Móra Ferenc Általános Iskola

2019. szeptember 2.

Tanévnyitó

Nálunk, a Mórában is becsengettek…

Szeptember 2-án reggel gyerekek és szülők izgatottan várták a “tanévkezdést” iskolánk tornatermében.

Itt állok én szeptemberben,
alig hiszem: Elsős lettem.
Még csak most végeztem el az ovit,
máris elkezdem a sulit.”

– szavalta csillogó szemmel, lelkesen a tanévnyitó ünnepélyen Varga Bálint 1.a osztályos tanuló. A második osztályos Gruber Aliz és Bedő Benedek az iskolai élet nehézségeiről és örömeiről beszélt. A vidám verseket Mikus Judit intézményvezető szavai követték, aki megnyitotta a   a 2019/2020-as tanévet.  Ezután megszólalt Demjén Ferenc „De nehéz az iskolatáska” című dala, és hagyományunkhoz híven nyolcadikos tanulóink feltűzték a Móra-jelvényvéket a kis elsősök ruhájára.

“A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat.
Nem kell tökéletesnek lennie.
A világ sem az.”

(Tari Annamária)


2019. szeptember 12.

Kiállítás megnyitó

Kovacsics Mia művésznövendék alkotásaiból

2019. szeptember 12-én, csütörtökön délután rendhagyó kiállítással nyitottuk meg iskolagalériánkat. Általában felnőtt alkotók munkásságába tekinthetünk be, ám most egy 15 esztendős ifjú művésznövendék hozta el alkotásait. Kovacsics Mia a Kölcsey Ferenc Általános Iskola volt diákja, ma már az Ipar- és Képzőművészeti Szakgimnázium 9. évfolyamán tanul. Az általános iskolai diákévek alatt, illetve a több lépcsős felvételi alkalmából készült munkái mind témájukban, mind az alkalmazott technikák tekintetében igen változatosan mutatják meg Mia sokoldalú tehetségét. Kreativitásáról, jó humoráról tanúskodnak ötletes formatervezései is.

Mia elhivatottan mesélt az általa választott nagyon szép, de cseppet sem könnyű képzőművészeti pályáról, terveiről, céljairól. Szívesen osztotta meg érzéseit, élményeit egy-egy képpel kapcsolatosan és készségesen válaszolt diákjainknak a feltett kérdésekre. Köszönjük, hogy képeit elhozta iskolánkba, s kívánunk neki sok sikert.

A megnyitó ünnepélyességét Gruber Aliz és Bedő Benedek 2. osztályos tanulók versmondással, Pásztor-Vancsó Viktor 5. a osztályos tanuló egy szép népdal eléneklésével emelte.


2019. szeptember 14.

Idén is szép eredményeket értünk el a Fut a Csepelen!

A 40. alkalommal megrendezésre kerülő Fut a Csepelen nagyszerűen szerepeltek diákjaink. Negyedik osztályos tanulóink közül Mihálka Alícia az 1. , míg Tóth Norbert az 5. helyen ért célba a saját kategóriájában. A 7. osztályos Mihálka Szintia szintén ötödikként futott át a célvonalon.

A megmérettetésen rengeteg gyermek és felnőtt vett részt. A mezőny erősségét jelzi, hogy számtalan sportág képviseltette magát, sok labdarúgót, kajakost, kenust, birkózót vagy éppen öttusa versenyzőt láthatott a közönség az indulók között, akik mind-mind kiváló állóképességgel rendelkeznek. Így különösen értékes számunkra és diákjaink számára minden elért helyezés.

Hatalmas gratuláció  a „mórás” tanulóknak, akik részt vettek ezen a nagyszerű futóversenyen! 

Képek a galériában

Szüreti hagyományápolás a Mórában

Szüreti mulatság”

2019. szeptember 27- én szülők, gyerekek, pedagógusok együtt elevenítették fel a szüret napjainkban is népszerű hagyományait.

A szüreti kavalkád zenés felvonulással kezdődött, majd a 3. b osztály szüreti népi játékok összeállításában gyönyörködhettünk. A hagyományainkat kvízjáték segítségével elevenítettük fel, melyben az iskola minden tanulója részt vett. Ezután megismerkedtünk a mustkészítés eszközeivel és folyamatával. Közös táncunkat az osztályonkénti sütés-főzés követte. A szülők terülj-terülj asztalkámat varázsoltak az iskola udvarára.

Élményekben gazdag délutánt töltöttünk együtt, ápolva máig élő szüreti hagyományainkat.

Képek a galériában


2019. szeptember 30.

Zene világnapja

Yehudi Menuhin, a nagyszerű hegedűművész és pedagógus javaslatára 1975 óta október első napját az UNESCO a zene világnapjává nyilvánította.

Iskolánk immáron hagyományosan emlékezik meg a zene szeretetéről, fontosságáról és értékéről.

A MÜPA Fesztivál Színházában rendezett Meglepetéskoncerten vett részt minden felső tagozatos tanulónk. A Tóth Aladár Zeneiskola hazai és nemzetközi versenyeken győztes fiataljai és az iskola együttesei mutatkoztak be klasszikus darabokkal és a jazz műfajában. A koncerten elhangzott művek közül néhány a Tóth Aladár Zeneiskola és elődje, a Fodor Zeneiskola egykori tanárainak alkotása volt.

A koncerten a következő zenéket hallhattuk:
Horváth Balázs: Fanfár

Weiner: Húsz könnyű kis darab a zongorázó ifjúság számára (gyermekzenekarra átírta: Serei Zsolt)

El kéne indulni

Este van már

Esik az eső

Bántai: Fuvolaiskola – válogatás

Bartók: Bánat – egyneműkar, Sz. 103, no. 22, BB 111, no. 22

Bartók: Tíz könnyű zongoradarab, Sz. 39, BB 51 – Tót legények tánca

Kodály: Epigrammák, No. 3, 5

Szokolay: Szonatina, op. 10

Papp: Petite suite – Havasi kürt és zerge

Papp: Három zongoradarab – Burlesca II (Egy nagyorrú bóha)

Bartók: Román népi táncok, Sz. 68, BB 76

Chopin: F-dúr ballada, op. 38

Weiner: Rókatánc

Tanulóink ezen a napon szép, tartalmas és felejthetetlen élményekkel, emlékekkel gazdagodtak.



2019. október 2.

Páva matiné a MÜPÁ-ban

A zene világnapjához kapcsolódva ebben a tanévben a magyar népzene és népdalkincs gazdagságára és szépségére próbáltuk irányítani diákjaink figyelmét.

Már harmadik éve van lehetőségünk részt venni tanulóinkkal a Páva matiné előadásain, melyeken a „Fölszállott a páva” felnőtt és gyermek díjazottjai közreműködésével betekintést nyerhetünk a magyar népzene és néptánc történeti és táji tagozódásába közérthető magyarázatokkal, sok tánccal és zenével, közös énekléssel.

2019. október 2-án 180 fővel ( a teljes alsó tagozat mellett az 5.a és a 7.b osztály) tekintettük meg a műsorsorozat első előadását, amely a régi stílusú táncainkból szőtt előadással nyújtott felejthetetlen élményt tanulóinknak.

A moldvai csángó körtáncok, a somogyi ugrósok és a sárközi leánykarikázó lépései ismerősként tűntek fel a színpadon, hiszen a néptáncórákon ezekkel diákjaink a gyakorlatban is megismerkedhettek már.

