az első lépésekről, az első megzenésített versről érdeklődve megtudom: Villő leleménye csalogatta elő különleges tehetségét, a zenét használta segédeszközként szorult helyzetében. „Időhiány miatt így tudtam megtanulni Arany János Mátyás anyja című versét. Elkezdtem dúdolgatni egy dallamot, aztán a verssel együtt csiszolgattam azt és felvettem. Több dallamvariáció is eszembe jutott, mindet rögzítettem. Ezekből került ki a végleges változat, így pedig másnapra megtanultam mind a 12 versszakot” – emlékszik vissza Villő a nem is olyan távoli, másfél évvel ezelőtti kezdetekre. Azóta számos dallam született – többek között – József Attila, Weöres Sándor és egy gyermekeknek író kortárs alkotó, Duga Boglárka verseire. Villő nevét beírva a legnagyobb internetes videómegosztó keresőjébe több találatot is kapunk: például József Attila Harmatocska című versének megzenésített változatát is meghallgathatjuk. Villő szerint zenét írni nem lehet idegesen, sokszor tanulás közben kezd el dúdolgatni, aztán szinte spontán formálódik a dallam a fejében és a torkában majdnem egyszerre. „Nem kottázom, még nem vagyok azon a szinten. Felveszem, feléneklem magamnak, és ha úgy érzem, megmutatom anyunak” – magyarázza Villő, akit édesanyja egészít ki: megmutatja, de nem enged beleszólást, változtatást. Az ötödik osztályos tanuló nagyon határozott, ha a zenéről van szó: általában rögtön megtalálja a dalok végleges formáját, csak ritkán csiszolja sokáig munkáit. Mikor elkészült, támogatást elfogad zeneértő édesanyjától, valamint a stúdiók világát jól ismerő Baráth Sándortól, azonban a végső döntés mindig az övé. Baráth Sándor fontos szerepet játszik Villő életében: ő fedezte fel a kislány tehetségét, ő hangszereli a dalokat és egyfajta szakmai, emberi mentorként segíti őt. Kitartása és egyéniségének felvállalása azonban kifizetődő a 12 éves kislány számára: iskolák, óvodák közönsége előtt és számos nagyobb rendezvényen, köztük a Szolnoki Összművészeti Fesztiválon is bizonyíthatta tehetségét.

Bejárni az utat

Az édesanya kicsit zavarban van, mikor a jövőről kérdezem. „Terveink megvalósításához mecénásra van szükségünk. A következő lépés egy önálló lemez lenne, ezt saját forrásainkból nem tudjuk biztosítani” – mondja, majd a lelki támogatás erejéről beszél. „A vetőmagnak is táptalajra, csapadékra és napsütésre van szüksége, hogy megfelelően fejlődhessen. Egy tehetséges gyereknek ugyanennyire szüksége van támogatásra, hogy kihozhassa magából a legtöbbet.” Ő csak azt szeretné, ha lánya bejárhatná a neki kijelölt utat, ha fellépési lehetőségeket és ez által megerősítést kapna, magyarázza az édesanya. Egy-egy jó szó, őszinte, építő visszajelzés kamatozik, ezekből a kis figyelem-téglákbol építhet Villő szilárd önbizalmat az alkotáshoz és az előadáshoz.

Mindazok, akik kedvet kaptak az önjáró csepeli komponista megismeréséhez, rövidesen találkozhatnak vele és alkotásaival. Villő március 29-én a Családi Egészségnapon mutatja be dallamokból szőtt világát Állatkerti séta című 45 perces interaktív műsorában. Aki meghallgatja, talán épp egy fényes művészi út elejének lehet szem- és fültanúja.

– angel –

Forrás: www.csepel.hu

11.09.

 

Szülői vélemények iskolánkról

“Az iskolaválasztás minden család életében az egyik legfontosabb esemény. A gyermekének minden szülő jót akar. Ki ne szeretné gyermekét a számára legjobb kezek között tudni?

Nem mindegy, milyenek az első hatások: amikor az iskola ajtaján beléptünk a kisfiammal, először a családias hangulatú biztonságot éreztünk. A pedagógusok, az igazgató asszony és még a portás bácsi is mosolyogva, szeretettel köszöntöttek bennünket.

