Móra Ferenc Általános Iskola

2018. szeptember 3.

Tanévnyitó ünnepély

Ünnepélyes keretek között megnyitottuk a 2018-2019-es tanévet.

Weöres Sándor: Kezdődik az iskola

Könyv, toll, tinta, ceruza,
rontom-bontom,
kezdődik az iskola,
csak aszondom.
Kora reggel rohanás,
rontom-bontom,
nem könnyű a tanulás,
csak aszondom.


Tízpercben nagy futkosás,
rontom-bontom,
torkod fájdul, ne kiálts,
csak aszondom.
Zsemlye és vajaskenyér,
rontom-bontom,
morzsát szedhet az egér,
csak aszondom.
Énekóra, la-la-la,
rontom-bontom,
reng a terem ablaka,
csak aszondom.
Tornaóra egy-kettő,
rontom-bontom,
leszakad a háztető,
csak aszondom.
Kintről benéz egy szamár,
rontom-bontom,
iskolába sose jár,
csak aszondom.

Diákjainknak kitartást, sikerekben gazdag tanévet kívánunk sok szép élménnyel gazdagítva.

A tanévben Szent-Györgyi Albert szép gondolatai kísérjenek kicsiket és nagyokat!

Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog.”

 

Képek a galériában

 

 


Budapesti séta

2018. szeptember 16.

Minden évben fontosnak tartjuk, hogy iskolánk tanulói minél több nevezetességet ismerjenek meg Budapesten.

Az 1. osztályosok a Művészetek Palotája és a Nemzeti Színház épületének megtekintésével kezdték sétájukat. Felgyalogoltak a Zikkurat kilátóba és onnan nézték a Duna hídjait. A Boráros téren a hajóállomást tekintették meg.

A 2.a osztályosok a Városligetbe látogattak el. Az itt található épületeket, nevezetességeket nézték meg. Elsétáltak a Széchenyi Gyógyfürdő épületéhez és megfigyelték az épületen lévő díszítéseket. Megnézték a Fővárosi Növény- és Állatkert és a Fővárosi Nagycirkusz bejáratát. Megfigyelték a Hősök terén a híres királyok és fejedelmek szobrait. A Vajdahunyad várában és a Városligeti tó partján is tettek egy kis sétát. Szép rajzokat készítettek a látottakról.

A 2.b osztályosok először a Szabadkikötő területén folyó tevékenységekkel ismerkedtek meg szervezett bemutatáson keresztül, majd átsétáltak a Rákóczi hídon a Kopaszi-gáthoz.

A 3.a osztály tanulói a vízpart élővilágával ismerkedtek meg a Kis-Duna partján található tanösvényen sétálva.

A 3. b osztályos tanulók is részt vettek a Szabadkikötő bemutatásán, majd a Margitszigetre mentek. Itt megnézték a szökőkutat, a Japán kertet, a Zenélő kutat. Megismerkedtek a sziget történelmével és a Vadaskertbe is ellátogattak.

A 4.a osztály tanulói a Szabadkikötő bejárása után a Gellért-hegyre mentek. Nagy örömmel vették birtokba a csúszdás játszóteret.

A 4. b osztályosok nagy utazást tettek Budapest területén. Hajóval mentek a Boráros térről a Jászai Mari térig. A hajóút alatt megtekintettek több nevezetes épületet. Tovább utaztak a Hősök terére, ahol megtekintették a szoborcsoportot. A Városligetben pihentek, majd a Budai várnegyedbe mentek. A Halászbástyáról megnézték a csodás budapesti panorámát.

A felső tagozatosok is sétát tettek Budapesten a Szabadkikötő látogatása után.

Az 5.a és az 5.b tanulói a Gellért- hegyre mentek kirándulni.

A 6.a és a 6.b osztály tanulói hajóval mentek a Margitszigetre.

A 7.a és a 7.b osztályosok a pesti Palotanegyedet tekintették meg.

A 8.a és a 8.b tanulói a Szabadkikötő buszos idegenvezetésen vettek részt.


2018. szeptember 24.

Szüreti mulatság

Gyönyörű, őszi napon (szeptember 24-én) a szőlőfürtökkel, színes pántlikákkal feldíszített udvaron felvonulással kezdődött a szüreti mulatság.

Tóth Mária tanítványai néptáncbemutatót tartottak, majd népdalcsokrot hallhattunk. A műsort hangulatos táncház követte, amelybe a gyerekek mellett tanítók és a szülők is bekapcsolódtak. Ezután Kis Szabolcs drámapedagógus zenés játékba hívta a tanulókat. A kézműves foglalkozáson fonalbabákat és szőlőfürtöt készítettek. Közben préseltük a szőlőt, folyt az illatos must. A vidám mulatság jóízű falatozással folytatódott. A szülők bográcsban főzték, illetve grillezték a finomabbnál finomabb ételeket.

A „Móra” szüret most is nagyon jól sikerült. Alig várjuk, hogy jövőre is megismételhessük.

Képek a galériában

2018. szeptember 26.

Szakmák olimpiája

 

Nagy szerencséje volt az idén a 8. osztályos tanulóinknak. Megtekinthették az ingyenesen látogatható rendezvényt, az EuroSkills nemzetközi szakmai versenyét. Ez az esemény, a WorldSkills világversenynek, a „szakmák olimpiájának” az európai változata. Az EuroSkills, vagyis a fiatal szakemberek Európa bajnoksága látványos bemutatója a szakmáknak és a legfrissebb európai fejlesztéseknek.

A  Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 20I4-ben elnyerte a fiatal szakemberek Európa-bajnokságának, a EuroSkills Budapest 2018 versenynek a magyarországi megrendezési jogát, amelyet a Magyar Kormány teljes körű támogatásáról biztosított.

A rendezvény 2018. szeptember 26-28. között valósult meg Budapesten, a Hungexpo Vásárközpont (l101 Budapest, Albertirsai út 10.) területén.

Az EuroSkills Budapest 2018 nagyszerű lehetőséget biztosított a diákjaink számára, hogy megismerjenek 37 szakmát, melyet Európa legtehetségesebb fiatal szakemberei mutattak be izgalmas versenyek keretei között. A pályaválasztás előtt álló tanulóink a helyszínen interaktív, látványos formában próbálhattak ki különböző szakmákat. Lehetőség volt virágkötőket megnézni munka közben, bútor asztalosokat, kertépítőket, programozó informatikusokat és még hosszan lehetne sorolni a különböző szakmák képviselőit. Ha valamelyik standnál még tesztet is töltött ki az érdeklődő, apró ajándékokat is kaphatott. A saját élmény, a megtapasztalás – reményeink szerint – inspirációt nyújthatott a megfelelő szakmai életpálya választásához.

Köszönjük az osztályfőnököknek az év eleji gyors döntést és szervezést, így már az első napon részt vehettünk és sok jó tapasztalattal tértünk haza.

 


2018. szeptember 26.

