Móra Ferenc Általános Iskola

2017. szeptember 1.

Tanévnyitó ünnepély

A hosszú nyári szünet után már izgatottan várta minden kisdiák és tanár az iskolát. A másodikosok vidám versekkel és zenével köszöntötték az új tanévet. Hagyományainkhoz híven a nyolcadikos tanulók Móra jelvénnyel kedveskedtek a kicsi elsősöknek.

Szalai Borbála: Legyen öröm a tanulás!

 

Hangosabbak ma az utcák,
Gyerekektől népesek,
Valahogyan még a nap is
Szebben ragyog, fényesebb.
Izgatottan várt e napra
Minden kezdő kisdiák:
Az iskola előttük is
Kitárja ma kapuját.
Megtanulnak betűt vetni
A tétova kis kezek:
Csengő-bongó szép szavakkal
Telnek majd a füzetek…
Ma, amikor útnak indul
A sok kicsi iskolás,
Kívánjuk, hogy öröm legyen
Számukra a tanulás!

Képek a galériában

2017. szeptember 27.

Felső tagozatosok budapesti sétája

Iskolánk pedagógiai programjának egyik legfontosabb célkitűzése Magyarország értékeinek felfedezése és a nemzeti kultúra ápolása. A felső tagozatos évfolyamok ezért minden évben megtekintik fővárosunk különböző nevezetességeit egy séta keretében.

Idén az 5. a osztály a Petőfi Irodalmi Múzeumban járt, ahol a költő életét és munkásságát feldolgozó kiállítást tekintette meg. A tanulók játékos formában nyomozást tartottak és feladatlapot töltöttek ki Petőfi Sándor küzdelmes életéről.

A 6. évfolyam számára a Gellért-hegy megmászása jelentette az igazi élményt, de a Citadella Sziklakápolna és a Gellért fürdő szépségeiben is gyönyörködhettek. Végül az 5. és 6. osztályosok s csúszdapark játszóterén vidám perceket töltöttek el.

A 7. évfolyam előzetes felkészülés alapján tekintette meg az Iparművészeti Múzeumot, Nemzeti Múzeumot, Magyar Rádió és a Vásárcsarnok épületét, ahol a piaci vásárlás élménye is gazdagította a programot.

A 8. osztály a Petőfi Irodalmi Múzeum Szabó Magda életét és gazdag írói munkásságát bemutató kiállítást nézte meg. A tanulók érdeklődéssel vettek részt az interaktív múzeumi foglalkozáson. Majd a Bazilika megtekintése után a Duna parton a Pesti Vigadótól a Boráros térig folytatták útjukat.

A hagyományos budapesti séta ismét emlékezetes közösségi élményt nyújtott a tanulók számára.

Képek a galériában

2017. szeptember 28.

Bíró Ferenc és Bíró Dóra Adrienn

képzőművészek kiállításának megnyitója

A 2017/2018. tanév első kiállításnak ünnepélyes megnyitójára szeptember 28-án került sor. Bíró Ferenc és lánya, Bíró Dóra Adrienn hozták el iskolánkba alkotásaikat.

Bíró Ferenc, bár gyermekkorától fogva szívesen rajzolt, festett, mégis civil foglalkozást választott. Felnőttként egy múzeumi tárlat adott számára ösztönzést arra, hogy ismét az ecsethez nyúljon. Azóta a folyamatos önképzés, művészeti kurzusokon való részvétel eredményeképp számos alkotás került ki kezei alól.

A kiállításon megtekinthetjük az elsőként elkészült festményt, mely egy Munkácsy kép alapján került vászonra. A tájképek mellett portrék, állatábrázolások, az épített környezet részletei is láthatók.

Iskolagalériánk nagyobb részében Bíró Dóra Adrienn festményei, rajzai kaptak helyet. Dóra 1989 és 1997 között iskolánk tanulója volt. Mint szülő, Angyal Dávid (4. a) és Simon (2. b) édesanyja néhány éve ismét mindennapos látogatója almamaterének.

Középiskolai tanulmányait a Jelky András Ruhaipari Szakközépiskolában végezte, itt érettségizett 2001-ben, majd egy év múlva technikusi vizsgát tett. 2003- 2004 között elvégezte az iskola divat- stílustervező szakát is. 2004-ben a VISART Művészeti Akadémia Vizuális Kommunikáció Szakán tanult tovább. Tanulmányait a családalapítás miatt megszakította, ma három gyermek büszke anyukája.

A kiállításon a tanulóévek minden szakából láthatunk alkotásokat, leginkább szénnel, ceruzával készített portrékat, jellegzetes színvilágú festményeket, tájképeket, csendéleteket, de nagyon érdekesek a plakáttervek és a divattervek is. Dóra saját elmondása szerint rajztehetségét az édesapjától, a ruhák iránt érdeklődését pedig az édesanyjától örökölte.

A megnyitó megkapó családi ünneppé vált azáltal, hogy az édesanyát és a nagypapát Simon és Dávid furulya-, illetve kürtmuzsikája köszöntötte. Követendő példa lehet ez mindenki számára.

Képek a galériában

2017. október 2.

Zene világnapja

A zene hatalmas dolog.

Egy dal megváltoztatja a kedved, emléket teremt, megváltoztathatja az életedet.”

A Zene világnapját október 1-én ünnepeljük Yehudi Menuhin világhírű hegedűművész kezdeményezésére. Iskolánkban október 2-án délelőtt az alsó és felső tagozat néhány tanulója adott „ízelítőt” a zene sokszínűségéből. Angyal Simon (2.b) furulyázott, Körmendi Hanna (4.a) fuvolázott, Márton Szonja (6.b) pedig a kürtöt szólaltatta meg. Az énekkarosok Beethoven: „Mormotás fiú” dalát és „ A Csitári hegyek alatt” című népdalt énekelték el. Befejezésül – hangfelvételről – Yehudi Menuhin csodálatos hegedűjátékában gyönyörködhettünk.