A tantestület nevelési módszere egyszerűen megfogalmazható: önállóságra nevelés.

Biztonság. Egy szülőnek ez is nagyon fontos szempont. Biztonságban szeretném “tudni” a gyermekemet, hogy a munkahelyemen jól teljesítsek.

A gyermekem tanítói és tanárai: türelmesek, szakmailag jól felkészültek, lelkesek, következetesek, a szülőkkel szorosan együttműködve a tisztességre, a józan gondolkodásra, becsületre, helytállásra motiválva terelgetik a sikeres élet felé gyermekeinket.

A gyengébb képességű gyerekek több segítséget és türelmet kapnak, míg a jobbaknak több szabadság és önállóság a “jutalma”. Én ezt nevezem ösztönző nevelések.

Ha versenyistállóba szeretnéd íratni a gyermeked, ne ezt az iskolát válaszd. Itt nem fog a csemetéd kudarccal, megfélemlítéssel, egekbe szárnyaló irreális követelményekkel találkozni. Ebben az iskolában a gyermek az első és nem a versenyszellem! Minden diáktól a képességeinek megfelelő tanulási teljesítményt várják el.

A pedagógusok szellemisége, tanítási módszere nagymértékben alkalmazkodik a gyermek fejlettségéhez, testi és szociális érettségéhez.

A kisiskolások szükségleteinek figyelembe vételével a mozgás, a játék és a pihenés a tanórákba van építve.

Hozzájárulhatunk a természetvédelemhez mi szülők is, ha követjük az iskola környezettudatos nevelését.

A legnagyobb gyermekem 9. évfolyamos – túl vagyunk már néhány bölcsi, ovi és suli választáson. Mindhárom gyermekem eddigi életében mindig a személyiségeiknek legmegfelelőbb pedagógusokat és intézményeket sikerült választanom. Tapasztalatból mondhatom: aki szeretetteljes, családias és biztonságos környezetbe szeretné tudni szeme fényét, bátran válassza a Móra sulit!“

 

„Ebben az iskolában családias a hangulat, a pedagógusok az oktatáson kívül emberi értékeket is közvetítenek és tanítanak a gyerekeimnek. A tanárok, még az igazgató nő is személyesen ismeri a gyerekeket és a szülőket. A bizonyos tanári szigor mellett rendkívül odafigyelnek a diákokra

Azt gondolom, ezek a legfőbb okok, amiért mindkét gyerekem örömmel kel fel minden nap és jön be az iskolába. Különösen igaz ez a 2. osztályos lányomra, akinek még rendkívül fontos a személyesebb, szeretetteljes törődés. Úgy gondolom, hogy ez működik, hiszen a tanulással sincs gondunk. Egyértelműen kijelenthetem, hogy az én gyerekeim szeretnek iskolába járni. Köszönöm ezt a pedagógusoknak.“

„A kisebbik lányom Enikő, a második osztályt a Mórában kezdte. Amikor idekerült, alig érte el az első osztályos szintet, év végére felzárkózott. Folyamatosan fejlődik, megszerette a tanulást. A napköziből nem akar hazajönni, mert jól érzi magát. Az iskola udvara jól felszerelt, a gyerekek sokféle játékot tudnak játszani.

A nagyobbik lányom, Réka 5-es kora óta jár az iskolába. Először nehezen tanult, de köszönhetően a tanároknak ma már nem annyira zárkózott, mint kezdetben, nála is fejlődés tapasztalható a tanulásban. Az iskolában Enikő néptáncra jár, amit nagyon szeret.

Réka pedig a kosárlabdát választotta.

Az iskolában a gyerekek segítése érdekében, fejlesztő pedagógusok is dolgoznak.“

 

„Szabolcs genetikai okok miatt süketséggel határos nagyothallással született. Cochleáris Implantátum segítségével mindent jól hall. Kisfiam szurdopedagógusa (Csordás Zsuzsanna) javaslatára választottuk a Móra Ferenc Általános Iskolát. Mivel már a nyílt napról lekéstünk, – mert eredetileg a Szigetszentmiklósi Bíró Lajos Általános Iskolába akartuk íratni kisfiunkat, de ott nem szívesen fogadták volna, pedig ez a hallássérült tanulók számára kijelölt intézmény Szigetszentmiklóson – így a következő napon részt vehettünk egy tanórán, ahol ott volt Szabolcs is. A tanárnő tanítási módszere elnyerte a tetszésünket.