De nagy izgalommal követték a fegyvertáncok maradványait bemutató cigánybotolót, kanásztáncot és pásztorbotolót is. A legényes táncok és a forgatós páros táncok lendülete szintén magával ragadta diákjainkat.

Nagy érdeklődéssel figyelték a középkori hangszerek, így a tekerő és a magyar duda bemutatóját, és szívesen csatlakoztak a közös népdaléneklésbe is. Sok száz gyerek torkából csendült fel az „Apró murok, petrezselyem…” kezdetű népdal. Az előadást a színpadon rendezett rövid táncház zárta, melybe a vállalkozó szellemű negyedikeseink is bekapcsolódtak.


2019. október 3.

Pályaorientációs nap alsó tagozat

Az idei évben az alsósokhoz két szakma képviselője érkezett. Egy katona és egy rendőr beszélt a szakmájuk szépségéről, érdekességeiről.

Először Faludi Miklós zászlós mesélt a gyerekeknek a katonaéletről. Megtudtuk, hogyan köszönnek a kiskatonák a tiszteknek, milyen rendfokozatok vannak, milyen ruhát viselnek, mi a feltétele annak, hogy katonaiskolába jelentkezhessenek a gyerekek. Megmutatta és fel is próbálhattak a gyerekek néhány katonasapkát. Közös fotózással zárult az előadás.

A második előadásra Karvaly Viktor rendőr őrnagy érkezett rendőrautóval, egyenruhába a gyerekekhez. Az oldott hangulatú előadáson felpróbálhatták a rendőrsapkát és kabátot. Megtanultak néhány rendőr karjelzést is, melyet együtt gyakorolták a tanulók. Közösen megbeszélték, milyen tartozékai vannak a kerékpárnak és hogyan kell közlekedni biztonságosan vele. Lehetőséget biztosított az őrnagy úr, hogy aki szeretne, beülhetett a rendőrautóba is. A végén láthatósági karszalagot és kulcstartót kapott minden tanuló.

Remélhetőleg a két élményekben gazdag előadás hatással lesz a későbbi pályaválasztásukra.




2019. október 3.

Budapesti séta – alsó tagozat

Külterületi iskola révén, fontosnak tartjuk, hogy megismerjék a gyerekek Budapest nevezetességeit. Az alsó tagozatosok jó hangulatú kirándulásai a következőképpen zajlottak:

1.a osztály

Az első osztályosokkal a budapesti séta alkalmából Csepelen a Béke téri illetve a Szent Imre téri templomot néztük meg, majd a Rákóczi kertbe sétáltunk el és ott a gyermekek elfoglalták a várat. Minden kis elsős nagyon élvezte a sétát és a játékot a várban. Új élményekkel gazdagodva és kimerülten tértek haza szüleikkel.

2. osztály

A 2. osztályosokkal budapesti sétánk alkalmával végigjártuk a pesti Duna-partot, végignéztük a budai oldal látványosságait, sétáltunk a belvárosban. A Jászai Mari téren a Margit-hídról megnéztük az Árpád-hidat, a Margit-szigetet és a Margit hidat. Jártunk az Olimpiai Parkban, körbe jártuk az Országházat, láttuk az őrségváltást nemzeti lobogónknál. Elmentünk a 2-es villamossal a Lánchídig, megnéztük a Magyar Tudományos Akadémia épületét, felsétáltunk a Széchenyi Lánchídra.

Ezután a Szent István Bazilika felé vettük az irányt, megnéztük a Bazilika gyönyörű épületét, majd elsétáltunk a Deák Ferenc tér felé az óriáskerékhez. Innen a Vigadó térre mentünk, ahol megnéztük a Pesti-Vigadót és a tér látványosságait. Majd felszálltunk a villamosra és menet közben megnéztük az Erzsébet-és a Szabadság-hidat. A Duna-parton láttuk a Bálnát és az egykori vámház épületét, majd a Petőfi-hidat. A Boráros téren a HÉV-vel folytattuk utunkat, ahonnan szemügyre vettük a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját és a Rákóczi-hidat. Rengeteg élménnyel gazdagodtunk ezen a napon.

3. a és b osztály

A tömegközlekedés fontos része a kirándulásnak, hiszen az utazás alatt is sok szépet látnak a gyerekek. Először átsétáltunk az Erzsébet hídon. A budai hídfőnél Erzsébet királyné bronzszobrát tekintettük meg. Felsétáltunk a Tabán felöli oldalon a Budai várba a Déli Nagy Rondellákba. A falatozás után tovább sétáltunk a Történelmi Múzeum kertjébe majd az Oroszlános Udvart néztük meg. A Savoyai Teraszról csodás kilátás nyílt a pesti panorámára. Megismerkedtek a gyerekek a Clark Ádám téren a 0 km szobrával, az angyalos címerrel az alagútnál. Visszasétáltunk a pesti oldalra a Lánchídon, majd hazautaztunk az iskolába.

4.a osztály

2019. október 3-án a 4.a osztály és az 5.a osztály együtt ismerkedett Budapest nevezetességeivel. A 42 gyerek és a három kísérőpedagógus a következő túraútvonalon haladva – Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola – Parlament – Cipők a Duna-parton a budapesti holokauszt – emlékmű – József Attila szobrának megtekintése – séta a Lánchídon – Budai várnegyed – Mátyás templom – Halászbástya – Budapest XXI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola – ismerkedett fővárosunk nevezetességeivel. A tanulmányi kirándulás üde szintfoltja volt az 5. a osztály három „idegenvezetőjének” (Jósvai László: Parlament, Sifter Tibor: Mátyás templom, Kurucz Zsófia: Halászbástya) tartott bemutatója, amit a többi gyerek nagy-nagy érdeklődéssel hallgatott. Igazi csoportos élményt jelentett a Várnegyedbe közlekedő minibusszal való utazás.

Együtt igazoltuk „Sok jó ember kishelyen is elfér” régi közmondásunkat. Élményekben gazdagon tértünk vissza az iskola falai közé.

4.b osztály

Tömegközlekedéssel elmentünk a Lánchídig, majd gyalog a hídon keresztül felmentünk a Budai Várig. Megtekintettük a Nemzeti Galériát, ahol értelmeztük a kiállítás nyitva tartását és jegyárait, a kiállítás témáját. Megnéztük a Mátyás király szobrát és a vár történetéről beszélgettünk. Részt vettünk az őrségváltáson, majd egy elektromos kisvonattal körbejártuk a várat, a Mátyás templomot és a Halászbástyát. Kirándulásunk végén a játszótéren lovagi tornát tartottunk. Nagyon jó élményekkel tértünk haza.

4.a és 5.a osztály




2019. október 3.

Pályaorientációs nap és budapesti séta

Iskolánkban idén is megrendeztük a pályaorientációs napot azzal a céllal, hogy segítsük tanulóinkat a továbbtanulást érintő döntések meghozatalában. A szülők támogató részvételével hallhattunk előadásokat különböző szakmák fontosságáról.

A logisztika történetéről és területeiről szóló előadás arra világított rá, hogy mennyire fontos napjainkban a megfelelő információ és termékek eljuttatása a szállítás és raktározás révén.

A vásárló és a kereskedő kapcsolatáról és a kereskedelmi szakma érdekességeiről szóló ismertetést is élvezettel hallgatták a gyerekek.

A honvédségtől érkező előadó saját életpályájának ismertetésével nyűgözte le a tanulókat. Hivatásszeretete példaképül szolgált a diákok számára, mivel hangsúlyozta az állóképesség, kitartás és önállóság szerepét is.