 

2017. október 6.

Iskolai megemlékezés az aradi vértanúk napjáról

16 éve a magyar kormány nemzeti gyásznappá nyilvánította ki október 6-át.

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően az Aradon kivégzett 13 vértanúra, valamint Gróf Batthyány Lajosra Magyarország első független felelős kormányának miniszterelnökére emlékeztünk. A halálos ítéletet Haynau tábornagy hozta.

Én a rend embere vagyok, és nyugodt lelkiismerettel lövetek főbe százakat, mert szilárd meggyőződésem, hogy ez az egyetlen eszköz minden jövendő forradalomnak elejét venni.”

A hősök életüket adták a hazáért és a szabadságért. Ezt a gondolatot adták át iskolánk tanulóinak a 6.a és 6.b osztály szereplői Somfai Zsuzsanna és Tényi Imre tanárnő és tanár úr szervezésével.

A megemlékezés alatt háttérben halk zene szólt a Beethoven III. szimfónia és Mozart: Lacrimosa, Muzsikás: A temetőkapu

A versekkel, a történelmi események felelevenítésével, vetítéssel gazdagított műsor igazán hozzájárult ahhoz, hogy ismét átérezzük ezt a sötét korszakot és méltóképpen emlékezzünk nemzeti ünnepünkre.

 Emlékezzünk!

 


2017. október 6.

Állatok világnapja

Agility bemutató iskolánkban

 

Az állatok világnapja alkalmából október 6-án délután látogatott el hozzánk négy kutya és gazdáik, akik agility sporttal foglalkoznak.

Az agility egy olyan kutyás sport, amely minden kutyafajta számára nyitott, akár  társasági kutyák és keverékek számára is Jelentése: tevékeny, ügyes. Elsődleges célja a show, a szórakoztatás volt, később versenysporttá vált. A verseny a díjugratáshoz hasonló. Egy pálya 15-20 akadályból áll, amelynek sorrendje és útvonala versenyenként különbözik, a bíró határozza meg. A verseny végén értékelik az egyes köröket, itt elsősorban a hibátlanság számít, a gyorsaság csak másodlagos szempont.

Ebből adtak ízelítőt Ádám-Bökényi Bernadett és csapata. Négy kutya felváltva járta végig az akadályokat. A gyerekek mindegyiket lelkesen megtapsolták. Mí a négy hónapos border collie még csak most tanulja a pályát, de már lelkesen futott át az alagúton. Belőle is ügyes versenyző lesz majd. Ő volt a gyerekek kedvence. Tasli a mudi fajta kutyus gyorsan és fegyelmezetten futott végig a pályán. A végén lelkesen simogatták a gyerekek a kutyusokat.

Egy 10 kg-os kutyatáppal és jutalomfalatokkal köszöntük meg a bemutatót.

 

Képek a galériában

2017. október 16.

Állatkerti kirándulás

Iskolánk ÖKO programjának keretében az alsó tagozat ellátogatott a Fővárosi Állat-és Növénykertbe. Kirándulásunk témája ebben az évben: „ A vízben és vízparton élő állatok ” volt. Közvetlen megfigyeléseink mellett igyekeztünk minél több információt összegyűjteni a tájékoztató táblák segítségével. A látottakról rajzot és tablót készítettek az osztályok. Ezekből kiállítást rendeztünk. A tanulmányi kiránduláson szerzett ismereteket a környezetismeret órákon folyamatosan dolgozzuk fel. Élményekben és tapasztalatokban gazdagodva töltöttük el ezt a gyönyörű októberi napot.

A 2. b osztály beszámolója a kirándulásról:

Osztályunk minden diákja részt vett a kiránduláson. Tömegközlekedési eszközökkel közelítettük meg a Fővárosi Állat-és Növénykertet, ezzel gyakorolván az utazási normákat. A gyerekek izgatottan kezdtek neki a túrának. Elsőként a nagy tavat vettük szemügyre és az ott élő vízi és vízparti állatokról beszélgettünk. Betekintést nyertünk a Magyarországon előforduló különféle halak mindennapjaiba. Megcsodáltuk a vízben játszadozó fókákat és a föl s alá járkáló jegesmedvét is. Túránkat a Varázshegy alapos körbejárásával fejeztük be. Itt először tengeri állatok modelljét láthattuk (medúza, bálna, cápa stb.), később rájákat simogattunk, majd különféle csodás, színes tengeri kis halakban gyönyörködtünk. A gyerekek nagyon érdeklődőek voltak, jól érezték magukat a kirándulás során. Reméljük, jövő ősszel is hasonló élményekben lehet részünk.

Latinovics Anett 2.b osztályfőnöke

Képek a galériában

2017. november 8.

Kerületi szépolvasó verseny

Körmendi Hanna Sára 1. helyezett

A kerületi szépolvasó versenyt ebben a tanévben is az Arany János Általános Iskola (régi nevén: Kék Iskola) rendezte.

Iskolánkat 3. évfolyamon Szilágyi Nóra, 4. évfolyamon Körmendi Hanna Sára képviselte. Nóra a sikeres szereplésért emléklapot kapott.

A csepeli 4. osztályosok közül – a zsűri döntése alapján – Hanna bizonyult a legjobbnak. Ő képviseli a XXI. kerületet a budapesti szépolvasó versenyen: november 30-án, a Fazekas Mihály Gimnáziumban.

Gratulálunk, és sok sikert kívánunk a további szerepléshez!


2017. november 8.

