Móra Ferenc Általános Iskola

2016. augusztus 26.

Gólya-nap

Az idei tanévben először tartottunk Gólya-napot a leendő elsősök számára. Augusztus végén együtt ismerkedtek, játszottak a gyerekek és a tanító nénik. A vidám délelőtt – iskolánk hagyományaihoz hűen­: népi játékokkal, néptánccal kezdődött. Majd kézműves programok várták a gyerekeket, ahol játékokat készíthettek maguknak, és persze ki is próbálhatták azokat. Végezetül iskolánk udvarán a kis elsősök közösen fújták a buborékokat egyre nagyobbra és magasabbra. Az örömteli nap után mindannyian boldogan várjuk az új tanévet!

Képek a galériában

 

2016. szeptember 1.

Tanévnyitó ünnepély

A hosszú és élményekkel teli nyári szünidő után már talán mindenki várta, hogy újra találkozhasson barátaival, és talán az iskola is hiányzott mindenkinek.

Az ünnepélyes tanévnyitó ünnepségen a sok csillogó gyermekszempár azt támasztotta alá, hogy nemcsak mi tanárok, hanem a diákok is várták már, hogy elkezdődjön a tanulás, játék, a suli. Az ünnepséget – az intézményvezető beszédén túl – megkoronázta a kisdiákok verse, melyeket ugyan nagyon izgulva, de szépen adtak elő.

Örülünk, hogy elkezdődött az iskola, mindenkinek élményekkel, sikerekben gazdag tanévet kívánunk!

Nemes Nagy Ágnes: Tanulni kell

Tanulni kell. A téli fákat. Ahogyan talpig zúzmarásak.
Tanulni kell. A nyári felhőt. A lobbanásnyi égi-erdőt.
Tanulni kell mézet, diót, jegenyefát és űrhajót,
a hétfőt, keddet, pénteket, a szavakat, mert édesek.
Tanulni kell magyarul és világul, tanulni kell mindazt, ami kitárul,
ami világít, ami jel: tanulni kell, szeretni kell.

Képek a galériában

2016. szeptember 14.

Élő történelemóra

2016. szeptember 14-én, szerdán az 5. órában érdekes előadásban volt része iskolánk tanulóinak. Szigetvár ostromának 550. évfordulójáról és hős várvédőiről – élükön Zrínyi Miklós várkapitánnyal – megemlékezve a Bajvívó Magyarok Hagyományőrző és Sportegyesület két tagja, Zsolnai Gábor és Takács László látogatott el hozzánk.

A XV-XVI. századi végvári vitézek életéről mesélve tartottak számunkra viselet- és fegyverbemutatót, valamint izgalmas pillanatokat élhettünk át, amikor a fegyverek használatát is figyelemmel követhettük rövid párviadalaikban.

Megtudhattuk, miben különbözött e kor német, illetve török katonája a magyartól. A gyerekek kézbe vehették, kipróbálhatták a fegyvereket: többek között a szablyát, tőrt, csákányfokost, fokosbaltát, fokosbárdot, reflexíjat. Az „Itt a kezem, nem disznóláb.” szólás eredetének kapcsán még egy disznólábat (pisztolyszerű lőfegyvert) is tanulmányozhattak közelről. Felpróbálhatták a rákozott páncélinget, sisakot, a sok-sok acélkarikából álló sodrony fejvédőt, kézi bőrvérteket, karvasat.

A párbajokhoz „igazlátókat” választottak a közönség soraiból, akik a küzdelem különböző értékű találatait számolták, mint egykor a valódi küzdelmekben.

45 percre a történelemkönyv lapjain látható metszetek, rajzok megelevenedett világába csöppenhettek a gyerekek, s szerezhettek valóságos tapasztalatokat arról, melyet olvasmányélményeik alapján eddig csak elképzelni tudtak.

Képek a galériában

2016. szeptember 21.

Bíró Ferenc képzőművész kiállításának megnyitója

Az idei tanév első kiállításának megnyitójára került sor 2016. szeptember 21-én, szerdán délután. Egy igen kedves alkotó munkáinak adott helyet kis iskolagalériánk, hiszen két tanulónk, Angyal Dávid (3. a) és Simon (1. b) nagypapája, Bíró Ferenc hozta el hozzánk festményeit, kisplasztikáit.

Elmesélte, hogy diákévei alatt tanáraitól sokféle rajztechnikát, kifejezési módot sajátított el, mindig is szívesen rajzolt, festett. Már felnőttként egy múzeumi tárlat megtekintése adott ösztönzést arra, hogy megpróbálkozzék a festészettel. A folyamatos önképzés és művészeti kurzusokon való részvétel eredményeképpen napjainkra számos alkotás került ki kezei alól.

A festmények tematikája nagyon változatos, a tájképek mellett portrék, csendéletek, az épített környezet részletei, valamint szép ló-ábrázolások is láthatók. Egy-egy évforduló kapcsán születtek a bronz kisplasztikák, de agyagszobrokat és fafaragást is találunk a tárlaton.

A megnyitó ünnepi hangulatát emelte Hanák Renáta (6. b) szép hegedűjátéka, valamint Angyal Dávid szavalata, aki Hárs László: Milyenek a nagyapák? című versének részletével köszöntötte a számára oly kedves alkotót.

Bíró Ferenc kiállítása 2016. október 25-ig minden munkanapon megtekinthető iskolánkban.

Képek a galériában

2016. szeptember 25.

Fut a Csepel” Családi – sport és egészségnap

A Móra Ferenc Általános Iskolából 70 tanuló rajtolt!

A futóversenyek rendhagyó módon a Kossuth Lajos utcából rajtoltak, ahol az ovisok 300 métert, alsósok 1200 méter és a felsősök 3300 métert futottak.

Mihálka Szintia 4.a osztályos tanuló 2. helyezést és Bársony Domán 5.a osztályos tanuló 6. helyezést ért el. Kiemelkedő teljesítményt nyújtottak alsós és felsős tanulóink egyaránt, akik a közép mezőnyben végeztek. Gratulálunk a tanulóink eredményeihez! A csepeli önkormányzat, a Csepeli Öttusa és Vízi Sport Egyesület, a Csepeli Testnevelő Közösség, valamint a Fut a Csepel szervezőbizottság összefogásával megvalósuló ingyenes rendezvényre a Móra Ferenc Általános Iskolából 40 szülő kísérte el gyermekét a futásra.

Köszönjük a szülők segítő munkáját.

 


2016. szeptember 30.

A népmese napja

Nagy mesegyűjtőnk – Benedek Elek – 157 éve szeptember 30-án született. Erre emlékezve a Magyar Olvasástársaság ezt a napot a Magyar Népmese Napjává nyilvánította. Iskolánkban idén harmadik alkalommal emlékeztünk meg a nevezetes dátumról.

Szeptember 29-én az alsós és az ötödikes osztályok „küldöttei” egy játékos vetélkedőn mérhették össze tudásukat, kreativitásukat, s a népmesékben való jártasságukat az iskolai könyvtárban. A feladatok között szerepelt: puzzle, totó, mese-kvíz, s egy meserészlet dramatizálása is.

Őseinktől kincsekkel teli tarisznyát kaptunk örökségbe, de mintha egyre gyakrabban tétlenül néznénk ennek háttérbe szorulását, elfelejtését. Vegyük birtokba, ismerjük meg, fényesítsük újra és adjuk tovább az eleinktől kapott, élethosszig érvényes, értékes, unokáink számára is feltétlenül megőrzendő, mesebeli kincseket.” (Magyar Olvasástársaság)


2016. október 6.

Iskolai megemlékezés az aradi vértanúk napjáról

15 éve a magyar kormány nemzeti gyásznappá nyilvánította ki október 6-át.

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően az Aradon kivégzett 13 vértanúra, valamint Gróf Batthyány Lajosra Magyarország első független felelős kormányának miniszterelnökére emlékeztünk.

A halálos ítéletet Haynau tábornagy hozta.

