Móra Ferenc Általános Iskola

2019. szeptember 2.

Tanévnyitó

Nálunk, a Mórában is becsengettek…

Szeptember 2-án reggel gyerekek és szülők izgatottan várták a “tanévkezdést” iskolánk tornatermében.

Itt állok én szeptemberben,
alig hiszem: Elsős lettem.
Még csak most végeztem el az ovit,
máris elkezdem a sulit.”

– szavalta csillogó szemmel, lelkesen a tanévnyitó ünnepélyen Varga Bálint 1.a osztályos tanuló. A második osztályos Gruber Aliz és Bedő Benedek az iskolai élet nehézségeiről és örömeiről beszélt. A vidám verseket Mikus Judit intézményvezető szavai követték, aki megnyitotta a   a 2019/2020-as tanévet.  Ezután megszólalt Demjén Ferenc „De nehéz az iskolatáska” című dala, és hagyományunkhoz híven nyolcadikos tanulóink feltűzték a Móra-jelvényvéket a kis elsősök ruhájára.

“A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat.
Nem kell tökéletesnek lennie.
A világ sem az.”

(Tari Annamária)


2019. szeptember 12.

Kiállítás megnyitó

Kovacsics Mia művésznövendék alkotásaiból

2019. szeptember 12-én, csütörtökön délután rendhagyó kiállítással nyitottuk meg iskolagalériánkat. Általában felnőtt alkotók munkásságába tekinthetünk be, ám most egy 15 esztendős ifjú művésznövendék hozta el alkotásait. Kovacsics Mia a Kölcsey Ferenc Általános Iskola volt diákja, ma már az Ipar- és Képzőművészeti Szakgimnázium 9. évfolyamán tanul. Az általános iskolai diákévek alatt, illetve a több lépcsős felvételi alkalmából készült munkái mind témájukban, mind az alkalmazott technikák tekintetében igen változatosan mutatják meg Mia sokoldalú tehetségét. Kreativitásáról, jó humoráról tanúskodnak ötletes formatervezései is.

Mia elhivatottan mesélt az általa választott nagyon szép, de cseppet sem könnyű képzőművészeti pályáról, terveiről, céljairól. Szívesen osztotta meg érzéseit, élményeit egy-egy képpel kapcsolatosan és készségesen válaszolt diákjainknak a feltett kérdésekre. Köszönjük, hogy képeit elhozta iskolánkba, s kívánunk neki sok sikert.

A megnyitó ünnepélyességét Gruber Aliz és Bedő Benedek 2. osztályos tanulók versmondással, Pásztor-Vancsó Viktor 5. a osztályos tanuló egy szép népdal eléneklésével emelte.


2019. szeptember 14.

Idén is szép eredményeket értünk el a Fut a Csepelen!

A 40. alkalommal megrendezésre kerülő Fut a Csepelen nagyszerűen szerepeltek diákjaink. Negyedik osztályos tanulóink közül Mihálka Alícia az 1. , míg Tóth Norbert az 5. helyen ért célba a saját kategóriájában. A 7. osztályos Mihálka Szintia szintén ötödikként futott át a célvonalon.

A megmérettetésen rengeteg gyermek és felnőtt vett részt. A mezőny erősségét jelzi, hogy számtalan sportág képviseltette magát, sok labdarúgót, kajakost, kenust, birkózót vagy éppen öttusa versenyzőt láthatott a közönség az indulók között, akik mind-mind kiváló állóképességgel rendelkeznek. Így különösen értékes számunkra és diákjaink számára minden elért helyezés.

Hatalmas gratuláció  a „mórás” tanulóknak, akik részt vettek ezen a nagyszerű futóversenyen! 

Képek a galériában

Szüreti hagyományápolás a Mórában

Szüreti mulatság”

2019. szeptember 27- én szülők, gyerekek, pedagógusok együtt elevenítették fel a szüret napjainkban is népszerű hagyományait.

A szüreti kavalkád zenés felvonulással kezdődött, majd a 3. b osztály szüreti népi játékok összeállításában gyönyörködhettünk. A hagyományainkat kvízjáték segítségével elevenítettük fel, melyben az iskola minden tanulója részt vett. Ezután megismerkedtünk a mustkészítés eszközeivel és folyamatával. Közös táncunkat az osztályonkénti sütés-főzés követte. A szülők terülj-terülj asztalkámat varázsoltak az iskola udvarára.

Élményekben gazdag délutánt töltöttünk együtt, ápolva máig élő szüreti hagyományainkat.

Képek a galériában


2019. szeptember 30.

Zene világnapja

Yehudi Menuhin, a nagyszerű hegedűművész és pedagógus javaslatára 1975 óta október első napját az UNESCO a zene világnapjává nyilvánította.

Iskolánk immáron hagyományosan emlékezik meg a zene szeretetéről, fontosságáról és értékéről.