Jedlikben jártunk

A 7. osztályos tanulóink nagyon várták azt a pillanatot, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek. Fontos az első élmény, a benyomás egy igazi labor milyen is lehet, hiszen csak hallottak róla. A fehér köpeny varázsa megtette a hatását, tanulóink lelkesen végezték a kísérleteket. A jövő tudósai pontosan követték a tanári utasításokat így a korábbi elméleti tudásukat a valóságban is láthatták, tapasztalhatták.

A kémia kísérlet az oxigén előállítása és kimutatása volt. A gyerekek hidrogén-peroxid oldatból állítottak elő oxigént barnakőpor katalizátor segítségével. A fejlődő gázt parázsló gyújtópálcával mutatták ki. A tanulók megtapasztalhatták a katalizátorok reakciósebességre gyakorolt hatását. Megbeszéltük az enzimek működési elvét, melyek biokatalizátorként segítik az élő szervezetekben a kémiai reakciókat.

A kémia kísérlet után fizikából is új ismeretekre tehettek szert tanulóink.

Tapasztalatot szereztek fizika kísérletezéseik során, mit is jelent a mágneses kölcsönhatás. Rúd –és patkómágnes mágneses terét tettük láthatóvá, érdekesen rajzolódtak ki az erővonalak az üveglapon. Vonzás és taszítás a mágnesek között – érthetővé vált, miután kézbe vették a mágneseket. Megértették, mit is jelent a mágnes pólusa, hogyan működik az iránytű. A hűtőmágnes már nem csak dísz lesz ezek után a konyhában. Működési elvének lényege hogy a mágnesek megfelelő irányba állításával az egyik oldal mágnesesség ereje duplára növelhető.

A kísérletek után A tenger mélyén c. filmben – a 3D-s szemüvegen keresztül – különlegesen érdekes növényeket és állatokat tekinthettünk meg, mintha mi is a vízben úsznánk.

Képek a galériában

2017. november 10.

Fizikai találmányok és feltalálók

Márton napjához különleges népszokások fűződnek, de a felsős tanulóink nemcsak ezért várták már ezt a napot. A naptárba azért került be, mert a tudomány hónapja első programjaként feltalálókkal és találmányokkal ismerkedtek az érdeklődő felsős tanulók.

A fizika előadó átrendezése, utalt arra is, hogy érdekesség is lesz csoportmunkában.

A terembe lépve zene fogadta a tanulókat – a Republic együttes számait mindannyian kedveljük.

Máris egy olyan találmánnyal szembesültünk, ami a korunk kedvencévé, életünk részévé vált, a számítógép. Felkapcsoltuk a villanyt a borús időben – újabb találmány és lassan rájöttünk, hogy teli vagyunk olyan vívmányokkal, amit elődeinknek köszönhetünk. Golyóstollat használunk manapság – és most derült ki ez egy magyar tudós nevéhez fűződik.

Asztalonként kaptak a tanulók 2-2 borítékot az apró darab puzzlét összerakva a teljes arcképek már adták is a témát – kik ezek a híres fizikusok, mit fedeztek fel, akiknek sokat köszönhetünk.

Női feltalálókról is megemlékeztünk, hallottunk sok magyar tudósról is. Ezen a délutánon a fizika történetéből öt híres tudóst emeltünk ki és a találmányaikról beszélgettünk:

Sir Isaac Newton, angol fizikusmatematikuscsillagászfilozófus és alkimista; az újkori történelem egyik kiemelkedő tudósa,a teleszkópját is megnézhettük fotókon;
Öveges József, a piarista szerzetespap, tanár, népszerűsítette a fizikát a fiatalok körében a Magyar televízióban 100 kérdés – 100 felelet című műsor;

Marie Curie, lengyel származású francia fizikus és kémikus, kétszeres Nobel díjas, radioaktivitás úttörő kutatója, párizsi Sorbonne első női professzora;

Bíró László, a golyóstoll feltalálója;
Neumann János, a kettes számrendszer alkalmazása, az elektronikus számítógépek belső szervezésének elméletének kidolgozása fűződik a nevéhez (Neumann-elv)

Régi filmeket néztünk fekete- fehérben: Mindenki iskolája, Delta – a tudományos híradó, Öveges professzor kísérletei gyerekeknek – mind-mind hasznos ismereteket adott.

Ez a délután is kellemesen telt, sok és hasznos ismerettel gyarapodtak tanulóink, kiderült számukra milyen érdekes is ez a világ.

Képek a galériában

2017. november 9.

Páva matiné a MÜPÁ-ban

2017. november 9-én már másodszor volt lehetőségünk arra, hogy a Művészetek Palotájában ingyenesen részt vehessünk a „Fölszállott a páva” műsorán.

Az alsó tagozatosok és a néptánc – szakkörösök, összesen 180 fő indult útnak ezen a borongós őszi délelőttön, hogy egy fergeteges, magával ragadó előadás részese lehessen. A programban az erdélyi magyarság táncai, dalai elevenedtek meg: Gyimes, Küküllő mente, Mezőség, Székelyföld és Kalotaszeg szemet gyönyörködtető viseleteiben léptek színpadra a táncosok, hogy legényes és forgatós táncaikkal elvarázsoljanak bennünket. A táncok között Diószegi László koreográfus és néprajzkutató mesélt az egyes tájegységek sajátosságairól, melyeket a háttérben megjelenő archív fotók segítettek elképzelni, megérteni. Tintér Gabriella népdalénekes pedig egy szép Küküllő menti népdalt tanított számunkra „Királyfalvi nagy hegy alatt…” kezdettel.

A fiúkat a kalotaszegi legényes verseny, a lányokat a gyönyörű viseletek ragadták magukkal legjobban. Csupa derűs arcú gyermekkel indulhattunk vissza az iskolába.


2017. november 13.

Márton napi szokások

A hagyományokhoz híven ebben a tanévben is megemlékeztünk Szent Mártonról, az ókori Pannónia híres szülöttjéről.