Én a rend embere vagyok, és nyugodt lelkiismerettel lövetek főbe százakat, mert szilárd meggyőződésem, hogy ez az egyetlen eszköz minden jövendő forradalomnak elejét venni.”

A hősök életüket adták a hazáért és a szabadságért. Ezt a gondolatot adták át iskolánk tanulóinak a 6.a és 6.b osztály szereplői Füzesi Magdolna és Csepregi Márta tanárnő szervezésével.

A megemlékezés alatt háttérben halk zene szólt a Gyászinduló és Mozart: Requiem, a 13 égő mécses látványa – a gyerekeket is megrendítette.

A versekkel, a történelmi események felelevenítésével, vetítéssel gazdagított műsor igazán hozzájárult ahhoz, hogy ismét átérezzük ezt a sötét korszakot és méltóképpen emlékezzünk nemzeti ünnepünkre.

 

Aradi vár, aradi vér, halál – völgye
Lett a hős magyaroknak temetője!
Virágozzék sírotokon vétek virága,
Elfelejthetetlen legyen azok halála.”

Képek a galériában

2016. október 15.

Budapesti séta – felső tagozat

Iskolánkban folyó oktató-nevelő munka egyik legfontosabb pedagógiai alapelve a tanulók széles körű műveltségének megalapozása tanulmányi kirándulások révén. Hazánk nevezetességeinek megtekintése az épített örökség megbecsülésére neveli a tanulókat.

A felső tagozatos évfolyamok minden évben Budapest legszebb látnivalóival ismerkednek meg.

Az ötödik évfolyam a Budai vár, Mátyás-templom, Halászbástya és az Országos Levéltár épületét csodálta meg, előzetes gyűjtőmunka után.

A hatodik évfolyam hajókiránduláson vett részt a Dunán a Boráros térről a Margit-hídig. Majd a Hősök terén, Kodály-köröndön és Oktogonon járt és a Mezőgazdasági Múzeum kiállítására is ellátogatott.

A hetedik évfolyam a Fővárosi Szabó Ervin könyvtár épületének történetéről szerzett hasznos ismereteket az idegenvezetés során. Az eredeti palota termei és a gazdag kiállítási anyag elkápráztatta a tanulókat. Ezt követően a Nemzeti Múzeum történeti gyűjteményét tanulmányozták.

A nyolcadik évfolyam a Városliget, Hősök-tere, Vajdahunyad vára, Vígszínház, majd a Nyugati pályaudvar látnivalóit tekintette meg.

A tanulók örömmel bővítették ismereteiket fővárosuk történetéről és élményekkel gazdagodva tértek vissza a budapesti sétáról.

Képek a galériában

 

 


2016. október 15.

Budapesti kirándulás

Helyszín:         Akácfa utcai Kiserdő

Duna – part

Kis – Duna part

Az alsó tagozat a budapesti kirándulás keretében az Akácfa utcai Kiserdőben és a Duna, illetve Kis – Duna parton járt.

A Duna parton megfigyelték a víz és a vízpart élővilágát, a folyásirányt, a folyóvíz jobb és bal pontjának megállapítását, a budai pont épületeit.

Szomorúan láttuk a környezetszennyezés jeleit, eldobált műanyag flakonokat, papírokat és rongydarabokat.

Az Akácfa utcai Kiserdőben végig jártuk a tanösvényt és a tornapályát. Figyeltünk az erdőjárás szabályaira is.

A Kis- Duna parton jót játszottunk a játszótéren. Izgalmas volt a tanösvény felfedezése is.

Képek a galériában

2016. október 21.

Megemlékezés az 1956-os forradalomról és szabadságharcról

Hagyományainkhoz híven ebben az évben is a nyolcadik osztályosok tartották a megemlékezést, amelyet a hatvan évvel ezelőtti történelmi eseményekhez kapcsolódó kiállítás és filmvetítés is különlegessé tett.

az ünnepélyt Márai Sándor Mennyből az angyal című csodálatos költeménye zárta.

Angyal vidd meg a hírt az égből,

Mindig új élet lesz a vérből.

Találkoztak ők már néhányszor

– a gyermek, a szamár, a pásztor –

Az alomban, a jászol mellett,

Ha az Élet elevent ellett,

A Csodát most is ők vigyázzák,

Leheletükkel állnak strázsát,

Mert Csillag ég, hasad a hajnal,

Mondd meg nekik – mennyből az angyal.”

1956, New York

/részlet/

Képek a galériában

2016. november 9.

Fotókiállítás megnyitója

Régi tárgyak lencsevégen”

Az őszi szünet után ismét egy igen érdekes kiállításnak adott helyet iskolánk.

November – a tudomány hónapja jegyében az Országos Műszaki Múzeum kiállítási tárgyai tekinthetők meg a felvételeken, a míves régi tárgyak mellett számos találmány fotója is.

Például látható Jedlik Ányos villanymotorja, másik találmányának, a szódavíznek egy szép formájú üvege, egy Edison-féle fonográf. Felfedezhetők fotóobjektívek a fényképezés hőskorából, mikroszkópok, távcsövek, térképészeti földmérő műszerek. Mindegyik eszköz a fizika tudományának magas szintű ismeretét tükrözi.

A felvételeket Oberlander Sándor, a csepeli Stemmer Ferenc Fotóklub művészeti vezetője készítette, aki nyugdíjazása előtt a múzeum fotósaként és egyben restaurátoraként is dolgozott. Így számos kép külön érdekessége, hogy a felvétel készítése előtt magát a tárgyat is Sanyi bácsi javította, újította fel. Ennek is köszönhető, hogy olyan sok érdekességet tudott mesélni róluk.

A megnyitó jó hangulatát Jónás Rikárdó és Vörös Alex 4. b osztályos tanulók vidám produkciója is erősítette.

A kiállítás 2016. december 20-ig tekinthető meg.

Képek a galériában

2016. november 8-10.

CSEPELI TEHETSÉGNAPOK

A Csepeli Tehetségsegítő Tanács rendezvényeként került megrendezésre

E háromnapos, széles szakmai palettát átölelő rendezvénysorozat keretében, az érdeklődő kollégák és a szakemberek betekintést nyerhettek a Móra Ferenc Általános Iskola egyik színvonalasan működő, nagy sikereket elért Móra Színkörének gyakorlati bemutatójába.

A Tehetségpont vázaként működő dráma és színjátszás szakkört Kis Szabolcs kollégánk több éve nagy-nagy elkötelezettséggel építi és működteti, nagy szerepet vállalva a „mórás gyerekek” tehetséggondozásában, tehetségfejlesztésében.

A kolléga által irányított gyakorlati bemutatón Csapatépítés, együttműködés témakörében kiváló gyakorlati példatárát láthattuk a tehetségfejlesztésben alkalmazható gazdag drámapedagógiai módszertárnak.

A heterogén összetételű gyermekcsoport egy kiemelkedően élménydús, felszabadult tevékenységrendszerben, kiegyensúlyozottan, egymást tisztelve, támogatva, a másikban feltétel nélkül bízva, örömteli pillanatokat varázsolt az érdeklődök elé.

Ajánljuk valamennyi Kedves Szülő figyelmébe Móra Színkörünket, szeretettel várjuk gyermekeik jelentkezését a már működő és az induló gyermekcsoportba.


2016. november 11.

Márton-napi néphagyományok

A hagyományokhoz híven az idén is megemlékeztünk Szent Mártonról, az ókori Pannónia híres szülöttjéről. Márton 1700 évvel ezelőtt a mai Szombathely környékén látta meg a napvilágot, a római császár seregében katonáskodott, 18 évesen megkeresztelkedett, később szerzetesnek állt. 371-ben Tours püspökévé választották.

A szent életű püspök történetét a 4. b osztályosok adták elő, majd a néptánc-szakkör tagjai bemutatták, hogyan él Szent Márton emlékezete a magyar hagyományban.