A MÜPA Fesztivál Színházában rendezett Meglepetéskoncerten vett részt minden felső tagozatos tanulónk. A Tóth Aladár Zeneiskola hazai és nemzetközi versenyeken győztes fiataljai és az iskola együttesei mutatkoztak be klasszikus darabokkal és a jazz műfajában. A koncerten elhangzott művek közül néhány a Tóth Aladár Zeneiskola és elődje, a Fodor Zeneiskola egykori tanárainak alkotása volt.

A koncerten a következő zenéket hallhattuk:
Horváth Balázs: Fanfár

Weiner: Húsz könnyű kis darab a zongorázó ifjúság számára (gyermekzenekarra átírta: Serei Zsolt)

El kéne indulni

Este van már

Esik az eső

Bántai: Fuvolaiskola – válogatás

Bartók: Bánat – egyneműkar, Sz. 103, no. 22, BB 111, no. 22

Bartók: Tíz könnyű zongoradarab, Sz. 39, BB 51 – Tót legények tánca

Kodály: Epigrammák, No. 3, 5

Szokolay: Szonatina, op. 10

Papp: Petite suite – Havasi kürt és zerge

Papp: Három zongoradarab – Burlesca II (Egy nagyorrú bóha)

Bartók: Román népi táncok, Sz. 68, BB 76

Chopin: F-dúr ballada, op. 38

Weiner: Rókatánc

Tanulóink ezen a napon szép, tartalmas és felejthetetlen élményekkel, emlékekkel gazdagodtak.



2019. október 2.

Páva matiné a MÜPÁ-ban

A zene világnapjához kapcsolódva ebben a tanévben a magyar népzene és népdalkincs gazdagságára és szépségére próbáltuk irányítani diákjaink figyelmét.

Már harmadik éve van lehetőségünk részt venni tanulóinkkal a Páva matiné előadásain, melyeken a „Fölszállott a páva” felnőtt és gyermek díjazottjai közreműködésével betekintést nyerhetünk a magyar népzene és néptánc történeti és táji tagozódásába közérthető magyarázatokkal, sok tánccal és zenével, közös énekléssel.

2019. október 2-án 180 fővel ( a teljes alsó tagozat mellett az 5.a és a 7.b osztály) tekintettük meg a műsorsorozat első előadását, amely a régi stílusú táncainkból szőtt előadással nyújtott felejthetetlen élményt tanulóinknak.

A moldvai csángó körtáncok, a somogyi ugrósok és a sárközi leánykarikázó lépései ismerősként tűntek fel a színpadon, hiszen a néptáncórákon ezekkel diákjaink a gyakorlatban is megismerkedhettek már.

De nagy izgalommal követték a fegyvertáncok maradványait bemutató cigánybotolót, kanásztáncot és pásztorbotolót is. A legényes táncok és a forgatós páros táncok lendülete szintén magával ragadta diákjainkat.

Nagy érdeklődéssel figyelték a középkori hangszerek, így a tekerő és a magyar duda bemutatóját, és szívesen csatlakoztak a közös népdaléneklésbe is. Sok száz gyerek torkából csendült fel az „Apró murok, petrezselyem…” kezdetű népdal. Az előadást a színpadon rendezett rövid táncház zárta, melybe a vállalkozó szellemű negyedikeseink is bekapcsolódtak.


2019. október 3.

Pályaorientációs nap alsó tagozat

Az idei évben az alsósokhoz két szakma képviselője érkezett. Egy katona és egy rendőr beszélt a szakmájuk szépségéről, érdekességeiről.

Először Faludi Miklós zászlós mesélt a gyerekeknek a katonaéletről. Megtudtuk, hogyan köszönnek a kiskatonák a tiszteknek, milyen rendfokozatok vannak, milyen ruhát viselnek, mi a feltétele annak, hogy katonaiskolába jelentkezhessenek a gyerekek. Megmutatta és fel is próbálhattak a gyerekek néhány katonasapkát. Közös fotózással zárult az előadás.

A második előadásra Karvaly Viktor rendőr őrnagy érkezett rendőrautóval, egyenruhába a gyerekekhez. Az oldott hangulatú előadáson felpróbálhatták a rendőrsapkát és kabátot. Megtanultak néhány rendőr karjelzést is, melyet együtt gyakorolták a tanulók. Közösen megbeszélték, milyen tartozékai vannak a kerékpárnak és hogyan kell közlekedni biztonságosan vele. Lehetőséget biztosított az őrnagy úr, hogy aki szeretne, beülhetett a rendőrautóba is. A végén láthatósági karszalagot és kulcstartót kapott minden tanuló.

Remélhetőleg a két élményekben gazdag előadás hatással lesz a későbbi pályaválasztásukra.




2019. október 3.