A néptáncosok pedig rövid játékfűzéssel és dramatikus jelenettel mutatták be az ehhez a naphoz fűződő magyar népszokásokat.

A gyermekdalok segítségével varázsoltuk a képzeletbeli ünnepi asztalra a rétest, a libapecsenyét és az új bort, mely ételek elengedhetetlen tartozékai az ünnepnek, s mindegyik Szent Márton egy-egy életeseményének szimbóluma is egyben.

A párbeszédben megidéztük a falusi pásztorünnepek hangulatát is, mely szintén a szent csodatételeire utalva alakult ki a hagyományos népéletben.

 

 

 

 

 

 

 


2017. november 17.

A rétisasok világa – kiállítás

2017. november 17-én a rétisasok csodálatos életével ismerkedtünk meg.

A kiállítást Dr. Fedina Laura orvos rendezte és szponzorálta. A szakmai szöveget Zágráb Károly ornitológus írta, aki 11 évig dolgozott a Fővárosi Állat- és Növénykertben a ragadozó madarak gondozójaként. Ő gondozta Jonnyt a fehérfejű rétisast, akinek történetét Dr. Fedina Lídia írta meg. A kiállításon Véghseő Klára festőművész és festőklubja tagjainak, tanítványainak festményeit, grafikáit láttuk. A rétisasokról készült gyönyörű fotók az állatkert, illetve Sándor István, Udvarházi Irén és Zomborácz Soma képei.

Képek a galériában

 


2017. november 22. és 29.

Alsó tagozat színházlátogatása: Harisnyás Pippi a Pesti Magyar Színházban

2017. november 22-én az iskola alsó tagozatával a Pesti Magyar Színházban a „Harisnyás Pippi” színházi előadásán jártunk.

A diákok jól tudták értelmezni az előadás mozzanatait, hiszen készültünk, megismerkedtünk a történettel. A gyerekek és a kollegák egyaránt rendkívül élvezték a produkciót. Humorával, kedves és néhol megható történéseivel szívünkig hatott a darab.

Soltész Bözse (főszereplő) aktivitásával szinte láttuk magunk előtt a „lázadó”, különc Pippit. Összhatásában megmozgatta képzelőerőnket, elgondolkoztatott több általa közvetített helyzeten és végül örömöt, megelégedettséget okozott mindenkinek a színdarab.

A visszajelzések alapján minden osztály szívesen foglalkozott és dolgozta fel a történetet. Sok kérdést tettek fel diákjaink számunkra és érdeklődőek voltak a témával kapcsolatban.

Feldolgozó drámaóra

Az előadás folytatásaként november 29-én a 3. b osztály egy különleges feldolgozó drámaórán vehetett részt Egervári György (Pesti Magyar Színház kollégája, dráma- és színházpedagógus) vezetésével itt az iskolában.

A sok gyermek izgatottan várta a találkozást. Rengeteg kérdés, válasz, meglátás és gondolat röppent fel és hangzott el a feldolgozás alatt. Hihetetlen aktivitással, tettrekészséggel dolgoztak a diákok.

Jelenetben is részt vehettek, ahol tanárként gondolkozhattak Pippiről. Jószívűségüknek, nyitottságuknak és problémamegoldó készségüknek köszönhetően a legtöbben Pippi nevelése mellé álltak.

A szakember nagyon megdicsérte a gyerekeket, s meglepődött nyitottságukon, pozitív egymáshoz illetve a problémákhoz való hozzáállásukon.

Nagyszerű volt látni a közös munkát a foglalkozáson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

2017. december 13.

Lucázás

– Szabad-e kotyolni?

– Szabad!

– Luca, luca kity-koty, kity-koty… ”

A néptánc-szakkörösök ebben az esztendőben is osztályról osztályra járva elevenítették fel a lucázás vagy kotyolás néven is ismert népszokást. A következő esztendő bő termését, gazdag állatszaporulatát segítő, valamint az egészséget, gazdagságot, szerencsét varázsló jókívánságokat érdeklődve és vidám hangulatban fogadták kicsik és nagyok egyaránt. A fehérleples lucalányok seprűikkel jelképesen körbeseperve megtisztítottak mindenkit bajtól, betegségtől egyaránt.

Kívánom, legyen részünk minden jóban az új esztendőben!


2017. december 22.

Szabad-e bejönni Betlehembe?”

Idén iskolánk hagyományaihoz híven ismét megtartotta a karácsonyi műsorát és a közös ünneplést.

Ebben a tanévben a 3.b osztály tanulói készültek betlehemi műsorral, amelyet mai keretbe illesztettek. Egy család adventi készülődésébe, hétköznapjába kaphattunk bepillantást, amelyben a karácsonyt váró kisgyermek azért búslakodott, mert az ünnep mindenről szól (rohanás, oda nem figyelés), csak arról nem, ami a legfontosabb. Ekkor egy nagymama jött segítségként, aki elmesélt egy történetet egy édesapáról, aki szintén volt gyermek és így a jelenet máris átalakult öreggel, pásztorokkal és kisbojtárral folytatva, akiket megszólítottak az angyalok, és akik e csodálatos jel után elindultak Betlehembe a kis Jézuskát köszönteni a jászolban.

Az előadás csodaszépen folytatódott és fejeződött be, mert mint kiderült a pásztorok szereplői nem akárkik voltak ám, hanem nagypapa és apa. Ezután a család a nagyszülőkkel együtt készült karácsonyra.

Az előadás után közösen énekeltünk, ez nagyon meghitté tette az ünnepet.

A kis betlehemi csoport az előadás után még fáradhatatlanul, jelmezben felöltözve, felkeresték a csepeli idősek otthonát. Nagy-nagy örömmel a betlehemi műsorból az idősek örömére énekeltek, ajándékul vittek mézeskalácsot.


 

2017. december 18.