Ez a nap fontos gazdasági forduló volt a régiségben. Az állatokat eddigre behajtották téli szálláshelyeikre, s a pásztorok e napon kapták meg éves bérüket a gazdáktól.

A gazdasszony libasültet és rétest készített az ünnepi asztalra, a gazda pedig új borral töltötte meg üvegét.

Az ezen a napon elhangzó köszöntők is a következő év jó egészségben, bőségben, vígságban való eltöltésére szólítottak:„Adjon Isten bort, búzát, békességet, s lelkünknek örök üdvösséget!”

Képek a galériában

November 11.

Vizes fizikai kísérletek

Márton napjához különleges népszokások fűződnek, de a felsős tanulóink nemcsak ezért várták már ezt a napot. A naptárba azért került be, mert a tudomány hónapja első programjaként vizes kísérletek láthattak és végezhettek az érdeklődő felsős tanulók. A háztartásban található eszközökkel végzett kísérletek közül, íme néhány:

Előkerültek befőttes üvegek, szívószálak, amiből fecskendőüveg készült és kipróbálása után világossá vált a működése. Olaj és víz egymáson békésen megfért a pillepalackban, ha megráztuk, a háborgó tengert varázsoltuk a fizika előadóba. Tudtuk, hogy a víz színtelen szagtalan, íztelen folyadék, de a kék színű ételfestékkel a valósághoz hasonló érzésünk támadt.

Az itatóspapír helyett papírzsebkendőt használtak a gyerekek, amikor a főzőpohárba mártva a hajszálcsövesség jelenségét megtapasztaltuk. Előzetesen filctollal rárajzoltunk színes mintákat és a szétfutó vízzel különleges ábrákat varázsoltunk elő.

Félbevágtunk 0,5 literes palackot, ecetet öntöttünk bele és szódabikarbónát szórtunk rá. Heves reakció indult be majd gyorsan ráhúztunk egy gumikesztyűt. Óriási meglepetésünkre a kesztyű lassan kikerekedett, megnőtt.

Készítettünk szappanbuborékot is mosogatószeres oldatból.

A konyha polcáról hozott borsszemeket megnéztük, hogyan is lifteznek a buborékos ásványvizes pohárban.

Az 1,5 literes palackot csapvízzel töltöttük meg és alátettünk egy szöveget, kiderült remek nagyítót készítettünk. Ha csak 0,5 literessel végeztük kisebb mértékű lett a nagyítás.

Megfigyelhettük hogyan tágul a levegő melegítés hatására. A vízzel töltött kádban apró buborékokat láttunk és hallottuk a hangját is. A kartonpapírból készített sötét, ablak nélküli lakás modellje vizes pillepalackkal lett világos.

Ez a délután is kellemesen telt, sok és hasznos ismerettel gyarapodtak tanulóink, kiderült számukra milyen érdekes is ez a világ.

Képek a galériában

November 15.

Óvodások a Mórában

November 15-én Márton napi népszokásokat láthattak a Játéksziget (Jupiter utca) és a Tündérkert Óvoda (Szabadság utcai) nagycsoportosai, akik ismerkedni jöttek a mi iskolánkba.

A 4. osztályosok bemutatták Márton püspök életét és a hozzá kapcsolódó népszokásokat. Az óvodások játszhattak libás népi játékokat és kézműves foglalkozás keretében kedves kis libát készíthettek maguknak.

A tízórai elfogyasztása után élményekben gazdagon távoztak a gyerekek az iskolánkból.

Legközelebb december 12-én várjuk az ovisokat karácsonyi foglalkozásra.

Képek a galériában

2016. november 17.

Kerületi Kosárlabda Verseny IV. korcsoport lány

Kerületi kosárlabda versenyen szerepelt iskolánk IV. korcsoportos lány tanulói, ahol mindhárom mérkőzésen kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Iskolánk tanulói 4. helyezést értek el.

A lányok sportszerűen a szabályokat betartva, egymást segítve játszottak.

2016. november 21.

Kerületi Kosárlabda Verseny III. korcsoport fiú

Az iskola III. korcsoportos fiú tanulói a kerületi kosárlabda versenyen III. helyezést értek el. A versenyen a Budapest XXI. kerület iskolái szerepeltek. A kosárlabda sport a Csepel-kosárlabdaiskola megszűnése óta szerveződik, formálódik. Az iskolában működő kosárlabda tehetségpont a kosárlabda talentumok versenyeztetése mellett a sportág mozgásanyagából, szabályrendszeréből adódóan az iskola tanulóinál fejlesztő, jótékony formáló, alakító hatást biztosít.

A kisiskolás korban jelentkező komoly mozgáskoordinációs zavart a kosárlabdával „kipattogtatják” magukból a gyerekek. Tanítványaink jobban olvasnak, hatékonyabban tudnak tanulni a kosárlabda edzéseket követően. Nem csodáról beszélünk: csak a ritmus, amit a kosárlabda játékkal felvesznek a nebulók, a kétütemű megállás, labdavezetés, akadálypályák, padgyakorlatok a szem-kéz koordinációt fejlesztik. A tanulóknál fegyelmet, figyelmet maga a kosárlabda játék gyönyörű-intelligens szabályrendszere biztosítja, tanulóknál az intelligens szabályozott játék, átlátható, erőszakmentes biztonságot jelent. Nem véletlen, hogy a sportok királynőjének nevezik a kosárlabdát.

2016. november 21.

Dobd kosárba” országos játékos sportverseny

I. korcsoport

A versenyre utazó kisiskolások nagyon várták a mérkőzést. A Dobd kosárba” országos program a kosárlabda játékot szeretné népszerűsíteni az általános iskolás tanulók között. A sportverseny feladatai nagy ügyességet, fegyelmet, koncentrációt igényelt a nebulóktól. 14 tanuló szerepelt a versenyen, ahol II. helyezést értek el. Márciusban ismét találkoznak a csapatok, ahol már két kosárlabdával történik a feladatok végrehajtása. Nagyon készülünk a tavaszi megmérettetésre.

2016. november 30.

Kerületi kosárlabda verseny III. korcsoport lány

Az 5.-6. osztályos lányok kosárlabda csapata hetek óta edzett és várta, hogy végre megmutathassák a kerületi versenyen tudásukat., ahol I. helyezést értek el. A 6.b osztályos lányok közösségét két tanuló segítette a sportverseny során. Szárnyaló tehetségével Vörös Zoé a verseny legeredményesebb sportolójaként 40 pontot szerzett az iskolai csapatnak. A Móra Ferenc Általános Iskola és a XXI. kerület büszke lehet a lány csapatra, a győzelmet szerényen, büszkén sportolóhoz méltóan ünnepelték meg. A XXI. Kerület Kosárlabda Verseny hangulatos, fegyelmezett, megszervezését nagyon köszönjük a Vermes Miklós Általános Iskolának.

2016. december 8.

Add tovább” kosárlabda torna II. korcsoport

A kosárlabda versenyen II. helyezést ért el a Móra Ferenc Általános Iskola 3.b osztály csapata.

A „Dobd kosárba” országos program 3.-4. osztályos tanulói számára kiírt verseny labdacica játék, ahol kosárra nem dobhatnak a játékosok, labdát nem vezethetnek tanítványaink, de a pálya üres területeire futást, emberfogást és a labda átadást és átvételt gyakorolhatják. A tanár is aktívan játszik a tanítványokkal. Az „Add tovább” csapatépítő játék a rögbi, zsinórlabda, kézilabda, röplabda és a kosárlabda játék technikai tudását egyaránt fejleszti.

A 3. osztályos csapat fegyelmezett, sportszerű magatartásával, harmonikus, összeszokott játékával kitűnt a csapatok között.

A 2017. márciusi tornára a 3.a osztály edzésekkel, gyakorlással készül.

A 2. osztályosok a február végére kiírt Játékos Sportverseny feladatait gyakorolják.

Az országos programmérkőzéseit a tanulók komoly felkészítése előzi meg.