Az előadásokat követően a felső tagozatos tanulók budapesti sétára indultak. Pedagógiai programunk egyik fontos alapelve, hogy megismertessük tanulóinkat fővárosunk nevezetességeivel.

Az 5. a osztály a Budai Várnegyed, Lánchíd, Mátyás Templom és a Parlament szépségében gyönyörködött.

Az 5. b, 7. a és a 7. b osztály a Városligetben töltötte a délelőtt egy részét, majd a Hősök tere és a Vajdahunyad vára nevezetességeivel ismerkedett meg.

A 6. a és a 6. b osztály a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat, a Magyar Rádió épületét, a Vásárcsarnokot, Esterházy-Palotát, Olasz Intézetet majd a Nemzeti Múzeumot tekintette meg.

A 8. a és a 8. b osztály a 8. kerületi Tisztviselőtelepet, Népligetet, Tündérpalotát, a Ganz Villamossági Műveket és a Magyarok Nagyasszonya Templomot nézte meg.

A kellemes őszi napot a napsütéses időjárás még hangulatosabbá tette, így a gyerekek és a felnőttek egyaránt sok élménnyel gazdagodtak.

Képek a galériában




2019. október 4.

Iskolai megemlékezés az aradi vértanúk napjáról

Az aradi vértanúk kivégzésének 170. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezést a hatodik évfolyam. 

18 éve a magyar kormány nemzeti gyásznappá nyilvánította ki október 6-át.

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően az Aradon kivégzett 13 vértanúra, valamint Gróf Batthyány Lajosra Magyarország első független felelős kormányának miniszterelnökére emlékeztünk.

A halálos ítéletet Haynau tábornagy hozta.

„Én a rend embere vagyok, és nyugodt lelkiismerettel lövetek főbe százakat, mert szilárd meggyőződésem, hogy ez az egyetlen eszköz minden jövendő forradalomnak elejét venni.”

A hősök életüket adták a hazáért és a szabadságért. Ezt a gondolatot adták át iskolánk tanulóinak a 6. a és 6. b osztály szereplői Ruscsák Mónika és Csepregi Márta tanárnő szervezésével.

A megemlékezés alatt háttérben halk zene szólt a Gyászinduló és Mozart: Requiem, a 13 égő mécses látványa – a gyerekeket is megrendítette.

A versekkel, a történelmi események felelevenítésével, zenével gazdagított műsor igazán hozzájárult ahhoz, hogy ismét átérezzük ezt a sötét korszakot és méltóképpen emlékezzünk nemzeti ünnepünkre.

„Aradi vár, aradi vér, halál – völgye
Lett a hős magyaroknak temetője!
Virágozzék sírotokon vétek virága,
Elfelejthetetlen legyen azok halála.”

(Juhász Gyula: Vértanúink)

Képek a galériában




2019. október 11.

Kiállítás a matyókról

Az iskolagaléria következő kiállítása „A világörökség része: a matyó népművészet” címmel került megrendezésre. Az UNESCO 2012-ben vette fel az emberiség szellemi öröksége reprezentatív listájára a matyó népi kultúra egészét.

A kiállítás fotók és hímzések segítségével próbálja bemutatni iskolánk tanulóinak a matyó népcsoport jellegzetes vonásait.

Az Alföld és a Bükk-hegység találkozásánál elterülő mezőváros, Mezőkövesd és a vele szomszédos Tard és Szentistván falvak lakóit nevezik matyóknak. Bár a táj protestáns közösségei a katolikus vallású népesség megjelölésére használják a matyó nevet, a matyók Mátyás király nevéből eredeztetik nevüket. 1464-ben Mátyás király adományozott szabad királyi város címet Mezőkövesdnek, a matyókat pedig kedves népének nevezte.

A fotókon a három település jellegzetes és színpompás népviseletei láthatók, a kísérő szövegekből pedig megismerhetjük, hogyan fejlődött, alakult a helyi hímzéskultúra.

A paravánokon Cserépfalu, Tard, Szentistván és Mezőkövesd szabadrajzú hímzéseiből tekinthetünk meg néhányat, melyeket a Csepel Örökség-díjas Csepeli Hímzőkör tagjai készítettek.

A kiállítás 2019. november 10-ig látható.

Képek a galériában


2019. október 6-10.

ERDÉLYI UTAZÁS

Ebben a tanévben 2019.október 6-10-ig a „Határtalan” pályázat keretén belül: a történelmi Erdély gyönyörű tájait barangolták be 7. évfolyamos tanulóink. Szent László királyunk nyomában jártak: Nagyváradon, Csucsán, Kalotaszentkirályon, Tordaszentlászlón, Marosvásárhelyen, Bözödújfaluban, Körispatakon, Tibódon, Szejkefürdőn, Farkaslakán, Korondon, Parajdon, Szovátán a Medve-tónál és a Békás-szorosnál. Az időjárás is kedvezett a kirándulásnak, hiszen napsütéses, enyhe, őszi időben látogatták meg Székelyföld nevezetességeit.

Voltak Csucsán a Boncza-kastély udvarán álló „fehér házban”, (ahol Ady és Csinszka átvészelte az I. világháborút), Tordaszentlászlón a református templomban. Megilletődve nézték Bözödújfalun a hatalmas víztározót, amely miatt egy falut árasztottak el, Székelyudvarhelyen az aradi vértanúk emlékművét. Jártak a tordai és a parajdi sóbányákban, Benedek Elek kisbaconi kúriájában, Tamási Áron szülőházában Farkaslakán. Orbán Balázs híres székely író és történész sírjánál: Szejkefürdőn gyönyörű székelykapukat láttak. Csíksomlyón a ferences kegytemplomban megcsodálták a „könnyező” Mária-szobrot, Korondon a fazekasfaluban a kézművesek híres kerámiáit. A Békás-szoros hatalmas hegyei mindenkit elvarázsoltak.

Több helyen koszorút helyeztek el diákjaink iskolánk nevében, és elénekelték a székely himnuszt. Szebbnél szebb helyeken jártak a gyerekek, rengeteg élménnyel tértek haza.

Képek a galériában

2019. november 8.

Márton-nap az iskolában

2019. november 8-án, pénteken rendhagyó módon emlékeztünk meg erről a jeles napról.

A hagyományos népi életmódban Szent Márton napja a gazdasági év zárását jelentette. A betakarítás és az őszi szántás-vetés elvégzése, valamint az állatok téli szállásra hajtása után az emberek már nem jártak ki a határba, a „bent” időszaka, a téli pihenés kezdődött el. De nem dologtalanul! A ház körüli munkák, a kukoricafosztás, -morzsolás, tollfosztás, az esti fonók számos közösségi esemény lehetőségét adták, melyeket a jókedv, a vidám hangulat kísért.

Ennek ismeretében egy rögtönzött kukoricafosztó résztvevői lehettek az alsó tagozatosok ezen a rendhagyó délutánon.

Szent Márton életútjának felidézése után a kisebbek egy képkirakó játékkal, valamint egy rendhagyó labirintusban a szerzetes Márton alamizsnagyűjtő útjának megkeresésével, a 3. és 4. osztályosok pedig játékos totó kitöltésével adtak számot ismereteikről. Ezt követően a kukorica jutott főszerephez. Ki lehetett próbálni a fosztást, a morzsolást, sőt a csutkatorony építést is.

Majd a libatartásról is szót ejtettünk, kiemelve azt a tényt, hogy a régiségben pont a 7-10 éves gyerekek feladata volt a libák őrzése. Milyen felelősség egy soktagú család mindennapjaiban!