Budapesti séta –Szabadkikötő

 

 

Iskolánk minden tanév szeptemberében „Budapesti sétá”-ra viszi a diákokat.

Az elmúlt év tapasztalatai alapján szomorúan vettük tudomásul, hogy diákjaink többsége, bár Budapesten, illetve annak közvetlen vonzáskörzetében lakik, még sem ismeri csodálatos fővárosunkat. Oktató-nevelő munkánk részének tekintjük, hogy a tanulók országismeretét is gyarapítsuk.

Az idei tanévben ezt az iskolai programot színesíteni tudtuk egy helyi érdekeltségű látványosság megtekintésével is.

Intézményvezetőm a tanévkezdő vezetői értekezleten a Mahart- Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatójától kapott meghívást, éppúgy, mint a többi csepeli iskola vezetője, és általuk a diákság is.

A Mahart- Szabadkikötő fennállásának 90. évfordulóját ünnepelte idén. Ennek kapcsán a vezérigazgató meghívta Csepel tanulóifjúságát a Szabadkikötőbe, egy kötetlen látogatásra.

 

A kikötő vezérigazgatója külön, diákjaink számára egy nyitott kiránduló, városnéző buszt rendelt. A diákok nagyon élvezték, hogy ezzel a járművel utazhattak, mint a városi külföldi turisták. A gyerekeknek nagyon tetszett, amikor működés közben láthatták a konténeremelő kalmárokat. Külön figyelemmel kísérték a teherszállító vagonokat, a 90 éves eredeti gabonatárolót, a múzeum bútorait, hajómakettjait. A fiúk különösen élvezték, amikor hajóskapitányok egykori ruháiba öltözhettek, mellyel a régi korokat felidézték.

A játékos vetélkedőn a múzeumban látottakat elevenítették fel, sok-sok ismerettel gazdagodtak, és új ismereteiket összegezték. A jutalmaként kapott csokoládét élvezettel majszolták.

Diákjainknak lehetősége nyílt a külön erre az alkalomra felállított mobilgát összeszerelésében való segédkezésre is. Fiúk és lányok egyaránt élvezték ezt a munkát/mókát.

Számos gyerek jelezte vissza, hogy a csepeli héven utazva mindig kíváncsian figyelte a Szabadkikötő mellett elhaladva a kikötő életét: a hatalmas konténereket, a hosszú tehervagonok sorát, a messze kéklő Dunát, a vízen úszó uszályokat. A diákok nagyon örültek annak, hogy most megtekinthették a „titokzatos világot”.

A diákok még napokkal később is a szabadkikötői élményeikről beszélgettek.

 

Köszönetnyilvánítás

Ezúton is köszönöm a Szabadkikötő vezérigazgatójának kollégáim és diákjaink nevében, hogy lehetővé tette számunkra, hogy ennek az élménydús látogatásnak részesei lehettünk. Hálásan köszönjük a szíves fogadtatást, az igényes szervezést és az apró ajándékokat.

Köszönettel:

Szőke Annamária

kapcsolattartó

 


2018. október 04.

Állatok Világnapja – kiállítás megnyitó

2018. október 4-én, az állatok világnapján izgalmas fotókiállítás megnyitójának lehettünk részesei.

A győri fotóművész, Magyarósi Péter felvételeit csodálhattuk meg, amelyeket a győri állatkertben készített. A csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc Fotóklubjának két alkotója, Oberlander Sándor és Balogh Péter közreműködése nyomán kerülhettek falra a szép fotók, melyeken zömmel nagy vadakat és különleges madarakat szemlélhetünk. Különösen kedves felvételek az állatkölykökről készült képek. A megnyitó vidám hangulatához a 2. b osztályos tanulók Devecseri Gábor: Állatkerti útmutató című versének előadásával járultak hozzá.

A kiállítás november 20-ig minden munkanapon megtekinthető.

Képek a galériában

 


2018. október 5.

Emlékezés az aradi vértanúkra

2018. október 5-én megemlékeztünk az aradi vértanúk hősiességéről. A 6. évfolyamon tanuló diákok nagy lelkesedéssel készültek erre az alkalomra, akik tiszteletüket leróva beszélték el e szívszorítóan fájdalmas történetet.

Antal Nikoletta

Az aradi vértanúk emlékére

Szomorúan kel fel a nap e napon,
Jó emberek hullottak el Aradon.
13 magyar vitéz őszinte hite
Őket mégis a halálba vitte.
Szabadságért küzdöttek,
S mégis ezért bűnhődtek.
Mit hóhérjaik felsoroltak,
Nem voltak, csak hamis vádak.
Emlékezzünk most reájuk,
Kiknek nem volt fontos, csak hazájuk.
Hősként éltek, hősként haltak,
Magyar népre büszkeséget hagytak.
Őszi, hűvös éjszakában,
Vértanúknak évszakjában
Ezer csillag ragyog az égen,
Köztük 13 a vértanúkért, büszkeségben.”


2018. október 19.

Megemlékezés az 1956-os forradalomról és szabadságharcról

 

Hagyományainkhoz híven az idén is a nyolcadik osztályosok tartották a megemlékezést erről a néhány nap alatt lezajló, a világot megrázó eseménysorozatról, amely 62 évvel ezelőtt történt. Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet meg­szállás ellen folytatott szabadságharca, a 20. századi magyar történelem egyik legmeghatározóbb eseménye volt. A forradalom október 23-án budapesti egyetemi hallgatók békés tüntetésével kezdődött, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával fejeződött be Csepelen november 11-én.

Az október 23-i budapesti tömegtüntetés a kommunista pártvezetés ellenséges reakciója és a fegyvertelen tömegre leadott véres sortűz következtében még aznap éjjel fegyveres felkeléssé nőtt. Ez a kormány bukásához, a szovjet csapatok visszavonulásához, majd a többpártrendszer visszaállításához és az ország demokratikus átalakulásának megkezdéséhez vezetett. November első napjaiban az új kormány megkezdte a tárgyalásokat a Szovjetunióval a szovjet csapatok teljes kivonásáról, a Varsói Szerződésből való kilépésről és az ország semlegességéről. A szovjet politikai vezetés azonban a kezdeti hajlandóság után meggondolta magát, és miután számíthatott arra, hogy a nyugati nagyhatalmak nem nyújtanak a magyar kormánynak segítséget, november 4-én a szovjet csapatok hadüzenet nélküli támadást indítottak Magyarország ellen. Az aránytalan túlerővel szemben egyedül maradt ország több napon át folytatott hősi forradalma így végül elbukott.

A fővárosi eseményeket elevenítette fel az ünnepi műsor versekkel, zenei betétekkel színezve.

Tamási Lajos: Piros a vér a pesti utcán /részlet/

Piros a vér a pesti utcán,

munkások – ifjak vére folyt.

A három szín lobogók mellé

tegyetek ki gyászlobogót!

A három szín lobogó mellé

tegyetek három esküvést!

Sírásból egynek tiszta könnyet,

s a zsarnokság gyűlöletét.