A csapatok összeállításánál növendékeink teljesítményét, szabálytartását az alkalmazkodást, segítőkészséget és sportetikai szempontokat is figyelembe vesszünk.

 

 

 


December 6.

Jedlikben jártunk

A 8. osztályos tanulóink ismét nagyon várták azt a pillanatot, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek. A fehér köpeny varázsa újra megtette a hatását, tanulóink lelkesen végezték a kísérleteket. A jövő tudósai pontosan követték a tanári utasításokat így a korábbi elméleti tudásukat a valóságban is láthatták, tapasztalhatták. Külön élmény volt számukra a látvány, hogy a gimnazistáknál is járt a Mikulás.

Tanulóink tapasztalatot szereztek fizika kísérletezéseik során, mit is jelent az, ha az ebonit rúddal vagy üvegrúddal kísérletezünk és az elektroszkóp ezt ki is mutatja. A valóságban láthatták, mit jelent ez mondás „a hajam szála is az égnek áll…” Összeállították az első elektromos kapcsolásukat is, megnézték mit jelent, hogy áram alatt van az izzólámpa. A fényerő szabályozást egy potenciométer beiktatásával érték el – a közelgő karácsonyi ünnepek előtt az energiatakarékos izzók használatát is megbeszéltük, kiemelve a LED izzók használatát.

A fizika kísérletek után kémiából és biológiából is új ismeretekre tehettek szert. Megnézhették a gyerekek, hogy a különböző fémek – alumínium, réz és vas – hogyan oldódnak az erős és gyenge salétromsavban. Az ammónia és hidrogén-klorid reakciója során képződött fehér füstben gyönyörködhettek az elszívó berendezés ablakán keresztül. Végezetül a laborban előkészített nyálkeményítő, bontó hatását vizsgálhatták és nézhették meg. Néhány kísérletnél megtapaszthatták tanulóink, hogy hosszú időre van szükség, hogy a folyamat végeredményét láthassák.

A kísérletek után A vadon kölykei c. filmben – a 3D-s szemüvegen keresztül – az elefántok és az emberszabású majmok világával ismerkedhettek meg. Kiderült számunkra, hogy az árván maradt kölyök állatokat a gondozók milyen odaadással, szeretettel nevelik. A cél minden esetben az, hogy visszakerüljenek a természetes környezetükbe. Hasznos ismereteket szerezhettek a laborban, különleges élményekkel gazdagodhattak ezen a napon is tanulóink.

 

Képek a galériában

2016. december

Madárkarácsony

Iskolánk elnyerte a Madárbarát és az Ökoiskola címet, nagyon fontosnak tartjuk a madarak szeretetét, védelmét és a róluk való gondoskodást.

A madáretetők és – itatók kihelyezése mellett „karácsonyfával” leptük meg kis barátainkat. Már december elején gyűjteni kezdtük a különféle madáreleségeket. A gyerekek nagy örömmel díszítették fel az udvaron található fenyőfákat a feketerigók, cinkék, verebek, vörösbegyek és az itt vendégeskedő csonttollúak számára. A kemény hidegben boldogan fogyasztották a madárkalácsot és az egyéb finom csemegét.

Minden tavasszal benépesítik az iskola udvarát, vidám csiripelésükkel, valamint a kártékony rovarok elpusztításával hálálják meg a róluk való gondoskodást.

Képek a galériában

  1. december 8.

Páva Matiné a Művészetek Palotájában

  1. december 8-án lehetőség nyílt arra, hogy az alsó tagozatos tanulók (160 fő) ingyenesen részt vehessenek a Művészetek Palotájában megrendezésre került Páva Matiné műsorsorozat harmadik előadásán.

Ez alkalommal Erdély magyar népzenei és néptánc hagyományával ismerkedhettek meg a gyerekek. Diószegi László kalauzolta tanulóinkat térben és időben egyaránt a Magyar népi kultúra kincsestárában. Agócs Gergely népzenésztől megtudhattuk, hogy milyen ősi hangszer, s hogyan is működik a furulya. Tintér Gabriella népdalénekes jóvoltából pedig megtanulhattunk egy szép népdalt „Magas hegyről foly le a víz…” kezdettel.

A gyerekek élvezettel és csodálattal figyelték a Felszállott a páva tehetségkutató versenyekből megismert felnőtt és gyermek előadók elkötelezett és magas színvonalú produkcióit, melyekből többek között a mezőségi, kalotaszegi, székelyföldi, gyimesi és moldvai csángó néptáncokat ismerhették meg.


  1. január 6.

Betlehemezés a Szent Imre téri Kisboldogasszony Templomban

A 4. b osztály tanulói 2016. karácsonyára is egy hagyományos betlehemes megtanulásával készültek. Ebben az évben Dudásné Vankó Juli: Falum Galgamácsa című visszaemlékezéséből merítettünk, s esett a választás a galgamácsai betlehemesre.

A dalokat és szövegeket Márton nap után kezdtük tanulni az énekórákon, s mikor már mindenki biztos volt a dolgában, került sor a szereposztásra és az eljátszás gyakorlására.

  1. december 17-én a Csepeli Nagycsaládosok adventi rendezvényén mutattuk be először a betlehemest, majd december 19-én az iskolában a szülőknek adtuk át jelképes karácsonyi ajándékként.

A karácsonyi ünnepkör a hagyományok szerint Vízkereszt ünnepével zárul. Ez a nap számunkra kétszeresen is jelessé vált, mert még az óévben felkérést kaptunk, hogy a galgamácsai betlehemest a Szent Imre téri Kisboldogasszony Templomban is bemutassuk. E megtisztelő feladatnak szívesen és szép helytállással tettek eleget a gyerekek. A betlehemes érdekessége, hogy a pásztorok még az angyalokat is megtáncoltatják.

Minden alkalommal Bella Péter népzenész volt segítségünkre, aki tekerőlanton kísérte a szép palóc dallamokat.

Képek a galériában

Betlehemezés

Ebben a tanévben a 3.a osztály tanulói adták elő a Krisztus születését felidéző néphagyományt, a Betlehemezést. Középpontjában a pásztorok párbeszédes, énekes játéka állt. Fő kelléke a betlehemi jászol és a szent család volt látható. A szereplők, a pásztorok és a három királyok eljátszották a bibliai történetet, majd átadták az ajándékokat és a jókívánságukat.
A betlehemes játék előtt a 4.b osztályosok népdalcsokrában gyönyörködhettünk. Erdélyi, Galgamácsai, Bodroghalmi, moldvai csángó karácsonyi és betlehemes énekeket adtak elő.

„Ó, mely boldog és szerencsés óra,
Melyben született a kis Jézuska.
Embereknek váltságára jött Ő ez világba”

Ó, mely boldog és szerencsés óra,
Melyben született a kis Jézuska.
Betlehemnek városába, rongyos istállóba,
Gyenge testét takargatja ő szentséges anyja.
Gyere pajtás te is vélünk, legyél utitársunk,
Vélünk lesz a jó furulyás, a régi bojtárunk.

Képek a galériában

2017. január 18.

P. Kovács István grafikus, festőművész kiállítás megnyitója

Az új esztendő első kiállítására P. Kovács István grafikus, festőművész hozta el képeit, s a megnyitóra 2017. január 18-án 15:30 órakor került sor.

Az Abonyból, egy alföldi kisvárosból származó művész már kisgyermekként is legjobban rajzolni, „firkálni” szeretett. Már az általános iskolában Heilig Gábor rajztanár felfigyelt tehetségére, és segítette kibontakoztatni képességeit. Munkáival eredményesen részt vett gyermekrajz pályázatokon határokon belül és kívül, így Indiában, Moszkvában, Csehországban.

Tanulmányait a Magyar Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában, majd a Képzőművészeti Egyetemen folytatta.

1987 óta tagja a Magyar Képzőművészeti Alapnak.