Budapesti séta – alsó tagozat

Külterületi iskola révén, fontosnak tartjuk, hogy megismerjék a gyerekek Budapest nevezetességeit. Az alsó tagozatosok jó hangulatú kirándulásai a következőképpen zajlottak:

1.a osztály

Az első osztályosokkal a budapesti séta alkalmából Csepelen a Béke téri illetve a Szent Imre téri templomot néztük meg, majd a Rákóczi kertbe sétáltunk el és ott a gyermekek elfoglalták a várat. Minden kis elsős nagyon élvezte a sétát és a játékot a várban. Új élményekkel gazdagodva és kimerülten tértek haza szüleikkel.

2. osztály

A 2. osztályosokkal budapesti sétánk alkalmával végigjártuk a pesti Duna-partot, végignéztük a budai oldal látványosságait, sétáltunk a belvárosban. A Jászai Mari téren a Margit-hídról megnéztük az Árpád-hidat, a Margit-szigetet és a Margit hidat. Jártunk az Olimpiai Parkban, körbe jártuk az Országházat, láttuk az őrségváltást nemzeti lobogónknál. Elmentünk a 2-es villamossal a Lánchídig, megnéztük a Magyar Tudományos Akadémia épületét, felsétáltunk a Széchenyi Lánchídra.

Ezután a Szent István Bazilika felé vettük az irányt, megnéztük a Bazilika gyönyörű épületét, majd elsétáltunk a Deák Ferenc tér felé az óriáskerékhez. Innen a Vigadó térre mentünk, ahol megnéztük a Pesti-Vigadót és a tér látványosságait. Majd felszálltunk a villamosra és menet közben megnéztük az Erzsébet-és a Szabadság-hidat. A Duna-parton láttuk a Bálnát és az egykori vámház épületét, majd a Petőfi-hidat. A Boráros téren a HÉV-vel folytattuk utunkat, ahonnan szemügyre vettük a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját és a Rákóczi-hidat. Rengeteg élménnyel gazdagodtunk ezen a napon.

3. a és b osztály

A tömegközlekedés fontos része a kirándulásnak, hiszen az utazás alatt is sok szépet látnak a gyerekek. Először átsétáltunk az Erzsébet hídon. A budai hídfőnél Erzsébet királyné bronzszobrát tekintettük meg. Felsétáltunk a Tabán felöli oldalon a Budai várba a Déli Nagy Rondellákba. A falatozás után tovább sétáltunk a Történelmi Múzeum kertjébe majd az Oroszlános Udvart néztük meg. A Savoyai Teraszról csodás kilátás nyílt a pesti panorámára. Megismerkedtek a gyerekek a Clark Ádám téren a 0 km szobrával, az angyalos címerrel az alagútnál. Visszasétáltunk a pesti oldalra a Lánchídon, majd hazautaztunk az iskolába.

4.a osztály

2019. október 3-án a 4.a osztály és az 5.a osztály együtt ismerkedett Budapest nevezetességeivel. A 42 gyerek és a három kísérőpedagógus a következő túraútvonalon haladva – Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola – Parlament – Cipők a Duna-parton a budapesti holokauszt – emlékmű – József Attila szobrának megtekintése – séta a Lánchídon – Budai várnegyed – Mátyás templom – Halászbástya – Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola – ismerkedett fővárosunk nevezetességeivel. A tanulmányi kirándulás üde szintfoltja volt az 5. a osztály három „idegenvezetőjének” (Jósvai László: Parlament, Sifter Tibor: Mátyás templom, Kurucz Zsófia: Halászbástya) tartott bemutatója, amit a többi gyerek nagy-nagy érdeklődéssel hallgatott. Igazi csoportos élményt jelentett a Várnegyedbe közlekedő minibusszal való utazás.

Együtt igazoltuk „Sok jó ember kishelyen is elfér” régi közmondásunkat. Élményekben gazdagon tértünk vissza az iskola falai közé.

4.b osztály

Tömegközlekedéssel elmentünk a Lánchídig, majd gyalog a hídon keresztül felmentünk a Budai Várig. Megtekintettük a Nemzeti Galériát, ahol értelmeztük a kiállítás nyitva tartását és jegyárait, a kiállítás témáját. Megnéztük a Mátyás király szobrát és a vár történetéről beszélgettünk. Részt vettünk az őrségváltáson, majd egy elektromos kisvonattal körbejártuk a várat, a Mátyás templomot és a Halászbástyát. Kirándulásunk végén a játszótéren lovagi tornát tartottunk. Nagyon jó élményekkel tértünk haza.

4.a és 5.a osztály




2019. október 3.

Pályaorientációs nap és budapesti séta

Iskolánkban idén is megrendeztük a pályaorientációs napot azzal a céllal, hogy segítsük tanulóinkat a továbbtanulást érintő döntések meghozatalában. A szülők támogató részvételével hallhattunk előadásokat különböző szakmák fontosságáról.

A logisztika történetéről és területeiről szóló előadás arra világított rá, hogy mennyire fontos napjainkban a megfelelő információ és termékek eljuttatása a szállítás és raktározás révén.