Játékos versenyben idéztük meg a libák hazaterelését és a libatömést, hiszen: „ki Márton napján libát nem eszik, egész évben éhezik”.

Képek a galériában

2019. november 8.

A tudomány hónapja

Hagyományunkhoz híven, ha november, akkor a tudomány hónapja.

Ebben a hónapban péntekenként több színes program is várta tanulóinkat. Először vizes kísérletek láthattak és végezhettek az érdeklődő felső tagozatosok. Plakátkészítéssel folytattuk, majd a különböző növények víztartalmát is vizsgáltuk. Arra is láttunk példát, hogyan viselkedik  víz, mint oldószer a mindennapokban A háztartásban található eszközökkel végzett kísérletek közül, íme néhány:

Előkerültek befőttes üvegek, szívószálak, amiből fecskendőüveg készült és kipróbálása után világossá vált a működése. Olaj és víz egymáson békésen megfért a pillepalackban, ha megráztuk, a háborgó tengert varázsoltuk a fizika előadóba. Tudtuk, hogy a víz színtelen szagtalan, íztelen folyadék, de a kék színű ételfestékkel a valósághoz hasonló érzésünk támadt.

Az itatóspapír helyett papírzsebkendőt használtak a gyerekek, amikor a főzőpohárba mártva a hajszálcsövesség jelenségét megtapasztaltuk. Előzetesen filctollal rárajzoltunk színes mintákat és a szétfutó vízzel különleges ábrákat varázsoltunk elő.

Félbevágtunk 0,5 literes palackot, ecetet öntöttünk bele és szódabikarbónát szórtunk rá. Heves reakció indult be majd gyorsan ráhúztunk egy gumikesztyűt. Óriási meglepetésünkre a kesztyű lassan kikerekedett, megnőtt.

Készítettünk szappanbuborékot is mosogatószeres oldatból.

A konyha polcáról hozott borsszemekkel szemléltettük, hogyan „lifteznek” a buborékos ásványvizes pohárban.

Az 1,5 literes palackot csapvízzel töltöttük meg és alátettünk egy szöveget, kiderült remek nagyítót készítettünk. Ha csak 0,5 literessel végeztük kisebb mértékű lett a nagyítás.

Megfigyelhettük hogyan tágul a levegő melegítés hatására. A vízzel töltött kádban apró buborékokat láttunk és hallottuk a hangjukat is. A kartonpapírból készített sötét, ablak nélküli lakás modellje vizes pillepalackkal lett világos.

Utána kvíz kérdésekkel folytattuk: hazánk „vizes” érdekességeit ismerhettük meg.

Kiderült, hogy a lillafüredi vízesés ma Magyarország legnagyobb függőleges esésű vízesése húsz méteres magasságával. A vízesést a lillafüredi Palotaszálló építésekor alakították ki, tehát mesterséges. Eredetileg a Szinva patak a Hámori-tóba torkollott.

Ismét sok és hasznos ismerettel gyarapodtak tanulóink.

Képek a galériában

2019. november 14-21.

Kosárlabda diákolimpia 2019/2020

A hagyományokhoz híven, idén is szenzációsan szerepeltünk minden korosztályban a kerületi kosárlabda diákolimpián. A versenyeket november 14 és 21 között rendezték, melyeken a III. és IV. korcsoportos fiúk és lányok vettek részt. A fiatalabb csapataink hajszállal maradtak le az aranyról. Végig szemet gyönyörködtetően kosárlabdáztak, nagy szívvel küzdöttek.

Gratulálunk a 2. helyezésekhez!

Résztvevő tanulóink:

III. korcsoport, lányok: Tóth Nikolett, Bodnár Jázmin, Takács Edina, Debre Frida, Ádám Jázmin, Szalisznyó Jázmin, Körmendi Hanna, Sipos-Sztanyik Ékes

III. korcsoport, fiúk: Sztojka Ferenc, Killy Erik, Horváth Dzsúlió, Hanák Bálint, Váradi Dominik, Füredi Róbert, Szabó Tamás, Feka Roland, Nemes Tamás, Marton László

Az „idősebb” csapataink a fiúknál és a lányoknál is a kerület legjobbjai lettek! Jellemző, hogy pár fiatalabb játékos is bekerülhetett a keretbe. Az eredményeken kívül nagy öröm számunkra, hogy kiválóan együtt tudtak működni a két korosztály.

Gratulálunk az 1. helyezésekhez!

Résztvevő tanulóink:

IV. korcsoport, lányok: Vörös Zoé, Vaslabán Anita, Debre Frida, Gusztafik Jázmin, Mihálka Szintia, Tóth Nikoletta, Kucsák Alexandra, Bodnár Jázmin, Körmendi Hanna

IV. korcsoport, fiúk: Vörös Alex, Debre Dániel, Gajdos Bence, Geyerhosz Tamás, Jónás Rikárdó, Killy Dávid, Horváth Dzsúlió, Haga Zoltán, Jakab Martin, Sztojka Ferenc, Xiao Jiahao


2019. november 21.

Könyvtárhasználati vetélkedő

Iskolánkban, mint minden évben, idén is megrendezésre került a könyvtárhasználati vetélkedő, melyre felsős diákok jelentkezését vártam. A kialakult csapatok november 21-én az iskolai könyvtárban mérhették össze tudásukat, rátermettségüket a könyvtári tájékozódásban.

A játékos feladatok megoldásához kézikönyvekben vagy az interneten kellett kutakodniuk, s bizonyítaniuk jártasságukat a betűrendben és a szakirodalom használatában egyaránt.

A gyerekek kemény munkával ugyan, de kellemesen töltötték el a délutánt.

Képek a galériában

2019. december 3.

Mackóvilág”

kiállítás játékmackókból

2019. december 3-án, kedden délután sajátságos kiállítás megnyitóra gyülekeztünk a földszinti aulában. A főszereplő jelen estben a játékmackó volt. Több, mint 100 éve minden karácsonyon majd minden karácsonyfa alatt akad az ajándékok sorában egy-egy kedves mackófigura, s az emberek több, mint egyharmada felnőtt korában is őriz legalább egy lelkének kedves játékmackót.

E közkedvelt játékfigura kialakulásának és elterjedésének történetére emlékeztünk azzal a kis gyűjteménnyel, melyet iskolánk kisdiákjai és felnőtt dolgozói együtt hoztak létre.

Következzék a játékmackó rövid története: A játékmackó (angolul: Teddy Bear) 1902 novemberében a legenda szerint Theodore (Teddy) Roosevelt amerikai elnökről kapta a nevét.

A tiszteletére rendezett vadászaton egyedül az elnöknek nem sikerült elejteni egyetlen vadat sem. A vadászai ezért befogtak egy fekete medvebocsot, majd egy fához kötözték, hogy Roosevelt lelőhesse. Az elnök felháborodott ezen a sportszerűtlen ötleten, utasítást adott a bocs azonnali szabadon bocsátásara. Az esetről karikatúra jelent meg az újságban. Egy brooklyni cukorkaboltos látta a rajzot, melynek alapján készített egy plüssmackót, és kitette az üzlete kirakatába. A vevők megrohamozták a boltot, de nem cukorkáért, mindenki a mackót akarta megvásárolni. Így a cukorkaárus átnyergelt a játékgyártásra. Egy példányát elküldte az elnöknek is, és arra kérte, hadd viselhesse becenevét a mackó, amihez Roosevelt hozzá is járult.

1902-ben Németországban is elkészült az első játékmackó, mely 1903-ban a lipcsei vásáron aratott nagy sikert.