Látogatás a Mikulásgyárban

2017. december 18-án az 1. b osztályosokkal a Városligetbe kirándultunk, ahol a Mikulásgyárban személyesen is találkoztunk a Mikulással, aki a szép éneklésért szaloncukorral jutalmazott minden kisgyermeket.

Ezt követően részt vettünk egy interaktív mesejátékban, ahol a főhőssel együtt harcoltunk a gonosz ellen, mondtuk a szabadító varázsigét, majd vidám táncra és dalra fakadtunk a színészekkel együtt. A legnagyobb izgalmat az óriáscsúszda jelentette, ahol a „gumifánkokba” ülve többször is lecsúsztak a gyerekek a nagy hideg ellenére.

Hazafelé betértünk a Vörösmarty téri adventi vásárba, majd egy kicsit elidőztünk Csepelen a Szent Imre téren felállított betlehem előtt is.

Kissé próbára tett bennünket a hideg, de sok élménnyel tértünk vissza az iskolába.


2018. január 10.

A Dél-Afrikai Unió állatai és madárvilága”

című fotókiállítás megnyitója

Az Újesztendő egy igen érdekes fotókiállítás megrendezésével kezdődött iskolagalériánkban. Magyarósi Péter győri fotóművész képeit Oberlander Sándor közreműködésével mutathattuk be az érdeklődő gyerekseregnek.

A felvételek két évvel ezelőtt készültek az afrikai Kruger Nemzeti Parkban. A művész a győri állatkert fotósaként szerzett rutinnal a természetes élőhelyükön megfigyelt vadakat is nagyon jó pillanatban kapta lencsevégre. Kiemelkedően szépek és érdekesek a madarakról készített fotók. Az elefántok, zebrák, vízilovak, zsiráfok békét, nyugalmat sugárzó csordái mellett a felvételeken megjelennek az éppen zsákmányukat fogyasztó gepárdok, a potyára váró sakálok vagy a méltóságteljes oroszlánok is.

A kiállítás február közepéig lesz megtekinthető.


2018. január 26.

Pályaorientációs nap

Alsó tagozat

Idén első alkalommal rendezte meg iskolánk minden tanulójának a pályaorientációs napot. Célja, hogy a gyerekek interaktív módon ismerkedjenek meg minél több szakmával. Már alsó tagozaton is lehetőséget kaptak a gyerekek, hogy betekintést nyerjenek változatos szakterületek megismerésére. Vagy szülőket kértünk fel, hogy beszéljenek a munkájukról, vagy elmentek az osztályok helyszínekre, ahol megfigyelhették a különböző foglalkozásokat.

Az 1.a osztályosok ellátogattak egy fodrászatba, ahol megfigyelhették hogyan készül el egy vendég frizurája a hajmosástól a vágáson keresztül a szárításig. Kíváncsian kérdezgették Csillag Andrea fodrászt a különböző frizura trükkökről. Tovább sétálva eljutottak az Édes utca Cukrászműhelybe, ahol Hiczkó Ágnes cukrász bemutatta a műhelyének hatalmas berendezéseit, megfigyelhették a gyerekek, hogyan készül egy marcipán bevonatú formatorta, készíthettek marcipán figurát és még kakaós csigával is megvendégelte őket. Élményeiket rajzban örökítették meg a kis elsősök.

Az 1.b osztályos gyerekek egy aerobic edzéssel kezdték a napot a másodikosok meghívására, majd elsétálta az Ezer Ízek Cukrászdába és az ablakon keresztül követhették nyomon, hogyan tevékenykedtek a cukrászmesterek. Ezt követte az üveg és képkeretező műhely megtekintése következett, végül a Csepeli piacon sétáltak végig. Visszaérkezve már várta őket Király István Zoltán rendőr, Kiara édesapja, aki kollégájával és egy rendőrautóval érkezett és mesélt a rendőri hivatásról. A gyerekek nagyon jól érezték magukat.

A 2.a osztályosok a napot egy egészséges életmód beszélgetéssel kezdték, majd egy személyi edző tartott fitnesz órát. Később a csecsemő és kisgyermekgondozásról, orvosok, állatorvosok munkájáról hallgattak érdekes beszámolót. A napot sok izgalmas játékkal, rejtvényekkel, rajzolással zárták.

A 2.b tanulói ellátogattak a Morzsa bárba, ahol betekintést nyerhettek a gyorsbüfében készült ételek összeállításába és a végén helyben sütött sütiket is ehettek. Az iskolában Stadler Milán édesanyja Matus Éva, aki varrónő várta a gyerekeket és együtt készítettek maradék anyagokból illatpárnát. Mindenki nagy odafigyeléssel vett részt a programon.

A 3.a osztály gyermekei 4 vállalkozó szülőnek köszönhetően ismerkedhettek meg 1-1 szakmával. Muth Kira édesanyja (Radics Etelka) a fodrászattal, Varga Balázs édesanyja (Erdei Katalin) cipőt készített a gyerekekkel, Pásztor – Vancsó Viktor édesanyja (Pásztor Ivett) jel tolmácsolni tanította az osztály tanulóit. Sipos – Sztanyik Bulcsú édesapja (Sipos Attila) pedig a logisztika világával. Jövőre tovább folytatják ezt a gyermekeket nagyon motiváló ismeretszerzési formát.

A 3.b osztályosoknak Kis Alex édesanyja, Szabó Brigitta, aki a TESCO áruház területi képviselője tartott szerteágazó munkájáról izgalmas előadást. Szilvási Szabolcs édesanyja, Vnoucsek Karolina, aki biológus és állatkórházban dolgozik tartott érdekes beszélgetést a munkájáról és az állatok védelméről. A gyerekek sokat tanultak a beszélgetésekből.