S fogadalmat, te kicsi ország,

el ne felejtse, aki él,

hogy úgy született a szabadság,

hogy pesti utcán hullt a vér!

Képek a galériában

2018. október 26.

Pályaorientációs nap

 

Iskolánkban már második alkalommal rendeztük meg ezt a pályaorientációs napot. Legfőbb célja ennek a napnak, hogy elősegítse a tanulók ismereteinek, tapasztalatainak bővítését a munka különböző színterein, megkönnyítve ezzel a majdani pályaválasztási döntés meghozatalát. A szervezést már szeptemberben a szülői értekezleten elkezdtük. Számunkra mindig is fontos volt a szülők bevonása, így a jelentkezők örömmel vállalták a saját szakmájuk bemutatását. A szállítmányozás, a kereskedelem, az egészségügy és informatika mellett az idegenvezetés is bemutatásra került. Volt tanítványunk is szívesen mesélt arról, hogyan lett egyetemista. A fiúk többségét az autószerelő szakma érdekelte, szinte záporoztak a kérdések a témához kapcsolódóan. Érdekes filmvetítés is helyet kapott ezen a napon. A kerületből a BGSC Csete Balász Szakgimnázium tanárai és diákjai is meséltek a középiskolájukról, sőt a robotika szakkör egyik modelljét is elhozták nekünk bemutatni.

Ezúton köszönjük a következő szülők segítségét, hiszen nélkülük nem lett volna ilyen sikeres ez a napunk:

Kocsis Szilárd

Szőke Péter

Sifter Viktor

Körmendi Bernadett

Sipos Attila

Fekete Katalin

Kurucz Péter

Jósvai László

Ádám Andor

 

Az osztályfőnökök és a meghívott szülők számára kiosztott előzetes forgatókönyv biztosította, hogy a nap zökkenőmentesen teljen.

A nap végén a tornateremben értékeltük a napot, külön örömmel töltött el, hogy végzős nyolcadikosainknak nagy élményt nyújtott.

Összegzésként elmondható, hogy a nap folyamán a gyerekek megtapasztalhatták, hogy tanulással, kitartással és szorgalommal közelebb lehet jutni az áhított jobb élethez, és ki lehet vívni a bennünket körülvevő közösség megbecsülését. Az élményekben gazdag napot nagyon hasznosnak találtuk felnőttek és gyerekek egyaránt.

 


2018. november 12.

Márton-nap az iskolában

2018. november 12-én, hétfőn rendhagyó módon emlékeztünk meg erről a jeles napról. Az eddigi hagyományokkal szakítva, miszerint a néptáncosok énekes-dramatikus játék előadásában mutatták be e nap népszokásait, a közönségnek jutott aktív szerep.

A hagyományos népi életmódban Szent Márton napja a gazdasági év zárását jelentette. A betakarítás és az őszi szántás-vetés elvégzése, valamint az állatok téli szállásra hajtása után az emberek már nem jártak ki a határba, a „bent” időszaka, a téli pihenés kezdődött el. De nem dologtalanul! A ház körüli munkák, a kukoricafosztás, -morzsolás, tollfosztás, az esti fonók számos közösségi esemény lehetőségét adták, melyeket a jókedv, a vidám hangulat kísért.

Ennek ismeretében egy rögtönzött kukoricafosztó résztvevői lehettek az alsó tagozatosok ezen a rendhagyó délutánon.

Szent Márton életútjának felidézése után a kisebbek egy képkirakó játékkal, a 3. és 4. osztályosok pedig játékos totó kitöltésével adtak számot ismereteikről. Ezt követően a kukorica jutott főszerephez. Ki lehetett próbálni a fosztást, a morzsolást, sőt a csutkatorony építést is.

Majd a libatartásról is szót ejtettünk, kiemelve azt a tényt, hogy a régiségben pont a 7-10 éves gyerekek feladata volt a libák őrzése. Milyen felelősség egy soktagú család mindennapjaiban!

Játékos versenyben idéztük meg a libák hazaterelését és a libatömést, hiszen: „ki Márton napján libát nem eszik, egész évben éhezik”.

 

 


                                   

 


2018. november 16.

Csokigyárlátogatás

2018. november 16-án a második évfolyamosok kirándulást tettek a Bonbonetti Csokoládégyárba.

Kedves idegenvezető várt bennünket, aki először egy „hajó fedélzetére” kalauzolt minket. Egy rövidfilm megtekintését követően arról beszélgettünk, hol terem a kakaóbab, hogyan és mikor került Európába, ki és hogyan találta fel a táblás csokoládét, s hogy ebben a gyárban hányféle csokoládét gyártanak. Majd átsétáltunk a következő terembe, amely a dzsungelek hangulatát idézte. Itt megfigyelhettük, hogyan néz ki a kakaócserje, milyen a termése, hogyan történik a szedése, szállítása. A harmadik teremben, a csokilaboratóriumban megismerhettük a csoki összetevőit, megszagolhattuk, kézbe vehettük a kakaóbabot, kakaóvajat. Itt meséltek az első budapesti csokoládéműhelyről, valamint A Bonbonetti Csokoládégyár történetéről. A falakon elhelyezett üvegtárlókban felismerhettük a legnépszerűbb termékeket, melyekkel az üzletek polcain is minden nap találkozhatunk.

Ezután következett a csokitúra legizgalmasabb része, fehér köpeny, hajsapka felvétel és alapos kézmosás után beléphettünk az üzem területére. Itt megtekinthettük, hogyan sorakoznak a futószalagon a bonbonok, csokitáblák, hogyan csomagolják, dobozolják szorgos kezek ezeket a finomságokat.

A végén csokikóstolás és ajándék-csoki koronázta a kirándulást a gyerekek nagy örömére.


2018. október 1.

A zene világnapja

Iskolánk felső tagozatos diákjai a zene világnapján ellátogattak a Művészetek Palotájába, ahol a budapesti Ádám Jenő zeneiskola diákjai adtak koncertet.

A műsorban többfajta stílusú zenében gyönyörködhettünk. Hallottunk barokk, bécsi klasszikus, romantikus és modern zeneszerzők tollából műveket. A műsorban zenei interpretációk széles skálájából kaphattunk ízelítőt. Szóló ének és kórusművek formájában feldolgozott gyermekdalokban, népdalokban is gyönyörködhettünk. A zeneiskolás diákok a hangszerek széles repertoárját szólaltatták meg: játszottak hegedűn, csellón, oboán, klarinéton, fagotton, gitáron, zongorán. Ezeken a hangszereken a diákok szólóban vagy zongora kísérettel zenéltek, de megszólaltak kamara együttesek és zenekar is.

A műsor után a szereplőkkel együtt interaktív beszélgetésen vettünk részt.


2018. november 27-28.

Jedlikben jártunk

A 7. osztályos tanulóink nagyon várták azt a pillanatot, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek. Fontos az első élmény, a benyomás egy igazi labor milyen is lehet, hiszen csak hallottak róla. A fehér köpeny varázsa megtette a hatását, tanulóink lelkesen végezték a kísérleteket.