Magyarországon Balatonszentgyörgy település adott otthont egy időszaki kiállításnak, ahol 500 játékmackót mutattak be. A kiállítás 2018-ban bezárta kapuit, innen a muzeális játékfigurák a keszthelyi múzeumba kerültek, a többi mackó pedig a gyermekkórházak, csecsemőotthonok kis lakóit vidította fel.

A mi gyűjteményünk 52 mackóval büszkélkedhetett, melyben a legnagyobb példányok meghaladták az 1 métert, a legkisebb figura pedig csupán 8 cm volt. Köszönet mindenkinek, aki meghozta azt az áldozatot, hogy néhány hétre nélkülözze kedves játékát, így szerezve minden szemlélőnek örömet!

Az irodalmi alkotásokban is kedvelt figura a mackó, így egészült ki a kiállítás néhány könyvbéli szereplővel: Micimackóval, Vackorral, Brumival. De megemlékeztünk a közismert rajzfilm-és báb- figurákról: Baluról, Maci Laciról, Fülesmackóról és az Esti mesék Tv-macijáról is.

Képek a galériában

2019. december 10.

Téli mesefoglalkozás

Karácsonyhoz kötődő téli mesefoglalkozáson vettek részt iskolánk harmadikosai december 10-én az iskolai könyvtárban. Hans Christian Andersen édesen bús történetei közül A fenyőfa című mesével hangolódtunk az ünnepre.

A gyerekek a mese örökérvényű üzenetével távoztak a foglalkozásról, miszerint a jövő eseményei utáni várakozás vagy a múltba való állandó visszatekintés helyett, inkább próbáljuk felismerni és megélni az egyszerű hétköznapok szépségeit, ajándékait.


2019. december 13.

Luca napi vásár a Mórában

Is­ko­lánk idén is meg­ren­dez­te a ha­gyo­má­nyos Luca napi kéz­mű­ves vá­sá­rt.

A diákönkormányzat színes figyelemfelkeltő plakátja meghozta a diákok kedvét, ugyanis a tervezett húsz asztal helyett huszonnyolcat helyeztünk el a folyosón.

A ka­rá­cso­nyi ké­szü­lő­dés idő­sza­ká­ban sokan ta­lál­tak itt apró, mu­ta­tós, kü­lön­le­ges aján­dé­kot sze­ret­te­ik­nek, na meg maguknak. Az órai munkák során, a nap­kö­zi­ben, ott­hon sokan ké­szül­tek a vá­sár­ra. Míg a kisebbek saját, már nem használt játékaikat, mesekönyveiket  küldték piacra, addig a nagyobbak már arra is gondoltak, hogy ne éhezzenek és szomjazzanak a vásározók. Így többféle rágcsálnivaló, édes- és sós sütemény, szénsavas és rostos üdítő várta a gyerekeket.

Volt itt minden, ami egy vásárban megszokott: zsibongás, alkudozás, cserebere, leárazás, öröm és fergeteges hangulat. Egy másodikos kislánynak annyira tetszett ez a színes karácsonyi forgatag, hogy azzal búcsúzott: „Tartsunk gyakrabban Luca napi vásárt!”. J Dél körül a népi hagyomány szerint már seprűt kellett volna tenni a vásári árusok alá. Régebben a szokás ugyanis úgy tartotta, ha a vendég sokáig ült valakinél, seprűt helyeztek a széke alá, így adva tudtára, hogy vége az összejövetelnek, ideje elmenni.


2019. december 18.

Lázár Ervin Program – Cirkuszban jártunk

A diákok a tanórákon kívül játszva, szórakozva is szerezhetnek új ismereteket. Ezt a célt szolgálja a Lázár Ervin Program, amely az összes általános iskolás számára lehetővé teszi, hogy évente egyszer eljuthasson színházba, cirkuszba. Iskolánkból, a 6. évfolyam tanulói karácsony előtt a  Hófödte álom – Ősi cirkuszi mese –  című produkciót tekintették meg a program keretében.

Szerda délután külön busszal mentünk a Városligetbe. A Fővárosi Nagycirkusz épülete előtti sátorban a jakut kultúrával ismerkedhettek meg a gyerekek: kiállítást láthattak néprajzkutatók képei Jakutiából címmel.

A produkcióban a Jakutföld Gyémánt Cirkusza társulat lépett fel.

A műsorban a nézőket egy tradicionális jakut elemekkel fűszerezett mesevilágba invitálják, amelyben bátor hősökkel, sámánokkal, jégtündérekkel is találkozhatnak.

A műsort bohócok, galambok és szibériai kutyák is színesítették. Az előadás végén megtudtuk, hogy a jakutföldi társulat tagjai öt éven át Kínában tökéletesítették cirkuszművészeti tudásukat, amelynek eredményeként számos nemzetközi cirkuszfesztiválon arattak sikert. A mi tanulóinkat is elkápráztatták a műsorszámaikkal.

Csodálatos élményben volt részünk!


2019. december 20.

Betlehemes műsor

Minden évben nagy figyelmet szentelünk évszakoknak megfelelően a népszokások megismertetésére.

A karácsonyhoz kötődő magyar paraszti misztériumjátékkal a betlehemezéssel köszöntjük decemberben ezt a szép ünnepet. Tájegységenként különböző változatai vannak a betlehemezésnek. Idén galgamácsai betlehemest adtunk elő, mely Vankóné Dudás Juli naiv festő visszaemlékezései alapján készült.

A 3. évfolyamra várt ez a szép feladat. Előzetesen felelevenítettük az eddigi ismereteiket:  a tanult verseket, dalokat, olvasott történeteket, saját élményeiket. Fontos volt a műsor összeállításakor, hogy az előadás érdekes legyen, ismerjék meg belőle Jézus születésének történetét. Tekerőlanton Bella Péter népzenész kísérte a tanulók énekét, mellyel emelte a műsor színvonalát.

 Az előadás napja a téli szünetet megelőző utolsó tanítási nap délelőttjén volt. A szereplők szüleit is meghívtuk az előadásra. Az előadás meghitt és ünnepélyes hangulata mindenkit elvarázsolt. A műsort közös énekléssel zártuk.

Képek a galériában

2020. január 9-10.

Tél – korcsolyázás

Ha január, akkor korcsolyázási lehetőség a Szent Imre téren.

Immár hagyomány, hogy minden év januárjában lehetőséget kap iskolánk minden felsős tanulója és már a 4. évfolyamosok is a csepeli jégpályán a téli sportok egyik kedvencét kipróbálni: a korcsolyázást. Izgalommal vártuk az első héten ezt a csütörtököt, pénteket, az időjárás is kedvezett nekünk a szép napsütéssel bár hideg volt, de a sapka, sál és kesztyű mindentől megvédett. Az egyes évfolyamok átlagban 90 percet tudtak a jégen tölteni.

Idén, külön elkerített részben „kis pingvinek” segítették a kezdő, bátortalan korcsolyázóinkat. Akik már jártasabbak ebben a műfajban a bemelegítés után a nagy pályán önállóan róhatták a köröket. Természetesen voltak esések, félelem az új helyzettől, nevetés – kacagás, de egymást segítve sikerült kedvet kapni több tanulónknak ehhez a téli sporthoz is. A korcsolyázás tulajdonképpen a „csúszva futás” elnevezést is kaphatta volna, hiszen intenzitásában megközelíti a futást, átmozgatja az egész testet és jótékony hatásai mellett javítja az állóképességünket is.