A vásárló és a kereskedő kapcsolatáról és a kereskedelmi szakma érdekességeiről szóló ismertetést is élvezettel hallgatták a gyerekek.

A honvédségtől érkező előadó saját életpályájának ismertetésével nyűgözte le a tanulókat. Hivatásszeretete példaképül szolgált a diákok számára, mivel hangsúlyozta az állóképesség, kitartás és önállóság szerepét is.

Az előadásokat követően a felső tagozatos tanulók budapesti sétára indultak. Pedagógiai programunk egyik fontos alapelve, hogy megismertessük tanulóinkat fővárosunk nevezetességeivel.

Az 5. a osztály a Budai Várnegyed, Lánchíd, Mátyás Templom és a Parlament szépségében gyönyörködött.

Az 5. b, 7. a és a 7. b osztály a Városligetben töltötte a délelőtt egy részét, majd a Hősök tere és a Vajdahunyad vára nevezetességeivel ismerkedett meg.

A 6. a és a 6. b osztály a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat, a Magyar Rádió épületét, a Vásárcsarnokot, Esterházy-Palotát, Olasz Intézetet majd a Nemzeti Múzeumot tekintette meg.

A 8. a és a 8. b osztály a 8. kerületi Tisztviselőtelepet, Népligetet, Tündérpalotát, a Ganz Villamossági Műveket és a Magyarok Nagyasszonya Templomot nézte meg.

A kellemes őszi napot a napsütéses időjárás még hangulatosabbá tette, így a gyerekek és a felnőttek egyaránt sok élménnyel gazdagodtak.

Képek a galériában




2019. október 4.

Iskolai megemlékezés az aradi vértanúk napjáról

Az aradi vértanúk kivégzésének 170. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezést a hatodik évfolyam. 

18 éve a magyar kormány nemzeti gyásznappá nyilvánította ki október 6-át.

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően az Aradon kivégzett 13 vértanúra, valamint Gróf Batthyány Lajosra Magyarország első független felelős kormányának miniszterelnökére emlékeztünk.

A halálos ítéletet Haynau tábornagy hozta.

„Én a rend embere vagyok, és nyugodt lelkiismerettel lövetek főbe százakat, mert szilárd meggyőződésem, hogy ez az egyetlen eszköz minden jövendő forradalomnak elejét venni.”

A hősök életüket adták a hazáért és a szabadságért. Ezt a gondolatot adták át iskolánk tanulóinak a 6. a és 6. b osztály szereplői Ruscsák Mónika és Csepregi Márta tanárnő szervezésével.

A megemlékezés alatt háttérben halk zene szólt a Gyászinduló és Mozart: Requiem, a 13 égő mécses látványa – a gyerekeket is megrendítette.

A versekkel, a történelmi események felelevenítésével, zenével gazdagított műsor igazán hozzájárult ahhoz, hogy ismét átérezzük ezt a sötét korszakot és méltóképpen emlékezzünk nemzeti ünnepünkre.

„Aradi vár, aradi vér, halál – völgye
Lett a hős magyaroknak temetője!
Virágozzék sírotokon vétek virága,
Elfelejthetetlen legyen azok halála.”

(Juhász Gyula: Vértanúink)

Képek a galériában




2019. október 11.

Kiállítás a matyókról

Az iskolagaléria következő kiállítása „A világörökség része: a matyó népművészet” címmel került megrendezésre. Az UNESCO 2012-ben vette fel az emberiség szellemi öröksége reprezentatív listájára a matyó népi kultúra egészét.

A kiállítás fotók és hímzések segítségével próbálja bemutatni iskolánk tanulóinak a matyó népcsoport jellegzetes vonásait.

Az Alföld és a Bükk-hegység találkozásánál elterülő mezőváros, Mezőkövesd és a vele szomszédos Tard és Szentistván falvak lakóit nevezik matyóknak. Bár a táj protestáns közösségei a katolikus vallású népesség megjelölésére használják a matyó nevet, a matyók Mátyás király nevéből eredeztetik nevüket. 1464-ben Mátyás király adományozott szabad királyi város címet Mezőkövesdnek, a matyókat pedig kedves népének nevezte.

A fotókon a három település jellegzetes és színpompás népviseletei láthatók, a kísérő szövegekből pedig megismerhetjük, hogyan fejlődött, alakult a helyi hímzéskultúra.

A paravánokon Cserépfalu, Tard, Szentistván és Mezőkövesd szabadrajzú hímzéseiből tekinthetünk meg néhányat, melyeket a Csepel Örökség-díjas Csepeli Hímzőkör tagjai készítettek.

A kiállítás 2019. november 10-ig látható.

Képek a galériában


2019. október 6-10.