A szűkebb szülőföldjéről hozott mély természetismerete és – szeretete jól tükröződik alkotásain. Visszatérő témái a magyar táj és annak élővilága, a népi élet egyes eseményei. Állatábrázolásainak kiemelkedő jellemzője a ló és madár motívum, hol reális, hol elvontabb ábrázolással. A dinamizmust, a szárnyalást egy a művészre jellemző speciális technikával fejezi ki képein.

Számos galériában találkozhatunk P. Kovács István alkotásaival, több helyen tagja is a galériának. A Különböző kiállításokon országszerte megfordulnak képei, de alkotásaival eljutott már Indiába, Újdelhibe, Moszkvába, Bariba is.

A megnyitón lendületes trombitajátékával közreműködött Pintér Levente 5.a osztályos tanuló, valamint Kiss Szabolcs tanár úr, aki a művész papírra vetett gondolatait tolmácsolta a közönség felé.

A kiállítás 2017. február 5-ig lesz látható iskolánkban.


  1. február 14.

Egészségnap

 

Iskolánk hagyományai közé tartozik az évente megrendezésre kerülő Egészségnap. Ezen a napon arra törekszünk, hogy a gyerekek minél több mindent megtudhassanak az egészséges életmódról. Változatos programok jellemezték ezt a szerdai napot is, védőnőnk tolmácsolásában a higiéniáról hallhattunk érdekes előadást, majd a helyes fogápolásról néztünk meg egy mesefilmet, az elméleti munka zárásaként pedig játékos feladatokban bizonyíthatták tudásukat diákjaink.

Ezek után minden osztály zöldség- és gyümölcssalátát készített, melyet jóízűen el is fogyasztottunk.

A finom, változatos ízek és programok felkeltették a gyerekek érdeklődését az egészséges táplálkozás és egészséges életmód iránt.

Képek a galériában

Újra „Használd újra!”

2017. február 20 – án kiállítás megnyitásával ünnepeltük meg, hogy másodszorra is elnyertük a megtisztelő ÖKOISKOLA címet. Olyan fényképeket állítottunk ki, amelyek lépésekben mutatják meg, hogyan lehet befőttesüvegből mécses tartót, PET palackból tolltartót, vagy akár pólóból ékszert készíteni. Az ötleteket még az elmúlt tanévben gyűjtöttük, amikor is a nagyszabású „Használd újra” programsorozat részeként, meg is valósítottuk őket.

Képek a galériában

A programsorozat első lépéseként felsős osztályainkkal tanulmányi kirándulásokon vettünk részt.

Az 5. évfolyam tanulói voltak a csepeli Lakossági szelektív hulladékgyűjtő udvarban, ahol hasznos információkat kaptak a szelektív hulladékgyűjtés szükségességéről, környezetvédelmi jelentőségéről.

Képek a galériában

A 6. évfolyamos tanulók a csepeli Duparec Kft.-hez látogattak és sokat tanultak arról, hogy hogyan kell gyűjteni a papírt, s hogyan használják fel újra.

Képek a galériában

A 7. évfolyam a Fővárosi Csatornázási Művek Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepére látogatott el. Számos információt tudtak meg a víz útjáról és átalakításáról, illetve az újrahasznosítás lehetőségeiről.

Képek a galériában

A Fővárosi Hulladékhasznosító Mű meglátogatása volt 8. osztályos diákjaink tanulmányi kirándulásának célpontja.

Megtudták, hogy a kommunális hulladék elégetésével lakótelepi lakások fűtését biztosítják, valamint elektromos áramot állítanak elő.

Képek a galériában

A tanulmányi kirándulásokat követően, a tanulók plakátokon összegezték és hirdették az általuk tapasztaltakat.

Képek a galériában

A plakátokat kiállítottuk, azokkal az újrahasznált alapanyagokból készített tárgyakkal együtt amelyeket a projekt napokon készítettünk.

Képek a galériában

A „Használd újra” kiállításunk fénypontja az iskolánk udvarán megépített komposztáló kas, amelyet Füredi László, egy immár harmadikos kisdiákunk édesapja épített. Köszönjük!

Képek a galériában

Február 6., február 20.

Vers- és prózamondó verseny

Február 6-án és 20-án tartottuk az iskolai vers- és prózamondó versenyeket az iskolai könyvtárban. Az első helyezettek képviselhetik majd iskolánkat a tavaszi Művészeti Szemlén.

A gyerekek hetek óta lelkesen készültek a nagy napra. Főleg a kis elsősök voltak izgatottak, hiszen ők még nem vettek részt ilyen eseményen.

Kányádi Sándor, Móra Ferenc, József Attila, Weöres Sándor s még több kiváló költőnk és írónk művei mellett mai magyar szerzők alkotásai is elhangzottak.

A felsősök szavalatait a magyar irodalmat tanítók és szaktanárok értékelték.

Iskolánkat a következő tanulók képviselik majd a kerületi versenyen:

Jósvai László (2. a ) – próza

Farkas Tímea (2. b) – vers

Matucza Máté (3. a) – próza

Angyal Dávid (3. a) – vers

Gódor Dzsenifer (5. b) – próza

Blum Alexandra (6. b) – vers

Kurucz László Dániel (7. a) – próza

Víg Villő Borbála (8. a) – vers

Gratulálunk, és sikeres szereplést kívánunk a győzteseknek!


2017. február 22.

Egészségnap

Mit jelent ökoiskolásnak lenni? Ad ez a mórás diákoknak valami többletet? Jelent valamit a hétköznapokban?

Próbáljuk iskola szinten is kivenni a részünket a fenntartható fejlődésből. Komposztáljuk a szerves hulladékot, amit utána hasznosíthatunk a gyerekek gondozta kiskertben. A kiskert egészséges, bio terményeit közösen fogyaszthatják el az osztályok, felhívva ezzel a figyelmet az egészséges tápanyagbevitel fontosságára.

Mit teszünk még ennek érdekében? Évről évre megrendezzük az egészség napot, ami idén a felső tagozatban február 22-én volt.

Az osztályok forgószínpados programsorozaton vehettek részt, ahol az egészséges életmód került a középpontba. Az állomás a témához kötődő lehetőségek széles tárházát mozgatták meg, volt szó az egészséges táplálkozásról, a sportolás fontosságáról, a stressz oldási gyakorlatokról, a személyi higiénia fontosságáról, kapcsolódó nyelvi játékokról, a serdülés problémáiról, az elsősegélynyújtásról, a lelki egészség fontosságáról. Beszélgetés mellett a gyakorlat is szerepet kapott, egészséges ételfelismerő kóstolós játékon próbálhatták ki magukat a diákok, ahol gyógyteákat is ízlelhettek.

Játékos feladatokon keresztül a cselekedtetve tanulás jegyében próbáltuk közelebb hozni diákjainkhoz a témát, hogy ők is fontosnak, követendőnek és követhetőnek érezzék az egészségnapon tanultakat.

 

Képek a galériában

2017. március 14.

Március 15-i ünnepség

Az idei tanévben is, hagyományosan az 5. évfolyam emlékezett meg az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc eseményeiről. A két ötödikes osztály szépen felkészült és adta elő közös produkcióját. A versekkel és történelmi események felelevenítésével, a hazaszeret érzését mélyítettük el.

A gyermek egyedül nem képes útnak indulni, vezetőre van szüksége. Kiskorú nemzetnél ez alapja a fővezéri hatalomnak. A népet vezeti egy tapasztaltabb, okosabb férfiú. A tömeg ragaszkodása egy ily vezérhez igen természetszerű. Nála látják elrejtve jövőjök kulcsait, gyermeki bizalommal simulnak hozzá. Olyan e vezér, mint a mágnesvas, melyre az apró vasporszemek köröskörül ráragadnak. Lehet-e bűnről vádolni e delejvasat azért, hogy annyi apró porszemet magához láncol? A keblében rejtett erő láthatatlan hatalma vonzza magához e kis részeket, s ezek önkéntesen simulnak hozzá. Tapasztalatlan népnél vezér csak az lehet, ki ily benső varázserővel bír.”

Vasvári Pál: Irányeszmék

 


 

2017. március 21.