Aki nem hiszi, próbálja ki, hogy megállás nélkül megy 5-6 kört a pályán és csodálkozni fog. Összefoglalva, a korcsolyázás, amellett, hogy egy gyönyörű sport még egészséges is, mert javítja az állóképességet, erősíti az izmokat és helyes tartást biztosít.


2020. január 22.

Magyar kultúra napja

A Himnusz születésének 197 éves évfordulója alkalmából, iskolánk idén is méltóképpen emlékezett meg a kultúra napjáról. Hagyományosan 1989 óta ünneplünk. A délelőtt folyamán iskolánk tanulói színvonalas műsorral ünnepeltek. Zenével és versekkel teli színes programmal vette kezdetét a szerdai nap. Délután a felsősök egy érdekes műveltségi vetélkedőn mérték össze tudásukat. A feladatlap megoldásához a mai kor technikáját is igénybe kellett venni. Telefonjaik segítségével olvashatták el a feladatokat, amelyek egy – egy qr – kód mögé voltak rejtve. Néhány feladathoz internetes segítséget is lehetett használni. Információkat még a kihelyezett képek és szövegek is nyújtottak. A verseny nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek örmmel vetették bele magukat a munkába.

Képek a galériában

Alapítványi est

2020. 02.15.

Immár hagyomány, hogy minden évben megrendezzük alapítványi estünket. Az est bevételét az Égbelátó Alapítvány számára ajánljuk fel. A befolyt összegből számos tanulónk erdei iskolai táborozását segítjük, valamint bővítjük iskolánk informatikai eszköztárát. A gyerekek nagy izgalommal és örömmel készültek.

Először a kis elsősök léptek fel a Muzsika hangja című előadásukkal. Ők különösen izgatottak voltak, hiszen először szerepeltek a nyilvánosság előtt. Műsoruk végén hatalmas tapsot kaptak. Ezután a 3.b osztályosok „somogyi táncfűzése” következett, majd a másodikosok Pancsoló kislánya hívott minket strandra. A 4.a tanulói „mignonoknak” öltöztek és fergeteges tánccal kápráztatták el a közönséget. Majd Pásztor Vancsó Viktor 5.a osztályos tanuló csodálatos hangjában gyönyörködhettünk, bodroghalmi népdalokat énekelt. Ő a Csepeli Művészeti Szemlén és a Kerületi népdaléneklő versenyen kiemelt arany minősítést kapott.

A 3.a osztályosok a Dzsungel könyvéből adtak elő részletet. Ötletes jelmezükkel és táncukkal a dzsungel titokzatos világát varázsolták elénk. A 4.b osztályos gyerekek különleges műsorszámmal készültek – Radnóti Miklós: Nem tudhatom című versét digitális technika segítségével mutatták be. A 7. a-s lányok popzenére, saját koreográfiájukra táncoltak. A műsor szünetében a büfé ínycsiklandó finomságaiból válogathattak a szülők és a gyerekek.

Az est második felében először a 6.a osztályosok vették birtokba a színpadot. Mindenki nagyon jól szórakozott Lúdas Matyi című vidám előadásukon. Ezután ismét zenés-táncos produkciók következtek. A 8.a-s, 7.b-s, 5.b-s tanulók mutatták be saját koreográfiájukat. Jóízűeket nevettünk a 6.b-sek „Családi kör” című paródiáján. A Színes Táncok Társulata (az 5.a osztályos gyerekek) a Játékkatonák táncával varázsolta el a közönséget. A tavalyi művészeti szemlén ők is arany minősítést nyertek. Végül a 8.b osztály UV-tánca következett. Fluoreszkáló jelmezeikkel különleges fényhatást értek el a színpadon.

Idén is nagyszerű hangulatban telt alapítványi estünk. Köszönjük a szülők támogató segítségét!

Képek a galériában

Emlékezés az 1848. március 15-i forradalomra

Ebben a tanévben is az ötödik évfolyam készült az 1848. március 15-i megemlékezésre. Most azonban formabontó volt az ünnepség.

Idén a sajátos nevelési igényű gyermekek szakköre is bekapcsolódott az ötödikesek munkájába, így közösen hoztunk létre egy remek előadást számos kollégánk és tanulónk segítségével. A díszlet elkészítése, a szerepek kiosztása, betanítása nagy feladatnak ígérkezett, de minden bekapcsolódó kolléga és diák nagy lelkesedéssel készült. A gyerekek bemutatták, hogyan segítette a nép Petőfi Sándort – mint a forradalom jeles képviselőjét – elérni a célját: a forradalom üzenetét eljuttatni a ország nagy részébe.

Megemlékezésünk azonban más szempontból is különleges volt, mivel ekkor kezdődtek meg az országban a korona vírus elleni védekező eljárások, így határozottan megtiltották minden közösség számára a gyülekezést. Ennek értelmében nem tarthattuk meg hagyományosan a március 15-i műsorunkat, melyre oly sokat készültünk. Segítőkész kollégáinknak köszönhetően azonban a főpróba után a műsorról videófelvételt készíthettünk, és így a produkció online is megtekinthetővé vált. A megemlékezés napján minden osztály videófelvételről tekinthette meg a műsort saját osztálytermében, így végül nem maradt el a március 15-i megemlékezés.

A tanulóknak és a pedagógusoknak is nagyon tetszett a műsor. Ismét megtapasztalhattuk, hogy összefogással minden megoldható.



Karanténnapló

Melyik szülő ne tapasztalta volna meg, hogy gyermeke hevesen tiltakozik az iskolába járás ellen. Ilyenkor persze megpróbáljuk meggyőzni gyermekünket valamiről, amit talán mi magunk sem hiszünk egészen: hogy iskolába járni jó dolog. „Elmesélek neked egy történetet, ami után lehet, hogy másként fogod látni” – kezdi majd szülővé válva a most felnövő generáció. „Tudod, sok évvel ezelőtt volt egy nagy világjárvány. Az iskolák bezártak, így otthon kellett tanulnunk. Tantermen kívüli digitális munkarendnek hívták.” És elkezdődik a mese, de igazi mese, igazi tanulsággal, hogy iskolába járni talán nem is olyan szörnyű.

A járványügyi vészhelyzet alatt többen megtapasztalhattuk az egyedüllét nyomasztó súlyát. Mennyivel nehezebb lehetett a gyerekeknek: számukra a kortársak közege olyan, mint szkafander az űrutazónak – ennek hiányában fejlődő személyiségük megfagy, „megdermed”. Felnőttként is megtapasztalhattuk, hogy az időnk elfolyik, a napszakok, a napok összemosódnak. Mennyivel nehezebb lehet gyerekként, akik számára az időbeosztás eleve komoly kihívást jelent még. Sokan féltettük idősebb szeretteinket, és ez a szorongás átszőtte a hétköznapjainkat. Mindeközben a gyerekek talán nem is igazán értették, mi zajlik körülöttük, és ez a bizonytalanság csak fokozta szorongásukat.

Ha megkérdezzük a gyerekeket, hogyan élték meg a karantént, talán meglepődünk a válaszukon. Mert a számos nehézség mellett irigylésre méltó erőforrásokat mutatnak: humorérzéket, találékonyságot, mélyről fakadó nyitottságot. Ha a gyerek képes megfogalmazni valamiféle tanulságot, a karantén megszűnik nyomasztó élmény lenni – egy életre szóló tapasztalattá alakul át benne. Nyitott szívvel olvasva a történeteiket, mi is tanulhatunk tőlük, a legkisebbektől.