A fizika kísérletet témája a, „g”mérése fonálingával, melyet párban végeztek tanulóink. Az eszközökkel óvatosan bántak, volt, aki először tartott kezében stopperórát. A mérőszalag már ismerős volt, de a pontos használat a mérés közben derült ki, nem is olyan egyszerű. Megismerkedtek tanulóink a fizika munkafüzetükben a mérési jegyzőkönyvvel, mennyire pontosan kell adatokat rögzíteni egy táblázatban. Több kísérlet elvégzése után számításokat végeztek és az átlagokból vizsgálták meg, hogy a már ismert nehézségi gyorsulás értéke vajon a megközelítőleg azonos-e a tanulttal.

A 8. osztályosaink már jól ismerik a helyszínt, ők biológiai kísérleteket végeztek. Keményítőt mutattak ki élelmiszerekből és a nyálamiláz keményítő bontó hatásának kimutatását végezték.

Burgonya, rizs, tészta és alma volt a segédanyag, amelyekre lúgos jódoldatot cseppentettek és az elszíneződésből megállapítható volt az élelmiszerek keményítő tartalma. Csak az alma nem színeződött el, a hipotézist így igazolta a kísérlet, miszerint a gyümölcsökben nincs. A másik kísérletben a kémcsőbe keményítő oldatra lúgos oldatot cseppentettek tanulóink – hatására kékes színűvé vált – majd nyálamilázt ráöntve visszaállt az eredeti állapot, azaz a keményítőt lebontva színtelen lett a folyadék.

A kísérletek után a Galapagos c. filmben – a 3D-s szemüvegen keresztül – különlegesen érdekes óriásteknősöket, lávagyíkokat, pintyeket és földicsigákat tekinthettünk meg, mintha mi is a helyszínen, a szigeteken járnánk. 1978-ban is már forgattak itt filmet, ez viszont egy 30 évvel későbbi állapotot tükrözött. Látható volt az evolúciós változás, a populáció felgyorsulása, ami a ragadozók hiányának köszönhető. Nagyon érdekes volt az utolsó tintateknős példányát látni, nyomon követhető volt a teknősök élete, a körülményekhez való alkalmazkodás.

Hasznos ismereteket szerezhettek tanítványaink a laborban, különleges élményekkel gazdagodtak ezen a napon is.

Képek a galériában

2018. december 13.

Luca-napi vásár

Iskolánkban Luca-napi vásárt tartottunk az alsó évfolyamon, amelyen minden tanulónk részt vett.

A vásárra való készülődés hetekkel megelőzte az ünnepet, iskolánk diákönkormányzat-felelősei, pedagógusai, a gyerekek és a szülők összefogásának köszönhetően sok szép portéka talált új gazdára. Szép könyvek, asztaldíszek, kézzel festett művészi alkotásnak is beillő sütemények, száraztészta alapú fenyődíszek, gyerekek keze alól kikerülő bámulatosan ötletes papírdíszek, textilből varrt csodák sorakoztak az asztalokon. A kisebbek tanári segítséggel adták-vették a portékákat, a nagyobbak bizony már önállóan álltak a „pultok” mögött.

A sikeres rendezvény lebonyolításáért köszönetet mondunk mindenkinek, aki támogatta a vásárt, segítette munkánkat. Köszönet jár a szülőknek és tanároknak fáradhatatlan munkájukért, köszönet a diákoknak a készülődésért és köszönjük az iskolavezetésnek a támogatást.


2018. december 21.

Betlehemes játék

Csodálatos, békés téli napon (december 21-én) szép fenyőfával, gyertyákkal, és gyertyákkal feldíszített tornateremben betlehemes játékot tartottunk.

Az idei évben rendhagyó játékot láttunk, ugyanis az eddigiekkel ellentétben nem egy, hanem két osztály adta elő egyszerre a betlehemi játékot, egy színben. Az betlehemezés bontása a megszokottal ellentétben egy színesebb képet adott a nézőnek, egyszerre láthattuk egy történelmi bemutatást, és emellett a jellegzetes, hagyományokat őrző, és közvetítő pásztorokkal eljátszott játékot is megismerhettünk, s közben felcsendültek a klasszikus melódiák mellett a modernebb dalok is, a gyerekek nagy-nagy lelkesedésére, örömére. Az előadásra az alsó évfolyamok mellett a szülők is szép számmal megjelentek, boldogan nézték, hallgatták gyermekeiket.

Az előadás csodálatos volt, és megindító, szép, és egész. Igazi élmény, és meghitt élmény, mindannyiunk számára.

Karácsonyi rege

Ha valóra válna,

Igazi boldogság

Szállna a világra…”

(Ady Endre)


2018. december

Karácsonyi koncert

Iskolánkban ebben az évben is megrendezésre került a karácsonyi koncert.

Az előadók palettája széles, voltak közöttük alsós és felsős tanulók, akik mind egytől-egyig szívet melengető kedvességgel adták elő műsorukat, amelynek hatására a rideg tornaterem egyből egy kedves családi otthonná vált.

Hallhattunk verset, furulya szót, kürtöt zongora kísérettel, fuvolán és zongorán karácsonyi dalt, szóló éneket hangszeres kísérettel intézményünk egyik nagyon tehetséges diákjának előadásában. Az előadáson iskolánk egyik hajdani diákja, Gusztafik Norbert énekelt nagy sikerrel, akit egy ifjú vendégművész kísért zongorán. A műsort a kórus zárta kíséret nélküli és hangszer kíséretes dalokkal. Az elhangzott műsorszámok betöltötték a jelen lévők szívét szeretettel.


2019. január 13.

Farsang

Az idei farsang is egy nagy közös karnevállal kezdődött. Az alsó tagozatosok vidám zenére vonultak fel az első emeleti folyosón. A színes forgatagban megcsodálhattuk a mesefigurákat: hófehérkét, a gonosz boszorkányt, a tündéreket, Shreket, kalózokat, Harry Pottert stb. A zenés felvonulás után az osztályban folytatódott a mulatság. A gyerekek a tanítók irányításával tréfás vetélkedőkkel, versenyekkel töltötték az időt. Székfoglalót, bohóc orr keresést, lufi fújó versenyt, csokievést késsel villával, mogyorótörő versenyt, táncversenyt rendeztek. A 2.b osztályosok népi játékokkal, a 4. b tanulói interaktív drámajátékkal tették még izgalmassá a délutánt. Az asztalokról a finom sütemények sem hiányoztak. A szülők sokféle finomsággal kedveskedtek a gyerekeknek.

A felső tagozatosok is osztálykeretben búcsúztatták a telet. Jelmezversennyel, interaktív társasjátékkal és tréfás vetélkedőkkel töltötték el a vidám hangulatú farsangot.


2019. január 22.