Jedlikben jártunk

A 8. osztályos tanulóink ismét nagyon várták azt a pillanatot, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium természettudományi laborjában kísérletezhessenek. A fehér köpenyben már utoljára végezték a kísérleteket. A jövő tudósai pontosan követték a tanári utasításokat így a korábbi elméleti tudásukat a valóságban is láthatták, tapasztalhatták. Külön élmény volt számukra, hogy most csak a jó tanulmányi eredményt elérők vehettek részt.

Tanulóink tapasztalatot szereztek fizika kísérletezéseik során, mit is jelent az, hogy mágneses tér van jelen. „Láthatóvá tettük”, az eddig ismeretlen teret. A rúd mágnes körüli mágneses teret a vasreszelékekkel csalogattuk elő. A zárt göbék a mágnesen kívül szépen kirajzolódtak, amit a patkó mágnes esetében is megfigyelhettünk. Két rúd mágnes esetében megfigyeltük a vonzás, taszítás jelenségét is. A patkó mágnes belsejében a homogén mágneses térre jellemzően párhuzamosan rendeződtek az apró vasreszelékek. Megismertük a különbséget a para- a dia és ferromágneses anyagok között is.

A fizika kísérletek után kémiából is érdekes tanulói kísérleteket végeztek a gyerekek. Az első kísérletben a katalizátorok szerepét vizsgáltuk a kémiai reakciókban. Barnakőpor segítségével gyorsítottuk a hidrogén- peroxid bomlását, majd kimutattuk a fejlődő oxigéngázt. Beszéltünk arról is, hogy az élő szervezet biológiai katalizátorai az enzimek. A második kísérlet során három közismert anyag, a mészkő, a kvarc és a szóda azonosítását végeztük el tanult tulajdonságaik alapján.

Sajnáljuk, hogy többször nem jöhetünk kísérletezni a Jedlikbe ezzel a végzős osztályunkkal.

 

Képek a galériában

2017. március 29.

A Csepeli Munkásotthon Stemmer Ferenc fotóklubjának kiállítása

Lassan tavaszváró hagyománnyá válik, hogy a Stemmer Ferenc Fotóklub alkotóinak legszebb természetfotói tekinthetők meg iskolánkban. Ebben a tanévben 2017. március 29-én délután 15:30 órakor került sor a fotókiállítás megnyitójára.

Az alkotók nevében Berta Béla, a klub vezetője köszöntötte a gyerekeket, s szólt a fényképezés apró fortélyairól. Beszélt arról is, hogyan kell a természetben nyitott szemmel és füllel járni, hogy észrevegyük az észrevehetetlent is. A képeket nézve mindig megdöbbentő, mennyi csoda bújik meg a közvetlen környezetünkben, hiszen a fotók többsége itt a Csepel-szigeten készült.

Gábori Attila, Kis Sándor, Kollár László, Sziklavári Sándor, Tóth Zoltán László és Zács Ágoston felvételein a Kis-Duna partjának jellegzetes vízimadarai, a szürke gém, a kócsag, a nyári lúd, a vadréce, a mandarin réce és az énekes hattyú mellett az apró énekesmadarak életének érdekes pillanatai figyelhetők meg. De látható fűben megbújó zöld küllő, röptében lencsevégre került kakukk vagy faágon pihenő szajkó is. Méltóságteljes tartással tekint ránk a sólyom és az egerészölyv is. A madárvilág fotói mellett néhány erdei emlős képe is bekerült a kiállítás anyagába, mint a vadmalac, a sün, a mókus vagy a barkás hátú gímszarvas.

A megnyitón közreműködött Tóth Márton 5. osztályos tanuló, aki furulyajátékával köszöntötte az egybegyűlteket.


2017. április 5.

Talajtornaverseny

A versenyre alsó és felső tagozaton 58 tanuló jelentkezett. Mindenki összefüggő talajgyakorlatot mutatott be, melyet 0-10 pontig értékeltünk.

A testnevelést tanítók felkészítő munkáját nagyon köszönöm.

Bánóczki Alexa és Szalkai Lia 6.b osztályos tanulók páros talajtorna koreográfiája külön díjat kapott. Két tanuló egymást segítő, egymásra figyelő gyakorlata meglepetés volt számomra.

Kidobó verseny I. korcsoport

Az 1-2. osztályos nebulók izgatottan várták a mérkőzéseket. Fegyelmezett a szabályokat jól ismerő és betartó csapatok mérkőzését vezettem.

Köszönöm a tanítók felkészítő munkáját, a mérkőzések lebonyolításában nyújtott segítséget.

Eredmény: I. hely 2.a. osztály

II. hely 1.b osztály

III. hely 2.b és 1.a osztály

Időhosszabbítás után is a két csapat (2.b, 1.a )azonos teljesítményt mutatott

Gratulálok az I. korcsoportos versenyzőknek a lelkes, vidám sportjáték eredményéhez.


Énekelj a Földért!

Április 21-22.

Április 22-én van a Föld napja. A mára már világméretű mozgalom több évtizede szólít fel a környezet védelmére, és számos megmozdulással hívja fel a figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra – hiszen ahogyan ma élünk, az a jövőnket befolyásolja.

A Jobb Veled a Világ Alapítvány is csatlakozik a mozgalomhoz, az Énekelj a  Földért kezdeményezéssel.

Az esemény lényege, hogy a Föld napja alkalmából énekléssel hívjuk fel a figyelmet a környezetvédelemre és egy fenntartható életmód, gondolkodásmód mellett való elköteleződésre.

Iskolánk diákjai és tanárai is csatlakoztak, és közösen elénekeltük a “Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt.

Ha részesei akarunk lenni annak a hatalmas árhullámnak, amely kiemeli a válságból az emberiséget és egy pozitív jövő felé sodorja, akkor meg kell változtatni magunkat. Nem a gazdaság, a hatalom és a technika, hanem gondolkodásmódunk és cselekvésünk határozza meg jövőnket.”

László Ervin, tudományfilozófus,

a Magyar Tudományos Akadémia külső tagja,

az Énekeljünk a Földért mozgalom fővédnöke


  1. április 7.

A Csodák Palotájában jártunk!

Április 7-én az 1.b a 3. a és a 4. a osztályos tanulók ellátogattak a Csodák Palotájába. Iskolai támogatással, rendkívül kedvezményes módon jutottak el az osztályok erre a nagyszerű programra.

Sok érdekességgel találkoztak a gyerekek. Számos fizikai kísérletet saját maguk is elvégezhettek. Megtapasztalhatták a centrifugális erő hatását, a mágnes erejét, a levegő sebességét és még sok-sok érdekességgel találkozhattak. Lehetőségük volt egy fantasztikus előadáson is rész venni, melyben kémiai kísérleteket láthattak.

Tanulságos és felejthetetlen volt ez a kirándulás.

Képek a galériában

 


2017. április 26.

A Csodák Palotájában jártunk

Iskolánk öko iskola. Ahogy belépünk az épületbe tábla is hirdeti ezt, de nem a kiírás teszi az öko iskolát. A diákok mindennapjaiban szeretnénk tudatosítani a környezetre való odafigyelés fontosságát.

A tanév elején nagy pet-palack és kupakgyűjtő akcióba kezdtünk. Hatalmas kartondoboz várta a diákokat az emeletre felvezető lépcsősor lábánál egy füzettel, melybe feljegyezhette mindenki, hogy hány darab palackot hozott. Több volt ez egyszerű közös gyűjtésnél, a legszorgalmasabb gyűjtögetők elnyerték méltó jutalmukat:, Tényi Imre tanár úr DÖK-vezető tanár vezetésével ellátogathattak a Csodák Palotájába.

A CsoPa csupa csoda. Rendkívül izgalmas és érdekes – főleg fizikával kapcsolatos – játékokat próbálhattak ki a gyerekek. Két fantasztikus interaktív előadást is megnézhettek, ahol elektromossággal és hőtannal kapcsolatos kísérleteket mutattak be.