Természetesen igazgatónővel is tudtunk beszélni, akinek szimpatikus volt a hozzáállása kisfiunkhoz.

Tetszett, hogy kisebb az osztálylétszám, így jobban oda tudnak figyelmi a gyerekekre.

Tetszett az is, hogy zárt az iskola egész területe és nem mászkálhat bárki be és ki, úgy, mint a szigetszentmiklósi iskolába.

Természetesen ide szurdopedagógusunk is ki tud járni, mert ez az intézmény Budapesthez tartozik.

Első osztályba gyermekünk logopédiai fejlesztésben is részesült. Mivel fiam enyhén autista, így ez irányú fejlesztést is kap az iskolában. Mi ezért választottuk a Móra Ferenc Általános Iskolát.

 

„Két éve költöztünk Csepelre a második osztály közepén. Félve jöttünk beíratni Henikét, mert egy másik iskolából már elküldtek bennünket. Legnagyobb örömünkre egy végtelenül kedves és közvetlen igazgatónő fogadott minket. Nagyon megnyugodtunk, mert éreztük, hogy a megfelelő iskolába írattuk lányunkat. Az iskoláról csak jót hallottunk, amit két év után mi is megerősítünk. Van egy nagyon lelkiismeretes tanító nénink, Brigi néni, aki szárnya alá vette Henikét is. Az osztály összetartó, a már lassan kamaszodó gyerekeket a tanító néni kitűnő szakmai tudással kezeli és egyengeti. Programokkal színesíti a gyerekek hétköznapjait. Az oktatás és a tanítás színvonalas, az osztályozás igazságos és lelkiismeretes.”

„Benedek kisfiam nehéz eset, SNI-s; ezért így keresgéltem iskolát számára. Egy jó ismerősöm ajánlotta a Móra Ferenc sulit. Amikor részt vettem a nyílt napon, betekinthettem az órákba, és beszélhettem az Igazgató nővel és a Tanító nénikkel, már nem volt kérdés, hogy nem kell, tovább keresgéljek. A tanév nagyon nehezen kezdődött, teljesen összeomlottam, de hála a Móra összes kedves dolgozójának, átlendültünk, és remélhetőleg továbbra is jól fog működni a gyerkőc. Itt tényleg mindent megkapnak, tudást és törődést egyaránt. Nagyban köszönhető Zita néninek, aki fegyelemmel és tengernyi szeretettel irányítja az osztályt és Melinda néninek, gyógypedagógusnak. Köszönet minden Mórás dolgozónak, akik tényleg a gyermekekért vannak, és azon dolgoznak – rendkívül családias környezetben -, hogy kicsikéink a lehető legtöbb tudást tudják magukba szívni játékosan.”

Szülők: Zombori Beáta, Ficz Emma, Bimbóné Farkas Zsuzsanna, Olár János, Herbertné Faragó Orsolya, Csordás Ágnes

A www.csepel.hu oldalon jelentek meg iskolánkról az alábbiak:

http://www.csepel.hu/hireink/kozelet/item/8301-magyar-nepzenei-kulturaval-ismerkedtek-a-mora-iskolasok

 

http://www.csepel.hu/hireink/kozelet/item/8270-55-eves-a-mora-iskola

 

 

www.csepel.hu/hireink/archiv/item/6573-szureti-mulatsagot-rendeztek-a-mora-iskolaban

 

http://www.csepel.hu/hireink/kozelet/item/7898-babakiallitas-a-mora-ferenc-altalanos-iskolaban

 

www.csepel.hu/hireink/archiv/item/7174-madarvilag-kiallitas-nyilt-a-mora-iskolaban

 

Néhány megjelent cikk az iskoláról

PozsonyTolcsvaySzüretMóra szüretSuli bálPünkösdIskolásokMárcius 15Meghívómarc15CsaládokJótékonysági bál Bál a mórába Nyílt nap állatkert tejút perem