A magyar kultúra napja

Január 22-én megemlékeztünk a magyar kultúra napjáról, mely egyben a Himnusz születésének évfordulója, hiszen Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon fejezte be a Himnuszt.

Intézményünk fontosnak tartja, hogy tanulóink méltó módon megélhessék a magyar kultúra minden jeles napját. A felső tagozatos osztályok csapatai könyvtári vetélkedő keretében irodalmi és művészeti területen mérték össze tudásukat. A csapatok műveltségi tesztet töltöttek ki. A gyerekek örömmel tették próbára felkészültségüket. A vetélkedő változatos feladatai rámutattak, hogy a kultúra összetett, magába foglalja népünk szokásait, irodalmi és művészeti értékeit. A rendezvény hozzájárult a magyar kultúra gyökereinek megismeréséhez, a nemzeti tudat erősítéséhez, és múltunkat idéző szellemi értékeink megőrzéséhez. A hagyományosan megrendezett vetélkedő ismét elmélyítette a tanulók magyar kultúra iránti szeretetét és nyitottságát.


2019. január 28.

Játék és tehetség a Mórában

Január 28-án jó hangulatú játékátadó ünnepséget tartottunk az iskolában. A „Játék és tehetség a Mórában” pályázati projekten nyert közel 2 millió Ft-os támogatásból több, mint 500 darab játékeszköz megvásárlására, majd jelképes átadására került sor.

Az ünnepségen Mikus Judit intézményvezető asszony, Morovik Attila alpolgármester úr, és Tóth János tankerületi igazgató úr is részt vett.

A különböző kreativitást és képességkibontakoztatást fejlesztő játékok bemutatása, és kipróbálása nagy sikert aratott a tanulók, és a pedagógusok körében.

Iskolánk pedagógiai programjának szerves része a tehetséggondozás. A sikeres pályázati projekt hozzájárul az élmény- és alkotásközpontú komplex tehetséggondozóprogram megvalósításához.

Iskolánk tanulói próbára tehetik ügyességüket tanórák, tehetséggondozó szakkörök, és hetenként rendezett játékdélutánok keretében.

A pályázat eredményes megvalósítását minden tekintetben Lőrincz Enikő tehetséggondozó koordinátor áldozatos munkája fémjelzi. Köszönjük iskolánk pedagógusai és a tanulók nevében is Enikő néni fáradhatatlan munkáját!

Képek a galériában

2019. február 11.

Erdei Kvasznay Éva

képzőművész kiállításának megnyitója

2019. február 11-én Erdei Kvasznay Éva csepeli képzőművészt köszönthettük iskolagalériánkban.

Festményei és érdekes vonalvezetésű grafikái megállásra, szemlélődésre késztettek gyermeket, felnőttet egyaránt.

Erdei Kvasznay Éva az 1970-es évek óta kiállító művész, szépirodalmi és művészeti írások publikálója, folyóirat szerkesztő. Művészetszervezőként is nagyon aktív tevékenységet folytat, többek között alapítója az immáron 20 éves Csepeli Alkotó Fórumnak, valamint a Prokop Péter-díjnak. 2012-ben Csepel Szolgálatáért díjban részesült. Az általa fenntartott Erdei Éva Galéria kiállításaival, előadásaival érdekes színfoltja Csepel kulturális életének. Ezen tevékenységéért családjával együtt Csepel Örökség díjat is kapott 2012-ben.

A megnyitón Éva néni, aki maga is középiskolás diákok sokaságát tanította hosszú időn keresztül, nem csak nagy szeretettel és lelkesedéssel válaszolt tanulóink kérdéseire, de folyamatosan buzdított kicsit és nagyot a rajzolásra, az alkotás örömének megélésére.

A kiállítás megnyitóján Pásztor-Vancsó Viktor 4.a osztályos tanuló működött közre, aki szép énekével mindnyájunkat lenyűgözött.


2019. március 12.

Jedlikben jártunk

A 7. osztályos tanulóink nagyon várták azt a pillanatot, hogy ismét a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek. A lelkesedés nem hagyott alább, várták ezt az újabb alkalmat tanulóink.

A fizika kísérlet témája az Arkhimédész törvénye volt, melyet párban végeztek tanulóink.

Megismerkedtünk az arkhimédészi hengerpárral és a „vegyes használatú” erőmérővel is. Nemcsak a méréshatára volt nagyobb az általunk használthoz képest, de még tömeget is mérhetünk ezekkel. Feladatunk az volt, hogy kimutassuk a folyadékba merülő testre felhajtó erő hat és ennek nagysága megegyezik a test által kiszorított folyadék súlyával. Természetesen folyadék mellett ez a törvény gázba merülés esetére is igaz. A fürdőkád és a királyi korona története nagy sikert aratott – amely szerint Hieron király (i. e. 308 – 215) arra kérte a tudós-feltalálót, hogy állapítsa meg egy koronáról annak tönkretétele nélkül, hogy tiszta aranyból van-e? A legenda szerint Arkhimédész a vízzel teli kádba beszállva jött rá, hogy a kiszorított víz térfogata megegyezik a belemerülő test térfogatával.

Arkhimédész módszere az volt, hogy egy vízzel telt edénybe merítette a koronát, és megmérte a kiszorított víz térfogatát. Vett két ugyanolyan súlyú ezüst és aranytömböt, megmérte velük is a kiszorított víz térfogatát, és mivel a korona által kiszorított víz térfogata a kettő között volt, így rájött, hogy a korona nem tiszta aranyból készült, hanem ezüst is van benne. Innen már könnyen ki tudta számolni a korona sűrűségét, és hogy hány százalék benne az ezüst.

A folytatásban tanulóink biológiai kísérleteket végeztek. Keményítőt mutattak ki élelmiszerekből és a nyálamiláz keményítő bontó hatásának kimutatását végezték.

Burgonya, rizs, tészta és alma volt a segédanyag, amelyekre lúgos jódoldatot cseppentettek és az elszíneződésből megállapítható volt az élelmiszerek keményítő tartalma. Csak az alma nem színeződött el, a hipotézist így igazolta a kísérlet, miszerint a gyümölcsökben nincs. A másik kísérletben a kémcsőbe keményítő oldatra lugol oldatot cseppentettek tanulóink – hatására kékes színűvé vált – majd nyálamilázt ráöntve visszaállt az eredeti állapot, azaz a keményítőt lebontva színtelen lett a folyadék.

A kísérletek után a A tenger titkai c. filmben – a 3D-s szemüvegen keresztül – különlegesen érdekes volt látni a ragadozókat,a viselkedésüket.

Hasznos ismereteket szerezhettek tanítványaink a laborban, különleges élményekkel gazdagodtak ezen a napon is.


2019. március 18 – 20.

Projekt napok

Téma: A víz

A tanulók kreativitásának fejlődését és a tapasztalati úton szerzett ismeretek bővülését segíti elő a projektoktatás.

Idén a víz volt a témánk aktualitását az adta, hogy közel volt a víz világnapja – március 22.