A gyerekek boldogan tértek vissza az iskolába, és mesélték élményeiket egymás szavába vágva. Reméljük, hogy jövőre hasonlóan jó programmal díjazhatjuk a legtöbb palackot gyűjtő tanulókat!

Képek a galériában

Május 3.

Steigerwald Éva foltvarró kiállítása

2017. május 3-án Steigerwald Éva foltvarró hozta el az általa vezetett kézműves szakkör közös alkotásait iskolánkba. A virágos tavasz jegyében a kézimunkákon a virágok gazdag szín- és formavilága mutatkozik meg, melyeket szorgos kezek, ügyes ujjak anyagdarabokból szabtak különböző geometriai formákra, és illesztettek, varrtak nagy türelemmel, kitartással tetszetős képekké, terítőkké és takarókká.

A több ezer éves technika a díszítés igénye mellett az újrahasznosítás lehetőségével segíti formálni és megvalósítani a környezettudatos gondolkodást a felnövekvő nemzedékekben. Az ÖKO-iskola cím is arra kötelez bennünket, hogy tudatosítsuk tanulóinkban, nem minden szemét, amit kidobásra ítélünk. Esetenként az újrahasznosított hulladék az anyag átlényegülésével képes az eredetinél is magasabb minőséget, szépséget hordozni. Ékes példája ennek ez a foltvarró kiállítás is.

Az ünnepi hangulathoz Major Csilla és Jónás Rikárdó 4.b osztályos tanulók járultak hozzá, akik népdalok segítségével megénekelték a kézimunkákon is megelevenedő magyar kertek virágait.


2017. május 5.

Állatkertben járt a felső tagozat

A farsang a jelmezbe öltözés és a jókedv mellett iskolánkban évről évre egy hosszabb távú projekt része is. A rendezvény bevételét felhasználva közös élményt szeretnénk adni diákjainknak.

Mórás felsősnek lenni jó, különösen akkor, ha a Fővárosi Állat- és Növénykertbe kirándulunk. Az ötödik, hatodik, hetedik évfolyam együtt kelt útra, hogy felfedezze az érdekességek tömkelegét állatokról, növényekről.

A kirándulás napja szomorúan indult, az előző napi csodálatos, tavaszi időjárás élvezése helyett a természeti elemekkel küzdhettünk. Esett, fújt, fáztunk, de ha már azt ígértük, hogy megyünk, akkor nincs vissza, csak előre, az állatkert csak ránk várt.

A kalandos tömegközlekedést követően inkább a fedett helyeket keresve jártuk be a kertet. A gyerekek csillogó tekintettel nézték az állatokat, kattogtak a telefonok fényképezői, készültek a közös képek. Az állatkertnek köszönhetően bejártuk a fél világot: hegyvidéket, szavannát, trópusokat. Állat- és növényviláguk már kevésbé ismeretlen számunkra.

Szerencsénkre nem az egész állatkert szabadtéri, amikor esett, igyekeztünk fedett helyen tölteni az időt. A szeszélyes tavaszi időjárás egy-egy fél órára mégis csak kedvezett nekünk, így piknikezhettünk a szabadban, kipróbálhatták a gyerekek a játszóteret.

Csodálatos napot tölthettünk a Fővárosi Állat- és Növénykertben. Öröm volt lelkes diákjainkra nézni, amit ha csak részben is, de talán a galéria képei az olvasóknak is tükröznek.

Képek a galériában

2017. május 9.

Zöldjárat az iskolában

enHome Zöldjárat” felírat olvasható azon az autón, amelyik begördült iskolánk udvarára 2017. május 9-én.

Az „enHome Zöldjárat” program ingyenes interaktív fizikaórát biztosít általános és középiskolák számára. Színes és érdekes formában, kísérletekkel gazdagított műsor során tudtuk meg, mi az energia, és hogyan állítjuk elő, milyen megújuló energiaforrások állnak rendelkezésünkre, hogyan lehet ezeket az energiaforrásokat környezettudatosan felhasználni és miért fontos mindez.

Nagyon örültünk a lehetőségnek, ÖKO iskola lévén a környezettudatosság egyébként is fontos szerepet tölt be életünkben!

Köszönjük ZÖLDJÁRAT!

Képek a galériában

 

2017. május 16.

Az ALPIQ Csepeli Erőműben jártunk

 

Május 16-án a 8.a osztály látogatást tett a Alpiq Csepeli Erőmű Kft.-nál. Mielőtt beértünk, a régi gyár területén tettünk egy kis sétát és megismertük a történetét is. 1892-ben a Weiss Manfréd Lőszergyár az akkor még szinte puszta Csepelre költözött, ami 250 hektáron fekszik és ma is megtalálható itt a 216 épület. Igazi retro élmény volt sétálni a Csepel Vas – és Fémművek területén.

A szigorú biztonsági előírásokat meghallgattuk a belépéskor az erőmű portáján, csak utána mehettünk be a hatalmas épületbe. Az erőmű történetéről és működéséről láttunk egy filmet. A programban szerepelt egy teszt kitöltése a látogatás végén, ezért jegyzeteltünk is a film és az előadás alatt. A helyszíni bejárás volt a legizgalmasabb része a napnak, amikor a vezénylő teremben a számítógépes irányítást megnézhettük, a hatalmas turbinákat megfigyelhettük és nem utolsó sorban a kazánház tetejére is felmászva gyönyörködhettünk tízemeletnyi magasságból a főváros budai és pesti oldalában. Saját fejünkön a védősisak látványa először furcsa volt, a fülvédő használatát is csak a hatalmas zajjal teli csarnokban értettük meg. Utoljára a tesztet töltöttük ki. A legjobban szereplő tanulók hasznos nyereményeket is kaptak, de mindenkinek jutott toll, ceruza és jegyzettömb. Finom harapnivalóval is megkínáltak bennünket.

Jól éreztük magunkat, hasznos ismeretekkel és élményekkel gazdagabban tértünk haza.

 

Képek a galériában

 


2017. május 25.

Útilevél Szőke Csongor 6. osztályos tanítványunktól

Milyen volt Egerben?

Korán reggel indultunk, majd két óra utazás után értünk Egerbe.

Először Gárdonyi Géza házába látogattunk el, ahol megmutatták az ágyát, az íróasztalát, a pianínóját. Majd miután ezeket megnéztük elindultunk sétálni az egri vár felé. Bementünk a várba, ami valami bámulatos volt. Lándzsák, kardok, puskák tömkelegét láttuk. A legérdekesebb és a legriasztóbb hely számomra a kivégző terem volt. Miután mindezt és még sok más dolgot megnéztünk a várat elhagyva sétálni indultunk a városba. Sok helyen voltunk, mászkáltunk a sikátoros utcákon. Örömünkben és jókedvünkben sokat hangoskodtunk a fiúkkal, ami Judit néninek igen nem tetszett.

Remélem, hogy már megbocsájtott nekünk. Nagyon jó volt Egerben!

Köszönöm Judit néni!

Szőke Csongor



2017. június 9.

Szentendrén jártunk

A papírgyűjtés mindig izgalommal jár, hiszen nagy a tét – a győztes osztály jutalom napot kaphat.

Nagy volt az öröm, hogy mi, a 6. b osztály megnyertük!

Szentendrére indultunk hajóval a Vigadó térről és a Dunáról csodáltuk meg Budapest nevezetességeit. A másfél órás hajókázás után a mediterrán hangulatú várossal ismerkedtünk. Először a Karácsony Múzeumba mentünk, ahol a nyári hőségben üdítő volt a téli hangulat. Ez egy olyan magán gyűjtemény, ami 5000 darabból áll.

A Fő téren a hangulatos óriás lámpaernyőket nézhettük meg. Tovább sétálva a Marcipán Múzeumban tettünk látogatást. Megcsodálhattuk a 101 kiskutyát, a különböző mesehősöket, Diana hercegnőt, királyainkat és a Parlamentet is marcipánból. Külön érdekes volt számunkra megnézni az üvegen keresztül milyen türelemmel és odafigyeléssel végzik a munkájukat a cukrászok.