ERDÉLYI UTAZÁS

Ebben a tanévben 2019.október 6-10-ig a „Határtalan” pályázat keretén belül: a történelmi Erdély gyönyörű tájait barangolták be 7. évfolyamos tanulóink. Szent László királyunk nyomában jártak: Nagyváradon, Csucsán, Kalotaszentkirályon, Tordaszentlászlón, Marosvásárhelyen, Bözödújfaluban, Körispatakon, Tibódon, Szejkefürdőn, Farkaslakán, Korondon, Parajdon, Szovátán a Medve-tónál és a Békás-szorosnál. Az időjárás is kedvezett a kirándulásnak, hiszen napsütéses, enyhe, őszi időben látogatták meg Székelyföld nevezetességeit.

Voltak Csucsán a Boncza-kastély udvarán álló „fehér házban”, (ahol Ady és Csinszka átvészelte az I. világháborút), Tordaszentlászlón a református templomban. Megilletődve nézték Bözödújfalun a hatalmas víztározót, amely miatt egy falut árasztottak el, Székelyudvarhelyen az aradi vértanúk emlékművét. Jártak a tordai és a parajdi sóbányákban, Benedek Elek kisbaconi kúriájában, Tamási Áron szülőházában Farkaslakán. Orbán Balázs híres székely író és történész sírjánál: Szejkefürdőn gyönyörű székelykapukat láttak. Csíksomlyón a ferences kegytemplomban megcsodálták a „könnyező” Mária-szobrot, Korondon a fazekasfaluban a kézművesek híres kerámiáit. A Békás-szoros hatalmas hegyei mindenkit elvarázsoltak.

Több helyen koszorút helyeztek el diákjaink iskolánk nevében, és elénekelték a székely himnuszt. Szebbnél szebb helyeken jártak a gyerekek, rengeteg élménnyel tértek haza.

Képek a galériában

2019. november 8.

Márton-nap az iskolában

2019. november 8-án, pénteken rendhagyó módon emlékeztünk meg erről a jeles napról.

A hagyományos népi életmódban Szent Márton napja a gazdasági év zárását jelentette. A betakarítás és az őszi szántás-vetés elvégzése, valamint az állatok téli szállásra hajtása után az emberek már nem jártak ki a határba, a „bent” időszaka, a téli pihenés kezdődött el. De nem dologtalanul! A ház körüli munkák, a kukoricafosztás, -morzsolás, tollfosztás, az esti fonók számos közösségi esemény lehetőségét adták, melyeket a jókedv, a vidám hangulat kísért.

Ennek ismeretében egy rögtönzött kukoricafosztó résztvevői lehettek az alsó tagozatosok ezen a rendhagyó délutánon.

Szent Márton életútjának felidézése után a kisebbek egy képkirakó játékkal, valamint egy rendhagyó labirintusban a szerzetes Márton alamizsnagyűjtő útjának megkeresésével, a 3. és 4. osztályosok pedig játékos totó kitöltésével adtak számot ismereteikről. Ezt követően a kukorica jutott főszerephez. Ki lehetett próbálni a fosztást, a morzsolást, sőt a csutkatorony építést is.

Majd a libatartásról is szót ejtettünk, kiemelve azt a tényt, hogy a régiségben pont a 7-10 éves gyerekek feladata volt a libák őrzése. Milyen felelősség egy soktagú család mindennapjaiban!

Játékos versenyben idéztük meg a libák hazaterelését és a libatömést, hiszen: „ki Márton napján libát nem eszik, egész évben éhezik”.

Képek a galériában

2019. november 8.

A tudomány hónapja

Hagyományunkhoz híven, ha november, akkor a tudomány hónapja.

Ebben a hónapban péntekenként több színes program is várta tanulóinkat. Először vizes kísérletek láthattak és végezhettek az érdeklődő felső tagozatosok. Plakátkészítéssel folytattuk, majd a különböző növények víztartalmát is vizsgáltuk. Arra is láttunk példát, hogyan viselkedik  víz, mint oldószer a mindennapokban A háztartásban található eszközökkel végzett kísérletek közül, íme néhány:

Előkerültek befőttes üvegek, szívószálak, amiből fecskendőüveg készült és kipróbálása után világossá vált a működése. Olaj és víz egymáson békésen megfért a pillepalackban, ha megráztuk, a háborgó tengert varázsoltuk a fizika előadóba. Tudtuk, hogy a víz színtelen szagtalan, íztelen folyadék, de a kék színű ételfestékkel a valósághoz hasonló érzésünk támadt.

Az itatóspapír helyett papírzsebkendőt használtak a gyerekek, amikor a főzőpohárba mártva a hajszálcsövesség jelenségét megtapasztaltuk. Előzetesen filctollal rárajzoltunk színes mintákat és a szétfutó vízzel különleges ábrákat varázsoltunk elő.

Félbevágtunk 0,5 literes palackot, ecetet öntöttünk bele és szódabikarbónát szórtunk rá. Heves reakció indult be majd gyorsan ráhúztunk egy gumikesztyűt. Óriási meglepetésünkre a kesztyű lassan kikerekedett, megnőtt.