Párczen Bálint

iskolapszichológus

.

Gregó Bence (4.b): Karant(én)suli

Sohasem gondoltam volna, hogy olyan helyzetbe kerülünk, hogy nem kell suliba menni és otthon kell tanulni.

Az első pár napban nagyon jó volt, hogy nem kellett már rögtön reggel kipattanni az ágyból és sietni az iskolába. Nagyon szerencsésnek éreztem magam, mert kezdetben anya itthon tudott lenni velem. Ettől függetlenül nehéz volt ez az új helyzet, de egyszer csak kialakult egy új napirend, ami megkönnyítette a mindennapokat.

Kíváncsi voltam, hogy hogyan lesznek az órák megtartva, hogyan fogjuk elkészíteni a feladatokat és hogyan fogunk felelni, dolgozatokat írni. Ez az izgalom gyorsan elszállt, Niki néni élőadásban jelentkezett reggelente a facebookon és megkezdődött a tanóra. Ezek nagyon jók voltak, mert ezekhez a feladatokhoz mindig adott sok-sok segítséget és érdekes, izgalmas online feladatokat és rejtvényeket is. Sikerült megvalósítani az online órát is Niki néni segítségével, megismertetett minket a Teams használatával. Nagyon izgalmas volt, mert hallhattuk és láthattuk egymást az osztálytársaimmal, mégsem voltunk az osztályteremben. Együtt készítettük anyával a tesi videókat és jókat nevettünk közben, mert szerinte én néha úgy guggolok, mint egy polip. Sanyi bácsi érdekes és változatos feladatokat adott fel, amik hol könnyebbek, hol nehezebbek volt. Voltak köztük vicces feladatok is. A zsonglőrös feladatokkal nehezen birkóztam meg, a szüleim is kipróbálták több-kevesebb sikerrel. A gyakorlások során anya szerint fölléphettem volna a cirkuszban is. Tamás bácsi táncos videóira vidáman járt a lábam. Ilike néni feladataival és videóival, jól tudtam haladni az angol tanulással is. István bácsi érdekes jóga feladatai és hangulatos mesevideói, hasznos tanácsai jó befejezése volt a napnak.

Bár az első néhány hetet reggeltől estig az „iskolában” töltöttem a lakásból ki sem mozdulva, mégis különleges élmény volt. Én mégsem szeretném, hogy ez újra megtörténjen. Azt kívánom, hogy ne legyen ilyen járvány többet, ne kelljen otthon tanulni és ne kelljen maszkot hordani mindenhol. Hiányoztak az osztálytársaim, a barátaim, a tanítóim az osztályterem és az iskolaudvar. Már nagyon várom, hogy újra ott legyek.

.

Hanák Bálint Attila (6.a)

Épp egy hétvégi napon készültem a hétfői iskolára, amikor bemondták a televízióban, hogy nem kell iskolába menni.

Mint mindenkit, engem is váratlanul ért, hogy március 16-án hétfőn, nem kellett iskolába jönni. A karanténnak nagyon örültem. Szerintem ez egy szuper dolog! Az első két hét sok izgalommal volt tele. A digitális távoktatás kisebb-nagyobb nehézséget jelentett számomra. Később aztán simán mentek a dolgok. Az is tetszett, hogy saját időbeosztásunk volt. A tanárok átérezték helyzetünket, és játékos feladatokkal bővítették tudástárunkat. Mivel a járvány miatt ritkábbam tudtunk kimenni a szabadba, ezért kicsit szomorú voltam.

Bár az otthoni tanulásnak vannak előnyei, én visszavágytam az iskolába.

.

Szalisznyó Jázmin Anna (6.a)

Eleinte nagyon nehéznek tartottam az itthonról való tanulást, de a tanárok mindenben segítettek, és így már nem volt olyan nehéz. Majdnem minden nap együtt tanultam a barátnőmmel: ha ő nem tudott valamit, akkor én igyekeztem neki segíteni, s ez persze kölcsönös volt.

Ebben az időszakban még annak is örültem, ha elmentünk vásárolni, és idegen embereket láthattam. A napjaimba igyekeztem mindig valami kis apróságot belevinni, hogy ne legyenek egyformák.

.

Sipos-Sztanyik Ékes Csillag (6.a)

Nem nagyon hittük el, mikor a tanárok megmondták, hogy most már biztos, otthon fogunk tanulni év végéig.

Minden délelőttöt és kora délutánt egész végigülni, izgulni, hogy jó lett-e a feladat, mindent elküldtem-e. Ki kellett ismerni a Teams-program rejtelmeit, mit hogyan kell csinálni.

A tanáraim szerint az ő gyerekkorukban nem volt karantén helyzet. A felnőttek szerint a gyerekek gyorsan átesnek rajta, de ez nem igaz. Bármilyen vidámnak is látszottunk, a szívünk mélyén aggódtunk a nagyszüleink és a tanáraink miatt. Milyen lehet nekik? Remélem, minden rendben lesz.

.

Pásztor-Vancsó Viktor (6.a): Karantén gyerekszemmel

11 éves vagyok, az 5. a osztályba járok. Amikor bejelentették, hogy nem kell iskolába járni, akkor nagyon megörültem. Persze ekkor én már tudtam a COVID-19 jelenlétéről, csak azt nem tudtam, hogy Magyarországon is jelen van.

(…) A ,,karantén” elején a felületre nem sok feladat jött így boldog voltam, egészen egy hétig. Egy hét után megbombáztak minket mindenféle feladattal (technika, rajz, irodalom, nyelvtan, matek, etika-hittan stb.) és konkrétan ,,egyedül” voltam otthon a mamával és úgy tanultam. Az első hetekben nagyon jól ment, minden készen volt időben. De utána, mintha nyugtatót ettem volna úgy belassultam, hogy az csak na (nem tanultam). Nyilván nagyon sok tantárgy van, de szerintem teljesíthető ez a mennyiségű tananyag. Csak teltek, múltak a napok tanulás nélkül. Persze a telefonomon videókat néztem tanulás helyett. Eddig a telefontól és a számítógéptől próbáltak távol tartani, most meg majdnem, hogy éjjel nappal a gép előtt kell ülnünk.

(…) Viszont nyilván a karantén nem csak az oktatásról szól, (amúgy de) hanem arról, hogy nem mehetek ki az utcára biciklizni, nem találkozhatok a barátaimmal, és a szülinapomon a rokonaimmal sem. Plusz még az is, hogy Győrfi Pál van mindenhol (TV-ben, videómegosztó oldalakon). Folyton kezet kell mosni, és maszkot kell hordani. Már az is beleégett az agyamba, hogy a vírus a mikroszkóp alatt egy ronda piros és SZŐRÖS labdaszerű élősködő parazita… Amikor átestem a holtponton, a háziállatok és a szüleim tartották bennem a lelket. Az elején azt hittem, hogy nyári szünet van, de nagyon rosszul tettem…

És amikor rádöbbentem, hogy testnevelés is van (ki kellett menni az udvarra) mindenféle jógafeladatokat, futó gyakorlatokat és kikapcsolódásképpen filmeket is kaptunk. Remélem a testnevelés tanár úr nem gondolta azt, hogy nem néztem meg az összeset. (…)

Mennék már iskolába akár nyáron is, mert elegem van már a sok élesztős süteményből…

Azok a gyerekek, akik szerettek tanulni, mostanra már teljesen megutálták a tanulást, és talán még szemüvegesek is lesznek a sok monitorbámulástól.

.