A 4.a osztály tanulói izgalmas kirándulást tettek Körmendi Bernadett szülő segítségével az Ekol logisztikai és szállítmányozási cég területére. A gyerekek a következő szakmákkal ismerkedtek meg: autószerelő, kamionsofőr, raktáros, targoncakezelő, vámügyintéző, ügyfélszolgálati munkatárs, fuvarszervező. A tanulókat lenyűgözte a sok hatalmas gép. Bemehettek egy kamion belsejébe és vezető fülkéjébe. Megtapasztalhatták, mennyivel nagyobb, mint egy személyautó.

A 4.b osztályosok betekintést nyertek a M4 metró kelenföldi járműtelepére. Bátorfi Gábor Üzemvezető Úr vezetésével megnézték az M4 metró központi forgalomirányítását. A járművezető nélküli vonatot, melyet kamerán keresztül figyelték és irányították a dolgozók. Nagyon tetszett a gyerekeknek, hogy minden számítógépen keresztül történik. Megnézhették a szerelő csarnokot is, ahol a metró kocsik karbantartása folyik. Köszönet Egri Karina anyukájának, Nyerges Mariann-nak a közbennjárásért.

Képek a galériában

 

2018. 01. 26.

Pályaorientációs nap a felső tagozaton

 

Idén először tartottunk pályaorientációs napot azzal a céllal, hogy a különböző foglalkozások megismertetésével segítsük a tanulókat a továbbtanulást érintő döntések meghozatalában.

A felső tagozaton forgószínpad szerűen zajlottak a szülő és tanárok szakmai bemutatói. Az előadók beavatták a tanulókat a különféle szakmák rejtelmeibe. A szülők alapos felkészülése és készséges részvétele hozzájárult a nap eredményességéhez.

Mai digitalizált világunkban a legtöbb foglalkozás területén alapvető a számítógép ismerete, ezért nagyon hasznosnak bizonyult a szoftverfejlesztő informatikus előadása, amely a programtervező szakterületet ismertette. A Logicschool Iskola számítógépes programszerkesztéssel, interaktív módon keltette fel a tanulók érdeklődését.

Rendészeti ismeretekről és a katonai pálya érdekességeiről is hallhattunk tájékoztatást. A szociális területet a gyermekvédelemről és a védőnői foglalkozásról szóló ismertetők képviselték. A természettudományos érdeklődésű gyerekek élvezettel hallgatták a vegyi áruk előállításáról szóló előadást.

A hagyományos szakmák közül egy asztalos megismertette a gyerekekkel a szakma érdekességeit és csínját-bínját. A gyógytestnevelő előadásán a tanulók kipróbálhatták a szakma legalapvetőbb sporteszközeit. Két helyszínen a filmvetítés sok új információt nyújtott népszerű szakmákról, mint pl.: cukrász, gyorséttermi eladó vagy állatorvos. Az idegenvezető és informatikus előadók hangsúlyozták a nyelvtanulás fontosságát. A tanulók megtapasztalhatták, hogy mely foglalkozásokhoz elengedhetetlen az állóképesség, önállóság és kreativitás.

A pályaorientációs nap elérte célját, mert a tanulók bővítették tudásukat a pályaválasztás területén. A rendezvény a helyes szakmai irány megtalálása mellett arra is rávilágított, hogy a sikeres életpálya titka az örömmel végzett hivatás.

Ezúton köszönjük a szülők támogató részvételét!

 


2018. február 10.

Alapítványi est

Az idei évben iskolánk alapítványi estet tartott a Radnóti Miklós Művelődési házban. Február 10-én volt a nagy nap. Meghívást kapott a kerület tanügyi igazgatója Tóth János és több intézmény vezetője is. Az iskola minden osztálya nagy izgalommal készült. Változatos előadások születtek. A népi játékoktól a modern és elegáns táncon át az árnyjátékig minden megtalálható volt a műsorban. Neubauer Babett tanárnő vezette elő a műsorszámokat az előadás alatt. A nyolcadikosok keringőjével zárult az alapítványi est. A telt házas nézőtéren, büszkén tapsoltak a szülők gyermekeik színvonalas előadásra. A szülők saját készítésű süteményekkel járultak hozzá a büfé gazdag kínálatához, melyet az előadás szünetében fogyasztottak el. Az Égbelátó alapítvány részére befolyt összegből modernizáljuk az iskola udvarát fitnesz gépek vásárlásával, mellyel változatossá tehetjük a testnevelés órákat, valamint a gyerekek táboroztatására fordítjuk.

Néhány 4. osztályos tanuló így gondolt vissza az alapítványi estre:

Ebben az évben is volt Alapítványi est, mint az előző évben.

Múlt évben a Mary Poppins egy részletét adtuk elő, 2018-ban pedig népi gyermekjátékokat. Helyszíne a Radnóti Miklós Művelődési Ház. Második felvonásban léptünk fel az osztálytársaimmal. Nagyon izgultunk. A lányoknak virágos szoknyát, a fiúknak paraszt inget és fekete nadrágot kellett viselniük. Nagyon szurkoltak szüleink és tanáraink, főleg Anett néni, aki betanított minket. Az előadásban szerepeltek a következők: Tekeredik a kígyó, Mély kútba tekintek, Gyertek haza libuskáim!

Nagyon jól éreztük magunkat, emlékezetes est volt.”

Tóth Nikolett 4.a osztályos tanuló

Forr bennünk az izgalom, a Radnóti Miklós Művelődési házban vagyunk.

Mindjárt mi jövünk! Mi népi gyermekjátékokkal készültünk. Most jövünk a színpadra. Remélem, jók leszünk. Most már kint vagyunk, elindult a zene. Bennünk van az élet, úgy érzem. Haladunk a lépésekkel egyre jobban. Nem merek kinézni a tömegre. Folytatjuk tovább az előadást, nem állunk meg. Mindjárt vége! Tapsol a közönség. Kimegyünk és megdicsérnek bennünket.