Készítettünk szappanbuborékot is mosogatószeres oldatból.

A konyha polcáról hozott borsszemekkel szemléltettük, hogyan „lifteznek” a buborékos ásványvizes pohárban.

Az 1,5 literes palackot csapvízzel töltöttük meg és alátettünk egy szöveget, kiderült remek nagyítót készítettünk. Ha csak 0,5 literessel végeztük kisebb mértékű lett a nagyítás.

Megfigyelhettük hogyan tágul a levegő melegítés hatására. A vízzel töltött kádban apró buborékokat láttunk és hallottuk a hangjukat is. A kartonpapírból készített sötét, ablak nélküli lakás modellje vizes pillepalackkal lett világos.

Utána kvíz kérdésekkel folytattuk: hazánk „vizes” érdekességeit ismerhettük meg.

Kiderült, hogy a lillafüredi vízesés ma Magyarország legnagyobb függőleges esésű vízesése húsz méteres magasságával. A vízesést a lillafüredi Palotaszálló építésekor alakították ki, tehát mesterséges. Eredetileg a Szinva patak a Hámori-tóba torkollott.

Ismét sok és hasznos ismerettel gyarapodtak tanulóink.

Képek a galériában

2019. november 14-21.

Kosárlabda diákolimpia 2019/2020

A hagyományokhoz híven, idén is szenzációsan szerepeltünk minden korosztályban a kerületi kosárlabda diákolimpián. A versenyeket november 14 és 21 között rendezték, melyeken a III. és IV. korcsoportos fiúk és lányok vettek részt. A fiatalabb csapataink hajszállal maradtak le az aranyról. Végig szemet gyönyörködtetően kosárlabdáztak, nagy szívvel küzdöttek.

Gratulálunk a 2. helyezésekhez!

Résztvevő tanulóink:

III. korcsoport, lányok: Tóth Nikolett, Bodnár Jázmin, Takács Edina, Debre Frida, Ádám Jázmin, Szalisznyó Jázmin, Körmendi Hanna, Sipos-Sztanyik Ékes

III. korcsoport, fiúk: Sztojka Ferenc, Killy Erik, Horváth Dzsúlió, Hanák Bálint, Váradi Dominik, Füredi Róbert, Szabó Tamás, Feka Roland, Nemes Tamás, Marton László

Az „idősebb” csapataink a fiúknál és a lányoknál is a kerület legjobbjai lettek! Jellemző, hogy pár fiatalabb játékos is bekerülhetett a keretbe. Az eredményeken kívül nagy öröm számunkra, hogy kiválóan együtt tudtak működni a két korosztály.

Gratulálunk az 1. helyezésekhez!

Résztvevő tanulóink:

IV. korcsoport, lányok: Vörös Zoé, Vaslabán Anita, Debre Frida, Gusztafik Jázmin, Mihálka Szintia, Tóth Nikoletta, Kucsák Alexandra, Bodnár Jázmin, Körmendi Hanna

IV. korcsoport, fiúk: Vörös Alex, Debre Dániel, Gajdos Bence, Geyerhosz Tamás, Jónás Rikárdó, Killy Dávid, Horváth Dzsúlió, Haga Zoltán, Jakab Martin, Sztojka Ferenc, Xiao Jiahao


2019. november 21.

Könyvtárhasználati vetélkedő

Iskolánkban, mint minden évben, idén is megrendezésre került a könyvtárhasználati vetélkedő, melyre felsős diákok jelentkezését vártam. A kialakult csapatok november 21-én az iskolai könyvtárban mérhették össze tudásukat, rátermettségüket a könyvtári tájékozódásban.

A játékos feladatok megoldásához kézikönyvekben vagy az interneten kellett kutakodniuk, s bizonyítaniuk jártasságukat a betűrendben és a szakirodalom használatában egyaránt.

A gyerekek kemény munkával ugyan, de kellemesen töltötték el a délutánt.

Képek a galériában

2019. december 3.

Mackóvilág”

kiállítás játékmackókból

2019. december 3-án, kedden délután sajátságos kiállítás megnyitóra gyülekeztünk a földszinti aulában. A főszereplő jelen estben a játékmackó volt. Több, mint 100 éve minden karácsonyon majd minden karácsonyfa alatt akad az ajándékok sorában egy-egy kedves mackófigura, s az emberek több, mint egyharmada felnőtt korában is őriz legalább egy lelkének kedves játékmackót.

E közkedvelt játékfigura kialakulásának és elterjedésének történetére emlékeztünk azzal a kis gyűjteménnyel, melyet iskolánk kisdiákjai és felnőtt dolgozói együtt hoztak létre.

Következzék a játékmackó rövid története: A játékmackó (angolul: Teddy Bear) 1902 novemberében a legenda szerint Theodore (Teddy) Roosevelt amerikai elnökről kapta a nevét.