Ebben az évben az esemény szlogenje: Vizet mindenkinek! Ez a jelszó pontosan érzékelteti, milyen nagy kihívás ma a világban, hogy minden egyes ember számára elérhető legyen a víz.

A Föld lakóinak 1/5-e él vízhiányos területeken, itt az emberek, állatok, növények sem jutnak elegendő vízhez. Ha víz hiányában a növény és állattenyésztés korlátozott, akkor az ott élők nem jutnak elegendő élelemhez. A tiszta ivóvíz, a helyes higiéniai gyakorlat, WC használat, kézmosás, csatornázás elengedhetetlen az élethez, a betegségek megelőzéséhez és a gyermekek egészséges fejlődéséhez.

Az osztályok különböző témát választottak, így készültek a víz felhasználásának bemutatására.

Az ötödik évfolyam bemutatta a csapadék hatását a földre. Megismertük a csapvíz jelentőségét és felhívták a figyelmünket az ásványvíz veszélyeire. A közeli Duna parton is jártak a gyerekek, a szemétszedésük által tisztává varázsolták a szakaszt. Fotókkal örökítették meg a tevékenységüket ilyen volt – ilyen lett címmel.

A hatodik évfolyam tanulói szólásokat, közmondásokat gyűjtöttek a vízzel kapcsolatban. Zavaros vízben halászik, nem sok vizet zavar, lassú víz, partot mos, él, mint hal a vízben…

Bemutatták hazánk fontosabb „vizes területeit” a Balatont, Dunát, Tiszát. A víz kémiai, fizikai tulajdonságait csokorba szedték.

A hetedik évfolyam tanulói prezentációt készítettek, amiből megismertük a nagy Csendes óceáni szemétszigetet, melyet 1988-ban fedeztek fel és területe három Spanyolországnyi,1,6 km2. A vízi élet ismertetésekor több újdonságot is hallottunk a halakról. A háztartási felhasználás előnyeit és hátrányait a lányok ismertették, kiderült milyen jártasak a konyhában.

Egy érdekes kísérlet is végeztek, szegfűt ételfestékes vízbe tettek és 24 óra elteltével a szirmok elszíneződtek – jelezve a növény felszívta azt. A Titanic sem maradhatott ki az érdekességek közül, önállóan készített prezentációban néztük meg az elindulást, a jéghegynek ütközést és a katasztrófát, menekülést. A túlélők és áldozatok számán mindenki elcsodálkozott. Totót is készítettek, így tették próbára a többiek figyelmét.

A nyolcadik évfolyam tanulói a víz rejtett bölcsességeibe avattak be minket illetve a vizek védelmére hívták fel figyelmünket. Az árvizek, katasztrófák témában a képek és az adatok bizonyították, hogy nemcsak hazánkban, de a nagyvilágban is szükség van folyóink, tavaink védelmére.

Zárásnak egy vízimalom működését láthattuk az egyik hetedikes tanulónk saját készítésű modelljét mutatta be.

Sok szép tabló, plakát és ismertető készült a három napban, melyekből kiállítást is szerveztünk.


2019. március 27.

Virágom, virágom”

A Csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc Fotóklub

alkotóinak kiállításaival

Örömteli, hogy immáron sokéves hagyományként fogadhattuk iskolánkban a fotóművészeket, és alkotásaikban heteken át gyönyörködhettünk. A természetfotókon most a virágoké volt a főszerep, igazi tavasz varázsolódott általuk a falakra. Színek és formák kavalkádja, a teremtett világ hétköznapi csodái, melyekre a rohanó ember már fel sem figyel.

A kiállítást Oberlander Sándor, a fotóklub művészeti vezetője nyitotta meg, aki szívesen válaszolt a fotózás iránt érdeklődő gyerekek kérdéseire.

A kiállítás ünnepélyességéhez az 1.a osztályosok (Nemes Anna, Fűrész Panna, Gósi Kira, Malmos Eszter) kedves és vidám tavaszköszöntő verseikkel járultak hozzá, befejezésül pedig közösen elénekeltük a Tavaszi szél… kezdetű népdalt, melynek egyik sora adta a kiállítás címét is.


2019. április 11.

Kutató Diákok Tudományos Konferenciája

 

Hatalmas siker a Mórában!

A Kutató Diákok Tudományos Konferenciáján a Móra Ferenc Általános Iskolát 13 tanulónk képviselte. Valamennyien bejutottak a százhalombattai regionális döntőbe, ahol elsöprő sikert arattak.

I. helyezést ért el:

Körmendi Hanna Sára (5. osztályos tanuló) „Túlélés a rácsok mögött?”

(A vörös panda  megmentése) c. kutatásával.

II. helyezést ért el:

Farkas Tímea (4. osztályos tanuló): „Színjátszóként mit jelent számomra a musical?”, valamint Szilágyi Nóra (4. osztályos tanuló) „Négylábú hősök azt ember szolgálatában”  c. kutatásával.

III. helyezést ért el:

Fortunyák Flórián, Haga Vanessza, Jósvai László, Kurucz Zsófia, Pásztor-Vancsó Viktor, Póczak Dominik, Sifter Tibor, Sipos-Sztanyik Bulcsú 4. osztályos tanulók

Az I. és II. helyezettek jutottak tovább az országos döntőbe. 

Gratulálunk kutató diákjainknak, akik egyben Csepelt is képviselték.

Nagyon büszkék vagyunk rájuk!


Öko-és egészségnap

2019. április 26.

Április 26-án rendeztük iskolánk felső tagozatán az Öko-és egészségnapot. Előzetes feladatként az osztályok elkészítettek az egészséges táplálkozás alapelveit bemutató posztert.

A tanulók nyolc állomáson mérhették össze tudásukat az egészség és környezetvédelem témájában. Forgószínpad szerűen összeállított helyszínek változatos és elgondolkodtató témákat dolgoztak fel. Az osztályok a helyszíneket az osztályfőnök vezetésével látogatták meg. A globális környezeti problémák és szelektív újrahasznosítás témaköre mellett megismerkedhettek a tanulók az egészséges táplálkozás szabályaival, ételallergiák, fogmosás, valamint elsősegélynyújtás jelentőségével.

A tanulók figyelemmel hallgatták a szenvedélybetegségekről szóló hasznos információkat, és a relaxáció gyakorlati alkalmazása is sok segítséget nyújtott mindennapi tevékenységükhöz. A tapasztalati úton szerzett tudás kiegészült változatos feladatlapok, totók és keresztrejtvények megoldásával. A rendezvény hasznos ismeretterjesztő programjai színvonalas élménnyel gazdagították iskolánk hagyományait.


2019. május 8.

Végh Péter

fotó- és képzőművész kiállítása

Kedves és ismerős vendéget köszönthettünk iskolánkban, hiszen Végh Péter a Csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc Fotóklubjának tagjaként már sok fotóját hozta el tanulóink körébe a természetfotókból álló hagyományos tavaszi kiállításokra.