Amikor hazamentünk, az anyukám vett nekem sütit. Finom volt, boldog érzéssel tértünk haza.”

Hanák Bálint 4.a osztályos tanuló

 


Március 20.

Jedlikben jártunk

A 7. osztályos tanulóink ismét nagyon várták azt a pillanatot, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek, hiszen novemberben már megtapasztalhatták ezt a különleges érzést.

Most biológia és fizika kísérleteket végeztek.

Fizika kísérletek közül először a „g”mérését végezték el tanulóink fonálinga segítségével. Kiderült számukra, nem is olyan könnyű a stopperórát elindítani és megállítani – az emberi reakció idő fogalma most világosodott meg tanulóinknak. A tized és század másodperc fontosságát most értették meg a hetedikesek pl: egy világverseny esetében mennyire fontos a pontosság. A fonálinga méréséhez a mérőszalag használata is újdonság volt számukra.

Az erőmérés egy korszerű rugós erőmérővel történt, mellyel több test súlyát tudták lemérni gyerekek. Megismerték az eszköz leolvasása során fellépő tévedési lehetőségeket, tisztáztuk, mire is kell figyelni a hiteles adat szolgáltatásakor, megismerkedtünk a parallaxis hiba fogalmával.

A fizika kísérlet után biológiából is új ismeretekre tehettek szert tanulóink.

Vizet mutattak ki a növények különböző részeiből. Hipotézis volt, hogy a termésekben sok víz van, ezt a hevítési kísérletek is igazolták. A laborban lévő eszközökkel aprították a növény gyökerét, levelét és a termését, hogy a kémcsőbe helyezve megfigyelhessék a melegítés hatására megjelenik-e a víz. A paradicsom esetében szinte rögtön párás lett az üvegkémcső fala, ezzel is bizonyítva a feltevésünk helyességét. Sokkal hosszabb időt vártunk a levél ill. a gyökér esetében, sőt a gyökérnél igazából nem is láttunk párásodást.

A kísérletek után A vadon kölykei c. filmben – a 3D-s szemüvegen keresztül – különlegesen érdekes növényeket és állatokat tekinthettünk meg, mintha mi is Afrikában lennénk.

 

Képek a galériában

Március 21.

A Csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc fotóklubjának kiállítása

Immár tavaszváró hagyomány, hogy a Stemmer Ferenc Fotóklub alkotóinak legszebb természetfotói tekinthetők meg iskolánkban. Ebben a tanévben 2018. március 21-én délután 15:30 órakor került sor a fotókiállítás megnyitójára.

Az alkotók nevében Oberlander Sándor köszöntötte a gyerekeket, s szólt a fényképezés apró fortélyairól. Beszélt arról is, hogyan kell a természetben nyitott szemmel és füllel járni, hogy észrevegyük az észrevehetetlent is. A képeket nézve mindig megdöbbentő, mennyi csoda bújik meg a közvetlen környezetünkben, hiszen a fotók többsége itt a Csepel-szigeten készült, de kiállításra került néhány felvétel a Hortobágyi Nemzeti Parkból, sőt egy érdekes víz alatti kép az Adriai-tenger mélyéről is.

Hodossy Ilona, Mizik Zsuzsa, Berta Béla, Gábori Attila, Szabó Csaba és Végh Péter felvételein a Kis-Duna partjának jellegzetes vízimadarai mellett az apró énekesmadarak életének érdekes pillanatai figyelhetők meg. A madárvilág fotói mellett néhány emlős képe is bekerült a kiállítás anyagába a Hortobágyról, mint a szürke marha, bivaly, törpeló. De találunk felvételeket hüllőkről, kétéltűekről is.

A megnyitón közreműködtek Sifter Tibor és Újvári Zoltán 3.a osztályos tanulók, akik vidám versekkel köszöntötték az egybegyűlteket.

Képek a galériában

Március 22.

Víz világnapja

Kihelyezett fizika óra a Csepeli Ivóvízkezelő Műben

Minden év március 22-én a víz világnapjára emlékezünk. Idén a 7. és 8. évfolyam tanulóival március 23-án ellátogattunk a Csepeli Ivóvízkezelő Műbe, abból a különleges alkalomból fogadtak csoportokat, hogy 150 éves a Fővárosi Vízművek. A sikeres regisztráció után izgalommal vártuk a Duna melletti létesítmény helyszíni bejárását. Ismertették a szabályzatot a látogatók számára, valamint a kék sisakot minden tanulónak fel kellett venni a bejárati pavilonnál.

A csoport vezetőjétől megtudtuk, hogy a Csepeli Ivóvízkezelő Művet 1996 márciusában helyezték üzembe a XX. század utolsó évei egyik legnagyobb közműberuházásának eredményeként. A létesítmény legfontosabb feladata, hogy fogyasztásra alkalmassá tegye a csepeli és halásztelki kutak vizét. Csepelen ez a helyzet:

Az üzemben minden egyes technológiai lépcső hangsúlyozottan környezetbarát, a legkorszerűbb, világszínvonalat képviselő, közvetlen irányítószemélyzet nélkül működő megoldás. Lélegzetelállító látványt nyújtottak a lezúduló vízzel telt kaszkádos medencék, melyekben kilevegőztetik a nyersvizet. A szerves anyagok kicsapatását szolgáló ózon, a pelyhesítő reaktor, az aktívszén-szűrők, a homok- és szénszűrők tették teljessé a tisztítási folyamatot és maradandóvá az itt szerzett élményeket. A bejárás során megszomjaztunk és rögtön megkóstolhattuk a friss vizet. A látogatás végén rövid villám kérdésekre válaszolhattak a tanulók és kulcstartót, hűtőmágnest is nyerhettek.