A tiszteletére rendezett vadászaton egyedül az elnöknek nem sikerült elejteni egyetlen vadat sem. A vadászai ezért befogtak egy fekete medvebocsot, majd egy fához kötözték, hogy Roosevelt lelőhesse. Az elnök felháborodott ezen a sportszerűtlen ötleten, utasítást adott a bocs azonnali szabadon bocsátásara. Az esetről karikatúra jelent meg az újságban. Egy brooklyni cukorkaboltos látta a rajzot, melynek alapján készített egy plüssmackót, és kitette az üzlete kirakatába. A vevők megrohamozták a boltot, de nem cukorkáért, mindenki a mackót akarta megvásárolni. Így a cukorkaárus átnyergelt a játékgyártásra. Egy példányát elküldte az elnöknek is, és arra kérte, hadd viselhesse becenevét a mackó, amihez Roosevelt hozzá is járult.

1902-ben Németországban is elkészült az első játékmackó, mely 1903-ban a lipcsei vásáron aratott nagy sikert.

Magyarországon Balatonszentgyörgy település adott otthont egy időszaki kiállításnak, ahol 500 játékmackót mutattak be. A kiállítás 2018-ban bezárta kapuit, innen a muzeális játékfigurák a keszthelyi múzeumba kerültek, a többi mackó pedig a gyermekkórházak, csecsemőotthonok kis lakóit vidította fel.

A mi gyűjteményünk 52 mackóval büszkélkedhetett, melyben a legnagyobb példányok meghaladták az 1 métert, a legkisebb figura pedig csupán 8 cm volt. Köszönet mindenkinek, aki meghozta azt az áldozatot, hogy néhány hétre nélkülözze kedves játékát, így szerezve minden szemlélőnek örömet!

Az irodalmi alkotásokban is kedvelt figura a mackó, így egészült ki a kiállítás néhány könyvbéli szereplővel: Micimackóval, Vackorral, Brumival. De megemlékeztünk a közismert rajzfilm-és báb- figurákról: Baluról, Maci Laciról, Fülesmackóról és az Esti mesék Tv-macijáról is.

Képek a galériában

2019. december 10.

Téli mesefoglalkozás

Karácsonyhoz kötődő téli mesefoglalkozáson vettek részt iskolánk harmadikosai december 10-én az iskolai könyvtárban. Hans Christian Andersen édesen bús történetei közül A fenyőfa című mesével hangolódtunk az ünnepre.

A gyerekek a mese örökérvényű üzenetével távoztak a foglalkozásról, miszerint a jövő eseményei utáni várakozás vagy a múltba való állandó visszatekintés helyett, inkább próbáljuk felismerni és megélni az egyszerű hétköznapok szépségeit, ajándékait.


2019. december 13.

Luca napi vásár a Mórában

Is­ko­lánk idén is meg­ren­dez­te a ha­gyo­má­nyos Luca napi kéz­mű­ves vá­sá­rt.

A diákönkormányzat színes figyelemfelkeltő plakátja meghozta a diákok kedvét, ugyanis a tervezett húsz asztal helyett huszonnyolcat helyeztünk el a folyosón.

A ka­rá­cso­nyi ké­szü­lő­dés idő­sza­ká­ban sokan ta­lál­tak itt apró, mu­ta­tós, kü­lön­le­ges aján­dé­kot sze­ret­te­ik­nek, na meg maguknak. Az órai munkák során, a nap­kö­zi­ben, ott­hon sokan ké­szül­tek a vá­sár­ra. Míg a kisebbek saját, már nem használt játékaikat, mesekönyveiket  küldték piacra, addig a nagyobbak már arra is gondoltak, hogy ne éhezzenek és szomjazzanak a vásározók. Így többféle rágcsálnivaló, édes- és sós sütemény, szénsavas és rostos üdítő várta a gyerekeket.

Volt itt minden, ami egy vásárban megszokott: zsibongás, alkudozás, cserebere, leárazás, öröm és fergeteges hangulat. Egy másodikos kislánynak annyira tetszett ez a színes karácsonyi forgatag, hogy azzal búcsúzott: „Tartsunk gyakrabban Luca napi vásárt!”. J Dél körül a népi hagyomány szerint már seprűt kellett volna tenni a vásári árusok alá. Régebben a szokás ugyanis úgy tartotta, ha a vendég sokáig ült valakinél, seprűt helyeztek a széke alá, így adva tudtára, hogy vége az összejövetelnek, ideje elmenni.


2019. december 18.

Lázár Ervin Program – Cirkuszban jártunk

A diákok a tanórákon kívül játszva, szórakozva is szerezhetnek új ismereteket. Ezt a célt szolgálja a Lázár Ervin Program, amely az összes általános iskolás számára lehetővé teszi, hogy évente egyszer eljuthasson színházba, cirkuszba. Iskolánkból, a 6. évfolyam tanulói karácsony előtt a  Hófödte álom – Ősi cirkuszi mese –  című produkciót tekintették meg a program keretében.