Most azt is megtudhattuk, hogy a fotózás szeretete mellett a képzőművészet legalább olyan fontos a számára. Szinte mindenféle technikával dolgozott már, ezt a kiállított képek is jól tükrözik: hiszen láthatunk ceruza-, illetve tollrajzokat, akvarelleket, olajfestményeket, kollázst, sőt számítógépes grafikát is. A művész külön felhívta a figyelmet a fapáccal festett képeire, mostanában ez az anyag foglalkoztatja leginkább.

Némelyik kép ismerősnek tűnhet, hiszen már fotóként találkozhattunk velük előző kiállításokon. Végh Péter elmondása szerint azért is kezdett el fotózni, mert mindig is lovakat szeretett volna rajzolni, de azok nehezen álltak volna mozdulatlanul modellt hosszú órákon keresztül. Ezért készültek a fényképek.

Ahogyan a fotói, úgy a most látható képek is a művész nagy természetszeretetéről tanúskodnak.

Az egybegyűlteket Küler János 3.a osztályos tanuló kürtjátéka, valamint Pásztor-Vancsó Viktor 4.a osztályos tanuló énekhangja köszöntötte. A kiállítást a barát és alkotótárs Oberlander Sándor nyitotta meg.


2019. május 20.

Az ALPIQ Csepeli Erőműben jártunk

Május 20-án a 8. évfolyamos tanulóink látogatást tettek az Alpiq Csepeli Erőmű Kft-nél.

Mielőtt beértünk, a régi gyár területén tettünk egy kis sétát és megismertük a történetét is. 1892-ben a Weiss Manfréd Lőszergyár az akkor még szinte puszta Csepelre költözött, ami 250 hektáron fekszik és ma is megtalálható itt a 216 épület. Igazi retro élmény volt sétálni a Csepel Vas – és Fémművek területén.

A szigorú biztonsági előírásokat meghallgattuk a belépéskor az erőmű portáján, csak utána mehettünk be a hatalmas épületbe. Az erőmű történetéről és működéséről láttunk egy filmet. A programban szerepelt egy teszt kitöltése a látogatás végén, ezért jegyzeteltünk is a film és az előadás alatt. A helyszíni bejárás volt a legizgalmasabb része a napnak, amikor a vezénylő teremben a számítógépes irányítást megnézhettük, a hatalmas turbinákat megfigyelhettük és nem utolsó sorban a kazánház tetejére is felmászva gyönyörködhettünk tízemeletnyi magasságból a főváros budai és pesti oldalában. Saját fejünkön a védősisak látványa először furcsa volt, a fülvédő használatát is csak a hatalmas zajjal teli csarnokban értettük meg. Utoljára a tesztet töltöttük ki. A legjobban szereplő tanulók hasznos nyereményeket is kaptak, de mindenkinek jutott toll, ceruza és jegyzettömb. Finom harapnivalóval is megkínáltak bennünket.

Jól éreztük magunkat, hasznos ismeretekkel és élményekkel gazdagabban tértünk haza.

Képek a galériában

2019. május 20-24.

Határtalanul Erdélyben

Utazásunk „Tündérországban”

Iskolánk tanulói évről-évre csatlakoznak a „Határtalanul!” pályázat keretében azokhoz az iskolákhoz és gyerekekhez, akik a határon túli magyarlakta területek megismerését tűzik ki célul. Az idén májusban mi is öt emlékezetes napot töltöttünk Erdélyben.

A kirándulás megvalósításához szükséges összeget az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett „Határtalanul” pályázaton nyertük el.

Utunk célja az volt, hogy hetedikes tanulóink megismerkedhessenek Székelyföld természeti, kulturális, történelmi kincseivel.

Hogy minél felkészültebben indulhassunk, az utazás előtti hetekben felkészítő foglalkozásokat tartottunk, melyeken „Tündérország” történelmi, irodalmi, néprajzi kincseivel ismerkedhettek meg a gyerekek. Ismereteiket, gyűjtőmunkáik anyagát füzetben rendszerezték.

Utazásunk során természeti szépségekben gyönyörködhettünk, beszéltünk kialakulásuk módjáról, a hozzájuk fűződő mondákról, történetekről. A Tordai hasadék, a sóbánya, Szováta, Békás szoros, Gyilkos-tó, Csíksomlyó, Hargita . . . csak néhány ízelítő a csodákból.

Legnagyobb élményünket mégsem a természet, a történelem, vagy az irodalom különlegességei adták, hanem a körispataki Csősz Lajos székely szalmakalap készítő mester élő történelemórája. Ízes előadásából megtudtuk kik is a székelyek, hogyan éltek, élnek, gondolkodnak, éreznek. Milyen olthatatlan haza- és természetszeretet lakik a szívükben.

Arany János szavaival búcsúztunk Erdélytől: „Nekem áldott az a bölcső,
mely magyarrá ringatott”

A következőkben olvashatnak az útról egy kis ízelítőt a gyerekek tollából:

Erdélyben jártunk

Május 20-án hétfőn 6:15-kor indultunk el a Vermes Miklós Általános Iskola parkolójából. Négy órán át utaztunk, míg elértük a határt. A határnál minden könnyedén ment. Utunk a Tordai Sóbányához vezetett, ahol egy aranyos székely hölgy vezetett körbe minket. A járatokban és a nagyteremben különleges látvány fogadott, a földalatti világ rendkívül érdekes volt. Ezután újra buszra ültünk, és Tibódig meg sem álltunk. Meleg vacsorával vártak minket, lepihentünk, hogy másnap újult erővel vághassunk neki az új kalandoknak.

Kedden kipihenve nekivágtunk a napnak. Ezen a napon Farkaslakára látogattunk el. Itt egy kis séta után megérkeztünk Tamási Áron szülőházához, ahol hallottunk az író életéről, írásairól. Ezután elindultunk Parajdra, a sóbányába. A parajdi sóbánya izgalmas és felejthetetlen élményeket adott nekünk. A hatalmas terem lenyűgözött minket. Aznap még a Medve-tavat is meglátogattuk Szovátán, melyről megtudtuk, hogy egy barlang beszakadásával jött létre. A korondi vásárolgatás után visszaindultunk a szállásra, Tibódra, de előtte betekintettünk a sóvágás titkaiba.

Szerdán Mádéfalván megkoszorúztuk a székely népirtás emlékművét. Utána a Békás-szoros felé vitt minket az útunk. Busszal, majd gyalog mentünk. Eközben megtekintettük a Gyilkos-tavat is. Ezután új szállásunkhoz vettük az irányt, itt megnéztünk egy különleges székely temetőt.

Csütörtökön Kőrispatakra indulva megálltunk Bözödújfalunál. Később egy medvét és két medvebocsot is láttunk. Jártunk egy székely bácsinál, aki mesélt az életéről, a múltról, a jelenről, és mondott pár érdekességet arról, hogyan élik meg mindennapjaikat. Kaptunk tőle egy ajándék kalapot, amelyet székely és magyar szalaggal díszített. Este összepakoltunk, hogy másnap egyszerűbb legyen az indulás.