Hasznos tudnivalókkal, információval, sok-sok élménnyel gazdagodtunk ezen a szép tavaszi napon.

 


Csepeli Művészeti Szemle

Vers- és prózamondó verseny 3 – 4. osztály

Alsó tagozatos tanulóink kimagasló eredménnyel szerepeltek a Csepeli Művészeti Szemlén. Farkas Tímea 3.b osztályos tanuló: bronz minősítést(3. helyezés), Körmendi Hanna Sára 4.a osztályos tanuló: arany minősítést(1.helyezés) kapott. Hanna ebben a tanévben kerületi versenyen a második 1. helyezését szerezte. A novemberi szépolvasó versenyen is első lett. Szívből gratulálunk a nagyszerű eredményekhez!

Képek a galériában

 


Április 21.

ÖKO és egészségnap

Április 21- én szombaton tartottuk az alsó tagozaton az ÖKO és egészségnapot. Az elkezdődtek már az előző héten előkészületek. Az udvaron komoly munkával hatalmas gyereksereg ültette el az előkészített virágágyásokba a tanulók által hozott szebbnél szebb virágokat. Az osztályok rögtön örökbefogadó táblácskát készítettek az általuk ültetett virágok mellé, hogy mindenki tudja ők fognak rá vigyázni. Az épületben élő növényeket is átültették új földbe, cserépbe, így felfrissülve kerültek vissza az osztályokba.

Ezen a napon a Föld Napját is ünnepeltük. Csodás plakátokat készített minden osztály, melyek a földszinti folyosó falát díszítik. A környezetszennyezésre Dr. Bubó magyar rajzfilm egyik epizódjával hívtuk fel a gyerekek figyelmét. A nagyobbak feladatlapot töltöttek ki, a kisebbek rajzoltak a témáról.

Az egészséges táplálkozás jegyében zöldség és gyümölcssalátát készített minden osztály. Az együtt készített salátákat közösen fogyasztották el az osztályok. Jó hangulatú, emlékezetes nap volt.

Képek a galériában

 


Április 27.

Rendhagyó néptáncóra

2018. április 27-én különleges élményben lehetett része iskolánk alsó tagozatos tanulóinak. A Hagyományok Háza néptáncosai és népzenészei érkeztek hozzánk, akik Erdély népzenei és néptáncos hagyományaiból tartottak bemutatót. Egy órára Orbán Balázs, a híres néprajzkutató nyomába szegődve gondolatban mi is beutazhattuk Székelyföldet. Az egyes állomásokat, földrajzi tájegységeket a jellegzetes muzsika és tánc mellett a szép népviseletek is megidézték.

A székely forgatós tánc mellett ízelítőt kaphattunk a feszes ritmusú verbunkból, majd a gyimesi csángók hegedű és ütőgardon hangjára járt legényes és sirülős páros táncából is.

A medvetánc nagy izgalmat és harsány nevetést váltott ki a gyerekekből. Ezt a bukovinai székelyek jellegzetes tánca, a silladri követte, végül a műsor Székelyudvarhely környékéről származó pálpataki táncokkal zárult.

Orbán Balázs idézett gondolatai, a visszatekintés a XIX. század történeti eseményeire a hazaszeretet tiszta példájával szolgáltak tanulóinknak.

A felcsendülő zene, a népdalok és a virtuóz táncok pedig a hagyományos magyar népi kultúra változatosságára és nagyon nagy gazdagságára hívták fel a figyelmet. Tápláló és kimeríthetetlen az a „termőföld” amelybe a hovatartozás gyökérszálait növeszthetjük, s minél mélyebbre eresztjük ezeket a gyökereket, annál ellenállóbbak lesznek az élet viharaival szemben.

Képek a galériában

2018. április 16-18.

Projekt-napok

Téma: A reneszánsz

A tanulók kreativitásának fejlődését és a tapasztalati úton szerzett ismeretek bővülését segíti elő a projektoktatás. Hunyadi Mátyás születésének 575., királlyá koronázásának 560. évfordulójának alkalmából reneszánsz napokat tartottunk iskolánkban. A háromnapos rendezvénysorozat eseményeiről „udvari kikiáltó” tájékoztatta az „alattvalókat”.

Az első napon a bandériumok (osztályok) megkapták menetlevelüket, majd különböző történelmi állomásokon ismereteket szereztek a reneszánsz öltözködés, zene, Mátyás uralkodása, a corvinák és a lovagi erények körében.
Ezt követően a bandérium kapitányok és bandériumaik ajándékot és címerpajzsot készítettek saját termeikben. Másnap a tanórák keretein belül tovább bővítették tudásukat a reneszánsz témakörében.

A rendezvénysorozat harmadik napján tartott záró ünnepség elején a bandériumok átadták ajándékaikat Móra ország királynőjének (iskolánk intézményvezetőjének). Készült: korabeli szakácskönyv, corvina, vármakett, vártérkép, sókerámiából dombormű és a korabeli öltözködést bemutató poszter. A 8. a osztály előadásában megelevenedett egy 16. századi szerelemes széphistória. A 6. b osztály pompás reneszánsz tánca is emelte az esemény színvonalát.

Ezt követően a bandériumok 5-5 lovagja összemérte erejét egy lovagi tornán. A tanulók nagy élvezettel vettek részt pénzes zacskók célba dobásában, malomkőhajításban, rúd kitartásban és kötélhúzásban.

Korhű ruhát viselő szolgálólányok szolgálták fel a korabeli ételeket. Végül a királynő cukoresővel jutalmazta hűséges alattvalóit.

A tankerület felhívására iskolánk megvalósította Mátyás király csodálatos virágoskertjét, amelynek eredményeképpen iskolánk is 10.000 Ft-os támogatást kapott.

Az életre keltett reneszánsz udvar hangulata valóságos időutazást nyújtott számunkra Mátyás korában.

Képek a galériában