Szerda délután külön busszal mentünk a Városligetbe. A Fővárosi Nagycirkusz épülete előtti sátorban a jakut kultúrával ismerkedhettek meg a gyerekek: kiállítást láthattak néprajzkutatók képei Jakutiából címmel.

A produkcióban a Jakutföld Gyémánt Cirkusza társulat lépett fel.

A műsorban a nézőket egy tradicionális jakut elemekkel fűszerezett mesevilágba invitálják, amelyben bátor hősökkel, sámánokkal, jégtündérekkel is találkozhatnak.

A műsort bohócok, galambok és szibériai kutyák is színesítették. Az előadás végén megtudtuk, hogy a jakutföldi társulat tagjai öt éven át Kínában tökéletesítették cirkuszművészeti tudásukat, amelynek eredményeként számos nemzetközi cirkuszfesztiválon arattak sikert. A mi tanulóinkat is elkápráztatták a műsorszámaikkal.

Csodálatos élményben volt részünk!


2019. december 20.

Betlehemes műsor

Minden évben nagy figyelmet szentelünk évszakoknak megfelelően a népszokások megismertetésére.

A karácsonyhoz kötődő magyar paraszti misztériumjátékkal a betlehemezéssel köszöntjük decemberben ezt a szép ünnepet. Tájegységenként különböző változatai vannak a betlehemezésnek. Idén galgamácsai betlehemest adtunk elő, mely Vankóné Dudás Juli naiv festő visszaemlékezései alapján készült.

A 3. évfolyamra várt ez a szép feladat. Előzetesen felelevenítettük az eddigi ismereteiket:  a tanult verseket, dalokat, olvasott történeteket, saját élményeiket. Fontos volt a műsor összeállításakor, hogy az előadás érdekes legyen, ismerjék meg belőle Jézus születésének történetét. Tekerőlanton Bella Péter népzenész kísérte a tanulók énekét, mellyel emelte a műsor színvonalát.

 Az előadás napja a téli szünetet megelőző utolsó tanítási nap délelőttjén volt. A szereplők szüleit is meghívtuk az előadásra. Az előadás meghitt és ünnepélyes hangulata mindenkit elvarázsolt. A műsort közös énekléssel zártuk.

Képek a galériában

2020. január 9-10.

Tél – korcsolyázás

Ha január, akkor korcsolyázási lehetőség a Szent Imre téren.

Immár hagyomány, hogy minden év januárjában lehetőséget kap iskolánk minden felsős tanulója és már a 4. évfolyamosok is a csepeli jégpályán a téli sportok egyik kedvencét kipróbálni: a korcsolyázást. Izgalommal vártuk az első héten ezt a csütörtököt, pénteket, az időjárás is kedvezett nekünk a szép napsütéssel bár hideg volt, de a sapka, sál és kesztyű mindentől megvédett. Az egyes évfolyamok átlagban 90 percet tudtak a jégen tölteni.

Idén, külön elkerített részben „kis pingvinek” segítették a kezdő, bátortalan korcsolyázóinkat. Akik már jártasabbak ebben a műfajban a bemelegítés után a nagy pályán önállóan róhatták a köröket. Természetesen voltak esések, félelem az új helyzettől, nevetés – kacagás, de egymást segítve sikerült kedvet kapni több tanulónknak ehhez a téli sporthoz is. A korcsolyázás tulajdonképpen a „csúszva futás” elnevezést is kaphatta volna, hiszen intenzitásában megközelíti a futást, átmozgatja az egész testet és jótékony hatásai mellett javítja az állóképességünket is.

Aki nem hiszi, próbálja ki, hogy megállás nélkül megy 5-6 kört a pályán és csodálkozni fog. Összefoglalva, a korcsolyázás, amellett, hogy egy gyönyörű sport még egészséges is, mert javítja az állóképességet, erősíti az izmokat és helyes tartást biztosít.


2020. január 22.

Magyar kultúra napja

A Himnusz születésének 197 éves évfordulója alkalmából, iskolánk idén is méltóképpen emlékezett meg a kultúra napjáról. Hagyományosan 1989 óta ünneplünk. A délelőtt folyamán iskolánk tanulói színvonalas műsorral ünnepeltek. Zenével és versekkel teli színes programmal vette kezdetét a szerdai nap. Délután a felsősök egy érdekes műveltségi vetélkedőn mérték össze tudásukat. A feladatlap megoldásához a mai kor technikáját is igénybe kellett venni. Telefonjaik segítségével olvashatták el a feladatokat, amelyek egy – egy qr – kód mögé voltak rejtve. Néhány feladathoz internetes segítséget is lehetett használni. Információkat még a kihelyezett képek és szövegek is nyújtottak. A verseny nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek örmmel vetették bele magukat a munkába.

Képek a galériában