Sipos-Sztanyik Bulcsú (5. a): Karantén gyerekszemmel…

Furcsa volt mindig csak itthon lenni és nem iskolában, iskolaidőben. Eddig az iskolában tanultunk a barátaink között, most meg a szüleinkkel és a testvéremmel tanulok. Csendesek és túl egyhangúak a napjaink. Persze azért vannak olyan napok, amikor kicsit kimoccanunk futni és biciklizni. Nem megyünk túl távol az otthonunktól, nem szabad. A tanáraink azt mondják, az ő gyerekkorukban sem volt ilyen, hogy karanténban kellett menniük bármilyen betegség miatt, ami elszabadult volna a Földön vagy az országban. Mindenhol a Covid-19 vírussal kapcsolatos képek, szabályok lógnak mindenhol: az utcákon, boltoknál, az iskolákban is. Kicsit félek, a szüleim azt mondják, a gyerekek könnyen átesnek rajta, az idősebbek, nehezebben. Mi lesz a nagyszüleimmel? Azon gondolkoztam a karantén elején, hogy mindent meg fogok tenni, hogy a tanárok hátrányos helyzetű vagy hanyag gyerekekkel foglalkozhassanak többet. Így azóta is minden feladatot időben beküldök. Remélem, hamar átesünk ezen.

.

Kurucz Zsófia (5.a): Hogy élem meg a karantént?

Mindenki megéli, hogy milyen ilyen helyzetben lenni. Félni, és arra várni, hogy ennek az egésznek vége legyen. Sok osztálytársamnak még nálam is nehezebb. Vannak köztük olyanok, akik egyedül vannak otthon, és mindent egyedül kell csinálniuk. Még nekem is nehéz volt megszokni a bezártságot, és azt, hogy hogyan kell tanulni. Így is látjuk egymást bár virtuálisan, és az nem ugyanaz. Akiknek eddig meg nem volt megfelelő felszerelésük, őket nem is láttuk. Most már hogy megszoktuk a helyzetet, kicsit könnyebb, de szerintem az iskolában sokkal jobb volt. Ott is tanultunk, de azért ott volt a sok közös emlék és a barátságok. Remélem, még tudunk találkozni és új barátságok is születnek.

.

Jósvai László (5.a): Miért szeretnék újra iskolába járni?

Azért szeretnék, mert az iskolában jobb tanulni, mint itthon. Miért is?

Mert anya folyton noszogat, hogy tanuljak. Az iskolában elég volt odafigyelnem az órán, vagy ha nem is figyeltem, akkor is meg tudtam jegyezni amit kellett. Itthon meg állandóan olvasnom kell, meg hallgatnom a videótanárokat, akik olyan hosszan magyarázzák a feladatokat… pedig sokkal egyszerűbben is meg lehetne oldani őket. Minden óra hiányzik, még az is, amit nem szeretek. Most minden tanártárgyat anya tanít nekem. Ez is jó, csak ötvenszer megkérdezi, hogy értem-e? Miért ne érteném…

Na és a gyerekek hiányoznak a legjobban, meg Enci néni. Pedig őt, majdnem mindennap látom. De ez nem olyan. Szeretem, ha együtt vagyunk az iskolában, a második otthonunkban.

Az iskolában mindennap találkozom a barátaimmal. Tudok velük focizni. Itthon anya nem akar velem focizni, mert mindig megfájdul a lábujja. Mondjuk itthon is jó, mert sokkal többet tudunk játszani, de egy kicsit egyhangúan telnek a napok.

.

Horváth Dzsulió (6.b): Karantén alatt

Hol is kezdjem… A karantén egy óriási lehetőség volt a tanulók számára, hiszen több időt tudtak belefektetni a tanulásba.

Nekem egy kellemes csalódás volt a karantén, azt hittem az elején, hogy az egész nem lesz valami eseménydús, DE ez nem így lett! Miután elvégeztem a házi feladataim, segítettem a mamámnak, emellett megtanultam főzni is 1-2 ételt. A barátaimmal online keretek között játszottam kedvenc játékaimmal. Délután 5 óra után kezdtem tanulni.

Miután jöttek a “lazítások”, a sport ÓRIÁSI szerepet játszott újra az életemben!!! Rengeteget sportoltam, szinte egész délután a kosárpályán voltam. ʕ´•ᴥ•`ʔ

.

Gergely Bence (6.b): Karantén alatt

Sokat voltam a játszótéren és a nagymamámnál. Otthon nagyon nem tetszett a Microsoft Teams mert nehezen tudtunk bejelentkezni. A technika órák nagyon érdekesek voltak, mert változatos dolgokat készítettem: lakásmakettet, arcmaszkot zokniból, bundáskenyeret. Sokat pihentem és játszottam otthon. A nagymamámnál vacsoráztam és vacsora után hazavittek. Nagyon tetszett a történelem. Sokat segítettem anyukámnak a házimunkában.

.

Szendrei Martin (6.b): A karantén alatt

Ezalatt a tíz hét alatt, felszedtem pár kilót és az átlagnál gyorsabban fáradt el az agyam.

Nagyon ritkán mentem ki az utcára, talán egyszer-kétszer, de akkor is csak a boltba vásárolni. A karantén elején, reggel 8 és 9 között kezdtem el a tanulást és volt, hogy csak este 9-kor fejeztem be. A technikai problémákat sikerült megoldani, így az informatika órákba is sikerült bekapcsolódnom.

Az igazság az, hogy már a karantén első napjától kezdve vártam az iskola végét. Kicsit tartottam a digitális oktatástól. Az volt benne a nehéz, hogy a megváltozott körülmények miatt a tanároknak is nehezebben ment kezdetben a tanórák megtartása. Az viszont tetszett, hogy nem kellett korán kelni és önállóságra tanított.

Egy biztos, ha jövőre is marad a távoktatás, nagyon szomorú leszek!


Ballagás

2020. június 12.

Ebben a tanévben a 8. osztályosok ballagása rendhagyó módon zajlott. A járványhelyzet miatt a ballagókon és a tantestületen kívül néhány alsó tagozatos diák és a búcsúztató 7. osztályosok vettek részt.

Diákjainkat a két osztályfőnök fogadta a termükben. A padokon a ballagó tarisznya mellett egy szál fehér rózsa jelezte, hogy elmúlt nyolc év és szeptemberben már egy másik iskolában kezdik az új tanévet. A megható pillanatok után felcsendültek a „Ballag már a véndiák” dallamai. Az ünnepély ezután az udvaron folytatódott. Párczen Bálint, iskolánk pszichológusa Szabó T. Anna Útravaló című versével nyitotta meg a ballagási műsort. Ezután Mikus Judit intézményvezető köszöntötte a nyolcadikosokat, majd Szabó Virág a hetedikesek nevében mondott búcsúbeszédet. Osztálytársai néhány szép idézettel köszöntek el. Ezután a ballagó Gódor Dzsenifer búcsúzott az itt töltött évektől, társaitól és tanáraitól.

A 8. osztályosoktól tanáraik is elbúcsúztak: origami technikával hajtogatott darumadarakat helyeztek el az iskola udvarán lévő fák ágain. Az ünnepély zárásaként felhangzott a Republic együttes gyönyörű dala az „Ezek voltunk nemrég”. Ennek dallamára minden tanuló levett egy madarat, melyre útravalóul bölcs idézeteket írtunk.

„Megcélozni a legszebb álmot,

komolyan venni a világot,

mindig szeretni és remélni,

így érdemes a Földön élni!”

(Shakespeare)

Képek a galériában