Pénteken reggel indultunk haza Budapestre. Útközben ellátogattunk Kolozsvárra, megtekintettük Mátyás király szobrát és szülőházát. Ezután Királyhágón álltunk meg, Erdély bejáratánál, ahol nagyon szép volt a kilátás. Este tíz óra környékén érkeztünk vissza a megbeszélt találkozási helyre. Felejthetetlen élményekben volt részünk, hálásak vagyunk a lehetőségért. Mindenkinek ajánljuk, hogy ha csak teheti, látogassa meg Erdélyt.

Budapest, Móra Ferenc Általános Iskola, 7. évfolyam

B. Dóra és G. Dzsenifer

Képek a galériában

2019. május 30.

Kémikusok a Mórában – Tehetség pályázat

Iskolánk számára elsődleges feladat a tehetséges gyerekek támogatása. Ennek bizonyítékaként került sor 13 kutató diákunk, valamint a „Kémikusok a Mórában” című pályázat keretein belül tevékenykedő tanulóink bemutatkozására.

2019. május 30-án – egy, a pályázatot lezáró délutáni program keretén belül – kutató diákjaink és a kis kémikusok bemutathatták tudásukat a szüleiknek, tanáraiknak és a többieknek. Ezzel lezárva az Emberi Erőforrások Minisztériuma által a Nemzeti Tehetség Program keretében megvalósított pályázatot.

Az eseményt Morovik Attila alpolgármester úr nyitotta meg.

A rendezvény célja az volt, hogy minél szélesebb körben bemutassuk a projekt során a felfedező műhelyben történt fejlesztő munkát. A „Kémikusok a Mórában” című projekt az intézményünkben tanuló fiatal tehetségek számára szervezett, új kezdeményezésű, egész tanéven átívelő, 60 órás, tanórán kívüli, felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program. A műhely vezetője Szalontai Éva kémia tanár volt.

A tanulók nagy lelkesedéssel és hozzáértéssel láttak neki gyakorlati feladataik bemutatásának, amelyek érdekesek és szakszerűen megtervezettek voltak a kísérletezők és a nézők nagy örömére. Jó volt látni, hogy a tanulók milyen könnyedséggel mozogtak a kémiai ismeretek és kísérletek – sokak számára nagyon elvont – világában.

A Móra 13 diákja a Kutató Diákok Tudományos Konferenciájának regionális döntőjébe jutott. Ezen a rendezvényen ők is lehetőséget kaptak arra, hogy néhány mondatban bemutathassák tevékenységüket, kutatási területeiket.

A tudományos munkát Lőrinz Enikő tehetség munkaközösség vezető koordinálta, aki elgondolkodtató előadást tartott a tehetséggondozásról.


2019. június 3.

8. osztályos vizsga

Június 3-án a 8. évfolyamos tanulóink év végi vizsgát tettek egy-egy választott humán- és reáltantárgyból.

A nevelőtestület azért tartja ezt fontosnak, mert ez az első vizsgahelyzet a tanulók életében, amikor teljesen önállóan kell tételszerűen megfogalmazni a gondolataikat. A jövőre és a középiskolás évekre szeretnénk ezzel felkészíteni diákjainkat.

Izgatottan álltak a megmérettetés előtt. Ugyan sejtették, hogy mi vár rájuk, mert szaktanáraik felkészítették őket a vizsgára mégis félelemmel, vegyes izgalommal készültek és bátorították egymást.

A szaktanárok által előzetesen megadott tételek kiválasztása a kompetencia alapú oktatás (ismeret+képesség+attitűd) szemléletét tükrözik. A tanév során a gyerekek rendszeresen konzultáltak a felkészítő tanáraikkal a témakörök és az elkészítendő prezentációk anyagáról. Az idei tanévben 35 tanuló adott számot a tudásáról.

Kiváló eredménnyel 5 tanuló vizsgázott: Dobrosi Alexandra, Fortunyák Kamilla, Kovács Diána, Hanák Renáta, Kálmán Dávid.

Ők mindkét választott tantárgyból 5-ös érdemjegyet kaptak.

3 tanuló végzett még nagyon szép eredménnyel: Czirják Tímea, Ferenci Vivien, Császár Lili. Ők az egyik választott tárgyból 5-öst, a másikból 4-est kaptak.

Az egyik legnépszerűbb tantárgy biológia volt, amit tanulók több mint a fele választott vizsgatárgyául.

A diákok többsége magas színvonalú, tartalmas feleletekkel és igényes prezentációkkal bizonyította alkalmasságát a középiskolára. Jó volt ezt látni. Nyugodtabb szívvel engedtük továbbtanulni nyolcadikosainkat a sikeres vizsgák után.


2019. június 14.

Ballagás

Június 14-én reggel korán érkeztek a diákok – az utolsó nap – elindult a sürgésforgás. Mindenki ballagási lázban égett. A hetedikesek díszítették fel az iskolát, Zsuzsa néni és Sanyi bácsi és néhány segítőkész szülő segítségével. Minden osztály pompás ruhába öltöztette a tantermét, virágok a táblán és az asztalokon, a folyosókon.

Vártuk türelmesen a csengőt, hogy elinduljanak a nyolcadikosok osztályfőnökeik, Annamari néni és Márta néni vezetésével. Végigjárták az iskola tantermeit majd a tornateremben kezdődött meg a búcsúztatás.

Az ünnepi hangulatban a hetedikesek nevében Csordás Henrietta és Gódor Dzsenifer köszönt el a nyolcadikosoktól.

A nyolcadikosok nevében Leskó Lili, Fortunyák Kamilla és Czirják Tímea mondott búcsúbeszédet elköszönve tanáraiktól és az itt maradó ”mórásoktól”. Mikus Judit intézményvezető asszony megható, az elmúlt nyolc évet felidéző gondolatokkal köszönt el a végzősöktől. Emlékeztette a ballagókat, hogy az iskola kapuja nyitva áll, szívesen látjuk őket a későbbiekben is. Könyvjutalmat kaptak azok a diákok és szülők, akik az elmúlt nyolc évben sokat tettek hozzá az osztály és az iskola életéhet, öregbítették az iskolánk hírét. Az intézményvezető asszony kiemelte a nyolcadikos vizsgán eredményesen szereplő diákokat is, örömünkre mindkét osztályban volt ilyen tanuló. Az időjárás kegyes volt hozzánk ezen a napon és befejezésül az udvaron a léggömböket engedték el a ballagók. Elrepültek a léggömbök, elszálltak a diákévek itt a Mórában.

Ballag már a vén diák…” kirepültek diákjaink, új utakon, új iskolákban, középiskolás diákként folytatják tanulmányaikat.

További sikereket kívánunk minden ballagó diákunknak a középiskolai tanulmányaik során!

Képek a galériában