A közös fagylaltozás, a patak menti séta is jó hangulatban telt. Hazafelé HÉV-vel jöttünk. Nagyon jól éreztük magunkat, élményekkel gazdagodva tértünk haza.

Jövőre is igyekszünk sok papírt gyűjteni, hogy megnyerhessük a versenyt!


2017. június 12.

8. osztályos vizsga

A nevelőtestület döntése alapján a Pedagógiai program elveinek megfelelően a 8. osztályos tanulók év végi vizsgát tettek egy-egy választott humán- és reáltárgyból. Fontosnak tartjuk ezt, mert ez az első vizsgahelyzet a tanulók életében, amikor teljesen önállóan kell tételszerűen megfogalmazni a gondolataikat. A jövőre és a középiskolás évekre szeretnék ezzel felkészíteni diákjainkat.

A folyosókon a vizsgahelyszínül szolgáló tantermek előtt a tételekbe mélyedő ismételő diákokat láthattunk. Izgatottan álltak a megmérettetés előtt. Ugyan sejtették, hogy mi vár rájuk, mert szaktanáraik felkészítették őket a vizsgára mégis félelemmel vegyes izgalommal készültek és bátorították egymást.

A szaktanárok által előzetesen megadott tételek kiválasztása a kompetencia alapú oktatás (ismeret+képesség+attitűd) szemléletét tükrözik. A tanév során a gyerekek rendszeresen konzultáltak a felkészítő tanáraikkal a témakörök és az elkészítendő prezentációk anyagáról. Az idei tanévben 29 tanuló adott számot a tudásáról. Kiváló eredménnyel 8 tanuló vizsgázott (Bálint Virág, Biró Dominik, Forgách Bence, Kaposvári Máté, Kerekes Jácint, Szabó Vanda, Újlaki Ádám, Varga Ilona). Ők mindkét választott tantárgyból 5-ös érdemjegyet kaptak. 4 tanuló végzett még nagyon szép eredménnyel (Gusztafik Norbert, Hliva György, Pintér Szabina, Takács Vanda). Ők az egyik választott tárgyból 5-öst, a másikból 4-est kaptak.

Az eredmények szempontjából a legsikeresebb tantárgyaknak a magyar irodalom, a történelem és a földrajz bizonyultak. Az egyik legnépszerűbb tantárgy biológia volt, amit tanulók fele választott vizsgatárgyául.

A diákok többsége magas színvonalú, tartalmas feleletekkel és igényes prezentációkkal bizonyította alkalmasságát a középiskolára. Jó volt ezt látni. Nyugodtabb szívvel engedtük továbbtanulni nyolcadikosainkat a sikeres vizsgák után.

 


2017. június 14.

Móra nap-diákönkormányzati nap

Az idei Móra nap a játékosság jegyében zajlott. Mivel iskolánk immár regisztrált „Kiváló Akkreditált Tehetségpont” a mai napot többek között arra szántuk, hogy erre felhívjuk iskolánk tanulóinak, pedagógusainak, szüleinek figyelmét. A programok nagy része úgy lett kialakítva, hogy mindenki kipróbálhassa a sport- és ügyességi foglalkozásokat.

Az első programpont a koszorúzás volt, ahol a harmadikos osztályosok színvonalas műsorával, méltóképpen megemlékeztünk névadónkról.

Ezután minden osztály a különböző ügyességi és sport állomásokon vett részt, kipróbálva ezeket a tevékenységeket.

Közönségszórakoztató program volt a tanár – diák – szülő kosárlabda mérkőzés, ahol a szurkolók nagy – nagy üdvrivalgására újfent a tanárok győzedelmeskedtek.

Délután több esemény folyt egyszerre, az osztályok finomabbnál finomabb ételeket készítettek.

Nagyon színes, izgalmas napot éltünk át együtt, diákok, tanárok, szülők.

 

Képek a galériában

2017. június 14.

Ballagás

Ballag már a vén diák…” Nyolcadikos „mórás” diákjaink kirepülnek, új utakra indulva, új iskolákban, középiskolás diákokként folytatják tanulmányaikat. Ünnepélyes keretek között búcsúztunk tőlük.

2017. június 14-én reggel nagy sürgésforgás volt iskolánkban. Mindenki ballagási lázban égett. A hetedikesek Mónika néni vezetésével virágba borították az iskolát. Az osztályok tantermeiket varázsolták ünnepélyessé. Mindenki várta, hogy végre megszólaljon a csengő és elinduljanak a nyolcadikosok osztályfőnökük, Annamari néni vezetésével.

Az ünnepség a szépen feldíszített tornateremben folytatódott, ahol a hetedik évfolyam diákjai versekkel és búcsúbeszéddel köszöntek el ballagó diáktársaiktól. A nyolcadikosok nevében Simon Júlianna mondott búcsúbeszédet, elköszönve tanáraiktól és az itt maradó „mórásoktól”. Mikus Judit intézményvezető-asszony megható, az elmúlt nyolc évet megidéző gondolatokkal köszönt el diákjaitól. Beszédjében emlékeztette a ballagókat az itt kapott értékekre, melyek igazán „mórássá” tették őket, ami nem szűnik meg azzal, hogy átlépik az iskola falait. Az intézményvezető-asszony kiemelte a nyolcadikos vizsgán kiválóan teljesítő tanulókat. Könyvjutalmat kaptak azok a diákok és szülők, akik az elmúlt nyolc évben sokat tettek hozzá az osztály és az iskola életéhez, öregbítették az iskolánk hírét. Régi hagyományunkhoz híven idén is ősi magyar motívumokat idéző nyakláncot kaptak a ballagók, emlékeztetve őket ezzel, hogy a hazaszeretet milyen fontos értékünk.

Ahogy az udvaron elengedett színes léggömbök elrepültek, úgy a ballagók is elhagyták a Móra Ferenc Általános Iskolát. Bízunk benne, hogy kellő útravalót kapva váltak el. Boldog és sikeres életet kívánunk a kedves ballagóknak! Hozzánk mindig visszatérhettek, mert aki egyszer „mórás” volt, az valahol a szíve mélyén reméljük, hogy az is marad.


2017. június 15.

Tanévzáró ünnepély

Ahogy közeleg a tanév vége diákok és tanáraik egyre jobban várják az igazgatónő legszebb mondatát: „a 2016/2017-es – mindig az aktuális – tanévet lezárom”. Ünnepélyes keretek között hangzott el ez a mondat, visszatekintve arra, hogy milyen remek tanév áll mögöttünk.

Iskolánk kórusa népdalcsokorral készült a tanév búcsúztatására, a 4.a osztály néhány tanulója verset mondott.

Mikus Judit intézményvezető-asszony tanévzáró beszédében összegezte az év eseményeit. Nagy öröm volt hallani a sok kitűnő tanuló nevét, akik könyvjutalomban részesültek. A gyerekek boldogan, megilletődve vették át munkájuk méltó jutalmát. A szülők büszkén figyelték gyermekeiket. Iskolánk hagyományaihoz híven idén is a tanévzárón adta át az igazgatónő a Kisködmön-vándordíjat, melyet idén Kósa Amanda 4.b és Víg Villő Borbála 8.a osztályos tanulók kaptak.

Villő a tanévzáró befejezéseként két dalt énekelt az ünnepélyen résztvevőknek, melyeket mindenki örömmel hallgatott. Víg Villő Borbála számtalan alkalommal öregbítette iskolánk jó hírét kerületi és országos vers- és prózamondó- és énekversenyeken, melyekkel méltán érdemelte ki iskolánk vándordíját. Sok sikert kívánunk neki a színészi pályán, melyre készül!

A bizonyítványok átvételét követően elkezdődött a várva várt vakáció. Kívánjuk, hogy mindenki érezze jól magát! Reméljük, hogy szép élményekkel gazdagodva találkozunk szeptemberben!